ardic p-a lämmittimen p-a pumppu ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja vanahanaama, 19.11.2010.

  1. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Käyttiksen polttoaine lämmittimessä sellainen ongelma että käy epätasaisesti, välillä jopa liekkivahti sammuttaa sen kun käy niin huonosti. Vika paikallistettu polttoaine pumppuun. Lämmitin on ardic merkkinen ja auto v70 volvo 98. Pumppu on sellainen pieni mäntä pumppu. Voiko tuota pumppua jotenkin koettaa elvyttää / käyköhän mikään muu pumppu tuohon kun wetterin kautta saatava pumppu? Hintaa ois vaivaset 170e :eek: kilohinta kohdillaan. Pumpun sihti on tsekattu ja oli puhdas.
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    muistaakseni (korjatkoon joku jos olen väärässä) ei käy muut kuin oma pumppu,joskus töissä niitä räpeltäny(onneks tosi vähä :lol: ).
    Tekohengitys on aika toivoton.
     
  3. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    p-a pumppu

    Niin arvelinkin... paineilmalla kun höngin tota pumppua niin vähän aikaa toimi paremmin mut sitten sama läpätys jatkuu... pitänee marssia siniselle tiskille :(
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Mulla on noita Ardicceja 2 kpl ja toimivat todella hienosti. Mulla on myöskin korjauskäsikirja näihin ja aina oon vian löytänyt ja korjannut itse. 2 vikaa 3 vuodessa. Ensimmäinen vika oli ohjausyksikössä ollut kylmäjuotos jonka juotin uudestaan ja toinen oli nokeentunut hehkutulppa jonka poltin puhtaaksi.

    Mistä olet päätellyt että polton epätasaisuus johtuu nimenomaan pumpusta? Toinen vaihtoehto tolle voisi olla osaksi tukkeentunut polttoaineen suutinputki laitteen sisällä tai se, että asentaessa sen kärki on vääntynyt vinoon/väärään kulmaan.
     
  5. pptalo

    pptalo Gearhead

    Olisikohan kalvo hajonnut siintä paineen säätimestä/tasaimesta.
    Muistaakseni sitä ei vaan saa irrallaan ton ikäiseen. Uudemmissa tulee suuttimen mukana.
     
  6. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    p-a pumppu

    Ensin toimi todella huonosti ja sammui melkeen heti ja kun silloin kokeilin laittaa pumpulta lähtöletkusi kirkkaan letkun niin polttoaine ei liikkunut juurí lainkaan...Sitten käytin pumpun irti, katoin sihdin ja hönkin painelmalla pumppua. Tämän jälkeen nafta rupes virtaamaan huomattavasti paremmin ja lämmitin kävi noin tunnin loistavasti, tän jälkeen se käynti rupesi taas humputtamaan ja nyt ei oo muuttunu mihinkään suuntaa, lämmittää kyllä mutta käy tosi epätasaisesti. Eikös vaikuta aika selvältä pumppuvialta?? Huonotkin elvytys yritykset otetaan vastaan tässä vaiheessa :D tuskin tuossa nyt iso vika on mutta voihan se olla että joutuu uuden panostamaan...
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Ardic käy aina sen pumpun takia sellasta tasasta aaltoilua. Kuuluu asiaan. Mutta toi että olet vaihtanut polttoainelinjan kuulosti todella pahalta. Se laite on ERITTÄIN tarkka siitä, että polttoainelinjan sisähalkaisija ja pituus ovat ne mitä on suunniteltu.

    Musta kuulostaa siltä, että suutinputki on osaksi tukossa. Ja jos polttoainelinja on jotain muuta mitoituksiltaan kuin alkuperäinen niin muuta ne takaisin. Polttoainelinja ei saa myös olla kostea mistään kohtaa, varsinkin pumpun imupuolella tää on erittäin tärkeää.
     
  8. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Kokeilin vaan sillä eri putkella hetkellisesti. Tuo kyllä niin huonosti pelaa ettei enää kuulu asiaan :) palaminen muuttuu todella nopeasti, ikään kun pumpun sykäyksellä kävis aina paljon paremmin. Mikshän se sitten toimi vähän aikaa hyvin kun sitä pumppu hinkkasin?? :O Miten varmistan että toi suutin on puhdas? voiko ihan paineilmalla töhäyttää?
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Joo, voit kyllä. Mutta se pitää purkaa irti sieltä polttimesta ja ottaa irti polttoainelinjasta ja puhaltaa väärään suuntaan.

    Kestääkö polton alkaminen pitkään? Savuttaako paljon? Onko kyseessä bensa vai dieselpoltin?
     
  10. AVRO

    AVRO Gearhead

    Samanmoinen lämmitin on meilläkin pitkäkattoVolvossa, toimi vähän epävarmasti mutta toimi kuitenkin. Vaihdoin sen suutinkupin ja ropellin palotilaan, kuppi oli aivan umpikarstassa ja ropellista oli vain keskiö jäljellä.

    Kiusallista, mutta tais mennä jotenkin lukkoon oltuaan pitkään virrattomana pajan pöydällä. Ei edes yritä tulille enää... Pitäis käydä sinisellä piuhan päässä mutta kun ei saa semmosta aikaiseksi, hyvin pärjäs viimetalvenkin pelkällä lohkarilla.
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Mikä malli Ardicista AVROlla on? Jos on 091-malli niin se ei mene lukkoon mitenkään. Uudempi malli menee 3:n epäonnistuneen käynnistyskerran jälkeen, olikohan se malli tyyliin 413 tai jotain.
     
  12. AVRO

    AVRO Gearhead

    Nyt pitäis muistaa mikä se on... lienee uudempi kuin tuo 091. Onkohan se 912D tai jotain.
    Ei tee käynnistysnapin painamisen jälkeen muuta kuin naksahtaa vaimeasti ja sisäpuhallin lähtee puhisemaan, kellossa vilkkuu keltainen valo aivan kun lämmitin kävisi.
     
  13. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Diesel poltin kyseessä, käynnistyy ihan normaalisti eikä savuta. Poltin käytetty auki ja putsailtu, tuota suutinta tosin ei puhallettu. Mahdollisuus käyttää piuhan päässä autoa löytyy ja koneella voi pyörittää yksitellen komponentteja tuosta lämmittimestä, kaikki pelaa. Ainakin tuo mun lämmitin menee lukkoon jos esim. liekkivahti sammuttaa sen tarpeeksi monesti. Nytkin se antaa vikakoodia sille liekkivahdille kun sehän sen sammuttaa kun käynti menee tarpeeks huonoksi..auto&poltin vm.98.
    Silti epäilyttää että se tossa pumpussa on se vika kun polttoaine ei virrannut ensin lainkaan mutta kun räpelsi pumppua niin rupes virtaamaan? Ja sen jälkeen pelas tosi hyvin vähän aikaa niin tuskin se suutin tukossa on. Mitähän haittaa tuosta lepattavasta käynnistä on?? nokeentumista? ja vähänhän se lämmitystehokin varmaan kärsii...
     
  14. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    AVRO, sun lämmitin on lukossa. Tekee just tuon että sisäpuhallin pyörii ja valo vilkkuu mutta mitään ei tapahdu. Piuhan päähän vain. Pystyyköhän joku ihan nyrkkipaja ottaa tuosta tuon lukituksen pois sen obd2 pistokkeen kautta kun vois olla edukkaampi kun wetteri :D Jos käytit pitkään niitä aivolaatikon liittimiä irti niin voi johtua siitä että on lukittunut.
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    Joo, noiden kuvauksien perusteella teillä kummallakin on toi uudempi malli, jos kerran kummallakin teillä on ollut tarve käydä se "nollaamassa" joskus jossain. 091-malli ei mene koska sen ohjauksessa ei ole prosessorilogiikkaa ollenkaan vaan homma toimii releboksilla. Kannattaa kuitenkin kattoo laitteen tyyppikilvestä sen malli, sillä jos se on 091 niin se lämmitinhuolto joka sanoo poistaneensa "lukituksen" siitä valehtelee suoraan päin naamaa.
     
  16. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Ite oon ollu piuhan toisessa päässä näpyttelemässä lukituksen pois... On mullakin tossa lohkis mutta tahtoo olla kylmä ajaessa kovalla pakkasella.
     
  17. AVRO

    AVRO Gearhead

    Joo, kiitoksia vahvistuksesta uskomukselleni että lukossa on. Purkki aivoineen oli useamman viikon pajan pöydällä kun muut kiireet haittaavat askartelua...
    Olen tosiaankin siinä käsityksessä että malli on 912D, pakoputki on kulmikas kun vanhemmassa se lienee pyöreä ja muutenkin erilailla.

    Yhtäkaikki, pitää jossain vaiheessa hurauttaa piuhan päähän jotta saa mööpelin taas toimimaan. Kovilla pakkasilla tuolle on tarvetta vaikka ilmankin pärjää.

    No, pahoittelut lievästä topicin kaappauksesta... vaikka asiasta kuitenkin keskustellaan.
     
  18. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

     
  19. AVRO

    AVRO Gearhead

    Auto on -99 ja lämppäri todennäköisesti samaa vuosikertaa.
    Kytkis kyllä kiinnostaa, se voi joskus olla tarpeen kun vähän epäluotettavan maineessa tuo purkki on.

    Volvolandiassa oli joskus kytkistä näytillä, mutta joku vuosimalli-juttu tai vastaava siinä oli ettei ihan täsmännyt. Muutenkin aika nihkeetä saada tietoja näistä.
     
  20. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    ardic

    Jos huomenna kattelis hanskalaatikosta ton opuksen ainakin esille mutta en oo varma saanko sitä miten julki kun ei oo skanneria tullu vielä ainakaan hommattua...Joo eihän noi tosiaan kovin häävejä vehkeitä ole, edellisellä omistajalla oli loppunu rahat kesken tuon lämmittimen kans niin oli laittanu lohkolämppärin... Kalliiks tulee joka talvi vähintään kerran laitattaa volvolla kuntoon jos ei itellä oo mitään roppaus taitoja/suhteita.
     

Kerro tästä muillekin!