Astron ALDL-data on tulkittu....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pex, 11.9.2006.

  1. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Varaosia hakiessani sain autokorjaajalta tuollaisen neuvon, että lambda-antur kannattaa irrottaa kun katsoo sytyksen lampulla. Eli kirjoitus-/ajatusvirhe tuo ei ollut, eikä mitään "katkaisijaa" ole näkynyt...toisaalta eipä ole osattu kyllä etsiäkään.

    Mutta eipä tuo tunnu ajoituksestakaan olevan kiinni, koska joka toiselle pytylle kuitenkin tulee kipinä ja muutenkin kierroksilla tuo kone käy kyllä komiasti, ottaa nopeasti kierroksia ja kuulostaa ihan normaalilta.

    Eli pienillä kierroksilla nuo vasemman puolen pytyt jäävät ilman kipinää...tai siis ainakaan sytyslampun valo ei triggaannu. Ja on tuota jakajaa koitettu käännellä eri asentoihinkin eikä sillä ole ollut parantavaa vaikutusta.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuon tyypin jakajassa kärkiä vastaava laite on periaatteltaan induktiivinen,
    ei Hall- eikä optinen vehjes. Kun sakaralevyjen kärjet kohtaavat antaa se
    se pick-up coil jännitepulssin sytkämodulille.

    Ennen kun puuhaatte sen kanssa enempää, niin selvittäkää oikea tapa sen
    sytytysajoituksen perussäätöön, lambdan johdon irrottaminen ei siihen auta.
    Johtosarjassa on joku tyhjä liitin joka maadotetaan, tai joku liitos avataan ja
    sen jälkeen yleensä merkki kohdalleen. Tuo etsittävä liitin ei ole välttämättä
    lähelläkään jakajaa. Muuten tuolla jakajan kääntelyllä on se vaikutus, ettei
    sillä ole mahdollisuuttakaan toimia oikein. Paitsi ilmiömäisellä tuurilla.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Astrossa irroitetaan liitin ja se liitin löytyy jakajan vierestä. Meillä se on oikealla puolella, alaviistossa, etäisyys jakajaan 25-35cm. Liitin on aika saman näköinen kuin lambda-anturilla, yksi johto.
    Ajoitusmerkkejä löytyi kaksi ja niistä pitää se oikea vaan löytää itse, niissä on aste-ero kymmeniä asteita, joten ei se sillä väärällä viivalla säädettynä pitäisi edes käydä.

    Joka toisen kipinän puuttumiseen, tulisi mieleen kokeilla johtojen siirtämistä seuraaviin tappeihin.
    Noinhan kipinän pitäisi hävitä nyt eri tulpista, jos vika on ennen jakajan kantta.

    Sen IAC:een saa pois hetkeksi, kun oliko se a/b johdot yhdessä, virrat päälle, IAC:een töpseli irti.
    Jotenkin noin se meni. Tarkoitus saada IAC jäämän asentoon, jossa säädetään joutokäynnin perussäätö, eli auton pitäisi silloin käydä tyhjäkäyntiä, muittei korjaa sitä.
    Itse ainakin tarkistan jatkossa IAC:een säädön hyvin varhaisessa vaiheessa, kyllä se niin ihmeellisiä käyntihäiriöitä aiheutti, siinä aikaisemmin mainitsemassani Astrossa.
     
  4. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    Noinhan sen itsekin pähkäilin, että induktioon se perustuu. Mittailin tuon jakajassa olevan kelan resistanssia jakajaa pyöritellessä ja kyllähän se toimi. Eli jakaja tuli siis irroitettua ja vaihdoin siihen nuo "aivotkin" eli sen mustan muovikikkareen, johon tuo kelalta tuleva liitin kytketään.

    Mutta nyt ei löydy enää oikeaa ajoitusta. Eikä viitsisi rikkoa enää tulppaakaan irroittamalla ykköspytyn tulppaa. Täytynee koitella jakajaa pyörittämällä löytää oikea kohta.

    Kun tuli tuossa sitten huomattua, että tuo jakaja menee paikalleen monessa eri asennossa. Nyt on konetta pyöritelty ja muistiinpanoistakaan enää ole mitään apua...

    Näinhän se homma toimii...kuten aina...
     
  5. Cadirock

    Cadirock 1st gear

    (En jaksanut lukea tätä threadia taaksepäin....pitkä kun nälkävuosi :D )

    Jos on sellainen jakaja kyseessä, jossa puola on erillään (small-body HEI), niin niissä on se tyyppivika että se sakaralevy halkeaa niittauksien kohdista, ja tämä osaa sotkea tehokkaasti kipunan

    Tässä KUVASSA on V8:n vastaava, josta niitit porattu pois.
     
  6. Tumpelo

    Tumpelo Gearhead

    No niin joulu tuli ja nyt on vika taltutettu! Tyhjäkäynti siis vihdoin ja viimein löytyi. Yksiselitteistä syytä ei kyllä osaa sanoa, koska kaikenlaista palikkaa on vaihdettu ja kaikenlaista säätöä on suoritettu.

    Auto saatiin käymään jakajan irroituksen jälkeen kun huomattiin, että irroituksen jälkeen oli erehdyksessä saatu parin pytyn sytkäpiuhat ristiin. Piuhojen oikean järjestyksen löydyttyä löytyi oikea asento jakajallekin helpommin.

    Tosiaan tuon virranjakajan saa useampaan eri asentoon. Sytytys säädettiin lampulla 0-kohtaan (mikäli ymmärrettiin tuo asteikkolevy oikein tuolla damperin kehällä. Ja säädön aikana oli tosiaan tuo hieman johtosulakepesännäköinen liitin irroitettuna. Vikakoodi oli ainakin sen mukainen, että oli oikea piuha kyseessä. Antoi muistaakseni vikakoodin 42 (eli jotain EST:iin liittyvää).

    Mutta tosiaan termostaatti, IAC-venttiili ja kaasuläppien perussäätö olivat varmastikin ne oleellisimmat tekijät tyhjäkäynnin puuttumisessa.

    Turhaan ilmeisesti tuli vaihdettua tuo MAP-anturi. Jakajan sisällä olevan sytyksenohjauspalikan vaihdolla saattoi olla positiivinen vaikutus.

    Mutta suuret kiitokset kaikille hyviä vinkkejä antaneille! Taas tuli opittua paljon ja saatiinpahan tuokin ongelma voitettua. Niin juu ja hyvät joulut!
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    No niin, Joulun pyhät meni ja ihan ilman läppärin aukaisemista. Hyvä ku homma aloi pelaamaan. Sehän se tärkeää on, että oppii noita ongelmia retkomaan. Eikä tullut tässäkään tapauksessa kovin kalliiksi, vaikka mitä nyt MAP:in vaihto oli ehkä turhaa. Eipä ole tuo palikka ole kuitenkaan kalleimmasta päästä.
     
  8. Ahis

    Ahis Gearhead

    tunti sitten tuli astroon leima lappuun, hc-arvo 460. edellisellä leimalla oli 1300, eli ei varmastikaan ollut turhaa noita palikoita vaihdella.

    Kiitoksia minunkin puolestani kaikille vinkkejä antaneille, ei enään astro "korista" pihapiiriä...
     

Kerro tästä muillekin!