Astron ALDL-data on tulkittu....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pex, 11.9.2006.

  1. Ahis

    Ahis Gearhead

    Voisko olla että toinen naru anturilta menee tietokoneelle ja toinen mittarille? Siis jos hipelöitiin oikeeta anturia niin siitähän lähti kaks johtoa... Vois selittää miks lämpömittari ei toimi jos se toinen piuha olis poikki matkalta. Mut lämpömittarin toimiminen on murheista pienin silti, tyhjäkäynti ja päästöt tarvis saada oikeiks...
     
  2. JKF

    JKF Gearhead

    Ainakin vähän uudemmissa on kaksi anturia. Apukuskin puolella kannessa mittarille ja termarin vieressa moottorin ohjaukselle. Eikös tuo 67 C ole kuitenkin vielä niin kylmä, että kone käy vielä open loop tilassa?
     
  3. Ahis

    Ahis Gearhead

    Ei noussut lämmöt tuota korkeemmalle, olisko termari auki koko ajan tai jopa otettu joskus pois..

    Tuota hiplailtiin ja saatiin koodi 15 poistumaan:

    [​IMG]
     
  4. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Kyllähän toi "Closed loop"-flagi näytti ykköstä suurimman osan aikaa. Tosin joissain kohtaa (juuri silloin kun lämpötila hieman tippui) se kyllä tippui nollaan.

    Muistaakseni myös juuri ennen sammumista "closed loop" tippui nollille. Olisikohan sillä jotain vaikutusta...

    Tuon termarin vieressä olevan anturin kyllä löysin ja irroitin ja puhdistin liittimen, jonka jälkeen ei enää ilmennyt vikakoodia 15 (lämpötila matala).
     
  5. SK

    SK Gearhead

    Tuo koodi 33 viittaa MAP-anturiin, eli siihen mokkulaan johon menee alipaineletku TBI:n takaosasta ja johon tulee muistaakseni 3 sähköjohtoa. Se siis mittaa imusarjan alipainetta. En tiedä missä MAP on Astrossa, mutta eiköhän se löydy kun seuraatte sitä alipaineletkua. Noilta Handen sivuilta löytyy kuva myös ko. mokkulasta.

    Kannattaa ensi tarkistaa, että letku on molemmista päistä hyvin kiinni ja ehjä, ja että myös sähköjohdot ovat kunnolla kiinni. Kun sinulla kerran on WinALDL-ohjelma käytössäsi, niin tarkista sen näytöltä MAPin voltit kun annat koneelle kaasua. Muistaakseni kun kone on sammutettu mutta virta päällä (=ei alipainetta imusarjassa) voltit ovat n. 4.5-5, ja kun kone käy tyhjäkäyntiä pitäisi sen olla noin 1.5 v. Kaasun painamisen pitäisi näkyä volttien heilumisena kohti tuota 4.5:ttä.

    Tuossa on todenäköinen syy toimimattomuudelle: jos TBI kone ei saa oikeita arvoja MAPista niin ei se voi toimia ainakaan open loopissa.

    Tuo Astron TBI on ilmeisesti hyvin samanlainen kuin 5.0 ja 5.7 TBI:tkin. Tuo imusarjan lämpöanturi on vain tietokoneelle (kahdesta johdostaan huolimatta), ja mittarille on omansa joka ainakin V8:ssa on kuskin kannessa 1 ja 3 tulppien välillä.
     
  6. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Tyhjäkäynnillä SENSOR:MAP:n arvo oli inan yli 50 ja kaasua polkaistessa nousi 80:een (vaihteluväli 26.2...100.4) ja (RAW:MAP arvot välillä 51...241). Volteista en osaa sanoa...

    Mahtaakohan nuo arvot olla normaaleja?

    Koneen sammuttua SENSOR:MAP nousi 101.1:een.
     
  7. SK

    SK Gearhead

    Katso WinALDL:n Sensor data sivulta, siinä nuo anturin arvot on konvertoitu sarakkeessa "converted" ymmärrettävämpään muotoon.

    Onhan sinulla siis tämä Jonas Bylundin Ruotsissa tekemä ilmaisohjelma?
     
  8. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Juu tuolla Bylundin WinALDL-ohjelmalla on logattu ja ALDLView-ohjelmalla katseltu mittaustuloksia.

    Täytyypä suorittaa mittaukset uudelleen jahka ehtii, kun ei tullut otettua tietoa tarpeeksi talteen.

    Jotain screenshotteja tuli otettua ja niistä katselin arvoja...tyhjäkäynnillä (600...750 rpm) MAP oli 35...84 kpa ja 2000 rpm:ssa 43 kpa:n luokkaa...
     
  9. Ahis

    Ahis Gearhead

    Vois tänään koittaa tuota map-häkkyrää kolistella ja tarkistaa se letku, on kyllä astrossa hyvin esillä.

    Vaikuttaakos se EGR:n tukkiminen päästöihin? Tuohon kun on laitettu pellisarjat eikä ole letkua... ja hc-arvo oli pirun korkea leimausyrityksellä, vai johtuisko sekin tuosta map-palikasta?
     
  10. SK

    SK Gearhead

    Kyllä auto menee leimasta läpi, vaikka EGR olisikin poistettu (ainakin, jos ei ole vähäpäästöinen, sellaisesta ei ole kokemusta). Sehän ei ilmeisesti edes herjaa EGR:n toimimattomuudesta (koodi 32)?

    Mites ne peltisarjat: onhan siellä lambda vielä tallella? Luulisi tietysti olevan, muutoihan SES-valo ja WinALDL herjaisi sen puutteesta eikä menisi closed looppiin.

    Kyllä viallinen ja/tai jostain muusta viasta johtuen vääriä arvoja antava MAP-anturi riittää sekoittamaan koneen käynnin ja sen seurauksena pakokaasuarvot. TBI-koneen käynnille olennaisimmat anturit taitavat olla MAP eli imusarjan paine eli minkälaisessa rasituksessa kone on ja TPS eli kaasupolkimen asentotunnistin eli mitä kuski haluaa tapahtuvan. Ja sitten ehkä tuo lämpöanturi. Niiden perusteella tietokone yrittää säätää sytkää ja ruiskutusta kohdalleen + sitten vielä closed loopissa mittaa pakokaasuja hienosäätönä.

    Kannattaa samalla katsoa läpi muutkin alipaineletkut + ehkä vaihtaa TBI:n ja imusarjan välinen tiiviste uuteen. Se ei ole kovin kallis osa, ja TBIssä ilmeisesti jonkinmoinen 1. kuluva osa. Jos kone imee ilmaa tuolta välistä, niin käynti ja päästöarvot ovat mitä sattuu.
     
  11. Ahis

    Ahis Gearhead

    Ei herjaa EGR-koodia, TPS-anturi antoi muistaakseni oikeanlaisia arvoja ja lambdakin siellä taisi olla, tai arvoja ainakin antoi (vai hä Tumpelo?)

    Pystyikös tuon mapin rikkoontumisen testaamaan ilman aldl:llää? Oliko niin että johto irti ja ECM käyttää jotakin ohjearvoa? Kannettavassa ei vaan ollut COM-liitäntää, eikä viittis taas kantaa kotikonetta ja 21" näyttöä autoon...
     
  12. buick8791

    buick8791 1st gear

    Kyllä pystyy testaamaan, jos on esim. vakuumipumppu ja siinä mittari. Tai auto käyntiin ja vakuumimittari kiinni ja siitä testailemaan eri vakuumiarvoilla.

    Tässä tyypillisiä jännitearvoja:


    PN# 12223861 3bar MAP
    PN# 16040609 2bar MAP
    PN# 16137039 1bar MAP


    The chart below describes the pressure-to-voltage relationship of the stock GM Turbo MAP sensor (2 bar):
    Manifold Pressure
    (relative sea level / absolute) 2 Bar
    MAP Output
    14.31psi / 29.01psi 4.90V
    14.00psi / 28.70psi 4.84V
    13.00psi / 27.70psi 4.67V
    12.00psi / 26.70psi 4.50V
    11.00psi / 25.70psi 4.33V
    10.00psi / 24.70psi 4.16V
    9.00psi / 23.70psi 3.99V
    8.00psi / 22.70psi 3.82V
    6.00psi / 20.70psi 3.47V
    4.00psi / 18.70psi 3.13V
    2.00psi / 16.70psi 2.79V
    0.00psi / 14.70psi 2.45V
    5.00inHg / 12.24psi 2.03V
    10.00inHg / 9.78psi 1.61V
    15.00inHg / 7.33psi 1.19V
    20.00inHg / 4.87psi 0.77V
    25.00inHg / 2.41psi 0.35V
    29.10inHg / 0.40psi 0.02V



    MAP sensor output based on altitude (Ignition "ON" and engine stopped) Altitude Voltage Range
    Meters Feet --------------
    Below 305 Below 1000 3.8--5.5V
    305--610 1000--2000 3.6--5.3V
    610--914 2000-3000 3.5--5.1V
    914--1219 3000--4000 3.3--5.0V
    1219--1524 4000--5000 3.2--4.8V
    1524--1829 5000--6000 3.0--4.6V
    1829--2133 6000--7000 2.9--4.5V
    2133--2438 7000--8000 2.8--4.3V
    2438--2743 8000--9000 2.6--4.2V
    2743--3048 9000-10000 2.5--4.0V
    Low altitude = High Pressure = High Voltage
     
  13. SK

    SK Gearhead

    Enpä ole kuullut tuollaisesta johto irti jne. jutusta mitään (mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö sellaista voisi olla...). Tarkoitatko sitä, että kun ECM tunnistaa liian suuren ongelman niin se menee nilkutustilaan (limp mode), jättää antureiden antaman datan huomioimatta ja pelittää jollain varman päälle ohjearvoilla? Tuossa tilassa ei taida katsastuksesta leimaa kyllä herua.

    Kyllä tuon kanssa pärjää ilman tiekonettakin, ainakin joten kuten. Mutta silloin pitää mittailla niitä voltteja siitä mapin liittimestä, ja se on - ainakin -minusta - paljon vaikeampaa kuin tietokoneen avulla. Yhteen niistä kolmesta pitäisi tulla 5 volttia, yhdestä lähteä tietsikalle MAPin anturoima volttimäärä (kaiken järjen mukaan tuo em. 1.5-4.5V) ja olisiko se 3. sitten maajohto. Jostain netistä löytyy sähkökaaviot, joista käy ilmi mikä johto onkaan mikä. MAPpia voi testa käsititoimisen alipainepumpun avulla ja vertailla miten voltit kehittyvät.

    Mutta minun mielestäni on pienempi vaiva raahata tietokone paikalle, noista liitimistä virran kaivaminen vaatii helposti niin paljon virittelyä (liittiminen pitäisi olla kiinni mutta kuitenkin pitäisi saada volttimittari väliin), että taitaa nopemmin kasata tietokoneen. Tietokoneen kanssa ilo on siinä, että useimmat tiedot saa siististi näkyville ja vielä samanaikaisesti ilman ähräämistä pellin alla.

    Tai sitten vaan summamutikassa tarkistaa alipaineletkut ja liittimet + vaihtaa sen TBI:n tiivisteen, josko se siitä tokenisi.
     
  14. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, helpointahan se olisi läppärillä, mutta tässä MAP:in pinnit:

    They all share a common pinout, although the connector keying may be different:
    Pin A -- Ground
    Pin B -- Sensor output
    Pin C -- +5 volts
     
  15. Ahis

    Ahis Gearhead

    SK: Juu varmaanki luin tuosta nilkutustilasta, eli ei toivottua ratkaisua sillä saada.

    Buiski: Ei löydy vakuumipumppua mittarilla varustettuna, eikä ilmankaan... heh!

    Tarvii raahata se kone taas autoon (tai siis Tumpelo saa kantaa kun autonsa on mun pihaan remonttiin tuonut...) ja tutkia arvoja ja tarkistaa MAP:in letkut ja liittimet. Vikakoodina nyt kuitenkin on se 33 eli siinä jotakin häikkää on eli voisi kai sen suoraan vaihtaakkin.
     
  16. buick8791

    buick8791 1st gear

    Onko muuten tuo koodi 33 Astrossa vain ja ainoastaan MAP:ille? Ja mites tämä:

    "......tyhjäkäynnillä (600...750 rpm) MAP oli 35...84 kpa ja 2000 rpm:ssa 43 kpa:n " eli seilaako siis tyhjäkäynti selvästi? Joka tapauksessa arvot heittelee inHg:issa(mistä minä ymmärrän ja muistan jotakin) välillä 10-24 eli aika paljon. 10 on tyhjäkäynnillä minusta alakanttiin, ellei ole tiukempi nokka koneessa. Kuitenkin, ainakin MAP antaa selvästi eri jännitteitä muuntaen siis jännitteet eri alipaineeksi, eli jollakin tavalla toimii mutta toimiiko sitten oikein..
     
  17. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    EGR flag oli nollilla, mutta TPS-anturin arvot olivat alimmillaan 0,7 % koneen ollessa vielä viileä ja lämpinä tipahti alimmillaan -1,2 %:iin. Ja tosiaan koneen lämmettyä tyhjäkäynti pysyi korkeana (~1400 rpm) ja välillä taas sammui. Mahtaisiko tuolla TPS:n negatiivisella arvolla olla jotakin vaikutusta?

    Lambda anturilta kyllä tuli jotakin arvoja....välillä 0...1.
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    Tyhjäkäynti seilasi kylmänä enemmän, 600-800. Lämpösenä kävi kaasuttelujen jälkeen vähän aikaa noin 1400 rpm tyhjäkäyntiä muistaakseni... vivusto ei jumittanut. Kävi hetken ja sammui röpisten.
     
  19. buick8791

    buick8791 1st gear

    Juu lambdan pitääkin seilata nopeasti välillä jotakin 0,2-0,9 esmes yleismittarillakin mitatessa.

    Antaako tuo testiohjelma TPS:lle ihan jännitearvoja?
     
  20. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Lambdan käppyrä (O2) on tollasta nopeeta sahausta kyllä, mutta voisihan se tietenkin olla mahdollista, että kyseessä on häiriöjännite...tiedä sitä sitten.

    Testilokeista ei löydy TPS-anturin arvoiksi kuin nuo prosentit ja sitten tuo raakadata, mutta noin insinööripohjalta vois sanoa, että vastaavat jännitearvot vois olla välillä 0,49...4,03 V olettaen, että tuo jännitearvo on lineaarinen tuon raw-arvon kanssa...nuo jännitearvot ovat siis ainoastaan olettamaa ja arviota sen perusteella mitä screenshoteista on löytynyt...

    Nuo screenshotit ja lokit löytyy osoitteesta http://tuomaskalliomaki.myip.org/Valokuvat/Omat_autot/Astro/, mikäli kiinnostusta löytyy katsoa niitä...

    Esimerkiksi Clip_14.jpg:ssä näkyy tilanne lämpinänä...

    Ja lisäyksenä vielä nuo katsastuksen päästömittauksessa saadut tulokset:

    CO 0,74
    HC 1291
    Co2 12,10
    O2 3,00
     

Kerro tästä muillekin!