Audi 200 Turbo Quatro ei käynnisty kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ohc205, 23.8.2012.

  1. ohc205

    ohc205 1st gear

    -86 mallinen 10venttiilinen 2,2 litranen turbo, moottorikoodi kg,
    K-jetronik ruisku ei anna bensaa kuumana. Edes bensapumppu ei lähde päälle kuumana, bensapumpulle annettu suoraan sähköä, jolloin bensa tulee määränsäätimelle asti, mutta ei silti käynnisty.

    Kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja ajossa toimii hyvin kuumanakin, mutta kun samuttaa kuumana, niin ei lähde enää käyntiin, ennenkuin on puolisen tuntia jäähtynyt.

    Onko kellään mitään kokemusta tämmösistä?
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Kun pumppu ei lähde kuumana pyörimään, niin tuleeko silloin kipinää?
     
  3. ohc205

    ohc205 1st gear

    Kipinä tulee kuumanakin, bensaa ei.

    Paitsi tänään kun vika taas ilmeni, niin ei tullut kipinää, eikä bensaa.
    Voisiko olla jakajan hall-anturi?
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä. Siksi kysyin, että katoaako kipinä samalla, kun hall-anturin antama signaali menee myös bensapumpun releelle ja ilman sitä ei pumppukaan pyöri.
     
  5. ohc205

    ohc205 1st gear

    Noniin jakaja vaihdettiin, eikä vaikuttanut vikaan mitenkään.
    Kampiakselin asentotunnistimet on seuraava kysymysmerkki, korjausoppaan mukaan kampiakselin asentotunnistimen 1 ja 2 pinnien välillä pitäisi olla noin 1000 ohmin vastus, kylmänä on noin 700 ohmia, kuumana näyttää ääretöntä vastusta.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Niin tuossa on saamari se toinenkin tunnistin. Sori! Omassa kun ei ole kuin pelkkä hall, niin siinä autosi oireet viittaisivat vahvasti vikaan hall-anturissa.

    En ole kampiakselin asentotunnistimeen tutustunut, mutta eiköhän siinä vastusarvon pitäisi olla vakio. Lisäksi autosi oireet ovat selkeästi puuttuvasta pyörintänopeustiedosta johtuvia. Voithan vielä varmistaa asian jäähdyttämällä tunnistimen kuumasta koneesta, jos siellä tilaa tarpeeksi on. Näet vastusmittarilla, koska on tarpeeksi viileä.
     
  7. ohc205

    ohc205 1st gear

    Kampiakselin asentotunnistimen vaihoin ja nyt pelaa mainiosti. Lähtee kuumanakin käyntiin.
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Hyvä juttu, että tuli kuntoon! Tyyppivikana näissä tuo pyörintänopeustunnistimet. Niitä joutuu vaihtelemaan aina puolen miljoonan kilometrin välein.
     

Kerro tästä muillekin!