Arauskulmien säädöstä ratti vinossa kotiin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja hyde, 12.6.2024.

  1. hyde

    hyde Gearhead

    Käytin tuossa käyttis Primiera 05 aurauskulmien säädössä kun ratti oli vinossa vasemmalle . Kun hain pois niin nainen tiskin takana selitti että koska on jäykkä taka-akseli eikä voi säätää niin auraukset tuli nyt kohdilleen mutta ratti jäi nyt hieman vinoon OIKEALLE johtuen tosta taka-akselista.Minusta on vinossa kyllä aika paljon. Eli tietäjät onko toi selitys nyt ihan kelpoinen. Oon käyttänyt kulmien säädössä muissa liikkeissä ja aina ratti on ollut suorassa hakiessa on sitten ollut millainen ritsa tahansa.
     
  2. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Useimmat kai tekee säädön silleen, että ratti on lukittu suoraan ja sit säätää. Joten kärryssäsi on isosti vikaa, jos moista ei oo voinu tehdä ja normaalit säätövarat ei riitä.

    Toi selitys on mun korviin puutaheinää.
     
    Concarne tykkää tästä.
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jäykästä taka-akselista johtuen ratti vinossa kuulostaa vuosisadan selitykseltä, kun ratin ei pitäis olla vinossa vaikka olis jäykkä etuakseli..
     
  4. hyde

    hyde Gearhead

    Unohtui sanoa että Nissan katsastettu 2 viikkoa sitten ja laakista läpi, eli hirveitä väljyyksiä ei alustassa pitäisi olla.
     
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Raidetangon päistähän se ratin asento säädetään eli samasta paikasta mistä aurauskin. Taka-akselilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Tai kai se periaatteessa olisi mahdollista, että taka-akseli on vinossa ja kampeaa ajossa autoa johonkin suuntaan ja pitää ohjata vastaan niin että ratti ei ole suorassa mutta sitten on kyllä isompia ongelmia. Ei olisi iso vaiva laittaa suoraan. Pystyisihän tuon tekemään itsekin säätämällä vasenta pyörää sisään päin ja oikeaa saman verran ulos esim. laskemalla raidetangon päistä kuinka monta kierrosta niitä kiertää. Auraus pysyy kohdallaan kun pyörittää molemmilta puolilta saman verran. Nyt kun on noin laadukasta työtä tehty niin itselle heräisi epäilys onko ne kulmat muutenkaan kohdallaan. Kysyisin ystävällisesti miksi valehtelette asiakkaille, eikö äiti ole opettanut että valehteleminen on rumaa ja sen jälkeen korjaatteko vai korjautanko muualla ja lasku tulee perässä.
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Höpöjuttuja. Eivät vaan ole viitsinyt säätää esimerkiksi jumissa olevan raidepään vuoksi.
    Lämpöterapia ja kahdella vasaralla homma hoituisi.
    Ne pelittää silloinkin, kun se mittavehje ei pääse verkkoon.
     
  7. karitsa

    karitsa 1st gear

    Ratin saa kyllä suoraan,ilman että mitkään säädöt muuttuvat. Raidetangon päistä kääntää saman verran tarvittavaan suuntaan,kunnes ratti on suorassa.
     
  8. B68

    B68 1st gear

    Onko sinulla ajonvakautus eps. itsellä kun ratti oli vinossa niin se piru alko mutkassa jarruttamaan. Lukee varmaan renkaan pyörimisnopeuksia ja ohjauskulmaa.
     
  9. hyde

    hyde Gearhead

    No nyt lupasivat tehdä takuuna uudet säädöt.Alan jo epäilee että "lukisevat" ohjauksen ratti lukolla
     
  10. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Siihen on olemassa työkalu, jolla ratin saa pöngättyä penkkiä vasten. Toki rattilukkokin toimii, jos vaan ohjauspyörä on suorassa.
     
  11. Swinger

    Swinger Gearhead

    mielenkiinnosta että mitä tämä nainen tiskin takana kertoi kuinka ongelma ratkaistaan? Kääntämällä taka akselia vasemmalle sen verran että ratti kääntyy sopivasti suoraan?
     
    Riku Rotten tykkää tästä.
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Jokaisesta käytetystä autosta jotka olen omistanut, olen ratin oikaissut kotipihalla ramppien päällä. Ensin auraus kuntoon että pyörät menee samaan suuntaan, sitten testiajo suoralla tienpätkällä, sen jälkeen keula rampille.

    Jos ratti oli vinossa vasemmalle, raidetangon päistä pyöräytys saman verran molemmista niin että pyörät kääntyy vasemmalle. Nyt ajossa auto kaartaa myös vasemmalle ja ratilla pitää korjata oikealle joten ratti suoristuu. Puolen tunnin homma yleensä.

    Uusissakin autoissa ratti voi olla vasemmalle vinossa vaikka olisikin säädetty suoraan. Johtuu pelkästään maantien kallistuksesta oikealle ja automallista. Tätäkin vetoa oikealle voi vähentää lisäämällä casteria takavetoautossa oikealle puolelle esim. asteen verran enemmän kuin vasemmalla. Vetämisen oikealle ja ratin suoruus helppo testata ajamalla ensin kaistalla ja sitten keskiviivan päällä.

    Vanhassa kuulamutterissa aika harvoin on ratti suorassa ajaessa leveillä renkailla urissa.
     
  13. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Nuo säädetään tietokoneen avulla ja sillä ei saa autoa menemään suoraan jos perä on punaisella ja sitä ei saa säädettyä. Eli nainen oli oikeassa.

    Ratti lukitaan keskelle penkkiä vasten tulevalla himmelillä säädön ajaksi.

    Saahan sen käsin säädettyä, mutta korjaamot ei siihen rupea
     
  14. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Teetä homma korjaamolla ja tee sen jälkeen tarvittavat muutokset kotona itse.

    Harrastusta parhaimmillaan, kuin tuplavoitto. Ensin meni rahat ja sitten oma aika.:cool:
     
    teippi-mikko ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei taida 05 primedasta niin paljoa sähköä ohjauksesta löytyä että siitä tietokoneella aurusta saisi säädettyä.
     
  16. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Tarkoitin mittalaitetta jolla ne kulmat säädetään..
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Kyllä kaikki ohjauskulmalaitteet mitä oon nähnyt korjaamoilla käytössä 80-luvun jälkeen on osannut "vinossa" olevasta taka-akselista huolimatta antaa etupään auraukselle semmoiset arvot, et on ratti saatu suoraan niillä. Useimmiten se ratin suoruus katsotaan "pieleen" kun rattirenki lukitaan, eikä sitä tarkasteta enää kun etupään aurausta viimeisenä säädetään. En laskenut omista käsistä yhtään vinorattista asiakkaalle asti. Mutta ei mun vetämissä pajoissa koskaan kilpailtu hinnalla halpis tarjouksia vastaankaan. Halvalla saa halvan. Silti meillä asiakkaita riitti.

    t.AM
     
  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ainaski Orimattilassa, ratin on saanu täsmälleen siihen mihin on halunnut riippumatta siitä onko hammastanko vai simpukka.
     
  19. hyde

    hyde Gearhead

    Ketjun aloittajan voin kertoa että uusinta takuutyön jälkeen ratti oli suorassa.
    Liian optimistisena luonteensa vei sitten toisenkin auton samaan paikkaan kulmien säätöön.Eihän se salamakaan kahta kertaa samaan paikkaan jne...
    No näemmä iskee kuitee. Tuli toinenkin auto ratti vinossa säädöistä.
    Jälleen takuuhuoltoon ja oikenihan sekin..Ehkä ei sitten enään kolmatta kertaa...
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    No mutta Orimattilassa sama tapa kuin meillä Lammilla.;)
     

Kerro tästä muillekin!