Aspen ei starttaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terosu, 19.4.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Startti pyörii, mutta solenoidi ei liiku. Aamulla jouduin käynnistämään useaan kertaan, koska oli kylmä ja automaattiryyppy ei oikein toimi, sammahteli siis, kunnes lakkasi kokonaan starttaamasta. Luulin että akun virta ei riitä solenoidin vetämiseen, siis lataukseen 4 tunniksi, eikä vieläkään anna elon merkkejä. Koitin myös toisella (veneen) akulla samoin tuloksin. Startti tuli kerran aiemminkin purettua kun vaihdoin hiilet, sieltä löytyi jostain valmistusvuosi 1997, jokohan olisi viisasta uusia koko paska kerralla? Tuolloin kun purin, ei mitään erikoista näkynyt kuluneiden hiilien lisäksi.

    Mitä helvettiä, mä en taas tajua. Luulis nyt että solenoidikin toimi kun ratas kerran pyörii. Startti täytyy nyt kuitenkin purkaa, ajattelin silti jos täältä löytyisi jotain neuvoa/kokemusta, että mistä vikaa hakea.

    Perkele tänään piti kaverin kanssa lähteä Poriin Motonettiin käymään.
     
  2. Jasca

    Jasca 1st gear

    Bendix ilmeisesti tullu tiensä päähän. Kandee vaihtaa solenoidiki samalla. Helpolla jos haluut päästä niin uusi koko startti, mut jos haluut pikkasen duunata itse ja säästää samalla jokusen roposen, niin fiksaa! Ei oo vaikeeta eikä ees kallista.

    Täst näät mikä on bendix, jos ei ennestää oo tuttu.
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    Joo eihän sitä rahaa liikaa oo ja starttia haluisin kyl oppia paremmin ymmärtämään, se kun on osittain vielä vähän hämärä laite mulle. Otin irti ja avasin, en mitään erityistä löytänyt, mutta enpä vielä paljoa ehtinyt tutkimaankaan kun pitää autokoululla vielä käydä kuorma-autoasioita hoitamassa. Täytyy odotella että asiantuntija eli isä tulee kotiin, se osannee vähän selittää tota laitetta.

    Sellaisen huomasin myös että kun koitin startata ja sen jälkeen kampiakselin päästä pyöräytin edes vähän konetta, kuului startista naksahdus. Mikä lie?
     
  4. Jasca

    Jasca 1st gear

    Se on saattanu olla just toi bendix tai sit solenoidi mikä siel on naksahtanu.
     
  5. Terosu

    Terosu 1st gear

    No toi bendix oli vähän jännä, avattiin se peltikuori ja sisällä oli jotain jousensilppua ja se teräsvaippa jossa rullat on oli halki. Luistoa oli jonkun verran ennen avaamista, mutta kun nuo jousensilput poistettiin ja koitettiin pelkillä rullilla piti todella lujaa.

    Mikä noiden jousien tehtävä lienee? Uuden bendixin koitan löytää, mutta tuli nyt vähän tutkittua totakin.
     
  6. R.H

    R.H 1st gear

    Sevyn startin bendixissä ei kyllä muistaakseni mitään jousia ollu. Ainut jousi oli solenoidin palautin jousi. Solenoidihan heittelee sitä bendixiä ees taas siinä akselilla.
     
  7. Terosu

    Terosu 1st gear

    Vähän spekuloitiin isän kanssa, että jos noi jouset jotenkin jarruttavat startin jälkeen painamalla jurria akselia vasten startin? Ei kyllä täysin tajuttu homman nimeä.
     
  8. Jasca

    Jasca 1st gear

    Solenoidin palautinjousi..?!? Mikähän se mahtaa olla? Ainoo jousi on just bendixissä ja sen tehtävänä on palauttaa ratas "ala-asentoon". Ei solenoidissa mitää jousta oo :odroll:
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    Tuolla oli ollut useita jousia vapaakytkimen rullien takana. Nyt kaikki jouset olivat silppuna.
     
  10. Jasca

    Jasca 1st gear

    No mut selvis vikakin? Bendix päreinä.
     
  11. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mulla on käsitteet vielä vähän haussa, mutta ei ollut päreinä kun nuo jouset, jonka lisäksi siinä vapaakytkimessä oli halkeama, joka olisi sitten voinut pullistua ja aiheuttaa kytkimen luisumista?
     
  12. R.H

    R.H 1st gear

    Kyllähän siellä solenoidin sisällä on palautin jousi. Minulla on startin räjäytys kuva nenän edessä. Mutta olihan siinä bendixissäkin jousi. Ei muistunu heti tuon sielunelämä mieleen.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla meni joskus voortista bendix kun starttimoottori ei ollut ihan oikeaa mallia ja se oli liian lähellä startin kehää. Kehä söi bendixin kyljen auki ja seuraus oli niinkuin ketjun alussa kerrottiin, silppua ja sälää. Startti pyöri mutta ei pyörittänyt konetta kun hammaspyörät ei kohdanneet.
     
  14. Terosu

    Terosu 1st gear

    Uusi bendix, uudet kujeet :p Löytyi varaosaliikkeestä suoraan hyllystä :eek:

    Starttaa ja starttiääni on kaunis, vrt. entiseen rääkymiseen. Autossa oli myös ominaisuutena huono käynnistyvyys jo yhden yön seisomisen jälkeen, ei koskaan lähtenyt ilman pitkää sahausta/apuryyppyä, nyt ei tarvinnut lainkaan heruttaa ennen käyntiinlähtöä, tuota olen ihmetellyt siitä lähtien kun kortin sain, eli 3 viikkoa nyt, ja luulin että vuotaa kaasarin tyhjäksi. Kiihdytyspumpuista tulee kyllä noin 3-5 ruiskausta ennen starttia, joiden luulisi riittävän, ja ilmeisesti riittävätkin, mutta bendix siellä kai luisti ennenkin sen verran ettei kone pyörinyt startatessa kunnolla eikä siis jaksanut helpolla lähteä? No tiiä nyt tuostakaan.

    Kiitoksia vastauksista.
     

Kerro tästä muillekin!