Asuntovaunun akun lataus......

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja impala1968, 7.8.2009.

  1. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ongelma: nykyään ei enää ole jatkuvaa virtaa tuonne peräkärritöpseliin.
    Ennen on pärjännyt pitämällä takasumaria päällä mut tässä käyttökotterossa palaa etusumaritkin jos sen laittaa päälle.
    Pitäisi jotenkin saada vaunun akkuun virtaa ja ajattelin "ryöstää" valoilta eli kun valot on päällä niin lataa akkuakin. Diodilla hoidetaan että sähkö juoksee vain yhteen suuntaan. Mutta miten rajoitetaan latausvirta jonnekin 1-4A suuruusluokkaan ettei ala sulakkeet räpsyä tai johdot lämmetä tyhjän akun kanssa?

    Nää hituvirtajutut on tällaiselle paksusähköinsinjöörille hepreaa.....
     
  2. martiar

    martiar 1st gear

    En suosittele ottamaan mistään valoista ... nyky kotterot on aika tarkkoja noitten valovirtojen suhteen .....
    Vedä akulta vaan suora piuha sinne diodin läpi .... ja tietysti sulake väliin ... ja laita vaihto kytkin takapaksiin jolla vaihdat meneekä peruutusvalo vai jatkuvavirta pistokkeelle .... (virran rajoitus ... minusta ei välttämätön ...) ....

    AM-Racing
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo ,tuohan voisi toteuttaa yksinkertaisimmillaan ihan omalla erillisellä johdolla auton akulta ja erilliselle pistokkeella vaunuun mutta jos keksisi jonkun enempi pro tyylisen ratkaisun. Vaunun pistokkeenkin voisi vaihtaa 13 napaiseksi jolloin tyhjiä "karvoja" riittäisi mutta sitten ne pitää vaihtaa molemmista käyttökotteroista kans.

    Toi vaunu on vanhempi SMV jossa on sähköjärrut ja kun loppuu sähkö niin häviää jarrutkin. :lol:
     
  4. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

  5. kira

    kira 1st gear

    Herps,

    Pitää taasen oikein avautua...
    Siis ladattava akku pitkän kaapelin ja diodin taakse?! Kuinkahan täyteen mahtaa latautua? Vai onko kärrin akun kapasiteetilla merkitystä?
    No kaapeli varmaan on pituudeltaan sellainen mitä tarvitaan ja poikkipinnan on kuitenkin oltava "riitävä".
    Mutta se diodi. mihin sitä tarvitaan?
    Jos halutaan että johdonpäät/liittimet saadaan jännitteettömiksi niin releillä joiden ohjaus otetaan vaikkapa parkilta. (siis autoon ja kärriin omansa)
    Sitten sulake, mikähän olisi oikea koko? 10A, 30A, 100A?
    Meinaan vaan että jos ja kun kärrissä on tyhjä akku niin sehän hörppii iloisesti virtaskaa, jota autonpää kyllä tuuppaa.
    Itse laittaisin "isoimman polyswitchin mikä löytyy" (10-20A) jota ei sitten tarvitse vaihdella eikä palautella... (eli "PTC-tyyppinen puolijohdesulake"...)

    - Kimmo
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just tuo oli alunperin kysymyksen ydin, kun vaunun akku on tyhjä ja autossa on +100A laturi ja täysi akku niin virtaahan kyllä kulkee vaunun suuntaan aika paljon. Millä tuota saisi rajoitettua? Jännite sinällään ei ole ongelma, auto lataa n. 14V ja jos vaunun akulle saa 12v se riittää jarrujen toimintaan hyvin. Tuon diodin voi hyvin korvata relekytkennällä tai millä vaan, se ei ole tässä ongelma vaan se että mitään 25 neliön piuhaa ei ole tarkoitus vedellä.
     
  7. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jos haluat hifistellä niin suht yksinkertaisella operaatiovahvistinkytkennällä olis mahdollisuus rakennella virranrajoitin... Se vaan yksinkertaisesti laskee jännitettä jos virta kasvaa jonkin tietyn pisteen yli, niin virtakin pienenee. En äkkiseltään osaa sanoa paljonko virtaa siitä saisi läpi mutta arviolta ehkä muutaman ampeerin joten vastaisi varmaan jotain perus halpisakkulaturia. Mihinkään 150Ah akkuun siitä ei paljon ole iloa, mutta siihenhän tarvittaisiin muutenkin sitten jo sitä paksumpaa johtoa.

    Edit, onhan noita tehokkaampiakin transistoreita joilla voi kymmeniä tai satojakin ampeereja ohjata joten siinä suhteessa ei ole ongelmia.
     
  8. sohvaperuna

    sohvaperuna 1st gear

    operaatiovahvistinkytkentä.en ole moisesta koskaan kuullut autokäytössä.
    olen itsekkin joskus miettinyt miten rajoittaa latausvitaa.jännitteen täytyisi olla lähellä13,5-14v että akku latautuu täyteen.mutta en ole keksinyt virran säädintä?? vastus laskee jännitettä ja läpimeno virta on liian pieni akuntäyttöön.esim.1 optima-akku imasee 100A hetkellisesti...
    odotan mielenkiinnolla keksiikö kukaan toimivaa virranrajoitinta,jännitteen ei olisi syyta laskea jotta akku latautuu täyteen.
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    joissain kuorma-autoissa, esim kasettiyhdistelmissä, on joskus omat akut perävaunussa niin että valot jää päälle kun auto on irti.. ehkä jostain siltä suunnalta löytyisi apua
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Toimisikohan tämmöinen: Latausvirtajohto kierretään menemään muutaman kierroksen lasiputki (reed-)releen ympäri. Reed-releen toinen kärki kytketään tähän autosta (tai parkeilta) tulevaan latausjohtoon. Toinen kärki vaihtokärkireleen käämille ja käämin toinen pää maihin.
    Latausjohto vedetään niiden em. kierrosten jälkeen vahtokärkireleen liikkuvaan kärkeen. Releen lepotilassa yhdistävästä kärjestä johto vaunun akulle. Siitä toisesta kärjestä, joka yhdistyy releen vetäessä, johto jonkin pieniohmisen vastuksen (esim. ajovalopolttimon) kautta myös vaunun akulle.
    Kun latausvirta yrittää olla suuri, reed-rele vetää ja sen ohjaama toinen rele kytkee väliin virranrajoitusvastuksen. Kun vaunun akkuun on tullut tarpeeksi virtaa, ei reed-releen ympärillä olevissa kierroksissa ole enää tarpeeksi virtaa pitämään sitä vetäneenä ja silloin toinenkin rele päästää ja latausvirta yhdistyy lepokärjen kautta suoraan akkuun.
    Vaihtokärkireleen käämin rinnalle voisi ehkä vielä kytkeä elektrolyyttikondensaattorin estämään sitä värisemästä, kun virta alkaa olla kytkentärajoilla. Lasiputkireleen ympäri menevien kierrosten määrä pitäisi kokeilla semmoiseksi, että se juuri ja juuri vetää vielä virran kulkiessa vastuksenkin läpi akun ollessa tyhjänpuoleinen.
    En ole tuota käytännössä kokeillut, mutta tämmöinen teoria tuli mieleen. Omassa kärryssä olen ottanut latausvirran takavaloilta diodien kautta, mutta virran mahdollinen suuruus on kyllä välillä mietityttänyt. Lisäksi akku ei lataudu ihan täyteen, koska diodit pudottavat latausjännitettä puolisen volttia.
    15A sulake on vielä tähän mennessä Econolinessa kuitenkin riittänyt niin valoille kuin latauksellekin :)
     
  11. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Operaatiovahvistinkytkennällä saadaan transistorin kautta vakiovirtaa riippumatta kuormasta. Rail-to-rail opparilla saadaaan maksimi lähtevä jännite suhteellisen lähelle syöttöjännitettä, ja normaalillakin opparilla se on max n. 1,5V vähemmän eli jotain 13V luokkaa. Ja ohjattava transistori voidaan mitoittaa niin että virtaa saadaan vaikka se 100A hetkellisesti. Voin laittaa kuvan kytkennästä kun löydän vanhat oppikirjat.
     
  12. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    Sun autoos on mallikohtainen asennussarja - 13 - piikkinen jossa on virransyöttö vaunulle. Ei muta kun töpselit kiinni.

    Ja sit adapteri kun haluut sitä 7 piikkistä muulia vedellä....
     
  13. kira

    kira 1st gear

    Jees,

    Ja tämä "opparijorinointi" tuskin auttaa suurinta osaa niistä henkilöistä jotka ovat kiinnostuneita sopivasta ratkaisusta...
    Mutta kun täällä on vilahdellut niitä "rail-to-rail" jne. juttuja niin pakko alkaa saivarteleen.
    Eli koska tässä tarvitaan "high side" tyylistä säätöä niin tehokomponentiksi täytyy valita PNP tai P-tyypin fetti. No jokatapauksessa tarvitaan vastus B-E tai G-S välille joka "varmistaa" avautumisen. vasta kun kantaa/hilaa aletaan kiskoa alaspäin komponentti alkaa johtamaan. Tässä ei tarvita opparista poispäin lähtevää virtaa ainoastaan "sink-tyyppistä"...

    Palataas alkuperäiseen aiheeseen.
    Mitenkähän lataus on toteutettu niissä akkubuustereissa(?) eli niissä joissa on akku ja käynnistyskaapelit kytketty samaan pakettiin jotka kytketään ryytyneen akun rinnalle. Niitähän voi ladata myös tupakansytkäjohdolla. Olisko niissä jotakin elektroniikkaa mukana?!

    - Kimmo
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mitähän suuruusluokkaa se latausvirta käytännössä enimmillään on? Minulla on vaunussa 100 Ah akku. Rompetorikeikoilla siinä poltetaan sisävaloja ja pidetään radiota päällä joku 8-10 tuntia. Lisäksi joskus on lämmitetty Eberspächerillä ehkä reilun tunnin verran. Näillä kulutuksilla ei akku vielä ole ollut niin tyhjä, etteikö parkkien sulake olisi kestänyt parkkijohdosta otettua latausvirtaa. Laskin, että itse valojen (parkit, sivuvalot, takavalot ym.) osalle tästä sulakkeen kuormituksesta lankeaa jo yli 100 wattia.
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    http://kuvablogi.com/nayta/2167415/

    No tuossa kuva kytkennästä huolimatta siitä auttaako tämä jorinointi ketään. Nuo arvot on väärät koska tuossa lähtöjännite on laskettu 6volttiin ja kuorman virta 6 milliampeeria. Ne pitää muuttaa niin että tulojännite on mitä laturilta tulee ja transistorin läpi kulkeva virta on sopiva. Eli siis tuo kolmio on oppari ja se oikeanpuolimmainen transistori, loput on vastuksia niin että Rload on kuorma eli se akku. Osat kustantaa yhteensä varmaan 3e jostain paikallisesta sähköliikkeestä.
     
  16. sohvaperuna

    sohvaperuna 1st gear

    epäilevä vaikka näkee kuvan..."Nuo arvot on väärät koska tuossa lähtöjännite on laskettu 6volttiin ja kuorman virta 6 milliampeeria.""
    jos käsitin oikeen niin kuorma tuossa tapauksessa akulle menevä virta olisi 6mA.se on mikroskooppisen pieni virta.
    noin 15A-20A olisi minunkäyttöön sopiva virta,jännitteen juuri nimeksikään pienentyessä.
    noin 4-5a olisi hyvä virta jos haluaa ryöstää virtaa vaikka esim parkeilta...
    mutta yhtä kaikki virrat olisivat megaisoja virtoja verrattuna 6mA.
    en ymmärrä noin hienosta elektroniikasta mitään,mutta kestävätkö kyseiset komponentit noin 5A-20A virtoja??
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Juu niin onkin jo paikallaan mut mamman kinnerissä ei oo. Tuota vaunua kyl vedellään pääasiassa jeepillä eli tähän hätään teen tuonne 13->7 adapteriin hyppylangan kun ei tuossa mitään takasumuvaloa tietenkään ole. Jatkossa ehkä sitten jotain hienompaa.....
     
  18. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Siis tuo kuva oli vain esimerkki jossa sattumoisin ulostuleva jännite oli jaettu R1 ja R2 vastuksen avulla, senhän voi eri vastusarvoilla valita olevan mitä vain nollan ja laturilta tulevan jännitteen välillä. Ja virta oli RE-vastuksen avulla asetettu arvoon 6mA. Transistoreita, myös FET tyyppisiä joiden jännitehäviö on pieni, saa äkkiä etsittynä johonkin 85A asti että luulisi riittävän, itse operaatiovahvistimelta ei montaa kymmentä milliampeeria saada mutta ei tarvitsekaan koska sillä vain ohjataan transistoria. Ainoa rajoitus on vastus RE jonka tehonkesto pitää suuremman virran tapauksessa mitoittaa niin ettei se pala, mutta ei nuo tehovastuksetkaan mitään maksa. Jännite on jonkin verran laturilta tulevaa pienempi mutta kyllä sillä pitäisi 12V akku latautua, varsinkin kun sitä korkeaa jännitettä ei tarvita muulloin kuin jos akku on melkein tai aivan täynnä.
     
  19. kira

    kira 1st gear

    Jees,

    Pakko hämmentyä/hämmentää lisää...

    Periaatteessa noissa edellämainituissa lineaarivirtageneraattoreissa ei ole mitään vikaa jännite ja tehohäviöiden lisäksi.
    Eli kyllähän se tehokomponentti lämpiää enemmän kuin "RE" koska jännitehävi vastuksen yli tarvitsee mitoittaa mahdollisimman alhaiseksi ja transistori virtaa rajoittaessaan kuumiaa joka taas tarvitsee jäähyn kylkeensä.

    Mainittiinkohan tässä topikissa "hifistely" jos ei niin tässä olisi yksi hifi-tyyppinen ehdotus.
    Eli käytetetään "Buck-Boost" tyyppistä hakkurihässäkkää... esim:
    natikan LM5118 http://www.national.com/pf/LM/LM5118.html
    tai linearin LTC3780 http://www.linear.com/pc/productDetail. ... 116,P10090
    Ja onhan niitä muitakin tyyppejä.
    Tällä saavutetaan akun latautuminen täyteen ihan millä tahansa syöttöjännitteellä. Kytkentähän laskee jännitettä/rajoittaa latausvirtaa ja myös nostaa tarvittaessa "kaapeli-/liitinhäviöiden" aiheuttamaa jännitehäviötä. Kytkennän etu on myös erittäin pieni tehohäviö (=ei lämpene). Haittapuolihan (ainoa?) on monimutkaisuus...

    Jorinointi jatkukoon.

    - Kimmo
     
  20. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Tehohäviötähän tuossa tulee ja vähän se jännitekin laskee, että komponentit pitää mitoittaa niin että kestävät. Olihan tuolla ehdotus polttimonkin käyttämisestä jännitteenalentajana ettei sekään ihan viileänä pysy. Mutta jännitehäviöitä tulee aina jos sitä ei ensin nosteta korkeammaksi. Ja koska tässäkin kai vaatimuksina olisi että sitä jännitettä saataisiin laskettua ja että olisi niin yksinkertainen että sen osaisi tehdä ilman alan koulutusta niin paras olisi kai pysytellä ihan peruskomponenteissa vaikka ne vähän lämpenisivätkin. http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/vakiovpreg.pdf
    Äkkiä etsittynä tuolla on yksi kytkentä pelkillä transistoreilla toteutettuna mutta en ole sitä vielä tutkinut etten tiedä miten hyvin se tähän sovellukseen kävisi.
     

Kerro tästä muillekin!