Astron kulutus 18l?? oisko vinkkejä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pierunkuori, 10.1.2010.

  1. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    mua tympäsee tällä foorumilla se, että mitään ei uskota. jos meikä sanoo, että mulla ei oo pakosarjassa lambda-anturia niin kakskytä jätkää huutaa heti naama punasena että "EI OO MAHOLLISTA KU MULLA ON" ja jos pierunkuori sanoo, että kulutus muuttu ku teki pakoputken uusiks niin taas kaikki huutaa et "EI OO MAHOLLISTA, TARINOITA KEKSII"....
     
  2. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kyllä mulla on normalisoitunu vehkeet just siihen seokseen mitä sinne antaa just sillon kun sitä seosta sinne antaa.

    Tuplaturbo maamoottorilla ajelin maantiellä 15.5-15.7 seoksella ja 37 asteen ennakoilla ja hienosti pörisi. sitten kun kaasua avas niin kummasti se normalisoitu heti siihen 12:1 seokseen. Olishan tuo harmittanu jos olis joutunu viikkoja odotteleen.

    Vapari windsorilla menee maantiellä 40 asteen ennakoilla 14.5-14.8 seoksella ihan mukisematta. puristusta 10.5:1. ..jopa sekin normalisoituu välittömästi 12.5-12.8 seokseen heti kun lapa on pohjassa. Pysyy normaalina sinne 7000 pintaan ja kun taas höllää ja törkkää vitosen niskaan niin rullaillaan laihalla seoksella vallan tyytyväisenä. Tosin kovin paljon alle 11 seokselle toi windsori ei enää normaaalisoidu.. tahtoo mennä tukkooseks.

    16:1 afr:ää toi windsori ei kyllä oikein niele noilla ennakoilla, tuppaa alkaa siinä paikkeilla aavistuksen nykimään.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    ota akunkaapeli hetkeks irti niin kaikki tietsikan oppima unohtuu ja motti lähtee pelaamaan täysin alkuperäisiltä peruskartoilta. Toi tbi ruisku kuitenkin opiskelee asioita ja hienosäätää karttojaan lambdan tietojen mukaan pikkuhiljaa. eli jos se on oppinu jotain väärää anturivikojen tai vuotavien putkien yms takia, niin vopi olla että se vähänaikaa opiskelee ennenkuin kaikki pelaa justiinsa vaikka anturit on vaihdettu ja viat korjattu.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä tääällä uskotaan vaikka mitä, mutta toi lambda väittely oli kyllä aika turha puolin ja toisin. Pierunkuoren kulutusjutut on taas senverran ufojuttuja että sama kait se millä foorumilla noita väittäis niin palaute on huonoa. Kannattaa tietty miettii mitä väittää ja millä tyylillä jos vastine foorumilla ei miellytä. Täällä on kuitenkin paljon osaavia heppuja joilta ainaki ite on saany hyviä neuvoja kun malttaa kysyä järkevästi eikä ala inttää mitään spedejuttuja.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei siihen viikkoja mene vaikkei sitä resetoisikaan.
    Mutta Tpi Vetten sytkäkartasta löytyy 52° ennakko.
    Kerran kun oltiin puikilla maantiellä niin olin läppärin ja kaljageissin kanssa takapenkillä ja koitin noita sytkäennakoita ja seoksia. 16.4:1 paikkeilla rupes nylpyttämään eikä ennakolla saanu korjattua. 15.5:1 meni ihan kivuttomasti pintakaasulla ja 50° ennakolla. Toi kaikki siis vain ja ainoastaan pitkällä suoralla. Heti kun alipaine/jenkat muuttui niin ennakot ja seokset oli tietenkin ihan erit. Joku varmaan taas luuli että ennakot on ollut koko ajan 50asteessa :rotfl: .
     
  6. Miuge

    Miuge 1st gear

    Jaa...no ois voinu luulla tuosta sun edellisestä tekstistä,että oot tuota kokeiillu tuossa buickissa ja ihan kääntämällä reilusti perus ennakkoa :rotfl:
     
  7. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    12,1l oli maantiellä nyt ku 140km ajoin.
     
  8. IH

    IH 1st gear

    Oisko kevyt yhteenveto paikallaan ! Mikä sen suuren kulutuksen aiheutti ? selviskö itellesikään, niinpaljon muutoksia ja korjausliikkeitä teit että mulle jäi epäselväksi varsinainen syy ja vika ?
     
  9. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Ostin auton joulukuussa ja mittailin sitä kulutusta niin se oli siellä 18l pinnassa ajo miten ajo.

    lueskelin noita kulutus juttuja ja todella monella meni sinne 10-15 väliin

    joten alkoin itsekki mietiskeleen että mitä ois tehtävissä.

    ekana vaihdoin tulpat,johdot,ilmanpuhdistimen,pyörtimen,v-jakajankannen ja lambdan. .ei vaikutusta kulutukseen.

    sitten skannerin nokkaan ja lambda ei antanut arvoa, IAC oli siellä 58 kohillla ja imusarjan tiiviste vuoti. putki vuoti ihan pikkasen ennen kattia.

    vaihdoin imusarjantiivisteen ja iac:n. Korjasin putken vuodon ja poistin samalla katin ku puhuivat että jos on tukossa niin nostaa kulutusta.
    Vaihdoin tbi:n täydellisen tiivistesarjan koska käytin sen pöydällä ja puhdistin ku oli sellanen mustapaskamöykky mistä ei saanut mitään selvää.
    paineen säätimen jousi oli poikki ihan sieltä yläpäästä eli laitoin uuden kalvon ja jousen.
    Termarin vaihdoin samalla.

    kulutus ei kummentunut alko vaan viemään enemmän 20-22l väliin.
    alko vituttaa het nii vitusti.

    jonku aikaa meni niin uudestaan skannerin nokkaan erityypille, iac arvo vieläkin ylhäällä 50 yläpuolella. lambdalta ei mitään arvoa. open päällä kokoajan,

    aikansa tutkittua se tyyppi hoksas kysyä imusarjan ja tbi:n tiivisteestä että minkä laitoin sinne ja vääränhän olin laittanut.

    kämppppille ja pirssi talliin ensimmäisenä laitoin katin takas ja lisäsin uuden äänenvaimentimen, sitten vaihdoin sen tbi:n tiivisteen oikeaan. niinku se tyyppi käski.
    auton käynti muuttu täysin koska se tiiviste oli väärä. ja voiko se lambdan arvo olla perseellään ton tiivisteen takia en tiedä.

    sitten kyläpyöritystä ja todella pikku matkoja matka-ajoa niin meni johonki 15-17l väliin.

    sitten vaihdoin vielä moottorin lämpötila-anturin ja ja sen jälkeen ajoin vain tuota matka-ajoa 140km plus 15min tyhjäkäynti ja 35km kyläpyöritystä niin sain 12.1l ja tuon mittauksen jälkeen en ole ajanyt metriäkään.

    ja kun rupean kulkemaan töissä taas 15km edestakas niin näkee taas viekö se enemmän lyhyenajon takia.

    ja vielä kerran pitäs käyttää skannerissa että näkis mitä sillä nyt on asiaa. että onko kaikki vihdoin ja viimein OK.
     
  10. IH

    IH 1st gear

    Joo, kyselin ko ittellä samat ongelmat/sama auto. vaikuttaa että ratkaseva tekijä kulutuksen suhteen olisi ollut lämpöt.anturi, se mulla vielä vaihtamatta ! ps. Topiikki oli mielenkiintoinen ja opettava, kaikkinene :argue: tohtorinväitöksineen/vastaväittelijöineen jopa jännittävä :)
     
  11. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    sekin on vähän kakspiippunen juttu kun eka kerralla skannauksessa se ukko joutu lämpimässä hallissa huudattaa autoa että sai pysymään lämmöt ns. ylhäällä ja toisella kerralla se näytti 76 astetta ja joku sano että rikastus on vielä silloin päällä että onko käynyt niin että kummatki asentajat oli niin saatanan tonttuja että ei älyä että se on rikki kun kummatkin sanoivat melkeen samanlailla että se näyttää yleensä pakkasta kun se on rikki. tiä sitte.

    mut taas nään sit parhaiten ku ajan tuota ajoa mitä yleensä ajan niin sen kulutuksen. mut toivotaan että ei nouse sinne 18l ja ylemmäs enään.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Open Loop:ssa moottori käy rikkaalla...seos on 13 - 13.5 AFR 81 - 92 C , eikä tuon laihemmalle sitten menekään.
    Pikku eroja voi olla erilastuilla, mutta ei suuria...eli soppaa palaa varsinkin jos lämpöanturikin näyttää mitä sattuu.

    Kannattaa investoida suosiolla uuteen lambdaan jos ei kerran toimi ja tutkia Lamdan paluu (maadoitus ECM:ltä).
    Lämmitettävä on aina parempi kun sellainen kälynen 1-johtoinen...varsinkin jos peltisarjat tai anturi muuten kaukana moottorista.

    Vuotava TBI:n tiiviste vetää seokset laihalle...ei vaikuta sinänsä lambdan toimintaan.

    1 11/16 TBI:n tiivareita on kahta mallia, 2-reikäinen ja ovaali...molemmat käy kyllä ristiin...tosin eri valmistajilla on omat näkemyksensä ja osa käytännössä käyttökelvottomia, kun leikattu päin P:tä...ite käytän Fel-Pro:n tiivareita jos mahdollista.
     
  13. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    lambdan olen uusinut heti alussa mut kun auto on ollut kauan rikkaalla niin voiko se saada siipeensä?

    miten se maadoitus on paras tapa selvittää onko kunnossa?
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Voihan se olla saanut siipeensä jos hirmurikkaalla ollut pitkään, ota pois ja katso onko puhdas vai noen peitossa.
    Noen saa pois vaikka polttamalla kaasupolttimella.

    Jos on vaikka WinALDL ohjelma ja piuha, niin siitä näkee suoraan voltteina mitä sieltä tulee...ohjelma on ilmainen ja verraton apuväline näiden kanssa pelatessa.
    Lambdan tuottaman jännitteen 0 - 1V voi mitata myös yleismittarilla.

    Maadoituksen voi vaikka mitata sen lisäksi että puhdistaa kyseisen liitoksen termarikotelon luota (tai missä se nyt Astro koneessa olikaan).

    Liittimet irti ECM:n kyljestä ja vastusmittari käteen...ECM napa D6 -> maadoituspiste ei saisi olla vastusta, ei myöskään Lambdan runko -> maadoituspiste.
    A12 ja D1 ovat myös ECM:n maajohtoja jotka maadoittuvat samaan pisteeseen.
    ECM iittimet on merkitty A ja B, C ja D aina kaksi yhdessä, pinneissä on numerot.
     
  15. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^^^^^^Mukava kun Pierunkuori näit vaivaa yhteenvedon kirjoittamiseen :D

    Älä maadoita kuuman lambda-anturin signaalijohdinta. Olen siinä uskossa, että jotkut lambdat voi ottaa tästä kärsäänsä :odroll:

    Pyri vielä kertaalleen varmistamaan lambdan toiminnan ohella ainakin lambda-anturia edeltävän pakoputkiston/pakosarjojen/tiivisteiden tiiviydet, on ehdoton edellytys oikeille arvoille.

    Näyttäis, että kulutuslukemat on lähteny taipumaan jo oikeaan suuntaan. Tsemiä 8)

    PS. Mun 6.5TD Vanin matkaenkka 9.1L/100km tiuhalla 4.1-perällä :eek:
     
  16. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Kyy meinasin että tilaisin sen piuhan niin näkis aina ku haluu mitä haluu.. :)

    jokseenki alkanut tollanen 6,2vani himottaa sen verran että voi olla seukki jenkki minkä laitan ku sattuu sellanen ns.huippuyksilö kohalle. ettei sellasta niin näin pidettyä joita on niin helvetisti myynnissä.

    onko noilla 6,2 ja 6,5 paljon muuta eroa kun turbo? kestävyys yms?
     
  17. brasil

    brasil Gearhead

    tärkeä puuttuu

    Olipa pitkät jutut Astron kulutuksesta ja korjausyrityksistä. Astro vie matka-ajossa norm.kuormalla tavallisissa olosuhteissa n. 10 tai jopa alle.
    Yksi asia joka on erittäin tärkeä tällaisella polttoainesuihkutuksella varustettuun amerikkalaiseen. Vaihda Bensapumppu, se on lopussa. Kun pumppu ei syötä painetta tarpeeksi niin auto kyllä vielä pelaa mutta tietokone alkaa lisäämään syöttöä. Toinen tärkeä on tietysti se lämpöanturi mutta se toimimattomuuden kyllä huomaa helpommin.
    Kaikkia muita osanvaihtoja voi tehdä, mutta ei ne kulutusta pienennä.
    Eli uudelleen sanottuna, vaihda se bensapumppu, löytyy tankista, sitten vaihda se lämpöanturi.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: tärkeä puuttuu

    Kerro lisää tästä uudesta teoriasta. Ja millä tietsikka haistelee paineen puutetta :odroll: .
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    6.5-konetta on tehty vaparinakin. En ole varma, mutta Panzellakin saattaa olla sellainen käyttökiulu.

    Itse kallistuisin kyllä 6.5 turbotuuppariin, vaikka kunnossa oleva 6.2 on ainakin tyhjänä pieniruoakaisempi.
     
  20. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Mikä tuo Panze juttu on? ku siitä puhutaan monessa paikkaa.. onko sillä jotku omat sivut ja vai??
     

Kerro tästä muillekin!