Astron kulutus 18l?? oisko vinkkejä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pierunkuori, 10.1.2010.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Hommaat vanhemmat tai tehtaalta tuplaputkisen valusatsit niin sitten on.

    Ole huoletta, ehjässä koneessa eri pyttyjen välinen sauhu on keskenään hyvin liki toisiaan, ei niiden kaikkien keskinäistä keskiarvoa tartte mitata, tehdaskin tosiaan tehnyt jossain vaiheessa tämän päätelmän,
    toispuoleisen systeemin "ongelma" on vaan sellainen että esmes pimeä tulppa voi ECM:ltä jäädä havaitsematta.

    Paa hitsaten M16/1.5? muteri mihinkä tahansa muualle paitti laipan tiivistepuolelle ja lämpiävä lampaada siltä varuilta että sauhut on liian kylmät, peltisatseissa jäähtyy sauhu aika nopeesti.

    Lampata mittaa suhteellista happiylijäämää pakokaasussa %,
    joten kokonaismäärä ei sitä kiinnosta.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Se anturi voi olla toimiakseen ihan missä kohtaa putkistoa, kunhan saavuttaa toimintalämpönsä eikä saa ylimääräistä happea mistään. Mitä kauempana se on koneesta sitä kauemmin kestää lämmetä toimintalämpöön ja ylimääräisen hapen riski kasvaa joka liitoksen jälkeen.

    S10 blazerissa se voi olla yyy putkessa ja toimii siis siinäkin. Todella useissa muissa autoissa se on pakosarjassa.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai sit sovitaan että sulla sen pitää olla jossain muualla kuin esim. tossa
    [​IMG] luulen että aika moni kestää sen.
     
  4. Miuge

    Miuge 1st gear

    Kerro ihmeessä mitä en tiedä?Oppia ikä kaikki.Vai mitä?

    Jos tuo Tbi:n ECU:n Bensakartta jostain syystä ei sovi jollekkin viritykselle ja lambda arvojen mukaan tehtävä säätö ei riitä,niin onhan se sekasin koko paska.Vai väitätkö muuta?Tuolle systeemillehän on tavallaan valmiiksi kerrottu,että minkä verran missäkin tilanteessa bensaa koneeseen laitetaan ja tilanteenhan se tietää,kun map anturi kertoo imusarjan alipaineen,kaasuläpän asentotunnistin kertoo kaasun asennon,sytkäsysteemi käyntinopeuden,lämpötila anturi moottorinlämpötilan ja lambda jäämähapen.Mutta tuo lambdakin on vielä hidas kapeakaista systeemi ja seoksen säätöön menee aikaa ja edelleenkään ecu ei tiedä koneeseen menevään ilma määrää ja miedostikkin viritetty TBI kone voi käydä hetken laihalla esim.kiihdytyksessä vaikka kone normaali ajosssa toimisikin ihan ok.Taikka sitten käy,niin että lambdan avulla tehtävä säätö ei riitä.
    Eli,jos tuo säätö "pohjaa",niin silloin pamahtaa vikatilaan.Ja tuohon ei auta muu kuin tilata repullinen chipsejä ja alkaa vuolemaan.Kerro toki,jos olen väärässä.Voin kyllä olla väärässä sen vikatilan suhteen,että se on vain vikavalo,joka syttyy.Eli en ole varma onko tuossa TBI:ssä vielä edes mitään "safemodea".

    En missään vaiheessa väittäny,että tuo TBI:n viritys on tekemätön paikka,kuten moni vissiin ymmärsi.Tarkoitin vaan,että ei pidä mennä tekemään mitä sattuu,koska tuon systeemin saa helposti sekaisin.

    Eikä sille lambdallekaan ole aivan sama missä se on.Mitä,jos sen pytyn kohdalta pimeää tulppa,jonka kohdalla se on pakosarjassa?Eli mieluummin se lambda vaikka sinne kollektorille.Mutta periaatteessa se on aivan sama,kun ei sitä bensan määrää joka pytylle erikseen mikään säädä.Eri asia sitten noi pro hommat.

    Onko mahdollista,että edellä mainitussa tapauksessa on putki vuotanu pakosarjan ja "downpipen" välistä(tai pakosarjasta) ennen lambdaa ja avarammalla putkella on saanu ilmaa sen kautta ja orkkis putkella on ollu sen verran "vastapainetta",että on vuotanu vain ulospäin?Eli lambdan avulla tapahtuva säätö on vielä piisannu korjaamaan tuota seos suhdetta,jonka takia bensaa on menny liikaa.
     
  5. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    tässä vaiheessa oikeastaa ainut epäselvä asia nyt on se, että miks mudracer vieläki jaksaa kommentoida ku ei sieltä mitään asiaa oo tullu pitkään aikaan?? Tuosa nyt DX:n ja volvon kommenteissa tuli enemmän asiaa ku ehkä parilla viime sivulla on ollu :D
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    ja/tai pitkä suorarööri pulssittanu tuoretta seosta pakotahdin lopussa pakosarjaan
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ei tohon voi enää muuta sanoa ku että vittu teiän kanssa :rotfl:

    nii ja se taitaa muuten olla M18 se mutterikoko ja vaikkapa FMI myy hitsattavia "muttereita", mutta jos haluaa tehdä putken kokonaan rosterista niin on hankalampi löytää sopiva mutu. rosterin kohdalla tein niin, että otin M16 mutun ja väänsin siihen lambdalle uudet kierteet, koversin mutun putken kaarevuussäteelle ja sitten kiinnitys reijän päälle.
     
  8. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Pitäiskö vielä heittää vähä vettä myllyyn ja kysyä siitä H-putken tarpeesta? :D Jos nyt tilais ne peltisarjat (ja laittais sen lambdan vain toisen puolen kollektoriin), niin riittääiskö siihen jos vetäis heti kummanki sarjan jälkeen 2.5" -> 2" supistajat ja molemmin puolin jonku metrin pätkän suoraa putkea johon läpivirtausvaimentaja päähän?
     
  9. Miuge

    Miuge 1st gear

    Voip ollakki.Saattais toimia tuo avarampi putki paremmin noilla peltisatseilla.

    Laitoitko mikähelvetinkat ihan rosterimutterinkin?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä saa just hiin höpöjä vastauksia kuin mitä kysymyksetkin on. Ja toi lamdasäätö ei toimi kun kiihdytellään ja olen ajanu monella autolla jossa koko anturi on surrattu rautalangalla vaan konehuoneeseen, ei ole seonnu, mulla oli paatissa myös 4.3 Tbi ruutalla ja ilman lamda-anturia. Ei seonnu ja toimis kuin puikki. Eli on tehty kaikenlaisia virityksiä ilman mitään murheita.
    Jos ohjeena on aina että älä koske se hajoo niin kukaan ei koskaan opikkaan mitään, onneksi en oo ikinä uskonu, eikä vituta vaikka välillä joku laukeaa. Ja noita pystyy "huijaamaan" monin tavoin antamaan lisää soppaa yms.
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    no jos kerran on putkisto muuten semmosta ainetta ettei ruostu niin mitä sitä kauneusvirheitä tekemään mustilla muttereilla :D
     
  12. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    meinaakko mudracer että se on muuten vain laitettu se anturi sinne? sen takia että saatais auton arvoa nostettua muuten niin kehnoina aikoina?
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei riitä. Kutonen tarvii niin paljon äänenvaimennusta kuin mahdollista ettei se jätteinen pörinä kuulu yhtään enempää kuin tarvis. :rotfl:
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    tänään joku uusi tulokas aloitti kyselemisen astron tehoputkiston rakentamisesta. siirry sinne threadiin ja vastaa mulle niihin kahteen kysymykseen, jotka hänelle esitin niin voidaan alkaa laskemaan minkälainen putki astroon tulisi tehdä niin ei tarvi ihan mutulla hitsailla :odroll:
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä että miksi eikä kiinnostakkaan kun ne toimii ihan yhtä hyvin tai jopa paremmin suoraan toisessa pakotsatsissa. AInoa keino saada tosta veekuukasta hyvä ääni on ahtaa se turbolla joka syö sen ärsyttävän pörinän pois :rotfl: . Ja tossa kutosessa ei ole edes mitään hyötyä H-putkitsydeemistä :odroll: .
     
  16. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Koitas ny päättää, että onko sulla ollu se anturi toisessa pakosarjassa, vai eikö sitä ole ollut ollenkaan? Ja mä nyt edelleen sanon, että yritä ensin lukea mitä ihmiset kirjottaa, ja kommentoi vasta sitte. Ei tässä kukaan ole sanonut, että tarkotuksena ois saada hyvät äänet kutoskoneesta. Kysymys kuulu, että toimiiko se paska, jos sinne ei tee niitä H-putkia, eikä tee loppuun asti putkia, eikä laita katteja, vaan pelkästään pätkät suoraa putkea ja läpivirtausvaimentajat.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niinhän se näkyy olevan itse kullekkin vaikeaa löytää aina se kysymyskin sieltä vastauksesta puhumattakaan :rotfl: . Pitääkö se huutaa sun korvaan että vain toisessa sarjassa on ollut, jopa kuutosessa. Myös ihan jokaisissa GM lamdaohjatuissa kaasarikoneissa se on vain ja ainoastaan toisessa pakosarjassa :rotfl: .
    Nyt on kilpurissa toisen putken kollektorissa laajakaista keräämässä seosdataa vartin pätkällä, pitäiskö siitä yhdistää putket ja laittaa vasta haaran jälkeen se :wink: .
     
  18. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Millä lääkityksellä sä oikein olet? Mä nimittäin käyn tahtoon samaa pilleriä, mutta vain viikonloppuna syötäväks. Ei tässä oo kukaan puhunu pitkään aikaan niistä antureista eikä sen sijotteluista. Kysyimpähän vain ku välillä tarinoit että sulla ei oo anturia ollenkaan ja välillä tarinoit että on, niin oli vähä ristiriidassa nuo jutut. Ja jos sulla ois minkäänlaista sisälukutaitoa, niin sä ehkä ymmärtäisit etten mä oo missään vaiheessa väittäny että joka ainoassa autossa pitäis olla se anturi siellä haaran jälkeen. Sanoin vain, että omassa autossa se on siellä.
     
  19. Miuge

    Miuge 1st gear

    Mä luulin että lambdaohjattuakaasaria ei ole kuin ladoissa...No tässä topicissahan kuitenki puhutaan tbi vehkeistä eikö?Siis Throtle Body Injection vai mitä? :rotfl:
     
  20. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    No johan on pompannu :D :D :D
     

Kerro tästä muillekin!