Aspeneista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Ana67, 8.1.2006.

  1. Simo

    Simo 1st gear

    Jaa-a kukahan tuonkin sitten tietäisi? Lukeeko tarrassa mitään "Made ..." Vai voisiko autosi olla Kanadasta tuotu?

    Dartissani lukee Canada ja VIN on LH41G4R eli Kanada. Se onkin tosi Kanadalainen, kun on ollut uutena Suomessa Kanadan suurlähetystön edustusautona !! :D
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Vinin mukaanhan se on Jenkeis tehty ja ainoa edellinen omistaja on ostanut sen uutena Pohjois-Karjalaan. :D .

    Ei siinä muuta Kanadasta tosiaan lue kuin :" Chrysler ltd Canada".
    Ja tekstit myös Ranskaksi.

    Ois vaan ollu niin nokkela viisastella ettei ole Jenkki vaa Kanukki :p
     
  3. rusteri

    rusteri 3rd gear

    Kyllä 80:llä hyvin Suomen perspakkasilla pärjää. Ny toinen talvi takana, eikä viäl ole ollu onkelmia. Ainut haitta oli tossa paksussa loskassa ajaessa vaihdevivusto hyhmäs ittensä jumii, ku loska pakkantu väleihin ja kaasu vaijeri takelteli. Siitä pääs eroon WD-40:llä.
     
  4. Tirri

    Tirri 1st gear

    Miten yleinen on -80 Aspen 4d SE versio. 318 kone,automaatti,vinyylikatto,ilmastointi,cruise löytyy.....miltei alkuperäisen kuntonenkin on...
     
  5. petro_din

    petro_din Gearhead

    ei taida niin hienolla varustelulla olevia kovinkaa montaa kymmentä olla..
    liikenteessä pari?

    itelle ainaki moinen kyll kelpais :)
     
  6. Tirri

    Tirri 1st gear

    No täälänen ois myytävänä. Hyvä kunto oon ite ajellu kyseisellä pelillä. YVtä kehiin ketä kiinostaa.Hintap. tais olla 5000e
     
  7. keimo

    keimo 3rd gear

    no sotketaan vähän tätä aspen spealistien topiccia.. mitä eroa on aspenien etujarruilla 79 ja 80 on ilmeisesti muuttunut jotain
     
  8. welran

    welran 1st gear

    hienoa että aspeneitakin alettu arvostamaan, tai ainaki hinnat noussu muutamassa vuodessa. myin -78 se aspenin 360 ja vinyylit sunmuut hilppeet vielä -99 5500mk. ois vissiin pitäny pistää talliin säilöön. sitähän ois kohta melkeen miljonääri :poff:
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Onko?? En ole spesialisti, mutta käsittääkseni iha samat jarrut kaikissa edessä. Takana on eroja(taxi/police mallit) :)
     
  10. Levyt, satulat ym. etujarrukamat ihan samat, mutta pääsylinteri vaihtui ja tietysti tehostin samalla.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Satulat on myös erilaiset. Asennuspaikka muuttui akselin puolelta toiselle. Tällöin muuttui myös jarruletkun kiinnityspaikka. '79:ssä kiinnityspaikka on samalla puolella ilmausruuvin kanssa - eli letku lähtee "ylöspäin". '80:ssä letkun kiinnityspaikka on ilmausruuvia vastakkaisella puolella - eli letku lähtee "alaspäin". Oikeasti letkut lähtee banjoliittimein "sivuille". Palat, männät tiivisteet ym. ovat samanlaisia. Luonnollisesti jarruletkut ovat erilaiset: '79:ssä pidemmät ja liitin jarruputkeen on suorassa, '80:ssä letkun liitin putkeen on 90 asteen kulmassa.
    Uudempi pääsylinteri muovisella jarrunestesäiliöllä tuli jo '79. Myös vanhempaa täysvalurautaista käytettiin vielä '79, mutta ei enään '80. Muovisäiliöisen pääsylinterin kiinnitys tehostajaan oli kahdella pultilla valurautaisen neljän pultin sijaan, osin siksi myös tehostimet muuttuivat.
     
  12. Ei pidä ainakaan käytännössä paikkaansa. Satulat on kyllä ollu ihan samanlaisia kaikissa Aspeneissa, mitä oon nähny. Asennuspaikkakin on ihan sama.
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    No sä et ole sitten nähnyt kaikkia Aspeneita... :D

    Kyllä tekniikkajutuissa on mainittu Aspenia toimitetun sekä akselin etu- että takapuolelle asennetuilla jarrusatuloilla. Varaosakirjat tarjoaa eri osanumeroilla satuloita '76-'79 ja '80-'89 malleihin. Akselit on samat, koska ne on symmetrisyytensä takia asennettavissa kummalle puolelle tahansa niin, että satulat tulee joko eteen- tai taaksepäin.

    Valitettavasti käytettyjen osien kunnostajan Cardonen nettisivuilla ei pääse enään osien kuvia rekisteröitymättä selailemaan, mutta Rock Auton sivujen kautta onnistuu kyllä. Molemmilla on satuloiden yhteydessä niiden paikkaan liittyvä huomautusteksti, esim.: w/Forward Mount Calipers With Metal Piston. Check position of caliper prior to removal of old unit. If Caliper is rear mounted then part numbers are reversed.


    '75-'79 jarrusatulat
    kuva

    '80-'89 jarrusatula
    kuva

    '76-'79 jarruletku
    kuva 1
    kuva 2

    '80-'88 jarruletku
    kuva 1
    kuva 2

    Sopivuustaulukot ja jarruletkujen kuvat on Bendixin sivuilta.
    Kakkoskuvat on jarruosatuotemerkki Raybestosin kuvia, ja noita osanumeroita voi käydä heidänkin nettiluettelossa ihmettelemässä

    Federal Mogulin luettelosta löytyy myös satulan puolentarkastusteksti: w/FORWARD MOUNT CALIPERS
    CHECK POSITION OF CALIPER PRIOR TO REMOVAL OF OLD UNIT. IF CALIPER IS REAR MOUNTED THEN PART #'S ARE REVERSED..
    . Osatarjonta menee samalla tavalla kuin kolmella yllämainitulla tuotemerkillä. Mogulin kuva '76-'79 jarruletkusta ja '80-'89 jarruletkusta. Valitettavasti kuvia satuloista ei ollut mogulin sivuilla.

    Minä en ole päässyt konkreettisesti vertailemaan Aspenin eri satuloita keskenään, joten olen mm. yllämainittujen tietolähteiden varassa.
     
  14. Katoppa vaikka sieltä rock-autosta, niin tarjoaa niitä forward selityksiä kaiken ikäsiin Aspeneihin.
     
  15. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Aspeni on hyvä auto!
     
  16. keimo

    keimo 3rd gear

    hei aspen, mitä eroa on aspenin ja abodyn jarrutehostimilla muuta kuin pääsylkyn kiinnitys?
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niin tekee. Mistä johtuu? '76 A-koppasissa oli nämä uudet samat satulat kuin Aspeneissa '76-'79 ja oliko niin, että eri puolella kuin Aspenissa? Olisiko jossain toisessa konsernin mallissa samat satulat eri puolella kuin Aspeneissa?

    Joka tapauksessa '76-'79 ja '80-'89 satulat ovat eri numeroilla ja kuvien mukaan ne ovat jarruletkun liitännän osalta erilaisia. Miksi satulan malli olisi muuttunut? Parannettiin kunstruktiota? Vaihdettiin satuloiden puolta? Miksi olis vaihdettu puolta?

    Paljon kysymyksiä johon minulla ei ole vastauksia.
     
  18. Aspenin tehostin on niin iso halkasijaltaan, ettei sovi A-bodyyn, jonka tehostin on Volvo-kokoluokkaa. Aspeninkin pääsylinterit on valurautasia nelipulttisia vuoteen -79 asti, joten sen puolesta sopii.
     

Kerro tästä muillekin!