Astron kulutus 18l?? oisko vinkkejä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pierunkuori, 10.1.2010.

  1. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Pitää nyt alottaa siitä että vaihtaa tulpat ja sen lambdan. Termostaatti kuitenki on kunnossa, auto lämpenee paikoillaan ja maantielläki pysyy se 90 astetta mittarissa. Tokihan se pakkasella kuluttaa enemmän, se on selvä, mutta mä en pysty uskoon sitä, että se 25 l / 100km on normaali kulutus tasasessa maantieajossa.
     
  2. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear


    Bensasuodatinta en ole vaihtanut muta on aika uuden näkönen ku kurkkasin..mut pitää vaihtaa..

    imuilma vuotoja ei mielestäni ole aika kauan olen viettänyt aikaa sipuli pellin alla kone käynnissä.

    95 ajan. ja kylmänä aski ei vaihda ylivaihdetta noin 4 km ajon jälkeen. mut eikö se kuulu asiaan. mut lämpimänä toimii loistavasti. tulpat ja lambdan olen vaihtanut.

    pitää tukkia tuo keula vielä kun flektihän pyörii vähäsen vaikka kone ois kylmäki.

    uskon että termari toimii ku ajelin tuossa sen verran että lämmöt nousi viitisen pykälää ja ylävesiletku oli aika lämmin ja alavesiletku oli ihan kylmä..
     
  3. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Mikä se pallo on paisuntasäiliön alapuolella?

    Ja miten olette ottanet ilmastointilaitteen pois käytöstä? sulakekko pois vaan?
     
  4. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Sillähän se kytkeytyy pois toiminnasta, mutta jos jotain hyötyä haluaa niin pitää saada kompura irti. Jos on omalla remmillä,niin remmi pois. Jos on samalla tavalla ku Blazerissa, että sielä yks remmi pyörittää kaikkea, niin voi olla vaikeampi juttu :-? Kompura irti ja samanlainen siimapyörä tilalle ku ei-ilmastoiduissa on.
     
  5. imotuj

    imotuj 1st gear

    astron kulutus

    Ilmastointilaitteen saa helpoiten pois käytöstä kun irroittaa vaan pistokkeen kompurasta.Se pallo paisuntasäiliön alla on alipainesäiliö lämppärin alipainetoimisille läpille ja cruiselle.
    Ja gunslingerille tiedoksi:Ei sitä kompuraa mihinkään tarvii irroitella, kun magneettikytkimen piuha on irti ,niin kompuran pyörä on käytännossä vaan pelkkä välipyörä,itse kompressori ei silloin pyöri eikä vie tehoa.
     
  6. Miuge

    Miuge 1st gear

    Ei kannata tehä toimivaa kompuraa toimimattomaksi.Voi olla keväällä jumissa.Saako kone minkälaista ilmaa?Eikös tuo 4,3 ota lämmintä ilmaa pakosarja päältä?Jos vetää raakaa pakkas ilmaa koneeseen,niin sinne menee soppaakin melko paljon,että seos ei mene laihalle.

    Jäi kyllä mietityttään,että mitä sä sen sipulin kans teit konehuoneessa?Startti pilotti paljastaa vuodot armotta ja helposti.Kone tyhjäkäynnille ja kaikki osat pitää olla paikoillaan,niin sitten varovasti suhauttelet mahdollisiin vuotokohtiin,niin kone merkkaa heti,jos jossain vuotaa. Tuossa mainittiin tuosta katin poistosta,niin kyllä ei käyttiksestä kannata mennä toimivaa katalysaattoria poistamaan.Nimittäin kylmänä haisee varmasti rikkaalle,jos tuo on poistettu ja lämpiää hitaammin,kun tuo katti on pois "ahistamasta".Normaali ajossa matalilla kierroksilla tuo katalysaatori ei vaikuta paskan vertaa kulutukseen,eikä mihinkään muuhunkaan.
     
  7. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear



    Täällä päin tarkotetaan sipulilla päätä. :D

    Niin äkkiähän tuon takas laittaa..niin ristiriitasta täällä välillä että mitä kannattee tehdä ja mitä ei.

    esilämmitys putki ei ole paikallaan mikä menee pakosarjalta imusarjalle liekkö paljon vaikutusta?
     
  8. Miuge

    Miuge 1st gear

    Sillä esilämmityksellä on vaikutusta.Varsinkin,kun ajat noin lyhyttä matkaa.Ei se esilämmitys siellä ois,jos se olis turha.
    Jaa...kyl mää oisin tajunnu,jos oisit puhunu nupista tai kuulasta,mutta toi sipuli oli uus.Niinhän se on,että neuvoja tulee vaikka minkälaisia...kannattaa suhtautua varauksella.

    Mutta toi ilmastointikompura on pakkasella vähän päällä ja ainakaan uudemmissa autoissa ei kompura ei käynnisty ollenkaan alle -5.

    Jäi vielä epäselväksi,että tarkoitithan putkea mikä antaa koneelle lämmintä imuilmaa.Pitäis mennä ilman putsarille eikä imusarjaan.
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Toimiiko sun laatikko OK esim. suurin vaihde ja lukko? Anna jonkun ehjillä automaateilla ajelleen kaverin kokeilla autoa niin kertoo heti onko laatikko ollenkaan kunnossa.

    Olihan sun auto pelkästään takaveto?
     
  10. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    niin siis ilmanputsarille, niin sitä letkua ei ole.
     
  11. imotuj

    imotuj 1st gear

    astron kulutus

    Se ilmanputsarin ja pakosarjan välinen letku on varsinkin näillä keleillä tärkeä, lämpiää motti nopeammin ja mahdollinen läppien jäätäminen estyy.
    Kompuran kyllä jättäisin paikoilleen, piuha vaan irti jos tuntuu että et halua sen pyörivän.Joskus sitä kuitenkin kannattaisi pyöritellä ettei tiivisteet kuivu ja ala vuotaa.Sen toiminnalla kylmillä keleillä on tarkoitus kuivattaa ilmaa kun puhallus on tuulilasille.Muissa asennoissa sen ei pitäis pyöriä.
    Alkaa aikalailla olla kaikki osat olla vaihdettu tossa sun autossa, nyt sun pitäis alkaa saamaan ajonaikaista dataa jotta sen perusteella voisi selvitellä onko siellä jotain vikaa vai onko kyseesä vaan pätkäajon ja kylmien kelien yhdistetty suuri kulutus.
    Täällähän on henkilöitä jotka osaa aika hyvin tulkita winaldl tai vastaavan dataa, varsinkin blm taulukon kun saat tänne ,niin eiköhän joku sulle siitä tulkitse missä mennään.Samalla saisi varmistettua anturien toiminnan, ainakin happitunnistin ,map anturi ja ecm lämpötunnistin on tärkeitä.
    Sytytysennakon pitäisin tehtaan arvoissa, ja egr:n toiminta pitäis varmistaa,Astrot kun on aikas herkkiä detonoimaan,ja toi egr oikein toimiessaan estää detonaatiota. Jos detonoi niin myöhästyttää ennakkoa ,tehot putoaa,kulutus nousee.
     
  12. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Löytyisköhän nuita kaapeleita mistään halvemmalla? Ottaisin ja tekisin ite, mutta ei tähän hätään löydy mistään niin vanhaa läppäriä, että olis se sarjaportti.
     
  13. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    Minä olen parin vuoden aikana vaihdellut s-10 blazeriin kaikki anturit, suotimet, mittaillu, säätäny, kokeillu eri renkaita ja paineita, katti poistettu, mutta kulutus on pysynyt tasaisesti 22l/100km. Enää en viitti laskea kulutuksia, olen vain tyytyväinen kun toimii. monet anturit oli rikki, mutta ei näyttäneet vaikuttavan mitään.
    unohtu toi rengaskoko 31*10,5/15 renkailla blazerin mittari näyttää juuri oikein, ei siis mittari virhettä. rupeaa 10% heittokin tuntumaan noissa laskennoissa.
     
  14. imotuj

    imotuj 1st gear

  15. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    En tiä onko tuo vika vai vaan ominaisuus tuo 18l näillä keleillä..

    ja en tiä sit haiseeko noi muilla..

    liekkö kuin väljä romu jo ja mittaria rukattu lie kuin paljon. 330tkm tällä hetkellä..mutta kyllä se vituttaa nuuskia ku se pakokaasupaskan haju tulee hyttään ja putkikin on tivi ku pullo..

    jos käyttäs a1 autovärissä tuossa scannerin nokassa nin näkis onko vai eikö ole mitään niin sais mielen rauhan.
     
  16. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Jos itelle ostas tuon piuhan niin ei tosta ohjelmasta älyäis kumminkaa mitää..

    parempi ku sellanen joka on värkänny niin kattos...
     
  17. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Oliko tuo 22l/100km tasaisessa 80km/h maantieajossa? Ja sullaki tuo rengaskoko saattaa lisätä sitä kulutusta..? Mä en nyt vain pysty sulattaan sitä, että maantieajossa 25l/100km kulutus on "normaalia". Muutenki, nuo mitä nyt pistin tilaukseen (tulpat, ilmansuodatin, lambda, v-jakajan kansi, pyörijä) on kulutusosaa, eikä maksa paljo paskaakaan niin se on justiin sama vaihtaa ne. Ovatpahan sitte kunnossa.

    Tuolta vois jo melkeen tilata tuon kaapelin. Ei tuo 40€ kuitenkaan niin paha enää ole. Pitää ny katella eka, että jos se kulutus asettuis tuolla perus huollolla. Jossei asetu, niin täytyy sitte tilailla kaapeli, ja kattoa että mitä sillä koneella oikein on asiaa :D
     
  18. rasse

    rasse 1st gear

    Kyllä se kannattaa hommata ja näkee sieltä "tyhmempikin" jos se jotain vikaa heittää....
    Perusjututhan sieltä näkee selkokielellä kuten lämmöt jne.
    Itsellä on Astro -94 AWD (jatkuva nelikko) ja matka-ajossa menee 10-12 L /100km nätillä ajolla. On siihen tullut vaihdettua kaikki syttypuolelta ja katti+lamda. Katin vaihdon jälkeen kyllä huomasi että voi siinä ne 200hp ollakkin tallessa... (eron kyllä huomasi)

    EDIT. Jos haisee pakokaasu niin kannattaa katella vuotoja katin etupuolelta mistä yleensä vuotaa (sauma). Se voi sekoittaa lamdan arvot kun se kuiteski on niin lähellä itse anturia.
     
  19. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Re: astron kulutus


    onko se tarkalleen just tuo kaapeli tuon linkin alla mikä kannattee ostaa??
     
  20. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    oma pontiakki vei parilitraa satkulla enemmän kun pakosarja oli halennut.
    kantsii siis varmistaa että putkisto ei vuoda yhtään.
     

Kerro tästä muillekin!