Astron renkaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja idiamin, 10.4.2006.

  1. idiamin

    idiamin 1st gear

    Kertokaas viisaammat ja pidempään Astrolla ajelleet kokemuksia renkaista. Alla olevat M + S-tyyppiset alkaa olla sopivat naulattavaksi laiturin kylkeen ja uudet kesägummit pitää saada piakkoin.

    Eli minkä kokoiset ja merkkiset on mielestänne parhaat? Ja talvikumeista myöskin kokemuksia kehiin, kiitoksia...
     
  2. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Talvikumeina 205x65x15 ivalot ja ovat kyllä olleet hyvät.Kesäl takana bridgestone 255x60x15 ja eteen ei mahdu 225x70x15 korkeempiprofiilista kun ottaa astinlaudan kiinnityspulttii kääntäes kii.Stoneihin olen todella tyytyväinen ajettavuuden ja hiljasuuden puolesta tosin edes Hankookit joita ei voi juuri kehua!
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    225/70-15 ollut kahdessa edellisessä Astrossa joka kulmassa, sopiva koko eli hieman muhkeampi kuin orkkis olematta mikään läski.
     
  4. Leku

    Leku 1st gear

    Ittellä vanhat renkaat oli 235/75/15 ja hyvin sopi pyörimään. Nyt ostin uudet 235/70/15. Emännän entisessä astrossa oli 245/55/17 ja nekin pyörivät ihan ok.
     
  5. Pasi

    Pasi 1st gear

    Mulla oli astrossa edessä ja takana kesärenkaina 255/60/15. Etuvanteet 7" leveät ja takana 8". Astinlautojen etuosasta piti silpasta ihan pieni pala jostain kulmasta pois, muuten ne mahtu kyllä ihan hyvin pyörimään. Muutoskatsastuksenhan noi tietty vaati. Talvella mulla oli sit ihan vakiokokoiset nastarenkaat.
     
  6. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    235/75-15 ei kyllä astron etupäässä kovin hyvin pyöri.Tai pyörii jos ei renkaita ajossa kääntele ollenkaan...
     
  7. jyha

    jyha 1st gear

    215/75-15 winterslalomitkin ottaa töyssyssä lokariin!



    60-sarjalaiset on taas kovasti epämukavat, täristää ja vetelee urissa. tosin saattaa olla osasyynä loppuunajettu alusta!
     
  8. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Mulla ollu samat renkaat kahdessa eri Astrossa eikä ole kertaakaan moista sattunu... :eek:
     
  9. MiikaS

    MiikaS 3rd gear

    Homma riippuu vanteista. Minulla oli ennen kesäpyörinä 235/75/15 BFgoodrihvit joillakin epämääräisillä 6,5" peltivanteilla. Renkaat ottivat ääriasennossa kallistuksenvakaajaan hieman kiinni. Eivät osuneet mihinkään muualle.

    Nyt edessä on Pirellin 235/65/17 ulospäin levittävillä 8" vanteilla. Renkaiden ulkohalkaisija on laskennallisesti sama kuin 235/75/15 renkailla. Astinlautoja ja sisälokasuojia piti hieman muotoilla. Takana on 255/60/17 ja nekin raapaisevat joissakin ääritilanteissa johonkin, todennäköisesti astinlautojen pystypelteihin.

    Täytyy kyllä sanoa, että ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti, vaikkei tuosta kapineesta mitään rata-autoa saakkaan.

    Autoa on madallettu edestä noin tuuman ja takaa 2,5".


    -Miika
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    Millasilla offseteillä ja vanteilla teillä on noi renkaat? Itsellä kanssa kesärenkaat haussa erikoisvanteille. Jotkut weldit tms. olis hienot, mut taitaa vaaka kallistua teräsvanteisiin... Mikäs jako astrossa muuten on, onkos se 5x4,75?
     
  11. MiikaS

    MiikaS 3rd gear

  12. idiamin

    idiamin 1st gear

    Hommasin itse alle Nokian NRe 215/70/15 ja olen ihan tyytyväinen. Tosin kunnolla voi arvostella vasta iskareiden vaihdon jälkeen...
     
  13. lake ender

    lake ender Gearhead

    Eipä tunne nokian luettelo tollasta 215/70R15 kokoa NRe:nä....
    Itse olen kallistumassa tollasiin Nokian NRC:hin 225/70R15C. Kannattaakohan tollasia pakunrenkaita laittaa...tosin pakuhan toi auto on ja painoakin kohtuullisesti.
    Itseasiassa orkkiskoon 205/75R15 vierintäkehä on 2102mm ja 225/70R15 2126, eli todella lähellä toisiaan...
     
  14. jyha

    jyha 1st gear

    näyttäs nokian taulukon mukaan olevan 2112mm tuo vierintäkehä 225/70R15 gummiloiselle!
    http://www.nokiantyres.com/files/nkr/te ... n/NRC2.pdf
     
  15. lake ender

    lake ender Gearhead

    jåå....no stro kirjasta kattelin ite.
     
  16. MiikaS

    MiikaS 3rd gear

    "Kannattaakohan tollasia pakunrenkaita laittaa...tosin pakuhan toi auto on ja painoakin kohtuullisesti. "

    Astro ei tarvitse välttämättä pakunrenkaita. Omassa autossani akselimassat ovat 1300 kg:n paikkeilla, joten painoluokka 95 (690 kg/rengas) riittää. Toki, jos ajelee aina kontti täynnä tavaraa, kannattaa miettiä C-renkaita.

    -Miika
     
  17. WTF

    WTF Gearhead

    Omassa uudempi koppaisessa on renkaina 225/70-15.
    Talvirenkaat on Nokian pakun renkaat, kun ei hirveästi ollut vaihtoehtoja tuossa kokoluokassa. Vähän enemmän jurisee nuo pakun renkaat, mutta muuten ollut ihan OK.
     
  18. jyha

    jyha 1st gear


    takakonttiin saa jonkinverran laittaa painoa että tulee tuo 1300 kg painoa akselille! on meinaan melko etupainoinen vekotin tuo astronomi!
     
  19. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ei vaan kauheesti oo valikoimaa "normaaleissa" henkilöautorenkaissa. Noi jenkkirenkaat (general, cooper yms.) voi laskea musta pakunrenkaiksi...
     
  20. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Katoppa rengas-online.com ni eiköhän siitä valikoimasta mieleiset kiekot löydy.Ite ainakin löysin Astrooni 255 takanaakit vaivatta..
     

Kerro tästä muillekin!