Astron ALDL-data on tulkittu....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pex, 11.9.2006.

  1. Pex

    Pex 1st gear

    Niin, kun nyt niin helposti meikä tumpulakin osaa tehdä piuhan läppärin ja ALDL-liittimen väliin... Seuraavaksi pitäisi osata tulkita, mitä se data tarkoittaa? :eek:

    Ostin mammalle Astron, vm-90.
    Tyhjäkäynti aaltoili, ja päästöistä vuosi sitten jäänyt leimaamatta.
    PCV-valve oikean venakopan päällä oli "melkein" reiässä....
    Pesin, putsasin ja sain sen eloon sekä takaisin reikään. :eek:
    Jo rupes Astro käymään korvalle sopivasti, ja melkein tasaiseen.
    Tyhjäkäynti ~700/750 rpm

    Sitten läppäri kiinni, ja ihmettelemään. Ruottinpoijjaan WinALDL sivuilla kerrotaan, että ECM-lutikka 1227747 AO68 käyttää "Not closed loop".
    Ja kun toi Astromar ei siis mene "closed loop"-tilaan!
    Joka olis kai tärkeetä? Siis "closed loop".
    Kierrän kehää.... :rotfl:

    Siinä kai tärkeimmät??
    Jos joku osaa tulkita, mitä läppäri tallensi.
    Vikaa, vai kaikki kunnossa? Olen kahlannut rotevasti sivuja läpi, mutta tänään tallennettu data ei ole silti auennut, surffaamisesta huolimatta.

    Gurut, tässä linkki missä päivän data odottaa tulkintaa!
    Ihme paukamia se heittää lukemiksi välissä, en tiedä miksi.
    Maavika? Uusin maakaapelin akulta, mutta entä ECMn maat?

    Astro 1990 ALDL-data
     
  2. Pex

    Pex 1st gear

    Oho, onko gurut menny muille maille...? :eek:

    Sekin riittäisi, että joku osaisi neuvoa linkin, mistä
    saisi lisätietoa ja pääsisi itseopiskeluun kiinni! :rotfl:
    Aihe on ainakin meikäläiselle mielenkiintoinen,
    ja jospa sitten muitakin hyödyttää.

    VAN ON!!
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Re: Astron ALDL-datan tulkitsijaa?

    Enpä ole tuommoista raw data- taulukkoa koskaan nähny, mutta yrittäen tulkata mitä siinä on, niin ensivaikutelma on, että tulokset ovat tosiaan open loop- tilasta. Block Learn Mode on lukittunut 128:iin ja O2- arvot seisovat paikallaan.

    Tuota, eikö sieltä saa selkokielisempää taulukkoa? Pitäis saada mun mielestä. Tarkoititko, että tuolla testerillä ei saakaan mitattua closed loop- tilassa/ ECM ei mene closed loopiin, kun kaapeli on siinä kiinni?
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: Astron ALDL-datan tulkitsijaa?

    open loop = moottorinohjaukseen käytetään ohjausyksikköön ohjelmoituja parametreja (tai sinne ohjelmoituvia arvoja)

    closed loop = moottorinohjaukseen käytetään antureilta , esim. happisensorilta, saatavia arvoja.

    Kylmänä pitäisi käydä jonkin aikaa open loopissa ja sitten siirtyä closed looppiin. Tämä kiinnostaisi minuakin, miksei ECM siirry closed looppiin.
     
  5. Pex

    Pex 1st gear

    Kiitos vastauksista!
    Tästä tuli lisää virtaa, kuumeesta välittämättä rynnistin pihaan, ja rykäisin Astron tulille. Otin lisää dataa, en nyt valinnut raw dataa mukaan.
    Annoin Astron käydä lämpimäksi, samalla tallentaen dataa.
    Ja kyllä se ei mene "closed loop"-tilaan.
    Tämä myös ihmetyttää minua. Meitin '85 Caprise hörsköttää lämpimäksi, parissa minuutissa on closed loop päällä.
    Ja edelleenkään ei tule mitn trouble codea... :eek:
    Toi lambdan arvo kyllä hiukan ihmetyttää... :oops:

    Tässä uusi data txt-tiedostona!



    Ja kuvakaappauksia WinALDL-softasta, kun dataa tallensin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    saa joteski paremmin selvää. Joo, on open loopissa. Ymmärsin jotenkin, että tuo piuha/systeemi ei mittaa kuin open loopissa tms.???? Joka tapauksessa, TPS- sensori(kaasuläpän asennontunnistin) näyttäis noin heittämällä liian korkeita arvoja, vi mitä se pitäis olla manuaalin mukaan. Yleensä GM:läisiss tyhjäkäynnillä alle 0,5V. Säädä, jo noin pitää olla.

    MAP- jännitteet näyttäis olevan alakantissa vähän, melkein ok. Putsaa kuitenkin sen sähköliitin ja tsekkaa, ettei ole imuvuotoja. Kaikki alipaineletkut käytävä läpi ja mites se läppäkammion tiivisteeen kunto(astromiehet hoi), saisko se sieltä vähäsen ilmaa?

    IAC- moottorin(tyhjäkäynnin ilmamäärän säätäjä) kierrokset kuiteski näyttäis olevan joteski vähän korkealla, oliskohan oikea arvo jossain max 40? Mutta, ei tuohon kannata niin hirveästi kiinnittä huomiota vielä. Voipi korjaantua itekseen kun saa muut kohdalleen----TPS ja alipainevuodot ja lambdan toiminnan varmistaminen.

    Saisitko mitattua lambdan toiminnan ihan yleismittarilla tyhjäkäynnillä, kun kone on kuumana? Pitäis vaihdella nopeasti jossain 0,02- 0.9 V. Yleismittari ei välttämättä ole hyvä peli tuohon, mutta kyllä se toimivuuden jotakuinkin näyttää.

    Tossa noin korvakuulolta jotain.....
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

    Ei se mene looppiin jos ei lambda toimi.
    Tuo 450mV on sen jännite pelkät virrat päällä, käynnissä ollessa lämmettyään sen tuli seilata edestakaisin.
    Mutta jos se näyttää koko ajan tuota 450mV niin taitaa se olla rikki.

    Tuo Sensor datahan näyttää just sen mitä sieltä sensorilta tulee.


    edit. Saattaa näyttää tuota 450mV vaikka irrottaisit koko lambdan pois.
    Eli vika voi olla myös johdossa...
     
  8. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo noin on, mutta kun ymmärsin tuolta alkupään viestistä, että tuo kaapeli/systeemi pitäis ECM:ää open loopissa jotekin...Saatoin käsittää väärin? Siks tuo yleismittarilla mittaaminen, kone kuumana tietty ja tuo kaapeli pois ALDL- rasiasta.
     
  9. Pex

    Pex 1st gear

    Lambda on vaihdettu vuosi sitten, oikein Metroautossa....
    Se ei silti ole tae siitä, etteikö se ole rikki tai paskainen.
    PCV-venttiili kun oli irti v-kopasta, käsittääkseni kakkapaskahuuru mitä on tullut, on loppu mennyt suoraan putkistoon?
    Eli mulla on kuorrutettu lambda... :rotfl:
    0,5 volttiahan pitäisi tulla, vaikka lambda ei olisi edes kiinni koko härvelissä? Sen olen nyt jostain oppinut.
    Nippeli lähtee vasta ens viikolla näppiin, kun olen lauantai aamuna reisuun menossa.

    Hyvät harrastajatoverit, kiitos.
    Tässä oppii kokoajan uuttaa, ja "vainu" tuon lambaada-anturin perään on vahvistumassa.
    TPS-anturi näyttäisi olevan alle 2% auki/päällä koko ajan tyhjäkäynnillä.
    WOT eli kaasu pohjassa volttimäärä oli n. 4.6 volttia, eli ei se ihan metsässä ole?

    MAP ja IAC tulee sitten ensi viikolla putsattua ja opiskeltua.
    Jos olen oikein ymmärtänyt, IAC voidaan puhdistaa ja säätää kohtuu helpolla.

    Alipaineletkuja olen sillä silmällä katsonut, että ainoastaan cruiselle menevä on aivan hivenen haurastuneen oloinen mötikän juuressa.

    Ja se "seilaava" tyhjäkäynti asettui PCV-valven puhdistuksella.
    Edessä on kuitenkin katalysaattorin poisto, ja pakoputken remppa.
    Y-haara ennen kattia näyttää olevan aivastuksen verran musta, eli siinäkin on syytä tuon lambda-anturin laiskuuteen/toimimattomuuteen.

    Ja tämä kaapeli läppäriin on tehty tuolta Ruotsinpojan sivuilta löytyvän ohjeen mukaan. Kuitenkin se maininta, että "ECM-lutikka 1227747 AO68 käyttää "Not closed loop"... Se ei avaudu minulle täysin, jää käsitys että ei pitäisi edes mennä "closed loop"-tilaan. Ej jummarra, ej....

    Suuresti kiittäen vastauksista, toivotan hyvää viikonloppua kaikille!!

    VAN ON!
    -Pex-
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Lambda-anturi oli 49e kotiin postitettuna, joten "turhaan" vaihdettunakaan ei kallis investointi.

    IAC oli noin 60e, mutta kyllähän toiset sitä putsailevatkin.
    Itselläni murtui vanha, vaikka todella varovasti yritin kiristää, joten availussa/kiristämisessä kannattaa olla varovainen.

    Läppärungon etupuolella on ainakin yksi alipaineliitäntä (imusarjassa), josta lähtee alipaineletku lämmityslaitteen kotelollepäin.
    Tuo letku voi murtua pitkittäin (imusarjan lähdöstä), jolloin vaurion huomaaminen on hankalaa ja alipainevuoto runsas.

    PCV-valve maksaa muutaman Euron ja itse vaihdan sen muutaman vuoden välein.
    Tuota katin poistoa en ymmärrä, mutta Y-haara saattaa haljeta myös pitkittäin ja ainakin meillä oli vielä helposti hitsattavissa.
    Halkeamat eivät olleet suoranaisesti ruosteesta johtuvia, vaan mutkia tehdessä niihin on kai jäänyt jännityksiä.

    Itsellänikin olisi tarvetta kaapelille, olisiko kiinnostusta tehdä toinenkin?
     
  11. Pex

    Pex 1st gear

    "Itsellänikin olisi tarvetta kaapelille, olisiko kiinnostusta tehdä toinenkin?"

    Eiköhän tuo järjesty, kaasari/ruiskupeliin palikat maksoi noin 6 euroa.
    Eli kahteen kaapeliin siis. Postikulut ja sillä siisti.
    Menee vain ainakin viikko, ennenkuin pääsen Bebekissä käymään.

    Lambda on nyt ekana listalla, se menee vaihtoon heti kun pääsen kasalle.

    Katissa on sen verran ajan jälkeä, saa mennä metallinsulattoon.
    Päästöistä pitäisi päästä helposti läpi ilman sitäkin. Nyt on myös epäilys siitä, että rojut ovat lentäneet äänenvaimentajaan.
    Putkesta kun ei tule kuin lehmänhenkäys...
    Ja hitsaaminen ne jännitykset on tehnyt, näin lekarin eli suomalaisen metallimiehen silmin katsoen.
    Mutkat kun väännetään "sauma ylös", ei aiheuta raaka-aineessa kovin suuria muutoksia. "George" vedellyt saumat pikku paineessa, yleensä ratkeaa 3-10 mm sauman vierestä...

    Hyvä vinkki tuo läppärungon edessä oleva ap-putki. Se tarkastetaan huolella myös!

    Niin, edellä mainittiin se legendaarinen läppärungon tiiviste;
    ei ole vielä sinne asti edetty....
    Tuo datan "katkeaminen" ja ihmeelliset lukemat välillä on se mikä tässä eniten ihmetyttää!


    VAN ON!
    :rotfl: -Pex-
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Hyvä homma! Laitatko YV:tä kokonaishinnasta.
    Mikäs sinulla on se tietokoneeseen tuleva liitin? Täytyy tarkistaa, että sopii edes johonkin koneeseen.
    Katsissa voi olla parempi tyhjätty katti, jos jotain mainintaa katista otteessa.
    Putki oli katilta taaksepäin 91e ilman pantoja ja ulostulo piti olevan sivulle, kun eilen hintaa kyselin.
    Ilmeisesti saat änkkärin tyhjennettyä katin palasista, mutta ompahan uudenkin hintaluokka sitten tiedossa.


    Kuulostaa järkevälle... Eipä tullut itsellänikään tuollainen mieleen, kun naama mustana niitä Georgen mokia hitsillä korjasin... :lol:


    Tuohon en osaa vastata, mutta laitan sinulle yhden linkin illalla, jos sen vielä jostain löydän.
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    YV:tä laiteltu! :D
     
  14. spad

    spad Gearhead

    Kummallinen juttu, itse arvot ovat kyllä ihan oikeilla suunnilla.

    Closed loop vaatii kuulemma yleensä moottorin lämpenemisen (about 60 riittää), ECM:n sisäisen ajastimen kulumisen loppuun sekä lambdan arvon muuttumisen yhden kerran yli sikiömetrisen suhteen. Kaikki muu pitäisi olla kunnossa, mutta varmista vielä että happianturin jännite käy jossain 0,7 V paikkeilla hetken käynnistämisen jälkeen.

    IAC, MAP ja TPS on kyllä just niinkuin pitääkin olla. Rich / lean counterista voisit seurata että se tekee jatkuvaa laskemista 0...127 (vai 0...256?) välillä, siis aina välillä arvo nousee kunnes 127:n kohdalla nollaantuu. Siitä ECM pystyy päättelemään mikä todellinen seossuhde on.

    Jos jostain vaan saa ylimääräisen lambdan lainaan, kannattaa se testata.
     
  15. Lexa

    Lexa 1st gear

    Ei tullut syvennettyä noihin arvoihin, mutta kokemuksesta voin sanoa, että jos katalysaattori on tukossa, niin kone käy tosi raskaasti kierroksilla, eikä vedä oikein mihinkään...oireet paheni pikkuhiljaa, kunnes kerran ei tahtonut rekan ohi päästä ja kotona kone ei ottanut kierroksia kunnolla edes paikallaan.
    Ja putkestä ei tullut kuin lehmän henkäys...tukoksen paljasti sitten kaasutellessa katalysaattorin etupuolisen liitoksen suhina -> helppo diagnoosi :lol: Pöntön vaihdon jälkeen kirmas taas kuin ennenkin. Caprice kylläkin, mutta...

    Niin ja mullekin voisit värkätä piuhan joutessas? :lol:
     
  16. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi, taitaa olla tuo taulu välillä 0- 255.
     
  17. RoseTeddy

    RoseTeddy 1st gear

    tein itselle saman piuhan ja menee closed looppiin. sama ecm-numero

    tein kytkennän alemman kuvan mukaan ilman R3 ja R4
    http://winaldl.joby.se/aldlcable.htm
     
  18. buick8791

    buick8791 1st gear


    Dodii, noin se pitää ollakin! Eri asia on sitten lastut, jotka ovat ohjelmoitu siten, että, ne ovat aina ja vain open loopissa.... tti, kuin luin kauheessa kiireessä lähetetyt arvot liittyen IAC- kierroksiin. Nehän oli 30 eikä, 60 tai jotakin, eli ok. No, joka tapauksessa ei niin hirveän nuukaa, kun puhutaan tehoalueen ongelmista.
     
  19. Pex

    Pex 1st gear

    Eilen ehdin poikkeamaan tallilla.
    Putki oli ratkennut housuhaarasta ennen lambdaa.
    Hitsuuttelin sen, ja puhdistin/elvytin lambdan.
    Astro tulille ja vot!
    Nyt seilaa lambdan arvot ja löytyy closed loop! :D

    Ohessa on nyt tullut opiskeltua tätä dataa, ja sen verran on
    perstuntumaa että tietää mitä seurailla.
    WinALDL vaan laittaa tohon tekstitiedostoon
    hivenen epäjärjestykseen ne datalukemien otsakkeet....

    Tossa pätkä eilistä dataa.
    19.9 2006 Astro-data

    Kiitokset vastanneille, olen jälleen oppinut uutta.
    Pari paikkaa helmoihin, ja jospa ensi viikolla
    voi laitetta tyrkyttää leimalle!!

    VAN ON! :rotfl: :rotfl:
     
  20. Pex

    Pex 1st gear

    Tuli löydettyä eBayn kautta pari CD-levyä, missä on rotevasti tietoa
    näistä vehkeistä. Mitchell Repair Information Companyn tekeleitä.
    Suurin "järkytys" oli ton TPS-anturin volttimäärät.
    Tyhjäkäynnillä pitäisi olla 1.25 v, ja WOT 5.0 volttia.
    MAP on mulla aivan idle-arvoissa, WOT pitää viä tsekata.
    On menny tää ilta opiskellessa. Ohessa opuksen antamaa tieto 1990 mallin Astroon. Jos vaikka auttaa muita harrastajia ratkomaan pulmiaan. Niin, ja sain leiman sitten omaani! :rotfl:

    THROTTLE BODY INJECTION TABLE

    Position Measured Data Value
    A/C Clutch ................... On/Off .......... Off
    (On with A/C)

    A/C Request .................. Yes/No ...... No/Yes
    (with request)

    Battery Voltage .............. Volts ................... 13.5-14.5

    Block Learn .................. Counts ....... 118-138
    (128 normal)

    Clear Flood .................. On/Off ..... **
    See Tester Manual

    Coolant Temp. .................. øC ......... 85-105ø
    (norm. temp)

    Crank RPM ..................... RPM ...................... 100-900
    Cross Counts .................
    Counts ...................... 0-255

    Desired RPM ................... RPM ..............
    ECM desired RPM

    EGR Duty Cycle ............... 0-100% ..... 0/closed-100/fully open

    IAC ..........................
    Counts ....................... 0-50

    Injector Pulse Width ........ Mil./Sec .................... .8-3.0

    INT (Integrator) ............. Counts ....... 110-145
    (128 normal)

    Knock Retard (ESC) ...........
    Counts ...................... 0-255

    Knock Signal ................. Yes/No ......
    Yes when knock exists

    MAT ............................ øC ....................... 10-90ø

    MAP ........................... Volts ......
    1 (idle) to 4.5 (WOT)

    Open/Closed
    Loop Satus ................... Ol/Cl .........
    Closed/Open during extended idle

    O2 Sensor ................... Millivolts ..
    100 (lean) to 999 (rich)

    P/N Switch ................... P/N/RDL .............. Park/Neutral

    P/S Switch ................... Norm/Hi ...................
    Normal

    PROM I.D. ..................... PROM # .....
    Original factory number

    RPM ............................ RPM ...
    Spec. ñ25 RPM

    Drive (A/T)
    Spec. ñ50 RPM Neut. (M/T)

    TCC ........................... On/Off ..... Off
    (On with command)

    TPS ........................... Volts ...
    1.25 (idle) to 5.0 (WOT)

    Throttle Angle ................ 0-100% .....
    0 (idle) to 110 (WOT)
     

Kerro tästä muillekin!