Aspenin levyjarrut 68 chargerin rumpujen tilalle...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja faffeli, 28.8.2015.

  1. faffeli

    faffeli Gearhead

    Tervehdys....tälläinen olisi tarkoitus tehdä....Mitä kaikkea tarvitaan Aspenista että jarrut saa toimimaan Chargerissa :-? Chargerissa on tällä hetkellä "tehostetut" rumpujarrut......käykö chargerin oma tehostin? vai otanko Aspenista mukaan?

    Tälläisiä on varmaan täällä tehty.....olisin kiitollinen tiedoista ja ohjeista... :)
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    mutuosuus - ylä ja ala pallot kelvannee suoraan samat.

    pääsilinteri pitää vaihtaa levyjarrumalliseen, siis tehostajaa ei tarvi vaihtaa.

    jarrut olka - akseleineen pitää ryövätä Aspen'ista.
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Aspenin tehostin on isompi, ei sovi paikalleen ilman peltitöitä. Pallonivelten väliset osat + pääsylinteri vaihtoon. Näin tein omaan -69 Satelliteenkin joskus.
     
  4. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ei tuosta 70 luvun isommasta kävis iisimmin, esim 76 coronet tms yms? Aspenissa lie matalampi noi. 5 tuumanen olka ja isommissa 6" luokkaa?
     
  5. janimm

    janimm Gearhead

    Aikoinaan tein juuri tuon muutoksen 68 Chargeriin. Aspenin olka-akselit oli muistaakseni abaut 10mm korkeemmat kun 68 rumpujarrullisen olka-akselit. Ja kuten aikaisemmin jo todettu, tarvitset levyjarrullisen auton pääsylinterin ja prop-venttiilin.

    Aspenin pääsylinteri ei käy suoraan. Alkuperäisessä on sylkky kiinni neljällä pultilla, ja Aspenissa kahdella. Aspenin jarruletkut kävi muistaakseni paikalleen heittämällä.

    Mä otin silloin aspenista jarrut olka-akseleineen ja prop-venttiilin. Pääsylinteri oli joku aftermarket, oisko ollu Master Power Brakesilta.

    Hyvä tuli.
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Aspeneissa on kahdenlaista pääsylkkää, vanhemmissa on sama nelipulttinen. Ite jätin alkuperäisen venttiilinkin, en jaksanu vaihtaa. Ihan hyvä noinkin tuli, ainakaan osannut ajatella mikä toimisi väärin. 10" rummut oli tuossakin alunperin.
     
  7. faffeli

    faffeli Gearhead

    Paljon kiitoksia kaikille.....kyllä näillä ohjeilla pitäisi selvitä...:)
     
  8. janimm

    janimm Gearhead

    Jos jättää runpujarrujen jakoventtiilin ni saattaa tulla liian takapainoset jarrut, ku etujarrujen männän koko kasvaa melkoisesti.

    Mut saattaa varmaan toimia vanhallakin. Eiku hotroddaamaan.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Aspenin (F-body) olka-akselit on ihan samat kuin 1973-1988 BJMR-koppasten olka-akselit. '73-'76 A ja '73-74 E-koppasten akselit on 3/8" matalempia ja ne perustuu vanhempiin B ja E koppasten akseleihin. Noita '73-'76 A- ja '73-'74 E-koppasten akseleita tehdään uustuotantona ja niitä myydään myös vanhempiin ABE koppasiin yhdessä '73-'88 jarrujen kanssa.

    Jarruletkuja kannattaa katsella vasta sitten kun tietää onko satulat ylä- vai alapuolisella letkulähdöllä ja asentaako satulat akselin etu- vai takapuolelle. Alaletkuliitännällä olevia satuloita ei ole ollut alunperin etupuolelle asennettuina. '80 ja uudempia letkuja (satuloissa alapuoliset liitännät) en suosittele, koska letkun liitin jarruputkeen on 90 asteeen kulmassa ts. jarruputken oltava vaakatasossa.
     

Kerro tästä muillekin!