Astron V6:n öljynpainevalo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja junkyard dog, 29.10.2012.

  1. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Tuommoisen -91 astron ruiskutekniikan on aiempi omistaja laittanu vanhaan sämpylä chevyyn ja ongelmana on nyt se, että öljynpainevalo palaa kokoajan, vaikka painemittarilla(jopa kahdella eri mittarilla)mitattuna painetta on reilusti. Kahdella eri anturilla(3-napainen) on kokeiltu, ei vaikutusta. Jos laittaa perinteisen 1-napaisen anturin ja vetää siitä piuhan merkkivalon maadoitukselle, niin homma pelaa, mutta miksi ei tuolla omalla anturillaan? Tuossa paikoillaan olevassa astron johtosarjassa menee tällä hetkellä siitä anturin keskimmäisestä nastasta polttimolle johto, liekö oikein? Mihin ne anturin kaksi muuta(reunimmaiset) johtoa pitää mennä tai mitä arvoja niistä pitäisi saada mittaamalla. Jos jollakulla olisi tästä vaikka kytkentäkaaviota, niin voisi auttaa. Jostain olen kuullut, että tämmöisen kamppeen boksi tarvitsee öljynpainetiedon käynnistyäkseen, mutta tämä kyllä käynnistyy vaikka ottaa koko pistokkeen irti anturista? Koneessa on lisäksi sellainen häiriö, että se ei käynnisty, jos kaasupoljinta ei paina vähän käynnistäessä ja ei pysy kylmänä käynnissä, jos ei pidä vähän kaasua painettuna. Tuo lienee kuitenkin erillinen ongelma tuon öp valon lisäksi. Oisko kellään vinkkejä/sähkökaaviota?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Painekatkasijan yksi napa on valolle / painemittarille, ne kaksi muuta ohjaa bensapumppua.

    Ilmeisesti kone swapissa b-pumpun ohjaus on tehty jollakin muulla tavalla, mutta alunperin kyseinen ö-painekatkaisin ohjaa bensapumppua. Rinnalle kytketty rele esipaineistaa polttoainejärjestelmän kun virrat kytketään päälle eli pumppu pyörii muutaman sekunnin ECM-boxin ohjaamana, nopeuttaa käynnistymistä.

    Tuossa on 1990 Astron kaavio.

    Kuulostaa siltä että IAC eli tyhjäkäynti solenoidi siellä ruutan oikeassa takakulmassa ei oikein toimisi...voitko katsoa vikakoodit siitä ?
    Onko siihen rakennettu SES-valo tai onko siinä yleensä ALDL-liitin paikallaan ?
    Kaavion pohjalta SES-valon lisääminen ja testipistokkeen lisääminen on varsin helppo toimenpide jos ne on jätetty pois, kuten usein valitettavasti tehdään
     
  3. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kyllä tässäkin bensapumppu pyörii muutaman sekunnin, kun virrat kääntää päälle, ses valo ja se liitinkin on, mutta vikakoodeja ei oo katottu. Kun virrat kääntää päälle, ses valo syttyy ja sammuu ensin nopeasti ja jää sitten palamaan ja kun kone käynnistetään, valo sammuu.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa siltä että siellä ei ole vikakoodeja, hyvä.

    Laita sinne sellainen 1-napainen ö-painekatkasija jolla valo toimii.

    Pumpun ohjaus on tehty jollakin muulla tavalla, pääasia että toimii...se alkuperäinen ei edes välttämättä ole kovin hyvä.

    Käyntiviasta...veikkaan edelleen IAC:ta.

    Ota TBI kokonaan irti ja putsaa sen jalustassa olevat kanavat, etenkin se IAC:n kanava, IAC-solenoidin kartio ja vastinpinta kaasarin puhdistus aineella...brake cleaner ei ole suositeltavaa.
    Jos otat IAC:n irti, niin älä yritä painaa solenoidia väkisin sisään, se hajoaa koska siellä on sisällä kierre !
    Käytännössä se on sähkömoottori jota ECM ohjaa syöttämällä sinne + / - tarpeen mukaan eri napoihin.

    Tee lopuksi (tai vaihtaessasi uusi solenoidi) IAC-perussäätö seuraavasti:

    -Käytä kone normaalilämpöiseksi, sammuta.

    -Yhdistä A ja B pinni ALDL-testipistokkeelta(katso kytkentäkaaviosta johdot) johdot jos se pistoke ei ole alkuperäinen.

    [​IMG]

    - Laita virrat päälle väh. 30 sek. EI SAA käynnistää -> IAC ajaa itsensä kokonaan kiinni.

    - Irrota IAC-pistoke solenoidista virrat edelleen päällä

    - Irrota A ja B hyppylanka ALDL-pistokkeelta.

    -Käynnistä. Pitäisi käydä nyt perustyhjäkäyntiä n. 500 - 550 i / min, anna käydä hetki.

    - Sammuta auto.

    - Kiinnitä IAC-pistoke, käynnistä auto, pitäisi käydä nyt tasaisesti ja noin 600 - 700 i /min

    Uusi solkku maksaa n.30-60 eur vauhtikaupasta riippuen, säädä kuten edellä.

    Solenoidin pitäisi hakea kyllä paikkansa kun autolla ajetaan yli 50 km/h n.10 km matka, mutta kone swapeissa yleensä jätetään laiskuuden takia toiminnan kannalta tarpeellinen VSS-nopeussignaali pois ECM:ltä joten se ei välttämättä toimi.
    Yleensä boxia huijataan luulemaan että auto liikkuu koko ajan...tämä taas aiheuttaa luonnollisesti ongelmia.

    Katso myös tuo -> http://www.handen.us/caprice/first.

    Lopuksi jos kiinnostaa nähdä mitä siellä todella tapahtuu ajossa, niin hyvä ja ilmainen softa boxin sielun elämään -> http://winaldl.joby.se/
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Eikös valo ja painemittari tarvitse omanlaisensa anturin? Meidän Astrossa ei valoa ole. Eihän painemittarille tarkoitettu anturi voi toimia kunnolla, jos se laitetaan ohjaamaan valoa?
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ainakin 1990 350 tbi pikkarissakin sama anturi ohjaa pumpun lisäksi sekä valon että mittarin...vanhemmissa pikkareissa on kaksi eri anturia, Astrosta en ole varma, siksi kirjoitin sen noin.

    Pikkariin antureita on kaikkiaan 3 kolme erilaista tarjolla, niissä lisäksi sinistä ja mustaa väriltään, värillä ei niin väliä sillä toiminnot on samat, hinta vain eri.

    Anturia valittaessa pitää valita mitä sen halutaan ohjaavan...tässä tapauksessa riittää sellainen joka ohjaa pelkkää valoa, käytännössä yksinkertaisinta lienee paikalle sopiva tarvike öljykello.
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Voisikohan valon ohjaus olla otettu bensapumpua ohjaavilta nastoista. Tuntuisi loogisemmalta. Mutta joo, laittaa sellaisen anturin, mikä soveltuu nykyiseen kytkentään.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En ole koskaan tutkinut anturin kytkentää sisältä...voi olla.

    Ulkoisesti valo + mittari + bensapumpunohajus on sellainen pitkä muovinen pötkylä n. 5 - 7 cm.
    Pelkkä valo + pumpun ohjaus on lyhkäsempi ja pienempi n. 2 - 3 cm , myös muovia.

    Vanhempi versio n. 88 - 89 jossa anturit erillään, on metallia, 3 napaa ja aika pieni ulkomitoiltaan.
    Lohkonkyljessä lisäksi iso erilinen metallinen anturi painemittarille.
     
  9. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    SPORT TRUCK:lta tulee nyt hyvää juttua ja kaavioita, pitää ruveta käymään läpi noiden perusteella tuota käyntihäikkää, ihmetyttää vielä vain tuo öp valon palaminen, kun se on kuitenkin toiminut joskus tässäkin kokoonpanossa, kojelaudan alla olevan johtosarjan johdot olivat vain purettuna, jotka kasasin. Tuo nopessignaalijuttu on mielenkiintoinen, kojelaudan alla oli irti yksi rengasliittimellä varustettu johto, jossa tarralla merkitty A10, onkohan tämä juuri se nopeussignaalin johto(ainakin alfamerin kirjassa mainitaan joksikin nopeussignaalin johdoksi juuri A10, mihin tämä pitäisi kytkeä?
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    A10 on ECM boxin nastan numero johon VSS-signaali syötetään (katso kaavio). Seuraa johtoja, ehkä se hyvinkin on kyseinen johto.

    Signaali 4000 pulssia saadaan alunperin sähköiseltä nopeusmittarin VSS-anturilta vaihdelaatikon hännästä (jota sinulla tuskin on).

    VSS-signaali kiertää DRAC-modulin kautta jossa se muunnetaan 4000- > 2000 pulssia ECM-boxille. Moduli on joko alkuperäisen mittariston yhteydessä tai kokonaan erillinen boxi.
    Signaali saadaan joissakin tapauksissa myös auton nopeusmittarilta joka toimii muuten vaijerilla.

    Vaihtoehtoja on useita...se voi olla myös erillinen After Market 2000 pulssin kanttiaalto signaaligeneraattori vaihteiston hännässä noperusmittarin vaijerin lähdössä...vaijerin ja laatikon välissä siis, löytyy esim Ebay:sta.

    http://www.ebay.com/itm/85-89-TPI-Retro ... b9&vxp=mtr

    Näitä käytetään usein juuri moottori swap:ssa.

    Lataa PDF tiedosto -> http://www.jagsthatrun.com/V8-chapters/ ... ensors.pdf ja rullaa neljäs kuva alaspäin, numero 1 on juuri sellainen 2-pulse anturi.

    Nykyisin on jopa GPS-pohjaisia signaaligeneraattoreita joilta saadaan ulos useita eri taajuuksia eri käyttötarkoituksiin.

    Vaikea sanoa miksi se ö-painevalo on lakannut toimimasta oikein jos on kerran aikaisemmin toiminut...paineet mitattu, kokeiltu toista samanlaista anturia ei vaikutusta, mutta kuitenkin tavallisella anturilla toimii ???
    Jättäisin sen tavallisen anturin siihen jos olisin varma että paineita on myös siinä ylämittauspisteessä jossa kyseinen anturi on.
    Paras olisi tietty öljynpainemittari koelaudassa...
     

Kerro tästä muillekin!