Aspen asiaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Perniö, 23.9.2008.

  1. L.P.

    L.P. Gearhead

    Pahoittelen puusilmäisyyttäni. :oops:
     
  2. timv

    timv Gearhead

    Palasin takas onneliseksi moparin omistajaksi parin naapurin seikkailun jälkeen... pihassa on jo toista kuukautta nököttänyt perskynä... tänään vihdoin sain aikaiseksi ottaa alakertavammaisen koneen nokalta pois ja "uus" olis huomenna tarkoitus istuttaa konehuoneeseen... slantti tietty...

    Aspenihan on yllättäen mattamusta, liekkejä nokalla... vuosimallia 80 kai.

    tarttiskohan toi piruuttaa maalata? vai pidänkö tollasena, hieman lauluautomaisena, pahennusta herättävänä rotiskona?
     
  3. Lassi4212

    Lassi4212 1st gear

    Kellään tiedossa mitään hyviä sivustoja missä ois infoa slant6-->v8 swapista Aspeniin??
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  5. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Mistäköhän löytyis kutos koneen väri koodi?
     
  6. timv

    timv Gearhead

    Mun aspeni on vihdoin ajossa, koneenvaihto oli yllättävän helppo toimenpide jopa näin ensikertalaiselle... 6 iltaa siihen tosin meni aikaa... Taidan vielä ton pakoputken palauttaa lähemmäksi orggista kun satasen vauhdissa meteli on jo niin sietämätön... onkos slantin orginaali putkistossa yks vai kaks änkkärii?
     
  7. jn79

    jn79 3rd gear

    Käsittääkseni yksi,niin ainakin oli mun aspenissa.
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Yksi äänenvaimennin on Aspenissa ja muissakin Slanteissä. Takana, ennen taka-akselin ylitystä.

    Aspenissa ja myöhemmissä Darteissa myös katalysaattori alunperin. Aika harvassa varmaan enää tallella, koska päästömittaustakaan ei vaadita katsastuksessa. Apukuskin istuimen alla on pohjalevyssä katin mentävä kolonen ja lämpöpelti.
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kahlaapa Slant Six Forum läpi. Siellä olen nähnyt, mutten tähän hätään löytänyt.

    VHT:lla on tarjolla Engine Enamel Chrysler Hemi Orange ja Chrysler Blue. Sininen on ainakin mielestäni aika lähellä 70-luvun Slantin ja Superin väriä. Kysäise autotarvikeliikkeistä, joilla on VHT:n purkkeja hyllyssä jos tilaisivat.
     
  10. Gp64

    Gp64 3rd gear

    OK. Pitää kysellä.
     
  11. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Sellasta kyselisin tällä kertaa että onko kaikissa SE malleissa ollu vinyyli katto vakiona?? Sit onko sähköjakkara ollu pelkästään SE malleissa? Itselläni toi Aspeni on toi SE malli ja siinä ei oo vinyyliä eikä sähöpenkkiä. Cruise kuitenkin löytyy mut ei muita vempeleitä.
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    Vinyyli ja erillissäädettävä penkki ovat SE:n vakiovarusteita. Sähköpenkki on toki voitu tilata uutena tai jälkeenpäin vaihtaa mihin vain. Onko autoa malattu? On mahdollista, että vinyylikatto on poistettu maalauksen yhteydessä joko ruostumisen takia tai sitten muuten vain tyhmyyttään.

    Aspen Customissa ei ole vakiona kyseisiä varusteita, mutta perusmalliin verrattuna jotain kuitenkin. Mutta autosi on siis varmuudella SE? SE:ssä on lisäksi vakiovarusteita kuten: Keulakoriste, sisäpeili yöasennolla, pyöränkaarissa kromit (vanhemmat mallit).

    Cruise on aika monessa uudemmassa Aspenissa varusteena. Onko peräti vakiovaruste myöhemmissä?
     
  13. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Auto on -80(NAR-88) ja jääny 10 vanhana seisomaan talliin. Mut onhan siitä voitu se vinyyli repiä pois joskus alku aikoina. Keulalta löytyy SE merkki ja kromiset kaarilistat on ja sit sisältä säädettävät ulkopeilit.Täytyy kattoo tarkasti kattoa et onko joskus korjailtu maalipintaa. Mistäköhän löytäis uuden vinyylin? Tossa ei kuitenkaan oo ollu sellasia kromisia listoja C-pilarin alaosissa mikä katkoo katon ja loksun rajan.
     
  14. L.P.

    L.P. Gearhead

    Suomeen tuotiin ilmeisesti jotakin erikseen tälle alueelle tehtyä mallia, joka vastasi SE:tä. Muistan lukeneeni jostakin suomenkielisestä myyntioppaasta moista. Mielestäni tässäkin mallissa oli kuitenkin vinyylikatto.


    Sitten voisi olla sellainen mahdollisuus, että uudemmissa on vakiona sisältä säädettävät peilit, mutta joku on laittanut erikseen SE-merkin keulalle. Kuulostaa kyllä aika epätodennäköiseltä tässä tapauksessa.

    SE:ssä on lisäksi tuulilasissa oleva taustapeili leveämpi kuin perusmalli ja varustettu yöasennolla. Kromiset kaarilistat saattaa olla vakiona 1980 myös perusmallissa. Vanhemmissa ei ollut.
     
  15. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Löysin etujalkatilasta kokoonpano listan ja siitä sain sen verran selvää että tohon mun autoon ei oo laitettu vinyyli kattoa tehtaalla. Minkäs levynen se tausta peili sit on aidossa SE mallissa? Voi kyl olla et tohon joku ensinmäisistä omistajista on laittanu konepeltiin sen merkin. Täytyy jostain selvitellä esim runkonumeron perusteella et mikä pirun malli toi on.
     
  16. L.P.

    L.P. Gearhead

    Peilin leveydestä ei ole muistikuvaa, mutta jos peilistä löytyy yöasento, niin kyseessä on se leveämpi malli, joka SE:ssä on vakiona.
     
  17. lumlum

    lumlum Gearhead

    Okra, oon tätä pohtinutkin jo joskus, mutta esim. armon vuonna 1980 tuotiin siis Suomeen Aspeneita varustetasoilla:

    - perus
    - custom
    - SE ???

    Vai miten tää nyt menee??? Kuuluuko Customiinkin jo erillissohva ja keulamerkki ja whaat??? Entäs kromikaaria jne...

    Ja oliko Suomen mallin Super Six 1- vai 2-kurkkuisella kaasuttimella?

    Vakkari oli käsittääkseni ´80-malleissa vakiona Suomessa, se lienee ollut yksi myynti"valteista"?

    Nää varusteet tuntuu menevän täällä pohjolassa usein aika ristiin rastiin sekaisin... kun sit taas full size -Mopareitakin on myyty esim. ilman sähköikkunoita kasilla ja kaikkeeee 8) :p :soosoo: :D :eek: :odroll:
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Itsellä oli -79 Custom, jossa 225 + aut, ohjaustehostin, vinyyli listoineen, 2-osainen sohva, super six. Ei cruisea, jarrutehostinta, keulamerkkiä, sähköherkkuja...
    Kaarilistoista ei ole enään muistikuvaa, mutta taustapeilissä oli yöasento...

    Super six on aina ollut 2-kurkkuisella
     
  19. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Ei oo vieläkään selvinny et mikä malli toi on mut eiköhän se jossain vaiheessa selviä. Mistäs tollaseen Aspeniin löytäis uudet lehtijouset??
     
  20. L.P.

    L.P. Gearhead

    Aspenin lehtijousia löytyisi varmaan purkuautoista. Lehtijousten etummaiset silmät ovat kyllä kovia katkeilemaan, joten ehjät jouset voivat olla kysyttyjä.

    Mikä on Aspenisi VIN-koodi? VIN-koodin toinen merkki kertoo auton varustelutason (Price Class). Kannattaa etsiä Mopar VIN decodereita Internetistä.

    L = Low
    M = Medium
    H = High

    Nämä lienevät yleisimmät. Low on yleensä perusmalli. Minulla itselläni Custom-malli on koodilla High. Onko SE myös High vai kenties Premium tai Special?
     

Kerro tästä muillekin!