Aspen asiaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Perniö, 23.9.2008.

  1. max69

    max69 1st gear

    Kiitoksia kovasti, töytyypä kurkata alle kun töiltä kerkee ja jos löydän vastaavaa kotomaasta "edulliseen" hintaan niin ilmoittelen kyllä.
     
  2. max69

    max69 1st gear

    Ei löydy ei, normi hyllystä laakeria :(
     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Eli siellä oln siis 7 1/4" akseli vai kuinka?

    JOS ON, niin hämäyksen vuoksi pikkujaon 7 1/4" pyöränlaakeria on satavilla halpaan hintaan, se ei käy Aspeniin. Isojakoisessa erilainen ja isompi laakeri, mikä on jostain syystä hirveän kallis suomalaisissa alan liikkeissä.
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Takavuosina seisoi siisti hyvin alkuperäisen tuntuinen kermanvärinen Coupe-Aspen Kuopiossa Puijonkadun varressa olevan kerrostalon parkkipaikalla, onkohan siitä nykyhavaintoja? Sitä ei kauhean usein näkynyt liikenteessä mutta toisaalta, jos asuinpaikka oli sananmukasesti kivenheiton päässä torista niin eipä sillä kauhean paljon tarvinnutkaan kai ajella. Kerran taisin sen nähdä tosin Vehmersalmella.
     
  5. max69

    max69 1st gear

    Juu 7 1/4 oli eli ilmeisesti http://www.uscenter.fi/kauppa/tuoteinfo.php?tuoteid=634 tuo laakeri on sitten kyseessä?
    Toivoin että olisi tämä http://www.uscenter.fi/kauppa/tuoteinfo.php?tuoteid=624 ja ilmeisesti tämä http://www.uscenter.fi/kauppa/tuoteinfo.php?tuoteid=507 kannaattaa samalla vaihtaa??

    Ja kun oikeen lukee L.P.n viestin niin tosiaan tuo offset korjaus laakeri isompaan perään.

    http://www.american-parts.net/ tuolta sitten löytyy suht edulliseen hintaan n. viikon toimitus ajalla :D eli ei maksa vaivaa tilailla jenkkilästä ite ja säästää 10 eskoa.



     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Hyvä jos löytyy kohtuulliseen hintaan.

    Tuote 507 näyttää joko etupyörän laakerilta tai tasauspyörästön poskilaakerilta. Niitä ei yleensä ole ollut tapana vaihtaa samalla kuin takapyöränlaakereita. Aika epäselvät tiedot nettiluettelossa.
     
  7. max69

    max69 1st gear

    50,- stefan kanssa ei kuulosta enää niin pahalta kun 135,-
    Onneks kaikki jälleenmyyjät ei havittele 4 kertaista voittoa. :eek:
    Joku takapyörän sisempi laakeri näyttäis olevan. No viisastun hieman kun saan paikat auki ja osat käteen.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Pikkujaolla (5x4") ollut kumpaakin laakerimallia.


    Mulla on uudet 7-1/4 - 10" jarrullisen vetarien laakerit jouten. Hinta 120 pari. Sisältää laakerit, lukitusrenkaat ja stefat.
     
  9. max69

    max69 1st gear

    Osia odotellessa varmaan viisautta löytyy tuon laakerin vaihtamiseen. Tarviiko prässiä tai muuta erikoistyökalua (jäätävien hermojen lisäksi)
    Onko jotain mitä kannattaa huomioida hommaan ryhtyessä :odroll:
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kiitos Tomaso korjauksesta. Jarrujen kokohan se oli mikä määritteli laakerin.

    Kerron tarinan siitä, miten itse olen vaihtanut laakerin kun ei löydy tarpeeksi isoa prässiä. Ei välttämättä ole oikea saati ainoa tapa.

    Työkaluja tarvitaan:
    - Iso pajavasara
    - Iso taltta
    - Nestekaasupoltin
    - Kulmahiomakone
    - Hitsaajan hanskat ja pihdit kuumien osien käsittelyyn

    Irrotus:

    Lukitusrengas irti siten, että lyödään taltalla ulkokehään syviä uria 90 asteen välein, kunnes rengas löystyy ja tipahtaa pois akselilta - korjausoppaan mukaisesti. Vetarin voi kiinnittää vaikkapa ruuvipenkkiin lukitusrenkaan kohdalta, kunhan ei missään vaiheessa vetarin pinta ei osu leukoihin.

    Laakerin irrotus sujuu omien kokemuksien mukaan helposti kun ajelee ensin ulkokoolin katki kahdesta kohdasta siten, että sen ja laakerikuulat saa purettua pois. Sitten ajelee sisäkooliin akselin suuntaisen uran katkaisulaikalla MUTTA EI LÄPI ASTI! PIDETÄÄN HUOLI ETTEI VETARIIN TULE NAARMUAKAAN! Sitten kiinnitetään ruuvipenkkiin laakerin sisäkoolin kohdalta ja lyödään uran pohjalle kovaa isolla taltalla jolloin sisäkooli katkeaa ja irtoaa helposti.

    Asennus:

    Vetoakseli asetetaan pystyasentoon. Voi laittaa esim irralliseen vanteeseen kiinni ettei kaadu.

    Laakeri asetetaan hellan levylle siten, että ainoastaan sisäkooli osuu levyyn. Lämmitys 5 min tai kunnes näkyy kevyttä savuamista. Kuuma laakeri tiputetaan akselille. Jos laakeri tarraa akseliin kiinni niin ei työnnetä yhtään pidemmälle vaan irrotetaan ja lämmitetään hieman lisää.

    Lukitusrenkaan lämmitys kaasupolttimella lähelle punahehkua. Nestekaasulla ei paljoa kuumemmaksi saakkaan. Kuuma lukitusrengas tipahtaa sekin mukavasti akselille.

    Muuta huomioitavaa:
    - Muista laittaa vetarin kiinnityslaippa akselille ennen laakerin asennusta.
    - Varaa kaikki kalut ja tarvikkeet valmiiksi ennen työn aloitusta.
     
  11. max69

    max69 1st gear

    :eek: eli pitäis olla varma että on oikee laakeri ettei jää vehkeet levälleen.
    Sitten varmaan tyhmä kysymys mutta miks pitää lämmittää laakeria ja sitä lukitusrengasta? Maallikkona kuvittelis lämmittämisen laajentavan? Vai juuri siksi että menee siihen akseliin? :oops:
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Bingo. 8)
     
  13. max69

    max69 1st gear

    Jatketaan tyhmien kyselyä, lähteekö tuo vetari irti ns. "vetäsemällä" ja sitten voin kiikuttaa sen pajalle vai joutuuko temuamaan tuon laakerin ensin irti?
     
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Lähtee vetämällä. Ei tartte ees jarruja purkaa pois edestä. :wink:
     
  15. max69

    max69 1st gear

    Ok kiitos paljon taas kerran. Täytyy tuossa kun "projekti" etenee niin laitella kuvia. Ihan siis tuolta sisältä :)
     
  16. max69

    max69 1st gear

    Otetaan vielä yksi kysymys ennen laakerin vaihtoa. Kerran tuo vetari lähtee ilman jarrujen irrotusta niin millä se on kiinni siinä taka-akselissa? Tosin asia voi selvitä kun pääsen auton kimppuun mutta tuolla hangessa "pikku" pakkasessa ei ole viittiny alkaa tutukimaan :oops:
     
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Se vetarin laippa on viidellä pultilla kiinni taka-akselissa, putken päässä. Kun otat renkaan/renkaat ja jarrurummun/rummut pois niin hiffaat kyllä. Siinä paksussa laipassa, mihin renkaat siis tulee kiinni, on takana viisi pulttia, mitkä avaamalla saat nyppästyä vetarin pois.

    Tähän tapaan:


    [​IMG]
     
  18. max69

    max69 1st gear

    :eek: okei näyttää tuo vetarin irrotus suht helpolta siihen laakerin vaihtoon verrattuna. Kiitos kovastia jälleen kerran.
    Itken lisävinkkiä sitten kun auto levällään :p
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Juu, ei toi oo juurikaan renkaan irrottamista kummempi toimenpide. :wink:

    Ei kestä kiitellä. Kerrankin mustakin on jotain apua tällä palstalla. :rotfl:
     
  20. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Tuli oma Aspeni myytyä Tampereelle. Mut onnex lauantaina saapuu Amerikasta kontti missä tulee mulle uus Mopari lelu!
     

Kerro tästä muillekin!