astron savuttaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vesahintsala, 11.10.2005.

  1. vesahintsala

    vesahintsala 1st gear

    Mikähän mahtaa olla suurin syypää sellaiseen ilmiöön että kun astrolla ei ajeta viikkkoon kahteen niin sitten lähtiessä kone savuttaa rankasti sinisen harmaata savua. Ajaessa ei yhtään savuta mutta täysillä kiihdyttäessä perään jää sinertävä usva.

    Öljyä on alkanut kulumaan n. 1 litra / 2500 km. onko kone jo ehtoopuolella vai johtuisko tuo venttiilinvarren huonoista tiivisteistä. Aika huono omatunto on huoltoväleistä, yleensä öljyt on vaihdettu n.8-10tkm välein mutta viime talvena lipsahti 28tkm samoilla. Huomasin liikenneympyrässä öljynpaineiden tippuvan ja heti öljyä lisätessäni meni koneeseen 3 litraa öljyä. Saattaa noinkin käydä kun auto muuten pelaa kuin junan vessa nii ei sitten vähääkään tule huolehdittua.

    Onkohan kova työmaa se venttiilitiivisteiden vaihto? Vai valmistaudunko koneen vaihtoon?
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ohjurikumithan siellä taitaa olla vainaat. Ohjureissakin alkaa olee useesti väljää, eli pelkkien kumien vaihdolla saa tilanteen rauhotettua siihen asti, kun kumit taas kovettuvat ja väljät ohjurit kiusaa uudet piloille. Ehkä 10tkm tai jotain?

    Kyllä kumit pystyy Astroon konehuoneessa vaihtamaan, mutta on ahdas ja veemäinen ja tarvii oikeat työkalut. Itseltä menee pikupissa kasikoneessa 2-3 tuntia kumien vaihtoon, mutta astron kuutosessa menis varmaan päivä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäs öljyä olet käyttänyt?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ota pelkääjän puolelta venttiilikoppa pois ja tsekkaa kuinka paljon siellä on möhnää! Olen joskus törmännyt tapauksiin joissa venakopan alla on ollut niin paljon törkyä että kaikki öljy ei valu takaisin alakertaan ja silloin se menee venttiileitä pitkin imu ja pakokanaviin!! Joskus venttiilikopissa saataa olla parikolme litraa ööliä jolloin alakerta ei saa enää sitä tarpeeksi ja paskan koneen legenda on valmis 8) .
     
  5. vesahintsala

    vesahintsala 1st gear

    Mobilin ykköstä ollaan käytetty. Joku jenkkiukko joskus kyllä sano että Delvacia koneeseen. tuota 3 litran lissäystä oon jääny suremaaan että pölijyyttäänkö konneen hajotin

    Luulisin että muuten kestävä kone kun huolletaan niinku käsketään.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Taitaa Delvac olla enempi noihin nakuihin sopiva öljy.
    Kyllä meillä tuo Mobil 1 pysyy sen öljynvaihdon välin, jos ei lopussa pitempää reissua, että tarvii varmuuden vuoksi lisätä.
    Kansiremontin (kannentiiviste vika) jälkeen alkoi meillä vasta viemään, kun kuulemma yläpää tiivis, mutta alapää syntyjäänkin vähän harva.
    Tiivisteen takia kun avattiin niin vaihdettiin venatkin samalla, että menis taas pitkään murheitta. Ohjeina tuli ettei raskaampaa ajoa heti kun yläpää koneistettu tiukaksi (oli venttiili varsia jouduttu kiillottamaan kun uusien varsien paksuus hieman vaihteli vaikka eka ylikoko).
    Itse vaihtaisin nyt viisastuneena lisäksi männänrenkaat ja kiertokankien laakerit kun mielestäni pitäisi onnistua kone paikallaan.
    Öljyn kulutus nousi heti remontin jälkeen, eikä nyt 80-100tkm myöhemmin ole ainakaan lisääntynyt. Itse remontin tehneenä sanoisin, että vittumaisin homma mitä olen joutunut tekemään, mutta johtuu vain ahtaudesta ja ettei ilmastointia purettu tieltä (enkä purkaisi vieläkään).
    Rahaa vaati noin 500e jossa venttiilit,tiivisteet ja kansityöt koneistamossa (kannet myös koeponnistettiin).
     

Kerro tästä muillekin!