Astron kulutus 18l?? oisko vinkkejä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pierunkuori, 10.1.2010.

  1. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    nyt en hokannu tuota open/close hommaa eli mistä kattoa ja mitä??
     
  2. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear


    Ja vielä siitä kun purin sen missä suuttimet on kiinni ja siinä samassa on sellanen 4 pultilla kiinni oleva alipaine hässäkkä missä on sisällä jousi ja kalvo vaihdoin kalvon uuteen mutta jousi oli poikki. joku 2cm pätkä kateknnut laitoin sillä pitemmällä jämällä kasaan sen. onko suurta merkitystä jos jousesta puuttuu pala? ja mikä se on?
     
  3. rasse

    rasse 1st gear

    Silloinkun auto laitetaan käymään niin tietsikka toimii ennalta asetetuilla arvoilla sen 2 minsaa. Kun tuo 2 minsaa on kulunut niin aletaan ottaan eri antureiden suureita/arvoja vastaan joiden perusteella tietsikka sitten muuttaa ennakkoa ja pa juttuja jottta polttoaine suhde olisi ideaalinen.
    Osaltaan tuo tehdään sen takia että lamda pitää olla n. 650 asteinne ennen kuin alkaa generoida jännitettä eli tilatietoa ECM:lle.
    Tuon tilan vaihtumisen kyllä yleensä huomaa siitä että 2 min kohdilla käynti yleensä paranee. Parhaiten ja varmasti sen huomaa kun saa auton piuhan päähän.
     
  4. EddieT101

    EddieT101 Gearhead

    Tuo hässäkkä on polttoaineen paineensäädin, mikäli nyt väsyneenä oikein ymmärsin mitä tarkoitit. Jousi kun on tuosta poikki niin sulla on bensanpaine aika alhainen ja siten tulee suuttimista evästä isommalla pisarakoolla ja kulutus sen mukainen. Jousi uusiksi ja sillä saattaisi korjaantua kulutus lähemmäs normaalia.
     
  5. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Tuossa jo saitkin vastauksen, mutta eräs kaverini sanoi kun Asteroidissa samaa tuskailin, että kannattaa ostaa paketti missä on kalvo ja jousi samassa tai saattaa olla heittoa. Todella pienillä pensiini paineilla kun auto toimii niin ei voi sinne mitä vain virityksiä heitellä...
     
  6. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Jep pitää lähtä ostaa a1 autoväristä. kun ostin sen tiivistesarjan niin siinä oli uus se kalvo. nyt jousesta ja kalvosta maksaa 57e :-?
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siis TÄH ?????!! Jousi poikki 2cm ja laitoit kasaan sillä ! No huhu huh...voipi mennä tosi laihalla se sinun autosi.

    Tuo kalvorasia on tosiaan bensaregu ja bensapumpun jälkeen se on seuraavaksi tärkein osa polttoainejärjestelämässä...suuttimetkin tulee tärkeysjärjestyksessä vasta sen jälkeen !

    Jos se jousi on poikki, niin bensanpaineet ovat aivan metsässä (liian alhaalla), ruisku ei voi toimia missään nimessä oikein !

    Tuo jousi ja sen jäykkyys on hyvin kriittinen asia, pienikin muutos jäykkyydessä vaikuttaa heti bensanpaineisiin ja sitä myöten auton toimintaa.
    Jousen jäykkyydellä leikitään vaihtelemalla erilaisia jousia ja reguja muutetaan säädettäviksi/vaihdetaan säädettävä regu kun viritellään TBI-konetta...silloinkin yksi kieros säätöruuvista voi vaikuttaa ratkaisevasti...puhumattakaan että jousesta puuttuu osa !

    Tuo mainitsemasi "alipainehässäkkä" kummastuttaa hieman, sillä ei siellä alunperin ole mitään alipaineella toimivaa ole ellei sinne ole lisätty alipaineregua...niitä on kyllä olemassa, jopa alkuperäistä GM-osaa sekä tarvike versioita.
    Normaaleissa tuotantoautoissa niitä ei ole kuitenkaan alunperin ollut.

    Hanki se jousi ja vaihda...autosi täytyy kulkea nyt tosi laihalla ja se lienee selitys myös suurelle kulutuksellekin.

    ECM pyrkii rikastamaan seosta parhaansa mukaan pitämällä suuttimia lisää auki mutta turhaan.
    Jos sinulla olisi WinALDL ohjelma tietsikalla ja se kiinni autosta, niin näkisit sen BLM-taulusta että lukemat ovat ihan tapissa...varmaan luokkaa BLM 150 kun pitäisi olla 128.

    128BLM = 14.7 AFR = optimi bensa/ilma seossuhde.
     
  8. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    tavallaan ne vanha ja uusi jousi olivat samankorkuisia mutta vanhasta oli poikki se sileä pää joten se ei ottanut tasaisesti sinne pohjaan...saa nähdä vaikuttaako..
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Voi olla ettei tai sitten se ylimmäksi jäävä osuus taipuu nyt "kattoa" vasten ja jousi jää sitten huomattavasti lyhyemmäksi ->>> paineet tippuu = :wc:

    Veikkaan että siinä käy noin...

    Painemittaus sen kertoisi...pitää olla 9 - 13 psi...usein se on tehtaan jäljiltä n. 12 psi.

    Painemittari on kannattava hankinta joka tapauksessa, ei maksa maltaita ja ainakin Actron:n mittaria myy ihan vauhtikaupat suomessa tai sen voi tilata esim. RP:stä.

    http://www.actron.com/product_detail.php?pid=16175
     
  10. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear



    Laitoin jo uuden jousen sinne aamulla, vertasin vaan uutta ja vanhaa sillon..
     
  11. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Nyt astro rupes käymään tyhjäkäynnillä ihmeellisesti ja haisee sisälle bensa pirusti ja antokin vikakoodin 45.

    joka tarkottaa noiden handen sivujen mukaan:

    Tarkasta ettei huohotushiilisäiliössä tai sen putkistossa ole polttoainetta. Vuotava ruiskun suutin tai liian korkea polttoaineen paine.ECM voi kompensoida osan paineesta mutta jos liikaa -tulee koodi 45.Jos ei edelliset niin vaihda happituntopää.

    suuttimien o-renkaat uudet ja pensanpaineen säätimen kalvo ja jousi on uusi.
    ja lambda on uusi.

    mikäs tuo huohotushiilisäiliö on?
     
  12. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Muistaakseni se koodi 45 tarkoittaa että käypi rikkaalla. Voipi olla, että ne O-renkaat/rengas on menny rikki asennettaessa suutinta ja siksi vuotaa->rikkaalle menee. Mulla mäni aikanaan juuri näin, eli pari päivää toimi ja sit rupes vuotaan.

    Toinen on sit tuo liian korkea bensanpaine. Mun empiiristen tutkimusten mukaan tbi ei nyt ihan niin ronkeli oo tolle kovemmalle paineelle. Tsekkaas, kun laitat virrat päälle ja katot niihin suuttimiin, niin lorottaako läpi jo silloin? Jos näin, niin vaihda uudet o-renkaat. Jos ei, niin mittaas bensan paine. Paine mittari vaan T-haaralla siihen linjaan.

    Siittä regulaattorista saat väkästeltyä säädettävän, kun paraaat sen messinkijuotoksen sieltä alapuolelta pois ja teet uran siihen ruuviin säätämistä varten (siellä saattaa olla se ura jovalmiina). Sit ei muuta ku painemittarin kanssa jumppaamaan paineet sinne 12psi. Voipi vaatia muutaman kerran regulaattorin irtikäyttöä.
     
  13. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Elikkä juuri näinhän siinä oli käynyt. o-rengas rikkoutunut asennettaessa..nyt laitoin vaseliinin kans varovaisemmin ja taas pelaa...
     
  14. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    tuntuu että kulutus ei ole tippunut yhtään 120km takana.. en tiä johtuuko se sit tuosta pikku pyörityksestä 15km työmatkaa ajelen. 3 tuntia on aina roikassa keli ku keli.

    Mut pitää vielä seurata ja ajaa matkajoa pitempään.

    viekö muilla talvella 15-18l
     
  15. 660

    660 1st gear

    jos sillä on paljon ajettu rikkaalla ni voi olla tukkonen, hieman saapasta sille ni kyllä se siitä aukee. mulla meni LTDstä kerran lambda ruotsissa jouduin ajaan 1000km 25-30l kulutus lukemilla ja lambdan vaihdon jälkeen meni toista viikkoa ennenkuin pääs taas normilukemiin
     
  16. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    onko astrossa moottorinlämpötila-anturi sama kun se mikä näyttää lämpömittarin lämmöt vai onko joku eri vielä ku puhutaan että se on termarikotelkon lähellä ennätys vittumaisessa paikassa??
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    CTS eli ruiskun lämpöanturi on termarikopan vieressä...tulee kaksi johtoa, mahdollisesti keltainen ja musta.
    Tällä on suuri vaikutus kulutukseen jos se antaa väärää tietoa ECM:lle...

    Lämpömittarille on omansa, sijaitsee 3-5 pyttyjen välissä kuskin puolen sylinterikannessa.
    1 tai 2 johtoa riippuu vähän vuosimallista...

    On ihan normaalia että lyhyessä pätkäajossa vie enempi kun normaalisti...syynä paljon kylmäkäynnistyksiä ja jossa kone ei kerkiä kunnolla lämpenemään -> käy rikkaalla seoksella -> vie enempi bensaa.

    Jos sulla on kannettava tietokone, niin asenna sille ilmainen WinALDL ohjelma ja hanki/tee välipiuha, niin näet mitä siellä moottorissa todella tapahtuu kun ajat...

    http://winaldl.joby.se/

    http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... yword=aldl
     
  18. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Jep..

    mitenkäs tuo välipiuha tehdään usbi toine pää ja?

    ja onko missään ohjearvoja suurinpiirtein ton ohjelman taulukolle?
     
  19. rasse

    rasse 1st gear

    Kannattaa ihan ostaa valmis piuha niin pääsee vähemmällä. Jos ei ole oma läppäriä niin joltain kaverilta apuja ja ohjelma koneelle.
    Parempiakin ohjelmia on kuin WinAdl esim. DataMasterOD
    Maksuttomana 20 käyttökertaa, vasta latasin itselleni uuden satsin mutta kun ei tullut tuota sivua laitettua talteen että mistä. Tuolla TTS Power Systemsin lataus sivulla on ollut jo kuukauden ajan hiljasta.
    Kyllä tuolla WinAdl ohjelmallakin toimeen tulee...
     
  20. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Eipä tuo kulutus laskenut yhtää vaikka tein edellä mainittuja asioita.

    Tietenni jos pakokaasumittauksessa käyttäs niin siinäkin näkis osviittaa..ja se kävis sit katastuksessakin jos on arvot ok, ja roikannokassa että näkeekö sieltä sit tarkemmin vielä. Takana kun seisoo kun auto käy nin haisee ihan helvetin pahallekki pakokaasut. En tiedä pitäskö tuo katti vielä kattoa.

    Taitavat viedä vaan noin perkeleesti. Mut en tiedä miten muut pääsee 10-14l..

    Yli vaihdetta ei vaihda kylmänä kuin 4km ajon jälkeen ja kun moottorin lämmöt on noussu joku 5 pykälää. mut eikös se ole normaalia?
     

Kerro tästä muillekin!