Aspenin lähdöt.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja V8 aspen, 12.5.2004.

  1. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Auto on -79 ja 318 koneella. Lootana tietty 904. Motissa on 10,5 puristavat takomännät, 268 nostolla nokka, kannet on muistaakseni vakiot mutta putsailtu, kaikki osat tasapainotettu. Ja tietty perfomer imusarjana, carter kaasuttimena, jakaja kärjetön mopar performance laite. täysrempan jälkeen ajettu 45 th. Ongelmana paikaltaan lähtö, joka on todella aneeminen suoritus. Liikkeestä ns. ohituskiihtyvyys jo 50 kmh vauhdeista on pirun terhakkaa ja vetoa riittää ylemmillä kierroksilla sellaisiin vauhteihin, ettei moisella tohdi oikein ajaakkaan, kuin hyväkuntoisella suoralla tiellä.
    Perävälitys on alkuperäinen 2,73 eli harva.

    Alkuperäiset ovat myös pakosarjat ja putkisto, jotka nyt vaihtuvat peltisarjoihin ja paremmin hengittäviin putkiin. Liekkö tuo apua paikaltaan lähtöön vai pitääkö ruveta vaihtaan välitystä, turbiinia (vakio) vai mitä vielä voisi tehdä? Konetta en aio vaihtaa, koska yläkierroksilla hönkää riittää kyllä. Toki tuo välitys on aika karseen pitkä, kun auto kulkee pakkoykkösellä 120:)


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: V8 aspen 2004-05-13 07:50 ]</font>
     
  2. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Välityksen vaihto ilman muuta, esim. 3.23 on varma valinta ei liian tiuha että voi ajella maantienopeuksia mutta parantaa paikalta lähtöä huomattavasti. Turbiinin vaihto on seuraava askel joka vaikuttaa nimenomaan lähtökiihdytyksissä. Valinnan varaa löytyy runsaasti, vauhtikaupoista kannattaa kysellä sopivaa omalle tekniikalle.
     
  3. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Mistähän noita välityksiä vois kysellä? edukkaita tietty. Nykyvälityksessä on se mukava puoli, että satasen vauhdissa päästellään aivan pintakaasulla ja kulutus pysyy kympissä mutta kaikkeahan ei voi saada.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mulla oli vastaava aspenissa, paitsi matalampi ruttu ja peltisarjat. Ei kyllä ollut lukkoa, mutta silti se lähti paikaltaan ihan terhakkaasti ja kulkikin 200 metriä aikaan 9.71/123. En tiedä mikä nokka tarkkaan ottaen sulla on, mutta ainakin omasta mielestäni toi MP:n 268/272 nokka oli tohon kombinaatioon liian tiukka. Vinku hyvin kierroksilla, mutta alavääntö oli vähän pehmeetä. Oon varma, että kokonaiskulku olis parantunut pykälää -paria pienemmällä nokalla ja tonkin olin asentanut 5 astetta aikaselle. Ja käyttömukavuus vieläkin enemmän. Sulle vois kanssa tehdä hyvää hengittävämpi pakoputkisto.
     
  5. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Putkisto on työn alla, jos vaan satsit saadaan jotenkin kotiutumaan tuonne konehuoneeseen. Tuplaputketkin pitäs sinne jotenkin ahtaa. Kokeiltiin myös tuota sytyn aikaistamista ja kulku parani kyllä selvästi mutta paikaltaan lähtö ei juuri kummennut. Tuosta nokasta ei ole aivan varmaa muistikuvaa, koska kone niputettiin n. 8 vuotta sitten ja auto meni pian sen jälkeen myyntiin. Nyt ostin kamppeen takaisin. Saattoi olla miedompikin mutta 268 tai 262 se mielestäni oli. Kuitit oli kaverilta kadonneet vuosien saatossa mutta samalla kaverilla oli koko ajan. Täytyy nyt kattoo mitä nuo pakopuolen uudistukset tuo mukanaan ja kaasarin päälle laitetaan vapaavirtaus-suodatin nykyisen alkuperäisen tilalle. Muutokset olis kuitenkin tarkoitus säilyttää sellaisina, että on mahdollista palata alkuperäisiin tarvittaessa takaisin, koska auto on laatikkoa ja koneeseen tehtyjä muutoksia lukuunottamatta alkuperäinen ja muilta osin siis numerotkin matsaa. Kyseessä kuitenkin alkuperänen SE malli kaikilla herkuilla.
    Pitäs tuo 200 metriä päästä johonkin kiekaseen. Missähän olis karkelot, jotta pääsis testaan?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: V8 aspen 2004-05-13 09:20 ]</font>
     
  6. TaTsi

    TaTsi 1st gear

    Malmilla lauantaina...15.5 alkaen 9/10:ltä.
     
  7. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    No niinpä tietysti. ei kerkee sinne millään. Prkl..
     
  8. Henski

    Henski 1st gear

    No seuraava mahdollisuus on siiten Hyvinkäällä 19.6. Tosin pitää jaksaa ajaa koko varttimaili.
     
  9. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Kai sitä jaksaa, eri juttu, että kehtaako:)
     
  10. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Voin tulla ajaan vakio 318 furyllä niin kehtaatko sitten :smile: Eikä hävetä yhtään :wink:
     
  11. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Sehän riippuu Furyn iästä. Jos se on kuuskyt luvun loppua niin onhan siinä paukkua ihan kivasti. Ei. Tuun kyllä jos en ole pohjoisessa lomaa viettelemässä.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    PAukut LA 318:ssa on kyllä kutakuinkin samat, on ikä mikä hyvänsä. Wanhoina hyvinä aikoina ne ilmoitettiin hiukka yläkanttiin 230 hepaksi ja kun mittaustapa muuttui vuonna '72 oli tehot siitä eteenpäin ilmoitettu 150 hepan hujakoille. Koneessa ei tapahtunut mitään mullistavia muutoksia.
     
  13. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    No kai ne saastevehkeet jonkinverran kuristaa niitä heppoja? Ainakin vanhana, kun ovat jo tukossa ja konekkin kaiken pakokaasun kierrätyksen jälkeen aivan täynnä karstaa? Oli melkonen karstapesäke tämäkin purettaessa. Remontin yhteydessä saastelaitteet vaihtoi omistajaa ja kone tehtiin niiden "vanhojen hyvien aikojen" mallin mukaan. Perstuntuman mukaan niitä heppoja hyvinkin tuli siitä 150:a satakunta lisää ja rupes matolaatikkokin jo vähä liikahtaan. Nykyisillä putkillakin pitelee vauhdista lähtiessä veljen 350 tpi trans amia tiukoilla vaikka siinäkin on pientä viritystä mm. peltisatsit ja jotain pientä. Jahka tuohon myös satsit ja putket saahaan paikalleen saa transu katella perävaloja, kunnes ajo-ominaisuudet ja ilmanvastus hoitavat homman generaalin puolelle.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllähän koneen pitää kunnossa olla tuottaakseen, on siinä saastelaitteita tai ei. Sinänsä noi "saastelaitteet" liittyy lähinnä erilaisten kaasujen kierrätykseen eikä niillä toimieessan ole juuri tehovaikutusta. Aspenin ikäisissä suomalaisissa koneissahan ei oo ollut katalysaattoria tai ilmapumppua. Ei kun radalle vaan, ei siinä mitään sen kummempia kehtaamisia tarvitse, kypärä päähän vaan ja menoks. Oon itekin käynyt aina tilaisuuden tullen ajamssa ihan millä vaan, jopa kutos aspenilla, eikä oo kukaan tullut varikolle viereen nauramaan. Jos jotakuta katsomossa naurattaa, niin sehän tekee vaan hyvää naurajan itsetunnolle, ja vielä ilman, että kumpikaan muuttuu sen paremmaks tai huonommaks mitä on.
     
  15. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Kyllä se sen verran kiinnostaa, että lähden mikäli tosiaan en ole toisella puolella suomea juuri silloin. Nykyvälityksillä saan painella melkein koko matkan ykkösellä, niin eipä tule ainakaan vaihtovirheitä:)
     
  16. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Mikä olis muuten sopiva turbiini tähän kokoonpanoon jos innostus vaihtaan? Mopeman vois tieteillä vastauksen.
     

Kerro tästä muillekin!