Apuva! Jakaja on päin peetä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ViLU, 13.7.2005.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Onko se nyt sitten pakko olla ihan kohdikkain? Silloinhan siinä ei ole ennakkoa yhtään? :eek:

    Jos nyt laitan ne merkit kohdikkain ja kone tussauttaa, niin pitääkö sitten kääntää jakajaa 180astetta? Hoidan sen kääntämisen nyt sillä johtojen uudelleen laitolla?

    Kyl toi ennakon säätö sitten onnistuu, kun saan ton luuskan vaan käymään...
     
  2. VesaR

    VesaR 1st gear

    1-8-4-3-6-5-7-2

    Ai seiska vain auki - jotenkin tuntuu että kyllä siellä muitakin pitäisi olla auki ainakin osittain kuin pelkässä seiskassa siis mun järjen mukaan 1 ja 6 on vastakkaiset suurella todennäköisyydellä jommasta kummasta on aina jotain auki...sulla taitaa olla hydrauliset nostajat...mekaanisista näkee niin helposti välyksen takia...
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kyllä syttyjärjestys tiedetään :)

    Kai siellä muitakin on auki, mutta mulla oli vaan ton kuskinpuoleinen venakoppa auki. Taitaapi olla hydrauliset, mutta kyllä ne ykkösen keinut heiluu kun niitä käsillä heiluttelee ja seiskan toinen ei heilu, kun se taitaapi nyt sitten olla auki :)

    Noh, avaan ton toisenkin venakopan ja informoin ihan justiinsa...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    ja jos siis automaatti ja startilla et saa millään osumaan 1-mäntää yläkuolokohtaan/syttyvaiheeseen, niiin turbiinin suojakotelo pois vääntämään vetolevystä. Ei hauskaa...

    Tulpat pois...

    Terveisin,

    Vieras
     
  5. Ylli

    Ylli Gearhead

    Pyöritä konetta vetolevyn ja turbiinin välisistä pulteista (ja sytystulpathan on irti pyörityksen aikana)! Jos sytytys oikeassa kohdassa, niin tarkista, että saa kunnon kipinän!!
    Lisää vaihtoehtoja
    Omakohtainen kokemus -> ostin koneremontin yhteydessä uuden jakajan, johon otin puolan vanhasta (ajossa olleesta HEI:stä)...starttailua, no mitä prklettä..ei rokkaa! No ei tule kipinää...virranjakajan pyörijässä suojalakka päällä, se rapsuttelemalla pois, no mitä vttua..kipinä heikko...eli puola paskana (hajosiko, koska ei purkautunut??)..uusi puola ja rock'n'roll!
    Onko preload oikea?? Jos on liian suuri (hlvetisti), niin kaikki venttiilit on auki kokoajan, eli ei puristuksia, ei käynnisty, saattaa pärähdellä....No nää on vaan lisävisioita ;)
     
  6. VesaR

    VesaR 1st gear

    No jos ykkösen molemmissa keinuissa on klappia niin ei se sitten ole 180 astetta väärin!
    No...se joku 2-3 senttiä dampperilla on ehkä jotain 20 tai vähän yli asteina ja siis jos se on auton edestä katsottuna tulossa vasemmalta lohkon merkin kohdalle niin kyllä se on silloin just ennakon puolella (ei myöhäisellä)... Ja kun laitat sitä virranjakajan pyörijän nastaa kohilleen sen ykkösen johdon nastan kanssa niin se tarkka sytytyshetki vähän kai jakajasta riippuen vaihtelee eli pitääkö ne olla tulosuunnasta kulmikkain vai justiin kohdakkain vaiko kumikkain juuri erkanemishetkellä...mulla ainakin siinä MSD mukana tuleessa oppaassa selitettiin miten piti olla...sillä ao meinaa iso ero todelliseen ennakkoon jos laittaa just väärin, sentin liike pyörijässä voi olla kymmeniä asteita...siis se jakajan kannessa olevien kahden tulpajnjohtojen natsojen välihän on 90 astetta eli siitä voi laskea...
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Hmm. nyt keksin miten saat konetta pyöritettyä.

    En tiedä millainen hihnapyörä sulla dampperissa on mutta
    yritä virittää dampperin hihnapyörän pultteihin joku vipuvarsi jolla konetta saisi pyöräytettyä. Tai sitten tulpat pois ja käännät yhtä hihnapyörän pulttia räikkäavaimella kiinnippäin jolloin koneen pitäisi pyöriä mukana.

    Muista poistaa viritys ennen starttausta!!!
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    On klappia, asia ok.

    Elikkäs paukkuu kaasarista jos ennakkoa on liikaa vai liian vähän? Muistaakseni vanhassa jakajassa oli ennakkoa 38astetta tyhjäkäynnillä, kun se oli rikki ja hyvin lähti käyntiin?
     
  9. ViLU

    ViLU Gearhead

    Niin eli laitan ykk-merkit kohdikkain ja sitten ykkösen paukku siihen. Niin pitäisi siis hörähtää käymän?
     
  10. VesaR

    VesaR 1st gear

    Paukkuu kaasarissa jos liian paljon ennakkoa...
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    38 astetta tyhjäkäynnillä ja toimii panee kyllä epäilemään dampperin merkkien paikkansapitävyyttä.

    Nyt itse itseäsi komentaen jollain keinolla ykkösen mäntä yläkuolokohtaan niin jatketaan sitten käynnistämistä!

    Nyt mä lähen himaan......
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kyllä lyhyesti vielä: Ykkösen mäntä yläkuolokohtaan niin että venat on kiinni. Silloin jakajan pyörijän pitää osoittaa ykkösen piuhaa. Sen mukaan tarkistat vielä että kaikki piuhat on oikein.

    Jätä jakaja niin löysälle että juuri kääntyy käsin. Käynnistä kone ja säädä sytytys ajoituslampulla noin 10 astetta ennakkoa ilman alipainesäädintä.

    Siinä karkea säätö.
     
  13. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kyllä mullakin toimi liian isoilla asteilla "jotenkuten" - kone kylmänä tietty räkäsi kaasariin ja sammui jos antoi liian nopeasti happea mutta yllättävän hyvin se lämpimänä toimi (varttimalin aikakin huononi vain 0.2 sekkaa :rotfl: ) - toki selvästi paremmin vetää ja toimii, kun on säädöissä :D
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Sain nyt ton koneen pyörimään käsin, mutta mites nyt sitten selvitän ton oikean ykk:n? :eek:
     
  15. VesaR

    VesaR 1st gear

    ai epäiletkö että dampperin viiva ei ole kohillaan?
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Epäilen, koska siihen on aikaisemmin laittettu valkoiset pisteet :eek: eli hieman oikeammalla dampperin viivasta on yksi piste ja toinen on koneen kyljessä. Mulla ei myöskään ollut ajoituslevyä, joka vielä hankaloittaa tilannetta :)
     
  17. VesaR

    VesaR 1st gear

    No laita nyt jompikumpi niistä viivoista kohillen ja työnnä vaikka lyijykynä (on kait olemassa jotain kierteellisiä tylppiä työkalujakin olemassa tätä varten) tai joku joka ei tee vaurioita koneeseen niin ykkösen tulpanreiästä sisään ja sitten kääntele hiukka edes takaisin niin siitä pitäisi karkeasti tuntea milloin se mäntä vielä nousee ja milloin se alkaa laskea...siitä arvioiden pitäisi löytyä se ykk ja silloin oikean merkin pitäisi olla kohillaan...
     
  18. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jeespoks ja eikun kokeilemaan :D
     
  19. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jakaja oli kuitenkin 180astetta pielessä. Pyörittelin konetta ja kattelin sen ykk:n. Ne vanhat valkoiset täplät oli "ihan" oikeassa.

    Sit perjantaina uudestaan kokeilemaan konetta tulille. Mikä pitäisi onnistua nyt ihan ongelmitta... Kiitoksia auttaneille :)
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kirjotetaan tänne nyt vielä, että kone saatiin onnistuneesti tulille...
     

Kerro tästä muillekin!