Askelmoottorin käyttö siirtäjänä

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Eyetech, 17.10.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen joskus tehnyt PIC16F84 -kontrollerilla yksinkertaisen askelmoottoriohjauksen. Härvelissä oli pari rajakytkintä ja painonappia sitä ohjaamassa.

    kontrolleri maksaa about 10€ ja sille sopivan ohjelmointilaitteen PC:lle saa rakennettua parilla eurolla...
    Voin kokeilla kaivaa arkistoja, jos siitä vielä löytyisi jotain matskua...

    Lisätietoja voi kysellä myös meilitse: Kimmo.Seppanen@novogroup.com
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    printterissähän on askelmoottorin ohjauselektroniikka valmiina. se pystyy ohjaamaan kahta moottoria. omat moottorit ei ole kovin tehokkaita, mutta ainahan niitä voi vaihtaa...
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    ana57:n kanssa on asiaa puitu jo hyvin pitkälle.
    Kaikkia ehdotuksia toki otetaan edelleen vastaan, johtuen siitä että vaihteistoa ei ole vielä hommattu ja testit näinollen tekemättä.
    Asiaa ei kuitenkaan ole haudattu,päinvastoin se tullaan tekemään. Kuitenkin projektin tässävaiheessa painitaan korin kimpussa, eli homma on sentakia lykkääntynyt.
    Kunhan sopiva(hintainen) laatikko "kävelee vastaan" testaukset aloitetaan.
     
  4. ana57

    ana57 1st gear

    Itse suunnittelin systeemin AVR:n (At90Ls4433) ympärille, on huomattavasti inhimillsempi ohjelmoitava verrattuna PIC:iin.
     
  5. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Hei! Löytyi muuten tehdastekoinen "karahka" osoitteesta http://www.compushift.com/

    Joku on varmaankin löytänyt tämän linkin mutta ilmoittelin kuitenkin. Eipä tämä korvaa itse tekemisen iloa, mutta jos vaikka löytyisi ideoita. En kylläkään jaksanut selailla enempää löytyykö speksejä.
    Taitaapi olla ne printterin hammahihnat vähän heppoisia tällaiseen käyttöön, esim. teollisuuden kuljettimista löytyy paremmin sopivia hammashihnoja.
    Rakentelun iloa/intoa vain kaikille!
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead

  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tutustuin pikaisesti ko härveliin, mutta mielestäni se ei ollut sitä mitä ajoin takaa.
    Täytyy tutustua vielä tarkemmin...
     
  8. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Juu, eipä olekkaan kun vähän lueskeli. Ohjaa ainoastaan vaihteiden kytkeytymishetkeä suhteessa nopeuteen ja pedaalin asentoon,sekä turbiinilukkoa. Elikkä menosuunta ym. pitää valita itse.
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mielenkiintoinen härveli joka tapauksessa.
     
  10. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Viimeksi on tässä aiheessa tapahtunut kauan, kauan sitten.. Mutta mitä kuuluu hommalle tällä hetkellä? Oletkos ehtinyt pelti hommilta ja muulta ajatella asiaa sen enempiä?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Rolls Royce on käyttänyt tollaista systeemiä jo vuosikymmeniä sitten TH-400 lootassa. Uusia löytyi joskus kuumasta kalivieteristä 1500$ hintaan.
     
  12. Temppu

    Temppu 1st gear

    Ma olisin itse solenoidin/solenoidien tai pneumaattisen sylinterin/sylinterien kannalla.

    Tyourani aikana en ole oppinyt tykkaamaan askelmoottoreista.
    Silloin kun tarvii oikeesti saada jotakin tapahtumaan, niin ne on voimattomia ja vaihteiden kanssa hitaita. Ilman absoluuttista takaisinkytkentaa ne hukkaavat paikkatiedon heti, kun tulee sahkohairioita tai mekaanisia lisavastuksia. Askelmoottorin kanssa sun olis jokseenkin pakko laittaa absoluuttininen paikanmittaus (potikka tai resolveri) ja lisata systeemiin sen lukeminen ja tulkinta.

    Askelmoottorit on OK silloin, kun tarvitaan kohteen siirtamista (joskus jopa tarkasti) helposti ja ymparistossa, jossa ei ole muuttuvia vastusvoimia. Kynan tai printterin kelkan siirtaminen on sopiva sovellus.

    Raikkasysteemia kayttamalla voisi kahdella solenoidilla/sylinterilla saada toiminnot aikaiseksi. Toinen valitsee, mennaanko ylos vai alaspain, ja toinen siirtelee vipua.

    Sopiva ratkaisu voisi olla yhdistetty solenoidi/pneumatiikka.

    Solenoidin riesana on yleensa lyhyt iskunpituus ja heikko voima, ja pienenee iskunpituuden kasvaessa. Ja ottaa paljon virtaa. Vertailukohdaksi voisi ottaa startin solenoidin. Paljonko pienempaa voisit hyodyntaa?

    Pneumaattisella sylinterilla sen sijaan voima on iskunpituudesta ja paikasta riiippumaton, ei vie sahkoo, ei aiheuta oikosulkuja (ohivuotoja tosin jos falskaa), ja on paloturvallinen.
    Pneumaattista sylinteria voi ohjata myos suoraan pneumaattisella venttiililla. Kaupasta voisit loytaa ihan sopivia pienia painonappeja, jotka voi upottaa haluamaansa paikkaan.
    (Atlas Copco myy tosi pienia jenkkilaisia sylintereita, merkki oli 'Clippard'. Festo ja Mecman on toiset hyvat, kysy SKS-Tekniikasta. Pneumatiikalla voi nykyaan tehda uskomattomia asioita.)

    Eri pituisten liikeratojen toteuttaminen sylintereilla voi olla hankalaa tosin.

    Mahdollista olisi asentaa pienet solenoidi-ohjatut rajoittimet kullekin vaihteen asennolle, ja pneumaattisen sylinterin voisi sitten ajaa aina rajoittimeen. Se on turvallista pneumatiikalle.
    Rajoittimet voi myos tehda pneumaattisesti, ja samaan mestaan voi myos laittaa pneumaattisen kytkimen tunnistamaan tilan, jos niin halutaan.

    Jos oikeen hienoksi ruvetaan, voit ostaa pneumaattisen logiikkapiirin. Silla saat aikaan halutut sekvenssit halutussa jarjestyksessa, ihan kuin tietokonetta ohjelmoisi. Voi sen itsekin rakentaa venttiileista.

    Jostain oppilaitoksesta tai jopa pneumatiikkafirmasta voisi loytya innostunut kaveri suunnittelemaan sulle piirit ton toteuttamiseksi.

    Temppu
     
  13. Sumu

    Sumu Gearhead

    Ylös!

    Eli mites tää hommeli edistyy?
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Samaa kuullostelen myös.
    Itse olen miettinyt vähän toisenlaista lähestymistapaa. Eli tf 904-727:sta venttiilikoneisto veks. 2 kytkintä ja ja 2 pantaa -> tarvitaan 4 kpl sähköisesti ohjattuja hydrauliikkaventtiilejä sekä pieni sylineri+venttiili parkille. Sitten mikrokontrolleriohjaus. Ohjelmia voisi olla useampi: yksi vaihtaa vain ja ainoastaan napin painalluksesta vaihteita ripeästi toinen ohjelma vois vaihtaa normaalin automaatin tapaan (tarvii nopeustiedon kardaanilta sekä kaasupolkimen asentotiedon)
     
  15. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    :oops:

    Vastaus on "hieman" myöhässä, mutta oheinen kuva kertonee, että homma meni lopulta ihan uusiksi.
    Eli hommaan valjastettiin karamoottori

    Karamoottori
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä homma kun sait viimeinkin vaihteet toimimaan ettei koko ajan tarvitse samalla pykälällä ajella :lol: , noh eihän PG:ssä paljon valinnanvaraa kyllä olekkaan :rotfl:
     
  17. Eyetech

    Eyetech Gearhead

Kerro tästä muillekin!