Asuntovaunusta peräkärry??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja fudge85, 14.9.2011.

  1. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Elikkäs onko kukaan tehny asuntovaunusta peräkärryä tälle vuodelle??
    Olis tiedossa jarrullinen asuntovaunu.. Onkos se kuinka tiukkaa nykyisin ku kaikki sanoo että on mutta ei ole varmaa tietoa? Joten kertokaa jos tiedätte!
     
  2. rengaw

    rengaw 1st gear

    Jos oikein ymmärsin niin koria saa muuttaa, mutta runkoa ei muuten kuin ruostekorjauksien verran. Kannattaa melkein kysyä suoraan konttorilta niin ei tule ylläreitä.
     
  3. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Aivan läpihuutojuttu, menee käyttötarkoituksen muutoksena muutoskatastuksessa.
    Tein keväällä Kafi 642 vaunusta kärryn, koppa vaan pois rungolta ja apurunko lavalle vaunun rungon päälle, siihen tikapuurakenteena poikkituet ja lavan pohjalevyt päälle. Vanha vaunu kun oli niin valot meni vuoden 1986 mukaan eli homma oli aika simppeli. Todella halvalla sain kärryn 7 metrin lavalla :)
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kysytään samaan syssyyn sellaista että saako paperitonta asuntovaunua mitenkään muutettua peräkärryksi nykyään/kään?
     
  5. Batman

    Batman Gearhead

    Ei saa. Jos ei oo papereita menee uutena kärrynä.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ja kun toi mun romu on jeesuksen vanha 585 kafi niin siitä ei käy vissiin mikään "uuteen".
     
  7. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Mitenkäs tuo käytännössä menee? Tuleeko mitä maksuja ym.Mulla olis kilvetön telikärry ilman papereita.Helvetin hyvä sinkitty alusta.
     
  8. Batman

    Batman Gearhead

    Aisan pitää uudessa olla e-hyväksytty ja jarruista pitää olla yhteensopivuus paperit. Käytännössä toi aisan hyväksyntä tekee koko hommasta mahdotonta, tai ainakin hyvin hankalaa.
    Teoriassa tommosen vois saada hyväksyttyä jos siihen sais jotenkin kyhättyä esim. nykyisten runkopalkkien väliin jonkinlaisen aisan suorasta, muokkaamattomasta palkista joka menee akselille asti ja jossa ei ole hitsauksia tms.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead


    koita jos ns. metsälöytöpaperit - homma toimisi. ota joltain kylänmieheltä/sinä tai joku kyläjuoppo tms. nimi alle jotta romu on lojunut jouten min. 10v jossaion persilmäsä, jos vaunu eioo liipattu niin mikspä ei sais metsälöytönä kilpiin.????
     
  10. jake74

    jake74 1st gear

    eikö trafin kautta saa selvitettyy valmistenumerolla omistajaa jolla ollut viimeksi kilvissä. siltä sitten luovari sulle.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on "kadonnut" ~15v sitten kun yks nosturifirma meni konkkaan, paperita ei taida mitenkään saada. Vaunua siitä ei saa enää millään kun olen poistanut sisältä kaiken tarpeelliseen yhteen paattiin ja viime talvi tiputti katon alas :rotfl: .
     
  12. boogieman

    boogieman Gearhead

    Löytyi nurkista vm.-78 530 Solifer asuntovaunun raato,paperit on.
    Jarrullisen kärryn tosta vissin sais aikaan, mites mahtais saada jarruttoman kärryn? En haluisi katsastella. Omapaino 950 kantavuus 150 kokonaispaino 1100.
     
  13. GULF

    GULF Gearhead

    Menee muutoskatsastuksella kunhan ensin saat peräkärryn valmistajalta
    eli tässä tapauksessa Soliferiltä kirjalliset yksilöidyt ohjeet miten ko. matkailukärryn saa muuttaa normaali peräkärryksi :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Trafin ohjeistus nykyään tollanen....

    (tähän alle voi sitten lisäillä omakohtaisia kokemuksia ettei se kaikkialla noin mene...) :rotfl:
     
  14. Geebe

    Geebe Gearhead

    Re:

    Ei kannata noin harvinaista yksilöä ruveta silpomaan.
    Kun Elviksen vanhoista Cadillaceista maksetaan huimia summia niin mitäköhän sitten jeesuksen vanhasta asuntovaunusta.
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    Mä tein itselleni justiinsa vanhasta Kafista jarrullisen umpiperäkärryn. Noissa on erillisjousitus kolmioheiluritukivarsilla, putki-iskareilla ja kierrejousilla, on meinaan todella hyvä kärry vetää. Tosin siitä taitaa olla jo 4 vuotta tai jotain kun tein, silloin ei kyllä mitään muutosten perään kyselty, oli läpihuutojuttu, vaikka levensin ja pitensin sitä ja vedin kaikki putkikoot sun muut ihan vaan hatusta ja hitsasin läjään. Ilmesesti tän jälkeen on sitten tullu toi Trafin joku ohjeko?
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Toi JariV:n mainitsema onnistuu edelleen. Siis vanha koppi pois päältä, uusia tukirakenteita pohjaan ja esim vaneri päälle. Voi leventää ja pidentää eikä tarvi mitään erillisiä todistuksia,.

    Jos jarrullisesta yli 750kg kärrystä tehdään jarruton 750kg niin sitten tarvitaan niitä lippuja ja lappuja, tästä oli kyse.
     
  17. mikka

    mikka 3rd gear

    Ois tiedossa vanha asuntovaunu, joka papereiden mukaan on "muu perävaunu", jarrullinen, paperit tallella ja rekisterissäkin.
    Ainakin liesi ja kaasujääkaappi sisällä, seissyt vuosia, ei ainakaan sellaisenaan "asumiskäyttöön".
    Tarkoitus laittaa ainakin semmoiset renkaat, joilla saadaan siirtokuntoon.

    Oisko jollain kiinnostusta, itsellä ei ole sopivaa paikkaa projektille?

    Sijaitsee Järvenpäässä tai lähettyvillä.

    Kävin katsomassa, on Solifer , ilmeisesti-70 luvulta. Kaasuliesi ja kaasujääkaappi myös erikseen tarjolla, jos kiinnostaa.

    Hinnat erikoisen huokeita.
     
    Muokattu: 28.3.2022

Kerro tästä muillekin!