Apukäynnistysakku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mkuismin, 5.8.2002.

  1. mkuismin

    mkuismin 1st gear

    Näin Motonetissä Vantalla myynnistä integroidun apukäynnistysakun jolla oli hintaa larvan alle 70 Euroa. Laite mainostaa itseään 400 A kynnistysvirralla ja se ladataan aina käytön jälkeen joko tupakansytyttimellä tai kotona verkkovirralla .Painoa oli 7 kg, joten tuo 400 A tunutuu maalasijärjellä ajateltuna aika paljolta. Muuten laite olisi meikäläisen takakontissa mutta siinä luki "MADE IN TAIWAN". Onko kenelläkään kokemusksia kuvatunlaisesta vehkeestä, eli humpuukia vai kunnon peli?
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ei kai se ollut startloop niminen vekotin?
    Ladataan ensin tupakansytyttimen kautta täyteen ja sitten kun akku hyytyy, niin eikun tupakansytyttimeen kiinni ja auto käyntiin! Helppoa vai mitä?
    Joku helppoheikki kävi tarjoamassa tollasta härveliä myyntiin....kieltäydyttiin kohteliaasti.
     
  3. mkuismin

    mkuismin 1st gear

    Sorry, nimeä en muista, mutta tupakansytyttimen kautta pysyi kanssa lataamaan. Sellaienn keltainen muovikuorissa ja sitten siinä oli lamppu ja jännitemittari...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sitä en tiedä,että onko kyseinen laite hyvä,mutta apukäynnistysakku on aivan toimiva idea.
    Sen voi tehdä itsekin.
    Idea on se,että akkua ladataan auton omalla laturilla,mutta siitä ei oteta virtaa,kuin tarvittaessa.Näin on akku aina täysi.
    Systeemi toimii niin teoriassa,kuin käytännössäkin.
    Siihen apuakun plus kaapeliin täytyy laittaa jokin yksisuuntainen diodi tai jonkinlainen relesysteemi,jotta akku ei tyhjene jos vaikka valot ovat jääneet päälle.
    Sitten vain ohitetaan se diodi katkaisimen avulla,kun tarvitaan apuvirtaa.

    Näyttäisi tulevan halvemmaksi tehdä tuo systeemi itse.Osta kunnon akku,kaapelia,diodi ja vaikka päävirtakatkaisija.
    Taatusti parempi,kuin jokin taiwanilainen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja jännite mittari
     
  6. mkuismin

    mkuismin 1st gear

    Epäilisin saako siitä tuollaista virtamärää (400 A)ja painoa vaivaiset 7 kg itse tekemällä (tai tietenkin saa jos osaa) !! Laite on siis maukkaan sopivan kokoinen pitää esim. takakontissa tai helppo kantaa edes takas, mitä ei välttämättä itsetehty akkusysteemi ole. Akkujen hinnatkin tuollaisella virtamäärällä on varmaan aika hulppeat.

    Mutta kuten sanoit, laadukkaan siitä saa itse kokoamalla.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se 400 A tarkoittaa, että laite pystyy luovuttamaan 400 amppeeria/aikayksikkö. Se on siis virran maksimiarvo.
    Amppeeritunnit, eli kuinka kauan laite pystyy virtaa luovuttamaan, on sitten jotain ihan muuta. Olettaisin et alle 10 A/h.
    Mulla oli kaverilta lainassa joku tollanen jenkeistä tuotu, salkun näkönen apuakku. Se ei painanu ku pari kiloa ja sillä täräytin auton käyntiin 5 kertaa yhdellä latauksella eikä sillonkaan kait tyhjä ollu. Se vehe ainakin vakuutti. Jos usein joutuu apukaapeleita käyttelemään ni kyllä varmasti on kätevämpi. Tähänkin kyl varmaan pätee se sama totuus, et halpa ja hyvä on kaks eri tuotetta.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    joillain lienee suomessakin käytössä NATOn käyttöön alunperin suunniteltu apukäynnistys laite,,,siinä(kin) oli laturi itsessään ,eli töpseli seinään niin se latautui itsekseen, tehoa siinä on kuulemma "tarpeeksi" samalla masiinalla käynnistelevät autoja ja lentokoneita kylmissä olosuhteissa, huonona puolena oli hinta .12-13000 mummoa
     
  9. Razorass

    Razorass 1st gear

    Työnpuolesta löytyy tuollainen halpis apukäynnistäjä ja kyllä sillä on aina kaikki käyntiin lähteny vaikka olis akku ollut täysin tyhjä. Tupakan sytyllä latataan ja sitten leuat kiinni napoihin ja käyntihin.
     
  10. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kävin tuossa taannoin Biltemassa ja olin akkua vailla, siispä tutkailin valikoimia. Hyllyn päässä oli yleisakkuja 35 eurolla ja hyllyssä "talviakkuja" 45 Eurolla. Ihmettelin pitkään, mitä eroa talviakulla ko. tapauksessa on, kunnes hoksasin:

    Talviakuissa on kahva! Sen saa helposti kannettua sisälle sulamaan ja latautumaan:)
     
  11. barfly

    barfly Gearhead


    :smile: :smile:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Akuissa on monta vaikkuttavaa tekijää. Akku voi luovuttaa nopeasti virtaa, mutta ei välttämättä kauan. (levyjen lukumäärä kennossa). Tai luovuttaa hitaasti mutta pitkään.(levyjä vähän). Myös materiaalit vaikuttaa kauanko akku kestää ikääntymistä käyttämättä seisomista ja niin edelleen. Esim dieseleissä voi tulla ongelmia jos akku ei anna tarpeeksi nopeasti virtaa ulos eli kone pyörii liian laiskasti. Halvat akut ovat varmasti hyviä halpoihin käyttökieseihin jos ne käynnistyy suht helposti.(auton hinta alle akun/katsastus umpeutuu??). Paremmat akut pitempää ja varmempaan käyttöön. Ei tuo made in taiwan aina kerro koko totuutta. Monet ns jenkkivehkeetkin tehdään monesti suurimmalta osin aasian maissa. (IBM, HP ym). Joskus halvalla saa riittävän hyvää joskus ei.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuommonen halpis versio toimii joten kuten muuta jos haluaa hyvän osta wurtilta semmonen 250 ekua maksava niin kyllä lähtee auto käyntiin,tojotassa oli akku niin tyhjä ettei merkkivalot syttyny,panin apuakun kiinni ja ootin pari minuuttia ja starttasin auton käyntiin
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    tai sitten jos haluaa toisen "käynnistys" akun, niin laittaa esim. semmosen päävirta kytkimen minnä on 1-0-2 asennot, 1 vaikka normaali käyttöön ja 2 tuolle käynnistys akulle
     
  15. rebellboy

    rebellboy 1st gear

    Auttaa kuin housuun kuseminen pakkasella... :evil:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin mikä auttaa?
     

Kerro tästä muillekin!