Astro 4wd

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jasse, 13.12.2006.

  1. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Chevyä tuntematta enempää kuin kuvista katsoneena (taisi olla Borg & Warner -jakolaatikko), ainakin Jeepin (New Process = New Venture Gear)visko toimii periaatteessa samalla lailla!!

    Mutta takaveto vetää aina, menee jakolaatikon pääakseli viskon läpi, ja jos takapää sutii, etupää alkaa vetämään (viskon kotelo vetää ketjuratasta).....

    Näin Jeepin visko 93-98 (NP-249) ja samalla periaatteella toimii 99> progressiivinen kytkin (NP-247)!! Erot noissa kahdessa on siinä, että visko on suljettu rakenne (viskoöljy sisällä suljetussa kotelossa levyjen kanssa) ja progressiivinen kytkin on avoin (jakolaatikon öljy pääsee levyjen sekaan (uusi progressiivinen kytkin pitää uittaa jakolaatikkoöljyssä 24h ennen asennusta))!!
     
  2. Jasse

    Jasse 1st gear

    Mutta kerroppas mimmonen visko mun astrossa ja toimiiko se molempaan suutaa, edestä taakse ja takaa eteen? Mikä tuossa astrossa on voiman jako? Vai minkä vuoksi olet sitä mieltä että mun pitäs tuo ite maksaa?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tuskimpa mun mielipiteellä on tässä kohtaa mitään väliä mutta rupee tappelemaan konttorin kanssa jos siltä tuntuu :rotfl: .
     
  4. Jasse

    Jasse 1st gear

    No totta vitussa tappelen jos en ole sitä hajoittanut. Ja kysyin asiasta yleensä, en mitään mielipidettä vaan oletin että jollain palstalla olijalla olisi tietoa/kokemusta asiasta. Kiitokset JAMANTille asiallisesta vastauksesta, tuntuu muuten olevan aika salaisuus tuo astron visko :)
     
  5. DX

    DX Gearhead

    No totta hemmetissä vastuunpakenijat pitää kuriin laittaa kun kerran autosi särkivät, katsastusmiehellä oli kaikki edellytykset olla tietoinen ko auton ominaisuuksista, eikä voinut olla kuulematta rutinaa jonka se dynossa teki. Kielsit ajamasta dynolle, ohjeet kielsivät, ammattinsa puolesta katsastusmiehen olisi pitänyt tarkistaa asia.

    Tuo täyttänee jo tahallisuuden tunnusmerkit joten vie juttu vaikka syyttäjälle jos sopua ei synny. Olishan se voinut ilman dynoakin hajota seuraavan kulman taakse, mutta kun ei hajonnut, niin ei pitäis olla epäselvää kuka maksaa.
     
  6. Jasse

    Jasse 1st gear

    Eikö kukaan ole kuullut muka aiemmin että nelikko olisi hajonnut dynossa? Olisin kiitollinen jos saisin tietooni vastaavanlaisia tapauksia, vai eikö minulle vain tohdita kertoa niistä?
     
  7. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Astron jakolaatikko on tyyppiä BW 4472.
    Pääakseli menee takapyörille planeettapyörästön kautta, eli jakolaatikon sisäänmeno- ja ulostuloakseli takapyörille ovat erilliset.

    Jakolaatikko jakaa planeetapyörästön kautta voiman 1/3 eteen ja 2/3 taakse. Visko on siellä välissä sallimassa pienet nopeuserot esimerkiksi käännöksissä, muuten olisivat planeetan kautta "yhtä puuta"
     
  8. Jasse

    Jasse 1st gear

    Jep mulla on siellä BW 1372, joka ilmeisesti on samanlainen kuin tuo 4472, joka johtuu akselin spooreista ,uuten lootat siis ovat samat.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Kaikissa jakolaatikoissa sisäänmenoakseli on eri akseli kuin ulostuloakseli (pääakseli), mutta siis meneekö tuossa B&W -askissa pääakseli viskon läpi?? Onko sulla ollut tuollaisen visko kädessä?? NP:n viskossa akseli menee läpi, vaikka ottais viskon kokonaan pois, takaveto toimii, etuveto ei!!
     
  10. Jasse

    Jasse 1st gear

    Akseli menee viskon läpi noissa toosissa, eli visko tulee keskelle akselia.
     
  11. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Siis siinä Astron laatikossa sisääntuloakseli pyörittää planeettapyörästön pieniä rattaita.
    Sisimmäinen ratas pyörittää etuvedon akselia ja kytketty viskoon.
    Viskon toinen puolisko on kytketty sitten siihen planeettapyörästön ulkokehään, joka taas sitten pyörittää takavedon akselia.

    Ja kyllä olen sitä mieltä, että jos tällaisen ajaa yhdeltä akselilta mittaavaan jarrudynoon, niin kyllä ainakin planeettapyörästö saa aika nopeasti kipeää, kun visko ottaa kiinni, mutta toinen akseli ei pyöri mihinkään.
     
  12. DX

    DX Gearhead

    Dyno lähtee aika äkkipikaisesti pyörimään ja lyö löysät laitaan, ei sekään varmaan mitään korjaa.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Täytyypä etsiä kuva tuohon jakolaatikkoon ja tutkia sitä, siis onko tuossa nyt sitten kaksi planeettaa??? Miksi?? Visko hoitaa ainakin noissa NP:n laatikoissa tasauspyörästön virkaa!!! Ei tarvita kuin yksi planeetta hoitamaan aluevaihteistoa!!
     
  14. Jasse

    Jasse 1st gear

    ei siin' kyll' mielest'ni ollut kuin 1 planeetta.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Olikos tuossa muuten aluevaihteistoa (4WD LO) ???
     
  16. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Astrossa on siis yksi planeettapyörästö, joka on etu- ja takavedon tasauspyörästönä. Visko toimii sitten lukkona.
    Jakolaatikossa ei ole Lo-aluetta.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Planeettaa tarvitaan vain LO aluetta varten ja sillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön kanssa.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Paitsi Mersun Borg & Warner Double Planetary -jakovaihteistoissa (ML, made in USA), niissä on tasauspyörästö toteutettu planeetalla ja lisäksi on aluevaihteisto planeetalla (eli kaksi planeettaa)!!!

    Täytyy huomenna töissä etsiä tuohon Astroon jakolaatikon kuva, jotta sais taas jotain selvyyttä asiaan!!! Toinen sanoo, on kaksi ja toinen sanoo yksi, siis onko yksi vai ei??? Ja mitä planeetta tekee??? Jos on visko, ei oikeestaan planeettaa tarvita tasauspyörästönä, koska visko osaa hoitaa sen homman!!
     
  19. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Astrossa se vaan on niin, että planeetta toimii siellä etu- ja takavedon tasauspyörästönä, eikä siellä ole LO aluetta.

    Mutta ehkä sinä kaikkitietävänä sen sitten oikein tiedät, vaikka et ole sellaista koskaan ilmeisesti nähnyt. :rotfl:
     
  20. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Planeettaa vai?? no en tietenkään missä niitä on kuussako?? :rotfl: .
     

Kerro tästä muillekin!