Apuva! Jakaja on päin peetä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ViLU, 13.7.2005.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jouduin ottamaan koko jakajan irti, koska kaikki osat olivat ruostuneet kiinni. Nyt tuli sitten ongelmia, kun luulin laittaneeni jakajan takaisin paikalleen koneeseen niinkuin sen sieltä otin poiskin. Mutta, kone ei lähde käymään! Miten saat edes sellaset säädöt, että saan biilin käymään ja rullailtua sen kanssa vaikka huolttikselle säätöön? Mihin suuntaan tota jakajaa kannattaa käännellä?

    Tää jakaja on Accel 51100E, josta kukaan ei tiedä mitään eikä osia saa mistään, vaan kaikki pitää itse sorvata... :mad:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pyöräytä sitä jakajaa 180 astetta ja kokeile sitten.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Miksi sitä niin paljon pitäisi pyörittää? Eihän se niin paljon päin p*rsettä voi olla, kun kaikki osat laitin paikalleen niin miten ne otin poiskin? :eek:
     
  4. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tuo 180 asteen pyöräyttäminen on tarpeen jos kampi on 360 astetta pielessä. Tarkista ykköspytyn paukku joko keinuvivuilta, tai löysäämällä ykkösen tulppa. Kun konetta käsin pyörittämällä sihinä kasvaa väännä kampea ajoitusmerkille, ehkä hieman jättäen ennakolle. Tarkista sitten jakajan kannesta missä kohtaa on ykkösen johto, merkitse tussilla se runkoon ja käännä jalkaa siten että pyörijä osoittaa merkkiin. Pitäisi alkaa paukkua, jos ei kone ole pahoin kastunut edellisistä yrityksistä. Tarkista että jakaja saa kunnolla maata kiristimen kautta.
     
  5. Daaz

    Daaz Gearhead

    Tartkista, että kaikki osat on kiinni (mukaan lukien virranjakajan pyörijä!), ja jos ei pelaa, kokeile tuo 180-astetta-juttu.
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tarvii kokeilla huomenna. Mites jos koneessa ei ole ajoitusmerkkejä?

    Vähän kyllä ihmetyttää miten toi sytytys on voinut mennä pieleen. Eihän tota jakajaa saa tonne paikalle kuin yhdellä tavalla jos vähänkin muistaa mihin se pyörijä on osoittanut? Siellähän on sen öljypumpun hahlo johon se jakajan alapää sitten meneepi?

    Konehan on GM:n 350...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    virranjakajaa pois nostaessa öljypumpun hahlo pyörähtää vähän-
    koska jakajan kierteessä on nousua. pyöräytä esim isolla ruuvimeisselillä öljypumpun hahloa
    n.20 astette vastapäivään ja kokeile sitten paikalleen. itse tehnyt ko.asian
    varmaan 20 kertaa eikä koskaan mene "suoraan"takasin. keskimäärin
    joka 3.lla kerralla se menee takaisin oikein...
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    No siitä se sitten varmaan johtuu!! Olin merkannut kaikki mahdolliset asennot tussilla ennen jakajan irroittamista ja alkoi hieman ihmetyttämään, kun ei lähtenyt käyntiin niinkuin ennen...

    Mihin suuntaan se pyörähtää kun nostan nyt jakajan irti? Joutuuko sitä öljypumpun hahloa siirtämään joka noston jälkeen sen 20 astetta vastapäivään? Eli nyt kun otan se toisen kerran pois niin yhteensä 40 astetta vääntöä vastapäivään?

    Onko se sama asia, jos nostaa jakajaa hieman pois sieltä ja sitten kääntää pyörijää hieman?
     
  9. janzamar

    janzamar 1st gear

    justiinsa tappelin saman asian kanssa,merkkasin ja kaikkea,mutta oli 180 pielessä..
    ja jos se jakaja nousee pois sen akselinsa päältä niin riittää että nostaa vähän,omassa ei onnistunut.
    kun se akseli jäi aina reunaan nojaamaan,ei meinannut saada millään osumaan,eikä sitä akselia saanut pysymään suorassakaan millään..
    varmaan aina 5 minuuttia että putos paikoilleen...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    näkisin niin että joka noston jälkeen se pitää siirtää lisää...
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Olet varmaan ihan ensin tarkistanut että korjattu jakaja antaa tulpalle kipinää?
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tarvii tässä kohta kokeilla...
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei tässä jakajassa ole mitään muuta korjattu, kun tota alipaine häksätintä. Se oli täysin ruostunut kiinni. Kiitos edellisten omistajien jotka oli viritellyt jotain ihme viritelmiä, jolloin kaikki osat olivat jumissa ja aikaamyöten ruostuneet kiinni...
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mistäs tota konetta saa käsin pyöritettyä?

    Vieläkin ihmetyttää, että miten se voi mennä väärin. Nimittäin siinä öljypumpun päässä on hahlo ja sitä ei siihen hahloon saa kuin "oikeinpäin" tai 180astetta "väärinpäin".
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Olis kiire, miten tota konetta saa pyöritettyä käsin??
     
  16. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Kampi-akeselin päässä, siellä remmipyörän keskellä on ruuvinkanta, josta 5/8" hylsyllä pyörimissuuntaan vääntämällä voi pyörittää konetta. Työtä voi helpottaa irrottamalla muut tulpat pois pl. ykkönen -> löysälle. Samalla voit tarkistaa tulppien kunnon.

    Jakajan kanssa painiessa kaikki mahdollinen voi mennä pieleen, varsinkin jos on kiire. Hommaa ei helpota yhtään se, että Chevyssä on vähän jakajaongelmia ja siksi se sijaitsee moottorin takana, vrt. monet muut merkit. :wink:

    Jos moottoriin on vaihdettu rautaholkilla varustettu öljypumpunkäyttö-akseli, se ei välttämättä ilman auton kallistelua ole keskellä kuten yleensä muoviholkilla varustettu malli on. Siinä ei pelkkä pyörittely auta, katso lampulla hahloa ja samalla jakajan pohjaa, niiden asemoinnin näkee melko helposti silmälläkin.

    Suosittelisin jakajan asentamista siten, että pyörijä osoittaa ykkösen paukun aikaan sylinteriin nro. 1, sekä johdottamaan muut pytyt jakajankanteen sillä järjestyksellä. On paljon helpompi "heittää" kamat kiinni ja silmämääräisesti saa koneen tulille, muutamalla pistolla, nostolla ja öp-akselin pyörittelyllä jakaja loksahtaa kohdalleen.
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tarkoitat varmaan pultinkantaa? Mielestäni kun sinne peilillä pälyilin niin siellä oli vaan tyhjä kolo :eek:

    Se kyllä tuli huomattua, että kaikki on mahdollista.

    Se on juurikin rautaholkilla varustettu...

    Tarvii huomenna kokeilla saada tota käymään, jos olisi parempi menestys...
     
  18. ViLU

    ViLU Gearhead

    Vois olla ihan hyvä tehdä noin. Sitä joutuu kuitenkin vielä myöhemminkin ottamaan pois...
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tulpat veke ja dampperin pulttiin hylsy jatkovarrella kiinni
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Juu u, niinhän tässä aiemmin jo sanottiin...
     

Kerro tästä muillekin!