Aspen asiaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Perniö, 23.9.2008.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    mainoskatko...

    löytyis coupemalliin takakaarien listat, 20 egee pari

    http://kuvablogi.com/nayta/903483/


    löytyy myös valokatkaisija, ehjä, vähän käytetty...

    pukkaa yv:tä, jos tunnet hillitöntä omistamisen halua...
     
  2. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Toi mun Aspeni osottautu ihan perus peliks eli ei oo SE malli. Ilmeisesti SE merkki asennettu uutena autoon ku ei oo menny muuten kaupaks. Saakohan noihin ihan uusia lehtijousia jostain??Tai ei kai niitä saa mut jos ihan rahalla ois ostettavissa :D
     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Käsittääkseni jonkinlaisia uusia lehtijousia saa, tai niin ainakin USA:n autotarvikeliikkeet mainostavat. Nämä lehtijouset eivät vain ilmeisesti ole alkuperäisen mallisella soikealla etusilmukalla vaan perinteisellä pyöreällä ja muuten alkuperäisten mittojen mukaiset.

    Jos vanhoissa jousissa on silmukat ehjät, niin taotuttaminen on yksi vaihtoehto. Tai sitten vaihtaa kaikki muut lehdet paitsi pisimmät. Soikeita puslia eteen saa kyllä uusia jos vanhat ovat huonot.
     
  4. Gp64

    Gp64 3rd gear

    OK! Pitää koittaa jostain etsiä.
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    löytyy uudet kumiset soikeat puslat, jos on tarvetta... :odroll:


    myyty..
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Korjataanpas peilikeskustelua sen verran, että kapea taustapeili on vakiovaruste perus- ja Custom-mallissa ja tätäkin peiliä on saanut yöasennolla, mutta ilmeisesti aika epätavallinen varuste. Yleisimmin kapea peili on ilman yöasentoa. Peilin leveys 10", kävin juuri mittaamassa

    SE:ssä kyllä vakiovarusteena leveä taustapeili. Tämä peili on reilusti leveämpi kuin toinen malli. Arvioisin noin 12", en omista yhtään leveää taustapeiliä. Tässä peilissä on aina yöasento.

    Tänne kaamos-maahan uutena tulleista autoista en tiedä. Voi olla, että Suomiautoja on varustettu yöasentoisella taustapeilillä enemmän, koska täällä Winter Wonderlandissa yöasennolla tekeekin jotain.
     
  7. kinde

    kinde Gearhead

    Eikös -77--> ja uudemmat joudu maksamaan päästömittauksen. -76 Voi huokaista. Vaan hyvähän ne on olla kohillaan ihan vaan toiminnan kannalta. :rotfl:

    Tulee meillekin yks kynäperä ja purkuun taitaa mennä.
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    78--> uudemmat... oma auto oli -77, mutta 78 rekistöröity ja sitä myöten päästömittaukseen.. siinä kiinni olleen koneen kanssa se oli rasittavaa touhua :x
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Niin, kyllä 1978 ja uudemmat vuosimallit. Unohtui mainita koska pidin tätä itsestäänselvyytenä. Koskee siis kolmea viimeistä Aspenin vuosimallia - 1978, 1979 ja 1980.

    Tarvikekatalysaattorin saanee helposti asennettua sinne suoraan kohtaan pakoputkessa kartturin penkin kohdalla.
     
  10. Simo

    Simo 1st gear

    Taka-akselin jälkeen oleva "resonator" on lisävaruste. Oletettavasti C15 (sound insulation) option mukana tuleva pönttö.
    Vakiona tuo pönttö oli 360 Aspeneissa. Omassa Dartissani (alkup. 318 '74) ja Aspenissani (alkup. 360 '76) on molemmissa koodi C15 ja tuo resonaattori alunperin.

    Kattia ei liene asennettu tehtaalla Suomeen tilatuihin malleihin. Ainakaan 76 ja vanhempiin.


     
  11. kkam

    kkam 1st gear

    onkohan a-bodyn perän istuttaminen aspeniin kuinkakin työläs homma? Onko niissä mitoissa kuinkakin isoja eroja? Vai oisko jollain ideoita mista keksin 8 vartin?
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    A-bodyn perässä Thru-1972:han ei ole mitään järkeä, koska siinä on 5x4" pulttijako.

    http://www.mymopar.com/index.php?pid=73

    A-body: 51.4"
    F-body: 54.3"

    Leveydessä on siis 3" ero. Taka-akselin kiinnitys lehtijousiin täysin erilainen - F-bodyssä iso-clamp -kiinnitys kun taas A-bodyssä "metal against metal".

    Kuulemma on joskus vaihdettu periä korien välillä. Minimissään joutuu siis muuttamaan akselin jousia vasten tulevien tassujen paikkaa ja vaihtamaan U-pultit, iskarit ja iskareiden alakiinnikkeet sopiviksi. Kapeus tuskin tuottaa muuta ongelmaa, kuin että saattaa olla typerän näköinen jos renkaat turhan sisällä.

    Aspeniinhan on myös saatavilla 8 1/4"? F-bodystä löytyvä perä on vieläpä suurella todennäköisyydellä keskimäärin 10 vuotta uudempi ja kenties paremmassa kunnossa. Ja mikä parasta, käy suoraan paikalleen ilman patentteja.

    Muista myös kardaani, jos perä vaihtuu 7 1/4" -> 8 1/4"

    EDIT: korjattu mitat
     
  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Hyvä tietää tämäkin Suomiautoista. Tuontiautoista kuitenkin löytyy. Chrysler Corporationin autoista vuoden 1974-75 tienoilta alkaen.
     
  14. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Mulla ois yks 81/4 perä.
    Irroitettu aspenista, kunnosta ei tarkkaa tietoa. Kopan alla kaikki näyttäis olevan kunnossa. Ei lukkoa.
    Välitys jotai 3pintaan tai alle. hintaa 245ee
     
  15. gubbe89

    gubbe89 1st gear

    Tervehdys,

    Tilanne on nyt se, että ilmeisesti nykyinen Volvo 245 Diesel on vaihtumassa 79-malliseen Aspeniin ja jenkkiharrastusta aloitellaan. Eli tämä yksilöhän on vielä pyöreälamppuinen. Myyjältä en toistaiseksi ole saanut tietoa, onko auto yksi- vai kaksikurkkuisella kaasarilla, toivottavasti jälkimmäisellä. Jonkin tiedon mukaan 2-kurkkuinen muuttui vakiovarusteeksi 78-79 taitteessa. Ilmeisesti kuitenkin alkuperäinen Suomi-auto on kyseessä, jos se tuon asian suhteen yhtään auttaa... Tai helvetistäkö minä sitä tiedän, ainakaan vielä.

    Lähinnä kaipaisin vinkkejä ja neuvoja mitä ottaa huomioon, kun autoa lähtee katsomaan. Onko jotain erityistä paikkaa mikä näistä yleensä lahoaa? Hirveästi en ole jenkkien kanssa ollut tekemisissä, mitä nyt pari kertaa kaverin '66 HT Mustangia räplännyt. Mietityttääpä hieman myös osien saatavuus. Miten jarrujen ja alustan osia saa ja mihin hintaan? Opiskelijabudjetilla kun ei hirveän kalliita huoltoja tehdä, tuohon Volvoon on ne rahat jo uponnut :rotfl:

    Ilmeisesti ainakin US-Parts myy liki kaikkia tärkeimpiä huolto-osia. Sytkä kaikissa slanteissa on ilmeisesti valitettavasti kärjellinen, oletettavasti Delcon tekele? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen :)
     
  16. Simo

    Simo 1st gear

    Kaikissa jenkkiautoissa oli kärjetön sytytys-systeemi viimeistään 1974 malleissa, useimmissa jo aikaisemmin, esim. mopareissa '73 malleista alkaen. Ei ole AC Delco.

    Kaksikurkkuinen kaasari tuli optioksi '77 alkaen.

    "kulutusosia" saatavilla hyvin ja kohtuu hintaan





     
  17. gubbe89

    gubbe89 1st gear

    Kiitoksia tiedoista! Juttelin juuri myyjän kanssa puhelimessa, tämä ei osannut sanoa oliko auto kärjettömällä vai kärjellisellä. Mutta hyvä näin, ei tarvi heilua lampun kanssa sielä ropellin seassa. Se selvis että auto on alunperin Suomesta ostettu ja 2bbl. Kiinnostus kasvoi kyllä ropinalla nyt. Ymmärtääkseni Aspen on aika luotettava peli ihan käyttöautonakin?
     
  18. L.P.

    L.P. Gearhead

    Aspen vaikuttaa luotettavalta ajokilta. Itselläni on ollut päivittäisessä ajossa syksystä alkaen. 8000 mailia ajettu ja yksi ainut vika ollut tuona aikana - kaasuttimen kohoon tuli reikä. Ajamaan pääsi kuitenkin, eli tien poskeen ei ole jääty.

    Kaikissa Aspeneissa on tosiaankin kärjetön sytytys alunperin, ellei joku ole jostain kumman syystä vaihtanut sinne kärjellistä sytytystä - epätodennäköistä.

    Mutta eihän kärjetönkään sytytys poista tarvetta heilua lampun kanssa ropeleiden seassa. Sytytysennakko täytyy säätää samalla tavalla kuin kärjellisessä. Kärjettömässä ei sen sijaan tarvitse putsailla ja viilailla katkojankärkiä eikä säätää kosketuskulmaa, mikä on iso etu.

    Täytyy muistuttaa, että kun vanhaa autoa, meinaa pitää käyttöautona, täytyy huollon olla systemaattista - siitä syntyy luotettavuus.
    - Öljyjen ja nesteiden tarkistus viikottain.
    - Jäähdytysjärjestelmä kannattaa huoltaa viimeisen päälle. Alkuperäisellä systeemillä pärjää, kunhan on kunnossa.
    - 2-kurkkuinen kaasutin kannattaa myös huoltaa - korjaussarjoja ja varakaasuttimia saa helpommin kuin 1-kurkkuiseen.
    - Pyöränlaakerit kannattaa tarkistaa ainakin silloin, kun auton on juuri hommannut. Tämän ikäisissä saattaa laakerit olla jo ajettu loppuun.
    - Jarrut: Edessä levyt, ne tuntuvat olevan luotettavat ja hyvät kun niitä moni vaihtaa A-koppaisiinkin. Jarrunesteet kannattaa vaihtaa, koska niitä ei kukaan kuitenkaan vaihda. Takana rummut, kannattaa laittaa automaattisäätö kuntoon, niin ei tarvitse joka katsastusta varten tiukata. Moni poistaa säätösysteemin jostain käsittämättömästä syystä, vaikka uusi sarja maksaa 10 €.

    Onnea Aspenin hankintaan ja omistamiseen!
     
  19. lumlum

    lumlum Gearhead

    Moro kaikille Aspenisteille!

    Mulla on ton ´80 Dillen kanssa ongelma - tai haaste.

    Eli bensatankin täyttöputkihan menee tankin alaosaan. Tämä ilmeisesti aiheuttaa sen, että korvausilman saaminen loppuu jo puolessa tankissa, jolloin ilman puutteessa bensat oksentuvat suoraan jaloille, eli autoa ei voi tankata yli puolen tankin.

    Tämä ongelma oli vanhan ja on uuden tankin kanssa. Järkeenkäypäähän on, että jse ohtuu tuosta alempaan puolikkaaseen johtavasta täyttöputkesta.

    Onko tankille uutena mennyt jokin korvausilmaputki "kattoon", joka on aikojen saatossa irronnut/syöpynyt...?

    Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja miten te olette asian ratkaisseet?

    Vielä parempi: puuttuuko multa vaan jokin alkuperäisosa täyttöputkesta, joka olisi korvattavissa "bolt on" -menetelmällä?

    ...ja joo, voisin TAAS irroittaa tankin ja sitten laikata täyttöputken lyhyemmäksi ja yrittää ähkiä mokoman paikalleen, mutta jos ei vielä...
     
  20. L.P.

    L.P. Gearhead

    Bensatankin kattossa on pieni huohotinlitäntä, josta lähtee ohut letku/putki konehuoneen hiilikanisterille. Tässä, kuten suunnilleen kaikissa 74-jälkeisissä autoissa tankin huohotus tapahtuu ainoastaan aktiivihiilisuodattimen kautta.

    Onko hiilipönttö konehuoneesta poistettu ja ohut letkuliitäntä tukittu? Se on tankin ainut huohotusreitti. Voi myös olla, että huohotuslinja on muuten vain mennyt tukkoon. Tukkoisuutta voi koittaa parantaa paineilmala suoraan letkuun, se on joskus auttanut.

    Monesti tankin katon huohotinliitäntä menee poikki vanhuuttaan- Liitin on muovia. Tässä tapauksessa huohotuksen kuitenkin pitäisi pelata jopa liiankin hyvin.

    Alkuperäisessä täyttöputkessa ei ole mitään huohotukseen liittyvää osaa, juten vaikkapa 60-luvun autoissa, joten siellä suunnalla tuskin on vika. Jos kaikki osat ovat alkuperäistä, niin ongelmaa ei pitäisi olla eikä tarvitse laikkailla mitään. Onhan siellä originaali tankki ja täyttöputki. Kuulosti vain oudolta, sillä kyllä minulla olleissa 80-aspenin lättätankeissa täyttöputki on tullut tankin yläreunaan.
     

Kerro tästä muillekin!