Aspen asiaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Perniö, 23.9.2008.

  1. lumlum

    lumlum Gearhead

    Kiitoksia tiedoista! Täytyy alkaa penkomaan...

    Onko huohotinliitännällä mitään tekemistä pinnankorkeusanturin kanssa?

    Tankki on vaihdettu kaksi vuotta sitten NOS-osaan...

    Kiitoksia L.P:lle!
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tankin anturin kanssa samasta systeemistä lähtevät polttoainelinja moottorille sekä paluulinja. Ainakin joissain california, export ja ehkä muissakin malleissa on alunperin bensan paluulinja bensasuodattimelta pumpun jälkeen takaisin tankkiin.

    Huohotusliitin on keskellä tankkia katossa. Liittimen kohdalla on tankin sisällä rakennelma, joka estää polttoaineen pääsemisen huohotinliittimestä pihalle. Ainoastaan huurut pääsevät tätä kautta pihalle ja sisälle.

    Taidan sitten muistaa väärin tankin muodon tai sitten tankkeja on ollut erilaisia. En ole omistanut 80-vuosimallia, joten en tiedä niistä mitään.
     
  3. lumlum

    lumlum Gearhead

    Niinpä ois pitäny arvata...joku aikaisempi omistaja on karsinut tuon paluuletkun olemattomiin... pitäis vielä se anturin juuri tutkia, että huohottaako?

    Kyllä tää tästä.

    8)
     
  4. lumlum

    lumlum Gearhead

    Moro taas. Kaivoin silmän pois hanurista todetakseni, että täyttöputki menee siis tankin yläpuolikkaaseen...sori kaikille aikaisempi itsepintainen häiriö. Ja ylempänä puhuttu paluuletku taisi löytyä - ruuvilla tukittuna. Jes. Täytyy vielä avata se musta pa-pyörylä ja katsoa, ovatko kaikki sisäosat ihan iskussa...

    Sähköpuoli puolestaan aloitti uuden sirkustelun - virtalukon valo palaa jatkuvasti ja sammuu vain sulakkeen irroittamalla. Sulake on kytketty jarruvalojen kanssa samaan :-? , joten toistaiseksi mennään siis sulake kiinni - sulake irti -sulake kiinni -menetelmällä... äh autosähköt... :wc:

    Ihan niin kuin jonkun edeltäjäni idea kytkeä töötti ajovalonpesimien katkaisijaan.... :mad: 8) :wc:

    JOSKUS kun oon työtön tai kuuden kuukauden lomalla lämpimässä tallissa revin noi kaikki sähköt mäkeen ja vedän uusiksi...

    Vaikka kohtuu harmitontahan tää on moneen tiedossa olevaan tapaukseen verrattuna...
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jos virtalukon valo temppuilee, niin tarkista sulakerasiasta ignition light time delay relay. Noin peukalon kokoinen alumiininen sylinterin muotoinen pötikkä, jossa kolme lattaliitintä. Kokeile toisella yksilöllä jos toimisi tai ota rele pois niin ei valon pitäisi vaivata.

    Rele toimii siten, että kun ovi avataan, ovikytkimen välityksellä releen lämpövastukseen kytkeytyy jännite. Lämpövastus lämmittää kaksoismetallia, joka taipuessaan yhdistää 12 V virtalukon valolle. Kun ovi suljetaan, valolle tulee edelleen sähköt n. 10 s ajan kunnes kaksoismetalli jäähtyy.
     
  6. lumlum

    lumlum Gearhead

    Kiitoksia! Kokeillaan!
     
  7. ipster

    ipster 1st gear

    Aspenin (-80) cruiseri

    Moro!

    Juurikin tulin onnelliseksi Moparin (Dodge Aspen Super Six vm. -80), omistajaksi, vuosien tauon jälkeen. Viikon päivät olen pörrännyt sekä autolla että sen ympärillä, kesälomaproggiksena houkuttelisi cruiserin kuntoon laitto.
    Mistä päästä kannattaisi lähteä tuota ilmeisesti alipaineella toimivaa palikkaa ehjäämään, eli mitä vikaa siinä voisi olla kun se on ihan mykkä?
    Toisekseen mietin, että tietääkö joku mistä löytyisi tuollainen kaavio kaikista muistakin alipainelaitteista joita Slantin ympäri on ripusteltu. Ei kait haitanne, mikäli ne toimisivat...
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Onnea ostoksesta!

    Cruisen vianhaku ja korjaus:

    http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /cover.htm


    Alipainekaavioita. Vuosimallit ovat mitä sattui löytymään, mutta alipainelaitteet ovat melkein samat vuosimallista riippumatta. Kaasuttimen liittimissä on suurimmat erot riippuen onko 1- vai 2- kurkkuinen kaasutin.

    Ilmeisesti konehuoneen alipainekaaviotarra on lähtenyt kävelemään?

    http://img299.imageshack.us/img299/2859 ... entiu3.gif
    http://econtent.autozone.com:24991/znet ... 052a5c.gif
    http://econtent.autozone.com:24991/znet ... 052a3a.gif
    http://i43.photobucket.com/albums/e366/ ... cuum78.jpg
     
  9. ipster

    ipster 1st gear

    Kiitokset :) Juu kyllä, siitä tarrasta ei saa selvää enää, konepeiton tiiviste on hangannut siitä paljon pois. Tämä Aspen on tosiaan kaksikurkkuisella.
     
  10. Trexem

    Trexem 3rd gear

    Iltaa arvon Aspenistit!
    Tuli tuossa ostettua Dodge Aspen STW -80 Super sixillä, käyttöauto olisi tarkoitus tehdä.

    Takajarrut ottavat reilusti enemmän kuin etujarrut, eli vetävät heti lukkoon. Mistähän vikaa kannattaisi ruveta selvittämään?
    Jotta uskaltaisi viedä joku päivä leimalle...
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Terve!

    Takajarrujen ennenaikainen lukkiutuminen on kyllä yleistä. Pienissä määrin tuskin on ongelma katsastuksessa jos jarruvoimien erot akselilla ovat sallituissa rajoissa. Mutta jos samantien lukittuvat niin silloin on jotain vikana.

    Oletko vaihtanut jarrunestettä ja ilmannut järjestelmän?
    Etujarruissa vikaa? Eli siis yksinkertaisesti etujarrut tehottomat.
    Käsijarruvaijeri liian tiukalla?
    Rummuissa tai kengissä kulumaa tai epäpuhtautta?
    Rumpujarrut kasattu väärin tai jotain osia hävinnyt matkan varrella?

    Yksi mikä kannattaa myös tarkistaa, jos ei muu auta, on jarrupaineen säätöventtiili sisälokasuojassa jarrutehostimen alapuolella. Ei yleinen vikakohde, mutta mahdollinen.

    Jarruihin liittyen kannattaa vilkaista:
    http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/Films/357/
     
  12. Trexem

    Trexem 3rd gear

    Jatkokysymystä seuraa, tällä kertaa Apenin ryypyn toiminnasta.

    Eli mikä mahtaisi olla vikana, kun ryyppy menee kyllä päälle. Mutta heti kun auto lähtee käyntiin niin ryyppy hyppää pois?
    Kylmänä vähän tympeä ajella...
     
  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Säädä choke pull-offin ja ryyppyläpän välistä tankoa pidemmäksi ja katso onko systeemi ylipäänsä kunnossa. Alipainekello tankoineen löytyy kaasuttimen kyljestä sieltä ryyppyläpän läheisyydestä.

    Kyseessä on todennäköisesti Super Six, jos kerran vm. 1980. Vai mikä moottori autossasi on?

    Kaasuttimien ohjeita, mukaanlukien 2 bbl:
    http://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?t=33102
     
  14. Gp64

    Gp64 3rd gear

    No nyt ois Aspeni taas liikenteessä 18 vuoden seisotuksen jälkeen :D
     
  15. L.P.

    L.P. Gearhead

    Mukava kuulla, että Aspeni on taas iskussa. Kuvia?
     
  16. Gp64

    Gp64 3rd gear

  17. lumlum

    lumlum Gearhead

    Ai juma! :eek: Aikakone! :D Itellä samanvärinen, mutta jo kerran ylimaalattu. Sulla taitaa olla alkuperäisessä maalissaan...hienoa stana! 8) Älä nyt ainakaan hapata sitä. :soosoo: Hieno! :pinup:
     
  18. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Aspeni täysin alkuperäisessä kunnossa joka paikasta. Tänä kesänä ajoin leiman jälkeen tallille 10km matkan ja jätin sinne seisomaan :D Tarkotuksena ois museorekisteröidä talven aikana Aspeni. Oikean puolen taka-kaarilistan tarttisin vääntyneen tilalle. Ei kellekkään ois jääny nurkkiin pyörimään sellasta?
     
  19. lumlum

    lumlum Gearhead

    Tää on mukavaa vaihtelua viime vuosien paalataan/myydään osiksi/lauluautojen aatelia -ilmiölle. Vaikka eihän kellään liikaa tilaa ole. Nyt alkaa olla ne hilloamishetket käsillä, jos katsoo vaikkapa Dart/Vallu -tarjontaa suhteessa myyntimääriin...
     
  20. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Mieluummin Aspenilla ajelen ku jollain tusina tuotteella. Niitä nähty tänä kesänä aikas paljon!! Alkaa tosiaa olemaan harvassa nää ennen niin monien hyljeksimät mallit.
     

Kerro tästä muillekin!