Auburn Speedster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja T-bird, 3.8.2006.

  1. T-bird

    T-bird Gearhead

    Miten on. Tietääkö kukaan onko Suomenmaassa muuta kuin se Svartvikin
    museon yksilö? Onkohan enään koko museota? Saatikka Auburniakaan??
    Mites nämä replikat? Suomessa ei niitäkään. Ruotsissa titääkseni kyllä..
    Letukan rungolla ja tekniikalla ainakin Amerikanmaalla. Onnistuiskohan tuommoisen tuonti? No tämä nyt vaan pyörii mielessä, heittäkääs jotain jos tietoja.
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    Auburn myytiin kuulemma ameriikan maalle...
    Toinen pitäisi löytymän huhujen mukaan pohjanmaalta, muuta tietoa ei ole kun en ole itse nähnyt.

    Ruåtsissa olen nähnyt kolme letukan alustalle rakennettua, yhdellä niistä oli jopa kohtuu hieno peräkärrykin mukana...

    Svartvikin museon autoja on tallella useampikin mutta itse museo ei toimi enään, toivottavasti vielä joskus...

    Ja se Hispano-Suiza myytiin kuulemma myös sieltä ulkomaille...

    Nyt sais joku asiasta perillä oleva taho kommentoida tähän...
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kuten Käkö tietää monet niistä huippu harvinaisuuksista myytiin ulkomailla laman aikana naurettavalla hinnalla. Sinäänsä outoa peliä yli-isänmaallisilta mobilisteilta :odroll:
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Svartvikissa ei tainnut olla Hispano-Suizaa (en ainakaan muista kuulleeni moisesta) mutta sensijaan kylläkin Isotta-Fraschini - joka on vielä asteen verran harvinaisempi tuolla maailmalla.

    Vai lähti Auburn ulkomaille, molemmatko? Siellähän oli vanhempi (aito) ja uudempi Speedster (originaalilla alustalla mutta lasikuitukorilla), molemmat on alan lehdessä esitelty 80-luvulla. Sitten Suomessa on tekeillä aivan kauheasta raadosta pikkuhiljaa Ebbin entinen Speedster, ts. sitä vanhempaa mallia.

    Täältä löytyy myynnistä parikin Speedster-replicaa (ja peltinen tavallisempi Auburn kummallisella kattoratkaisulla):
    http://www.motorborsgaraget.se/

    Mallihan on muotoilunsa puolesta todella arvostettu. Hyvä esimerkki on kun Lontoon Victoria & Albert -taidemuseossa oli hieno Art deco -aiheinen näyttely niin siellä oli kaiken muun seassa myös Auburn Speedster...
     
  5. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    K.A Ebb:in ammoinen kilpa-auto Auburn Sbeedster on kuulemma vielä suomessa. Mutta todella huonossa kunnossa. Sitä on viime vuodet entisöity Tampereen seudulla.
     
  6. Continental56

    Continental56 Gearhead

    Niinpä... Olen saanut muutamalta "yli-isänmaalliselta" mobilistilta kuulla pientä herjaa tänne "uitetuista" autoista tai tyyliin "miksi tänne tuodaan sellaisia autoja joita täällä ei ole alunperin ollut"...

    Ilmeisesti auton uittaminen on soveliasta vain ulos maasta? Täältä vietyjen lista on aika pitkä... noiden edellämainittujen lisäksi voisi mainita vaikka kilpa SSK, 540 avo ja 770 (Mannerheim) avo Mersujen maastamyynnit.
     
  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Takavuosinahan vietiin pois juuri mainitut Mannerheimin 770K & SSK, sitten 50-60-luvulla ainakin yksi hienokuntoinen Isotta-Fraschini (siis Svartvikin auton lisäksi) - ja paljon muuta. 40-luvulla niitä ei kukaan osannut arvostaa eikä historiallisia arvoja oikein osattu Suomessa (eikä kyllä aina muuallakaan) ajatella. Ebbin entinen SSK löytyi raatokuntoisena Ruotsista ja sen kunnostaminen vei vuosia, Suomessa tuskin olisi säilynyt sitäkään vähää. Täällähän tuhottiin Bugattikin. Jos Suomi-historiallinen SSK kiinnostaa niin se on näytillä täällä, aika lähellä esim. Västeråsia:
    http://www.autosite.se/bts/

    Noita 770K-Mercedeksiähän oli Suomessa kaksikin kappaletta, tosin eri aikoihin. Mannerheimin autoa Pakula haaveili takaisin mutta ei onnistunut siinä, löytyipä sitten Saksasta projektikuntoinen panssaroimaton Krupp-suvulle kuulunut 770K Cabriolet-F (eli 7-hengen avo). Sekin oli Svartvikissa näytteillä, aika valtavan kokoinen auto! Ja myytiin pois joskus 80-luvulla.

    Pikkukommenttina mainittakoon että Techno-classicassa oli myynnissä se Suomesta myyty 540K Cabriolet-B (jota muuten kaupiteltiin 80-luvulla maailman parhaiten säilyneenä kompressori-Mercedeksenä), hinta pyydettäessä. En nyt ole 100% varma mutta voi hyvin olla tämä:
    http://www.mirbach.de/main.asp?main=aut ... firstclass
     
  8. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    "miksi tänne tuodaan sellaisia autoja joita täällä ei ole alunperin ollut"...


    Nämä tyypit kuuluvat ilmeisesti siihen porukkaan, joiden mielestä auto menee pilalle mutteritason entisöinnissä (ylientisöinnissä?). Auton pitäisi olla käytössä kulunut kaikkine kyläseppien virityksineen. Toivottavasti tämä ryhmä ei kasva.


    Ilmeisesti auton uittaminen on soveliasta vain ulos maasta? Täältä vietyjen lista on aika pitkä... noiden edellämainittujen lisäksi voisi mainita vaikka kilpa SSK, 540 avo ja 770 (Mannerheim) avo Mersujen maastamyynnit.[/quote]


    Asiahan on niin, että kun tulee aika luopua omastaan, raha puhuu. Suomessa itketään, että tuokin meni ulkomaille jne. mutta ei olla valmiita itse maksamaan samaa kuin ulkomaiset. Isänmaallisuutta pitäisi siis löytyä ainoastaan myyjältä. Rahaa Suomesta löytyy, sitä vain ei ole soveliasta näyttää...

    Matti Äyräväinen
     
  9. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Pikkukommenttina mainittakoon että Techno-classicassa oli myynnissä se Suomesta myyty 540K Cabriolet-B (jota muuten kaupiteltiin 80-luvulla maailman parhaiten säilyneenä kompressori-Mercedeksenä), hinta pyydettäessä. En nyt ole 100% varma mutta voi hyvin olla tämä:
    http://www.mirbach.de/main.asp?main=aut ... firstclass[/quote]



    Herrasmies, joka viime syksynä haki Meseni Saksaan, kehui kepittäneensä paria viikkoa aiemmin 540K:ta radalla. Kuulemma kammo alavääntö. Ei tullut kysyttyä oliko Coupe vai Cabriolet ja oliko oma. Tuli selväksi, että tämä tyyppi leikki isommilla hiekkalaatikoilla, kuin minä.

    Matti Äyräväinen
     
  10. Käkö

    Käkö Gearhead

    No kyllä siel oli tommonen Hispano-Suiza, jäi mieleen kun kerkesin ko.auton kokoa ihmetellä ja siihen tuli joku yltiömobilisti opastamaan mua ulos sieltä, rakkarit ku ei ymmärrä niistä autoista mitään...
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Onkos se Yrjö Amberlan Maybach-Zeppelin vielä suomessa?
    Tuo auto on suorastaan syöpynyt verkkokalvoilleni. Se on todella hieno.
    Kuopion automuseossa on muuten Al Caponen omistamaksi väitetty 1917 Auburn. Al Caponen on kuulopuheiden mukaan ostanut tämän auton aikoinaan vaimolleen lahjaksi.
     
  12. T-bird

    T-bird Gearhead

    Hienoa huomata että herättää keskustelua.

    Oliko tosiaan siinä Suomi Speedsterissä lasikuitukoppa?? Ja Jenkkilään mennyt..... Voi surku.
    Sitä tenavana piti oikeen käydä kuvaamassakin pariin kertaan, onneksi on kuvat edes.

    Mutta onkos kukaan pyörittellyt mielessään tuomoisen replikan tuontia?
    Taitaa vaan jäädä valuutan puuteeseen... Ei kovin edullisia Ameriikassakaan.

    Tai tilata vaan pelkkä koppa ja tehdä itse sopivalle kanta-autolle. (Caprise?)
    Ja rekisteriinhän sitä täällä harrasteautoilun luvatussa maassa ei varmaan saa.
    Ihailisi sitten vaan tallissa. :rotfl:
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Parasta on että niillä eksottisimmillakin leikitään.Ko herrasmiehelle pisteet siitä!
     
  14. kukamitähäh

    kukamitähäh 1st gear


    Marskin mersusta (luulisin) on muuten juttua -73 TM:ssä otsikolla maailman kallein auto, kun se on ameriikassa maalattuna kultamaalilla ja väitetty kuuluneen Eva Braunille aikoinaan. Eikös sieltä Aulis Pakulan museosta mennyt aika paljon autoja ulkomaille hänen perikunnan kautta, joita huutokaupattiin niiden toimesta. Muistaakseni Isotta Fraschini myöskin meni ulkomaille, josta puhuttiin mobilistissa. On todella harmi niiden Auburnien kohtalo, kun menivät ulkomaille. Mutta se on raha, joka puhuu noissa todellisissa ja arvokkaissa klassikkoautoissa. Mutta se todella upea Maybach Zeppelin taitaa olla vielä siltikin Suomessa? On se vaan ihmeellistä, jotta tuommoisia upeita autoja on tuotu Suomeen...

    Lasikuitukorisesta speedsteristä on muuten juttua V8 mag. 8/85 numerossa. Voi, että minä kuolasin sen auton perään silloin nassikkana juttua lukiessani.
     
  15. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Et ole ainoa.
    Tässä yksi huutokaupassa 2002 hintaan 145000$ mennyt yksilö. Selatkaa sivua alaspäin. On muuten vielä saman värinen kuin se suomessa ollut yksilö.
    Jollakin muulla näkyy myös olevan unelma autona Auburn Speedster ja kakkosena replica.
    http://www.users.totalise.co.uk/~jwaghorn/cars.html
     
  16. kukamitähäh

    kukamitähäh 1st gear

    Varmana sama yksilö! Tuosta sen korjanneesta Leonard Zenjungasta on pieni juttu -68 tai -69 Tekniikan Maailmassa ja hänestä kuva nuorena syömässä välipalaa (muistaakseni, sillä viimme vuonna hankin lisää noita 60-luvun lopun TM-lehtiä muutaman kappaleen). On ilmeisesti ollut todella kova (tai jopa paras) osaaja autojen korjauksen/entisöinnin alalla silloin. Ja rikas mies ja TODELLA historian ja vanhojen autojen ja eteenkin vanhan aikaisten "romujen" (romusta autoksi) taltioija työnantajana tuo Aulis Pakula on ollut. Harmittaa, kun en ole päässyt Hvitträskin automuseossa käymään silloin, kun se toimi vielä. Vaikka olin silloin lapsi, tiesin harvinaisuuksista jotain. Tietääkseni nyt edesmennyt on Leonard. Sinne menivät hänen kättensä työt. Olisimpa miljonääri!
     
  17. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Tuosta Marskin Mersusta on ollut juttua Pöpilistissä useampaankin otteeseen. Mutta muistaakseni jossain -89 kieppeillä oli juttu kuvan kanssa, jossa ko. Mersu oli kuvattuna kalifornialaisessa automuseossa. Autossa oli kiva pieni Aatu-nukke ja Kolmannen valtakunnan liput lokasuojissa eli Aatun autona sitä mainostettiin. Pakula oli kuulemma käynyt kyseisessä museossa tarkistamassa kyseisen auton valmistenumerosta, että tämä yksilö oli nimenomaan Marskin auto. Taitaa Aatu myydä paremmin kuin joku peräpohjolan muinainen isoherra :(
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Oheiseen juttuun törmäsin aikaisemmin tänään

    328. Schantz von, Henrik "Marskin mersu", Mobilisti 1/1995, s. 12-16; 2/1995, s. 48-49, 52-55.
    http://www.mannerheim-museo.fi/scripta/M_kirjat.htm
     
  19. mörkö

    mörkö Gearhead

    Mörön muistikuvien mukaan Svartviikissä on ollut 5 kpl eri asteista Aupurnia, osa varmaan vieläkin kätköissä...

    Isotta Frassiini on myyty tasaraha miljuunalla mk.lla johonkin päin Suomea.
    Ihmettelen, että mahtaisikohan Svartviikista löytyä ainekset vielä TOISEEN Isottaan. Mr Pakula haali aikoinaan kaiken löytämänsä osiston Suomeen tuoduista Fransineista. Oli ilmeisesti useampi runko, moottori yms...

    Hispaania Suitsaa ei Pakulan museossa ole ollut, Suomessa moinen(kin) on joskus ollut, kuten huhujen mukaan Duesenberg.kin..
    (Ruotsissa ollut 2 kpl Dussea, jotka kumpikin tuhottu jo ennen 2. mmsotaa).

    TM.ssä joskus 70-luvulla esitettu kullattu Mersu oli myyty uutena jollekin yritykselle Saksassa, ei mitään tekemistä Aatun eikä Marskin kanssa.

    Pakulan museon tiloissa on kuulemma jemmassa vaikka mitä, ainoa vaan että ostaminen saattaa olla hyvinkin vaikeaa (kuulemma).

    Missäköhän museon 59 Caddy ja 58 Oldsi majailevat nykyisin?
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tekniikan Maailmassa oli 70-luvulla pitkä juttu kun Aulis P. oli valinnut kymmenen mieliautoaan. Harmittavasti lehti on jossain Suomessa mutta jollainhan se on varmasti tallessa. Täällä jo mainittujen lisäksi listassa oli ainakin Mercedes-Benz 300SL Roadster, 1931 (tai 1932?) Chevrolet Roadster, 1910-luvun alun Opel, 1920-luvun Rolls-Royce Silver Ghost Nordbergin korilla ja 20-luvun Marmon Coupe. Lisäksi muistelen nähneeni jutun/kuvia vaaleasta 30-luvun Auburn 2d Cabrioletista, siis ei Speedsteristä. Jotenkin jäi mieleen että se kori olisi ollut alunperin Supercharged-mallista mutta sen alustalle olisi pistetty edellämainittu Speedster-kori?? Ja olihan siellä myös 40-luvun Cadillac Limousine, Chrysler-raaseri suoralla kasilla, Hupmobile 8, Stutz Roadster, Buick Limited Limousine 1939, ja muita joita en muista (esimerkiksi 1958-Oldsia en muista). Yritettiin muuten käydä velipojan kanssa uudestaan siellä 80-90-luvun vaihteessa mutta oli museo jo kiinni. Autot olivat kyllä hallissa. Ja ulkopuolella oli erinomaisen alkuperäisen tuntuinen mustakilpinen 1963 Oldsmobile 98 4d HT.

    Bilsportissakin on ollut juttu ko. museosta, muistan että siinä mainittiin kuinka projektiosastolta löytyi mm. 20-luvun kompressori-Mercedeksen jäänteet...
     

Kerro tästä muillekin!