Astron ALDL-data on tulkittu....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pex, 11.9.2006.

  1. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Johtuisko tuo TPS:n negatiivinen arvo kuitenkin vain siitä, että tuolla Configuration osiossa on TPS:n jännitearvo 0%:lle isompi kuin mihin se oikeasti laskee kaasu pois -asennossa koneen ollessa lämmin.
     
  2. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo noin varmaan on ja mitä nopeesti yritin vilkuilla edellisiä vastauksia, niin TPS:n arvot olisivat kohdallaan. Senhän on helppo mitata vaikka yleismittarilla virrat päällä välillä tyhjäkäynti- läppä selällään. Keskimmäinen piuha liittimessä on kai Astrossakin se, mistä jännite lähtee compuutterille.

    Tohon korkeaan tyhjäkäyntiin vaikuttais vähintäänkin pielessä oleva IAC ja virheellinen TPS:n asento tyhjäkäynnillä ja mahdollisesti imuvuoto.

    Korkeat HC:t kertovat myös imuvuodosta. Imuvuoto tietty sotkee myös lambdan toiminnan samoinkuin vuotava pakosarja. Tietty myös huono sytytys, mutta tulpat ja johdot on varmaan vaihdettu jo heti ekaksi.
     
  3. SK

    SK Gearhead

    Ei varmaan kannata ostaa uutta MAPpia ihan summamutikassa, kyllä se kuitenkin jotain maksaa (veikkaus 40-80 euroa).

    Ymmärtääkseni TBI GM:ssä koodit 33 ja 34 liittyvät nimenomaan MAP-sensorin toimintaan. Jos autossa olisi MAF-sensori (jotkin / kaikki GM:n TPI-ruiskut), niin 33 & 34 viittaisivat MAFfiin ja MAPin koodit olisivat ehkä 63 ja 64.

    Tuo MAP 33 syttyy kun kone on käynnissä, imusarjan paine > 11 psi AC pois päältä, TPS:n kulma <2% (?) ja kaikki tämä tapahtuu vähintyään 2 sekunnin ajan...

    Joka tapauksessa (jos anturi on ehjä, sähkö kulkee oikein jne) kyse lienee siitä, että imusarjaan pääsee enemmän ilmaa kuin kaasun asento antaisi ymmärtää olevan normaalia. Eli viitannee imuvuotoon, kuten myös korkea tyhjäkäynti. TBI:n ja imusarjan välinen tiiviste, MAPin ja TBI:n tai TBI:n ja PCV:n välinen alipaineletku jne.

    Tappelin itse näiden tyhjäkäyntiongelman kanssa koko viime kevään, ja WinALDL + kannettava kone olivat kyllä kullan arvoiset vikaa metsästettäessä. Vaikka vika ei lopulta sen avulla löytynytkään...

    Tuo TPS antaa WinALDL:llä nätit volttiarvot esiin siinä sensor data -sivun converted sarakkeessa. Onnea vian metsästykseen.
     
  4. chevy2

    chevy2 1st gear

    Mulla vuoti TBI:n ja PCV:n välinen alipaineletku blazerissä
    ja tyhjäkäynti seilas ja muutenki sekoili,sen letkun ja pvc,n
    vaihdoin,niin rupes toimimaan
     
  5. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Koiteltiin käyttää moottoria taas...tosin tällä kertaa ilman skannaavaa tietämyskonetta. MAPin 3-johtoisen liittimen ollessa irti moottori kävi aavistuksen paremmin (ei silti vielä hyvin), mutta MAPin ollessa kytkettynä motti ei suostunut pysymään lainkaan käynnissä ilman kaasun polkemista...

    Lisäksi huomattiin tuon PCV-venttiilin uupuminen...olisikohan joku joskus poistanut sen...eli siitä voisi ilmeisesti päätellä, että kaasari on täynnä öljynsekaista moskaa...vai olemmeko ymmärtäneet oikein. Tuo PCV-venttiilin putki kyllä menee venttiilikopasta TBI:lle.

    Ja lisäyksenä vielä...moottori ei käynnisty ilman, että painaa kaasupoljinta startatessa...onkohan se normaalia vai pitäisikö lähteä käyntiin kaasupoljin ylhäällä...
     
  6. Ahis

    Ahis Gearhead

    pcv-venttiili ja map-hässäkkä tilattu. Huomenna tietää millai käy! Tumpelo meinaa tänään uskaltautua pakkaseen putsaamaan IAC-sydeemin.

    Vinkkejä saa vielä antaa silti.
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    joo hyvä. PCV- ventiili on tosiaankin tärkeä, joka edesauttaa oikealla tavalla ja oikeassa kohtaa kampikammion tuuletusta(vakuumi vaihtelee eri kuormitustilanteissa). Sen pitää olla myös tarkalleen oikeata tyyppiä. Sen puuttuminen- silloin kun se on autoon rakennettu semmoisena kun se on- vaikuttaa esim. mittaamattoman ilman joutumiseen imusarjaan.
     
  8. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    No toivotaan, että uusilla osilla on positiivinen vaikutus...mutta tuo PCV-venttiilin puuttuminen tuskin on aiheuttanut tuon äkillisen tyhjäkäynnin häipymisen...

    Tiedä siitä sitten, mutta katsotaan mitä tapahtuu jahka huomenissa (toivottavasti) uudet palikat saadaan paikalleen...
     
  9. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo en mäkään usko ihan tota PCV:stä. Ennemminkin muuhun imuvuotoon ja IAC:n toimimattomuuteen ja kaasuläpän perusasetukseen(jos semmoinen ruuvi on on jossain).
     
  10. SK

    SK Gearhead

    Kaasuläpän perusasetuksen säätöruuvi löytyy TBI:n kuskin puolen etukulman lähettyvilä. Se on ilmeisesti alunperin peitetty jollain plugilla tms. Mutta jos Astro on yht'äkkiä menettänyt käyntinsä, niin tuntuisi aika yllättävältä että se johtuisi tuon ehkä sinetöidyn ruuvin muljahtamisesta uuteen asentoon?

    PCV on tosiaan varmaan myös epäiltyjen listalla, lähinnä jos olisi siten rikki että vuotaisi (väärin) ilmaa TBI:hin / imusarjaan.

    Minusta nuo ongelmat kuulostavat edelleen tuolta alipainevuodolta - jos MAP toimi. Kannattaisi ehkä koittaa jollain käynnistys-sprayllä tms. (autoa kuitenkaan polttamatta...) TBI:n tiivisteen luota, MAPin, PCV:n yms. alipaineletkujen luota josko koneen käynti muuttuisi => alipainevuoto.

    Tuossa on yksi topicci viime keväältä, siellä on käyty läpi mm. erilaisia tapoja IAC:n säätöä varten. WinALDL on muuten pätevä senkin sielunelämän tarkasteluun.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... hlight=tbi

    Muuten: TBI käynnistyy koskematta kaasupolkimeen, korjaamokirja itse asiassa varoitaa että kaasua ei saisi painaa käynnistettäessä. Tuossa minun viime kevään probleemissa oli sama ilmiö, ja kone kävi huonosti ja niin rikkaalla että alkoi tallissa silmiä kirvelemään. Minulla ratkaisu löytyi lopulta jakajasta.
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

    Jep, joo ei säätöruuvi itekseen mulju. Tuli vaan mieleen, että jos esim. edellinen omistaja on luullut, että tyhjäkäynti säädetään sillä ja mennyt ruuvailemaan sitä, niin kyllä IAC alkaa sekoilemaan eikä pysty pitämään oikeita tyhjäkäyntikierroksia.
     
  12. ss70

    ss70 1st gear

    PVC noin 99% varmuudella ei tuota ongelmaa aiheuta. Omassa autossa kun se ei ollut kiinni ja raakaa ilmaa putkesta imi ruiskunrunkoon ja enemmän itseä tuolloin huolestutti mahdollisen paskan joutuminen venttiilikopan sisään. Oli muuten Metroautolle sitten ensimmäinen pvc mokkulan tilaus sämpylään, kun ei varaosakoodia oltu aiemmin tarvittu. Epäilisin tälle syksylle kosteutta jossain sellaisessa paikassa mihin se ei saisi mennä. Virranjakaja hyvä vaihtoehto ja tulpanjohdot myös. Toisaalta jos/kun vikakoodikin oli saatu niin niistä kohteista kun palikoita lähtee uusimaan, niin eiköhän se ongelman syy löydy. Ilmatkin taas lämpenee ja kosteusprosentti nousee, niin ei tarvitse jännittää korjaantuuko itsestään pakkasella.
     
  13. Ahis

    Ahis Gearhead

    jakajankansi, pyörijä ja tulpat on vaihdettu jo aiemmin. Tuo magneetti jakajan sisällä oli pirun ruosteinen ja paskanen, tarvinnee sitäki koittaa putsailla.

    Juu ei se pcv-venttiili ongelmaa ratkase, maksaa muutaman euron ja kuitenkin se sieltä puuttui niin kannattaa paikoilleen napata.
     
  14. SK

    SK Gearhead

    Mielenkiintoista, niin oli minullakin. Jos ei nuo muut asiat käyntiä paranna, niin kannattaa hypistellä sitä jakajaa tarkemmin tai koittaa toisella jakajalla, jos sellaisen jostain saisi lainaksi.

    Kun jakajaa pyörittelee (sen ollessa irrrallaan) alapään rattaasta, niin siinä pitäisi tuntua tasaisin välimatkoin selvä magneettinen vastus. V8:ssa se ruosteinen sakaralevy on 8 kulmainen, V6:ssa kaiken järjen mukaan 6 kulmainen. Tuo vastus pitäisi tuntua aina kulman kohdalla. Minun vanhalla risalla jakajalla ei tuntunut mitään. Vika oli ymmärtääkseni nimenomaan siinä sakaralevyssä, sillä uusi hall-anturi (pick up) ja sytytyksen säätöyksikkö eivät käyntiä parantaneet.
     
  15. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Nyt ollaan hiukan viisaampia asian suhteen.

    Tulipahan sitten irroitettua tuo läppärunkokin paremman tekemisen puutteessa kun sattui jäämään tuo IACin kierreosuus tuonne reikäänsä rungon jäädessä vapaasti roikkumaan...

    Eli siis edelleen oli tuo läppien välyksen säätöruuvi korkkaamatta, mutta tuo kieleke läppäakselilla, joka ottaa kiinni tuohon kyseiseen säätöruuviin, oli vääntynyt...tai väännetty...

    Tuossa päivällä tuli ihmeteltyä, että kuuluupas sieltä ihmeellinen narina kun läpät aukeavat, mutta tuohan selittyi sitten kun runko oli kädessä ja läpät näkyvissä.

    Eli jotain hyötyä tuosta IACin tarkistamisesta ja katkeamisesta...

    MAP-anturi tuli vaihdettua ilmeisesti aivan turhaan, mutta tulipahan vaihdettua termostaattikin...vanha ilmeisesti ei toiminut aivan oikealla tavalla, koska nyt lämmöt tuntuu nousevan kuten pitääkin.

    Nyt vaan toivotaan, että jostain löytyy tiivisteet ja IAC. Sitten ruvetaan miettimään, että miten tuo kuuluukaan säätää tuo läppävälys...

    Mutta tuo läppävälyksen puuttuminen on mitä todennäköisimmin tuon tyhjäkäynnin puuttumisen syy...ja syy ilmeisesti myös tuohon MAP-vikakoodiin (eiköhän tuo vikakoodi 33 tarkoittanut liian suurta alipainetta). Tosin se kyllä ihmetyttää, että miten tyhjäkäynti on voinut kadota yht'äkkiä, kuten edellinen omistaja sanoi...
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Uusi IAC oli muistaakseni noin 60e, että ei kovin kallis, eikä ollut mikään halpa pulju mistä sen itse ostin.

    Siinä imusarjan etupäässä (läppärungon edessä) on ainakin yksi alipaineletkulähtö ja siitä oli tuo alipaineletku poikki yhdessä Astrossa, eikä ollut kovin helppo paikka löytää vuotoa.
    Oli myös läpät "hienosäädetty", ilmeisesti sen vuodon takia, niin käynti oli tosi hanurista sen jälkeen, kun imuvuodon korjasi.
    Vuotavana toimi lähes normaalisti, mutta jätti kaasua päälle (läpät otti kiinni läppärunkoon).
    Yleensäkin kaikki lähdöt kannattaa tarkistaa imusarjasta ja ko. autossa oli jotain vuotoa PCV:een liitoksessa, joka myös vuoti läppärungon päästä.

    EDIT: Lueskelin ongelmaa vielä tarkemmin läpi, niin lisätään, että mainitsemani Astro röpelsi lämpöisenä ja mietti/yski kaasutettaessa, kylmänä toimi normaalisti.
     
  17. Ahis

    Ahis Gearhead

    vikakoodi 33 vieläkin... uudet championin tulpat vaihdettiin ac delcoihin, championit oli aikas mustat. Map-hässäkkä vaihdettu, iac-venttiili vaihdettu, pcv-venttiili vaihdettu, läppärungon tiiviste vaihdettu, jakajan kansi vaihdettu, pyörijä vaihdettu, termari vaihdettu, alipaineletkut tarkistettu...

    sytkäpuolella vika silti tuntuis olevan, ajoituslampulla kun kateltiin kipunoita niin 1, 3 ja 5 pytyn kipinä hävisi tyhjäkäynnillä, kierroksilla kipinä tuli. Onko tuolla joku sytkäboksi jossakin? Jakajan sisällä oleva magneetti näytti ehjältä kun se putsattiin ruosteesta. Tulpanjohdot ainakin Tumpelon mittauksien mukaan olis ehjät. Outoa tuossa se että 2, 4 ja 6 pytyille kipinä tulee tasaisesti, eli koneen oikealle puolelle, vasenpuoli pätkii tyhjäkäynnil, jota tuo ei nyt vieläkään käy lämpimänä. Kylmänä käy hyvin.

    Vinkkejä?
     
  18. SK

    SK Gearhead

    Sytysmoduli on se banaanin muotoinen osa jakajan sisällä, johon tietokoneelta tuleva johtosarja napsautetaan kiinni. Alustavan kuvan sen toimivuudesta saa, kun katsoo lampulla mitä sytyksen ajoitukselle tapahtuu, kun annatte koneelle kierroksia. Ajoituksen pitäisi muuttua selvästi kierrosten mukana.

    Tuo sytytyksen sielunelämä on varmaan ainoa asia, jossa tietokoneesta ei TBIssä ole apua. Tuo toispuoleisuus on kuitenkin niin oudon kuuloinen juttu, että itse katsoisin vielä ensin ns. hölmöt jutut (tulpanjohdot jne kiinni ja varmasti oikeassa järjestyksessä, ajoitus kohdallaan - olettehan sääneet sen se johdon irroitettava "katkaisin" auki?) ja sitten varmaan että jakajassa on se em. magneettisuus tallella sitä pyöriteltäessä.
     
  19. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Jakaja ei ole ollut irti, mutta kyllä tuo sakaralevy magneettiselta tuntui kun pulttia siihen lähelle tarjosi. Sytkäpiuhoja on tarkistettu ja katseltu kyllä.

    Mitenkäs tuollaisessa tuo puolan "laukaisu" tapahtuu. Onkos siellä nuo katkojan kärkien toiminta korvattu jollakin optisella jutulla vai mitenkä. Olisikohan mahdollista, että tuossa "kärkien" toiminnassa olisi jotain hämärää kun joka toinen kipinä on heikko.

    Sytytystä yritettiin katsoa lampulla, mutta tuosta asteikosta en ole aivan varma. Kolmesakarainen mitta-asteikko tuolla damperin kehällä oli ja niiden kohdilla tuo ajoitusmerkki oli. Ja oli tosiaan tuo lambda-anturin liitin irroitettuna. Tosin tuota damperiakaan ei ole tarkistettu, että onko päässyt pyörähtämään, mutta luulisin ettei nuo oireet johdu ajoituksesta koska kuitenkin joka toinen pytty sytytysjärjestyksessä saa kunnollisen kipunan.

    Tuossa IAC-venttiilissä kyllä oli vikaa, koska nyt tuntui kone edes hiukan yrittävän säätää tyhjäkäyntikierroksia koneen lämmetessä.
     
  20. SK

    SK Gearhead

    Optinen tms. juttu on se hall-anturi jota osakauppiaat kutsuvat pick-upiksi... Eli se käämiosa. Ei ole kallis, muistaakseni hinnaltaan parinkymmmenen euron luokkaa. Jakajan sisällä olevat liikkuvat/älykkäät osat ovat sytytysmoduuli, hall-anturi ja se sakaralevy.

    Onhan tuo lambda-liitin kirjoitus tms. virhe, ei sitä otetata sytyksen säädön ajaksi irti. Yhdessä jakajalle tietokoneelta tulevissa johdoissa on se katkaisin, joka otetaan sytkää säädettäessä irti.
     

Kerro tästä muillekin!