Aspenin pyöräkoteloiden levennys + 4-linkki...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja krankka, 11.11.2007.

  1. krankka

    krankka 1st gear

    Mulla ois projektina tollanen -80 aspen johon tulossa tekniikaksi 360+904+8 1/4. Ja ny ois takaosa innostus laittaa uusiksi.

    Mitähän pitäs ottaa huomioon ku leventää aspenista takapyörän koteloita?

    Oli runkopalkit takana jo sen vertta pehmenneet et aatteli uusia ne lähes kokonaan. Ainoastaan ihan takapäästä jää vanhoja palkkeja käyttöön noi 25cm.

    Eli nyt kun levennetään pyöränkotelot niin runkopalkkien paikkaa koteloiden kohdalta pitää hieman siirtää. samalla rälläköin perän kohdalla olevasta liitoksesta taaksepäin pohjapellin vararengaskoteloineen kokonaan pois ja teen koko lattian uusiks. Vararenkaan paikalle tulee peräkonttiin sit upotus turvatankille.

    Sen myös hoksasin että vakio takapenkki ei enää mahdu alkuperäisenä paikalleen vaan sitäkin pitää hieman muutella...

    Mut nyt lähinnä kiinnostaa miten toi operaatio kannattaa tehdä.
    Auto on kokonaan purettu ja on nyt kiinni "grillissä".

    Pitääkö peräpäätä tukea paljonkin että se ei retkahda?
    Mistä homma kannattaa aloittaa?

    Ajattelin että jos aluksi ottais vaan vähän vararenkaankotelosta pois ja vetäs toiselle puolelle uuden palkin.Sitten toinen puoli, ja sit vaihtas sen lattian uusiksi.
    Ja vasta viimeisenä leventäs pyöränkotelot.

    Kertokaahan omista kokemuksista miten homma kannattaa suorittaa ja mitä pitää ottaa huomioon.

    Kiitosta jo etukäteen!!!

    http://kuvablogi.com/blog/11247/1/
     
  2. vitoni

    vitoni 1st gear

    olen täällä voorumilla nähny tuolla yleistärakentelusta->projektikuvia osiossa nimimerkki b.b chevy tehneen mittavat muutostyöt autoonsa, vois niistä kuvista olla apua?? :D Mut kyllä siitä voi surutta takakontin pohjan ja pohjan aina taka-akseliin saakka tiputtaa pois,mut kun runkopalkkeja rupeet turaan niin kyllä sinne kannattaa ainakin poikkipalkki heftata runkoon ettei pääse runko vääntymään. Minkälaiset nakit meinaat saada sinne survottua vai haetaanko tässä vain sitä "race" tyyliä?? :D
     
  3. krankka

    krankka 1st gear

    Ei varmaa alux hirveen leveet nakit tuu mut kun kerran auto on noin purettuna nii sama muutella nyt kotelot nii sit myöhemmin ku laittaa kavennetun perän ja kunnon läskit nii ei tartte purkaa uuelleen...

    Ja ohan se race-tyylikin vähän mielessä pyöriny...
    Tiedä vaikka vielä kaaret sisälle vääntäs...

    Mut ny alux rakentaa auton kasille ja virittelee ja muokkaa aina ku lompakko antaa myöten.

    Eihän näitä ikinä valmiiksi saa :lol:
     
  4. vitoni

    vitoni 1st gear

  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kehottaisin vähän malttia tohon hommaan, eli suunnittelee eka kunnolla, ennenkuin aloittaa. Mikäli tossa on tosiaan noi runkoaisat korvattavassa kunnossa, niin voihan niitä sitten samalla siirtää. Mut kuinka paljon? Onko kaks vai neliovinen? Olisko helpointa hommata vaikkapa Aspen Lappalaiselta ehjät Aspenin runkoaisat, ja hitsata ne koppaan vähän sisemmäksi? En kyllä enää juurikaan muista Aspenin pohjan ja lokasuojien muodostusta. Tarviiko noita runkoaisoja lainkaan siirtää, vai olisko siellä tilaa halutulle pallolle ilmankin? Onko tarkotus katsastaa, millaselle renkaalle saa leimattua? Jouset siellä on vissiin ekana tiellä, ne joutunee vähintäänkin siirtämään ja jos vaihtaa jousitustyyppiä, niin sitten on tiedossa isompikin operaatio ja takalattiaremontti. Riittääkö pyöräkoteloille leveyden kasvatus, vai tarviiko halkaisijaa lisää myös? Ensimmäinen ja helpoin tapahan noiden tekemiseen on laittaa pyöräkotelo halki, irrottaa se sisempi puolikas, siirtää, ja laittaa soiro väliin. Sillee säilyy myös alkuperäisen oloisena. Mut kuten sanottu, ensin suunnitelmat selviks ja lukkoon, ja sitten vasta toimeen. Tässä on aiheeseen liittyviä sivuja BBdart sivuilta:

    http://www.bigblockdart.com/techpages/wopen.shtml
    http://www.bigblockdart.com/techpages/wells.shtml
    http://www.bigblockdart.com/techpages/springs.shtml
    http://www.bigblockdart.com/techpages/w ... cing.shtml
    http://www.bigblockdart.com/techpages/connectors.shtml
     
  6. Mööpari

    Mööpari Gearhead

    Mulla on ainaki itellä semmonen käsitys tosta aspenin pyörän kotelosta et sinne saa kyllä ainaki 295 alle vaikka ei koskis runkopalkkeihin ollenkaa muuten kyllä saa heittää alkuperäset kotelot mäkeen ja jousia siirtää jos meinaa yli 265 sinne kaaren sisään sopimaan.
     
  7. jaketin

    jaketin Gearhead

    itse kokeilin 275:a oli kotelo aikas täynnä :eek:

    ilman levityksiä ei olis saanut isompaa nätisiti "alle"
     
  8. TAJ-2

    TAJ-2 1st gear

    Oikeesti hienoo kattalla mitä jengiltä löytyy, linkkejä ja vinkkejä...
     
  9. krankka

    krankka 1st gear

    Juu nii aattelinki et jouset tulee vastaan mut aattelin siirtää niitäkin jonku 10cm keskemmäs...
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jouset on normaalisti palkin ulkopuolella, ja 2.5" leveet. Sen kymmenen senttiä lisätilaa saat jo siirtämälä jouset runkopalkkeihin mopar performancen jousien siirtosarjalla ton linkin tapaan http://www.bigblockdart.com/techpages/springs.shtml. Samalla pääset eroon Aspenin aneemissesta takajousituksesta, ja voit käyttää vaikkapa A-koppasen jousia ilman akselin ISO kiinnityksiä.
     
  11. krankka

    krankka 1st gear

    Ei toiminu toi linkki mut muuten kuulostas hyvältä.

    Mistä niitä siirtosarjoja saa ja onko kalliita?
    Kävi kyl mielessä et tekis ite ne kiinnikkeet...
     
  12. Henski

    Henski 1st gear

    Ota se piste linkin perästä pois niin toimii :wink:
     
  13. krankka

    krankka 1st gear

    No ny tuli sit lisää visioita!

    Minkähänlainen tosta tulis ajaa jos siitä heittäs lehtijouset nurkkaan, laittas kierrejouset tilalle ja 4-linkki tukivarret?Ainaski perän korkeutta ja jäykkyyttä ois helppo säätää.

    Runkoaisat on nyt uusittu ja kulkevat suorassa auton linjan mukaisesti ja vieläpä 10cm sisempänä! Eli pyöränkoteloita saa sen 10 cm levennettyä ja kun perää korottaa ni koteloihin pitäs mahtuu 405:set nakit! Aattelin muuten vääntää pyöränkotelot lasikuidusta...

    Rengaskotelo on jätetty kokonaan pois eli kontin pohja on nyt suora. Pohjaan pitää vaan tehdä enää n.15cm syvennys turvatankille. syvennys samalla jäykistää kontin pohjan.(aika jäykkä muutenki ku on 1.25 peltiä)

    Mut nyt siihen uuteen visioon eli 4-linkkiin.
    Homma on "talvihuollon" tässä vaiheessa yksinkertainen toteuttaa mut mitenköhän noi ajo-ominaisuudet muuttuu?

    Mitähän meinaavat katsastuksessa?

    Kuulin huhun että tukivarsia ei sais itse tehdä vaan ne pitää hommata jostai mutta mistä ja mitä maksavat? Ja pituus-säätö täytys löytyy!

    Saako pan-hard tangon vääntää itse?

    Kertokaahan taas vinkkejä! Kitooos!!
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ne sisälökoasuojatkin on itsekantavassa kopassa kantavaa rakennetta, eli niiden tekeminen kuttaperkasta ei kenties oo ihan kaikkien säännösten mukaista. Vähintäänkin pitää sitten sitä takapäätä tukea jotenkin muutoin, mutta ite tekisin ne kyllä ihan pellistä. Takaripustusten muutosta kantsii miettiä pariinkin otteeseen. Ihan ilmanen tollanen muutos ei ole, eikä ongelmaton muutenkaan. Linkkitangoilla pitäis olla pituutta mielellään sellanen 20 tuumaa ja niiden korkeudet pitäis olla suunniteltu. Pitäis käyttää "tehdastekoisia osia", eli hommata jostain tollanen muutossarja. Panhard tanko on yks vaihtoehto sivuttaisliikkeen hallintaan, mut kun runkoo on kavennettu niin se tahtoo jäädä aika lyhyeks, minkä seurauksena akseli tekee sivusuunnassa liikettä jousituskorkeuden muutoksen myötä. Muitakin vaihtoehtoja tohon on. Jos on ihan "pakko" Lähtee jousitustyyppiä muuttamaan, niin eka kantsii selvittää noita toimintamalleja ja teroioita sekä mitä muutoksella haluaa saavuttaa. Nää on taas niitä juttuja joihin auton rakennuksessa usein törmää; jos haluu, että homma joskus valmistuu kohtuu kustannuksin ja kohtuu vaivalla, niin pitää ensin tehdä suunitelma, ja sitten toteuttaa se suunnitelma, eikä niin, että siihen tulee muutoksia viikottain jolloin edellinen vaihe oliskin pitäinyt sitten tehdä vähän toisin.

    http://www.quartermax.com/products.php?catID=65
    http://www.quartermax.com/products.php?catID=38
     
  15. krankka

    krankka 1st gear

    Juu noissa pyöränkoteloissa kävi itelläki mielessä se kantavuus-homma, eli taidan vääntää ne pellistä...

    Mut tohon 4-linkkiin heräs nyt vaa mielenkiinto kun noi runkoaisat nyt kerran on laitettu kulkemaan suoraan nii linkkitangot ois suht vaivaton laittaa paikalleen.
    Lehtijousille pitäs kuiteski tehdä uudet kiinnikkeet runkoaisoihin.

    Pitää vielä kuiteski kysyy konttorilta mitä mieltä ovat...

    Ja tietenki vielä miettii ainaski kerran :odroll:
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

Kerro tästä muillekin!