Apuva tarvitaan!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HenkkaS77, 7.5.2004.

  1. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Elikkäs, pieni romaaninpoikanen aluks:

    Ostin 3 viikkoa sit Caprice STW -86 307:lla Oldsin koneella varustettuna.
    Melkein heti kaupanteon jälkeen auto alkoi nykimään ja pätkimään ku heikkopäinen ja lopulta sammui. Pienen tauon jälkeen ajo jatkuu normaalisti taas jonkun aikaa.
    No, tilanne tällä hetkellä on se, että autoon on vaihdettu viikon aikana bensapumppu 2 kertaa, ekalla kerralla oli muka uus pumppu viallinen.
    Vika ei hävinnyt, päinvastoin, paheni.
    Auto pitää nyt nakutusta, joka kuuluu samaan tahtiin bensapumpun kanssa. Toisaalta välillä sitä ei meinaa kuulla ja välillä tuntuu että joku pyrkii konepellin läpi!
    Tietääkseni bensakoneessa pumppua ei mitenkään ole mahdollista asentaa väärin, että se ottaisi väärässä kulmassa voimansa kampiakselilta, tms.
    Toinen asia,kun sain auton tänään korjaamolta, huomasin 400 metrin ajon jälkeen että öljyvalo palaa ja kuuluu lievä nakutus, käännyin takas ja öljyä lisättiin melkein 4 litraa!

    Eli, kaks asiaa, voiko olla että nakutus voisi olla ilmiö konevauriosta, joka olis tullu vähillä öljyillä ajosta, (400m!) vai voiko jotenkin johtua bensapumpusta?

    Ja toinen, että mikä helvetti voi olla vika, kun vähän aikaa mennään hyvin ja sit alkaa armoton pätkiminen, joka päättyy sammumiseen ja pienen tauon jälkeen taas mennään?
    Bensapumppu on siis vaihdettu 2 kertaa.

    Auttakee ihmiset ettei tarvii nuijia Capricea kuutioks!
     
  2. harri60

    harri60 Gearhead

    Pätkiminen voisi johtua viallisesta puolasta.
     
  3. Macho

    Macho Gearhead

    Eihän tossa mallissa kuulu pumpun ja koneen välissä olla mitään bakeliittilevyä? Kerran unohdin laittaa sen takas väliin, uus pumppu oli kalkatuksen jälkeen äkkiä entinen.
     
  4. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Ei ollu bakeliittia "alkuperäsessä", eikä kyllä väliin mahtuiskaan, eikä kalkattanu, eikä myöskään ensimmäinen uusi pumppu. Ilmiö alkoi vasta nyt, toisen uuden pumpun jälkeen ja nyt pelkään ettei ääni lähde sieltä vaan että kone sai jonkin vaurion kun ajoin liian kuivalla koneella..ajoin sillä öljyn lisäyksen jälkeen kylläkin 120 km, joten luulis et mottivaurio olis kyl ilmottanu olemassaolostaan jo tuolla välillä???

    Mutta mitä tohon pätkimiseen ja sammuiluun tulee, ei voi olla syy enää pumpussa, vaan jossain muualla, sähköpuoli, tms..?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HenkkaS77 2004-05-08 03:05 ]</font>
     
  5. @peli

    @peli 1st gear

    mikä lie tahti nakutuksessa tyhjäkäynnillä. nakuttaako enemmän vedättäessä? jos tahti tyhjäkäynnillä on jotain 3-4 krt /sek olisko tuo vaan että hydraulinen nostaja ottanu siipeensä.Varsinkin kun öljyn määrä/laatu on ollut sitä mitä se on.
    Outoa kyllä ja kenkäs vastuu kun korjaamolta on ulos laskettu auto johon meni 400m jälkeen 4l öljyä...
    Dont worry, omat kiesit on ainakin kestäneet lampunpalamista pidempäänkin.
     
  6. J

    J Gearhead

    Bensalinjoissa/kaaasrissa/suodattimessa tukoksia? Jotku mekaaniset bensapumput aiheuttaa hajotessaan sen että letkut ja kaasari on täynnä sellasta vaaleata haiventa. Melko paskamainen puhdistella...

    Onkos siinä elektroninen sytkä? Joskus oli kaverin eurokinnereissä vastaava vika syttyboksissa tai moottorinohjainlaitteessa. Se alkoi jossain vaiheessa pätkiä ja rätkiä ja sitten puutui kokonaan. Hetken odottelun jälkeen toimii taas ihan normaalisesti.
     
  7. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Tuo on juuri se oire mikä vaivaa.
    Epäilenpä itekin nyt jo kyllä sytkäpuolen ongelmia..
    Mutta ainakin kipinä on tarkistettu että antaa sitä niinku pitääkin.
    Elikkä liekö sitten sytkäohjainsysteemissä vikaa?
     
  8. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    No kyllä aika uskomattomalta tuntuis, että kone ottais vaurioo 400m ajon jälkeen, kun ei vauhtikaan kerenny kovaks nousta, kierroksista puhumattakaan.
    Tosin koneesta kuulu lievä naku-ääni kiihdyttäessä kun olin kääntymäs ympäri..


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HenkkaS77 2004-05-08 16:15 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    varmista että kaikki venttiilit toimii että
    varret ei oo pikeentyneet joskus on korjattu
    vääntyneitä venoja pikeä on myös ohjureissa !
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omassa Ford Thunderbirdissä jouduttiin vaihtamaan sytytyksen ohjausyksikkö
    150 egee, kun ei suostunut aina käynnistymään. Lopulta jäi kokonaan pihalle.
    nyt toimii taas.
     
  11. buickman

    buickman 1st gear

    mulla oli buickissa edessä kanssa toi bensapumbun vaihto joka kävi nopeesti ehkä vähän ahdas paikka laittaa se toinen muteri mut kuitenkin sen jälkeen tyhjäkäynnin kanssa ongelmia ja muutenkin käynnin kanssa mutta kun laitoin korjaus sarjan ja säädätin niin toimi kuin unelma :eka suodatin heti kaasarin tulo kohdassa mikävarmasti on vaihtokunnossa oli mullakin jo paskana joten tiesihän sen mikä käynnissä vikana!!kaasari tukossa "oli mielenkiintoista tulla töistä kotiin kun valoissa n-päälle ja polkee kaasua ettei kone sammu ja vauhdista d kun kierroksia vielä liikaa oli pieni hyppykenguru!!!!
    sulla varmaan kanssa nelikurkkuinen kaasari sarjan kandee varmaan hakee south west tradesta itellä on hyvät kokemukset sieltä
     
  12. Jem77

    Jem77 Gearhead

    Vois se pätkiminen ja sammuminen olla sen sytkäboxin ongelma. Mulla oli käyttökinnerissä juuri sama ongelma eli pätki ensin ja sammu sitte kokonaan, vähän aikaa ku konetta jäähdytteli niin pääsi tovin matkaa taas eteenpäin. Vaihdoin ensin arviolta kaikki muut sytkän hilut ja sitte vasta älysin ton sytytysmodulin. Sen jälkeen pelas. 307 nakutus merkkas mulla, et kaikki nostajat oli menny paskaksi. Oli kallis lati...
     
  13. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Sitäpä pelkään että kone otti damagee ku ajoin öljyvalon palaessa..tosin vaa n. 400m, mutta mistäs tietää..
    Nakutus kuuluu bensapumpun juuresta, joten vois luulla et pumppu ottaa väärässä kulmassa kampiakseliin, tms..
    Jos sieltä on jotain nostajia, tms. menny paskaks, niin mikä mahtaa olla hinta-arvio uusille?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HenkkaS77 2004-05-10 17:42 ]</font>
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    no se pumppuhan ottaa voimansa nokka-akselin päästä. Suhteellisen yksinkertainen himmeli, väärinpäin asentaminen ei onnistu sitten millään. Sen voi melkoturvallisesti ottaa irti, ja kattoa, että onko se bensapumppu kunnossa. Ei valu öjyt ulos eikä mitkään semmoset. Takaisinasennettaessa katsottava vaan, että käyttöakseli tulee oikealle kohtaa.

    Onkos sun kaasari kunnossa? Jos se sähköhimmeli on rikki, niin sitten sätkii ja pätkii varmasti. Onko EGR-jutut otettu pois? Eräässä boardissa joku väitti 307:n alkavan nakuttaa jos EGR vähentyy puoleen.
     
  15. Jem77

    Jem77 Gearhead

    Yx mikä aiheuttaa nakutusta noissa 307 on ne ilmapumpun letkujen takaiskuventtiilit, jos ne on vanhemmiten alkaneet falskata. Mut se kuuluu yleensä vasta maantieajossa. Kuuntele venakopat letkunpätkällä tai ruuvarilla, jos ei sieltä kuulu napina, niin sit se ääni luonnollisesti tulee muualta.
     
  16. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Just vaihoin vanhan bensapumpun tilalle ja kuuntelin venakopat putken pätkällä. Sieltä ei kuulunu mitää ylimäärästä.
    Nakutus tulee jostain keulasta, bensapumpun luota. Eli oliskohan sitten niin että kiertokangen laakerit on menny, tms?
    Eli varmaa halvemmaks tulee hommata vaikka 350 cid tilalle ku alkaa rempata vanhaa..?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HenkkaS77 2004-05-10 19:02 ]</font>
     
  17. Jem77

    Jem77 Gearhead

    Halvemmaksi ei välttämäti tule, mutta hubaa saa enempi!! Sulla käy se ECM ohjattu rokkiorkesteri ja jakajakin siihen isompaan myllyyn. Tosin kaasaria joutuu hivenen modifioimaan. PauliP tietää siitä puolesta tarvittaessa.
     
  18. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Kaksjakoset fiilarit, loma aluillaan, mutta lomakassa taitaa mennä moottoriremppaan! Vittu!!!
    Mitähä joutuu pulittamaan 350 cid koneesta?
    Ite en osaa enkä aio alkaa konetta vaihtamaa, sit vielä jonkun toisen tekemänä työt päälle..

    KONKURSSI TULOO!!!

    Mutta tuleepahan ainakin jenkin kanssa..:smile:
     
  19. Jem77

    Jem77 Gearhead

    Jonilla taitaa viel olla myytävänä aika kohtuu hintaan `73-`76 350:nen. Muistaakseni viel täydellisenä, eli "vanhanaikaisella" kaasarilla ja jakajalla. Laita YV:tä nimimerkki Joni ja kysäse.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katteleppas vielä se akseli (tappi) sieltä bensapumpun ja nokkakaselin välistä... Kummmallista kyllä ne aina silloin tällöin murtuu, tai oikeemmin ne menee ihan poikki.. mosa toimii.. jos toimii..mut nakuttaa myös helposti
     

Kerro tästä muillekin!