Audi Avantin koria suoremmaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja audiq, 12.2.2010.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Olen tässä pohdiskellut, että mitenhän kannattaisi lähteä ruttuja oikomaan.

    Takasiipi on siirtynyt sen verran, että se on takaovessa kiinni. Katossa C-pilarin (takaovi/peräkontti) kohdilla on ylimääräinen heijastus. Hyvin pieni, mutta erottuu, kun tarkkaan katselee.

    Kuvista hieman näkyy myös takaluukun ikkunan korkeudelta ulospäin vääntynyt takakylki. Näkyy alemmassa takanurkan kuvassa

    Osumaa on saanut takapäässä ainoastaan tuo nurkka. Vetokoukku sukeltaa palkkiin pakoputken kohdilta, mutta mielestäni puskuriin, eikä vetokoukkuun ole mikään osunut.

    Pyöräkotelosta on sauma auennut. Näkyy puskurin korkeudella ylimmässä kuvassa.

    Korjauspala ilmeisesti löytyy, mutta se ei vielä paljon lohduta, kun pitäisi jollain saada tuo kori ensin suoremmaksi.

    Korirobotti olisi tietysti paras vaihtoehto, mutta tämän hintaluokan autossa se ei oikein kannata. Joten ehdotuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Miten olisi joku amis, jossa on robotti? Noilla ainakin käsittääkseni pitäisi olla vehkeet ja myös osaamista http://www.sakky.fi Lähempääkin toki voi löytyä...
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Rajamäellä olisi AKK. Siellä on ainakin ollut koripuoli, mutta AKK:n autopuolella on kaikki ollut niin perkeleen hankalaa.
    Kysyminenhän ei tietenkään maksaisi muuta kuin vaivan.
     
  4. Joh.3:16

    Joh.3:16 Gearhead

    Multa löytyy nurkista vastaavanlainen auto,tosin kori on ehjä ja autossa leimaa jäljellä.Mittaristossa jotain häikkää,ei meinaa toimi ja muistaakseni vilkutkaan ei pelitä.Ei muuta kun kauppaa hieromaan.... :wink:
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Onko sekin quattro? En minä niin kovin innokas ole, kun on noita jo siunaantunut. Tuonkin ostin lähinnä sen takia, kun halvalla sain. :D
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    heh..hauska mainos toi alin:)

    salon amikses o nykyään opettajana(vuoden vast opettanu) vanha paikallisen vw-pajan(n.20v naputellu) koriseppä!! "mies mikä taikoo tinasta korin tyhjänpäälle"!!! semmosen vanhan polven opin saanu kori oikasija millä o "niksejä" volkkareihi takatasku täys!!
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Niin sinä tarkoitat tuota "Halikon Hinausta"?
    Sanotaan näin, että heillä oli todella hyvä suhtautuminen tällaisiin kiireettömiin harrastus-juttuihin, niin voi kai sellaista firmaa hieman mainostaakin, vaikka lähinnä laitoin kuvan sen takia, että se oli ainoa kuva, missä näkyy tuo takapää kokonaisuutena. :D

    Salo ei olisi vielä kaukana. Kun minä saan tuon keulan kasaan ja auton ajokuntoon, niin se kyllä Saloon menisi ihan ajamallakin.

    Mielellään silti kuulisin myös vinkkejä, miten tuota kannattaisi lähteä itse oikomaan. Ei kai nuo niin ihmeellisiä ole oikoa. Minä kiskoisin sen muuten Wagoneerilla suoraksi, mutta saattaisi Audista irrota kontti. :lol:

    Sitä olen vakavasti pohtinut, että jos sen ajaisi kahden puun väliin ja sitoisi keulasta kiinni ja sitten vaan vinssillä vetoa hanurista. Takavalon reiästä pitäisi joku käsipainon tyylinen möhkylä sinne laittaa vastakappaleeksi.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    soit ny ens sin salo-amiksee ja kysy Jonia lankan päähä.... kyll hää sit varmaan muistelee et onko nois jotain "mitä pitää varoa"?? kattoos oikias kohtaa ku nyppä "väärää" autoo ni voip tulla peruuttamatont tehtyy!!!
     
  9. Joh.3:16

    Joh.3:16 Gearhead

    Eipä ole quattro.....Eihän se ole mies,eikä mikään joka ei osta kun halvaa saa..... :poff:
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Tuo on kyllä totta. Silti kiinnostaisi itse oikea, kun eihän sitä opi, jos ei tee.
    Mutta voisihan sinne Saloon soitella joka tapauksessa.

    Etuvetoiselle ei ole kyllä käyttöä, vaikka saisi kuinka halvalla. -Jos ei nyt ihan nurkilla ole. Yhdestä etuveto-Avantista taidan käydä leikkaamassa takasiiven irti ja muut osat saakin etuveto-sedanista, joita on jo useampikin tarjolla.
     
  11. pptalo

    pptalo Gearhead

    Eipä toi pahalta näytä. Jos alkaisin itse oikomaan niin vetäisin jollain lampunreijästä esim. liina ja lenkistä 2x4 puupalikka taakse jollain nykäsee sen mikä helposti tulee, ei tarvi tulla oikealle paikalle saakka. Seuraavaksi sivuikkuna pois, siipi irti mahdollisimman paljon alkuperäisiä saumoja pitkin, uutta sovitellessa kääntelee moukaroi autossa olevat palikat kohdilleen (kääntyy herkästi kun lyhentynyt siipi ei ole enää haraamassa vastaan).
     
  12. Buddy

    Buddy 1st gear

    Ei salon amikses enää osat tehr mitään vai?....
    Joni... Nimestä voi jo päätellä että joku kakara on kyseessä opettajana.... Miten vitussa joku kirjanoppinut voi osata mitään??? Joni... Voi raukkoja oppilaita...
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Tuota kattoa minä mietin, että ikkunan kanssa se ilmeisesti pitäisi saada oiottua. Ei tosiaan ole kuin juuri ja juuri havaittava heijastus, mutta suoraksihan se pitäisi silti saada.

    Tuossa kohdassa kaksi näyttäisi menevän sauma. Siitä se kannattaisi ilmeisesti avata. Toinen vaihtoehtohan taitaisi olla kohta yksi, mutta tässä tapauksessa se ei taida olla tarpeellista sieltä saakka vaihtaa.

    Katolla oleva nuoli on siinä kohdin, missä heijastus on.

    Hyvän kuuloisia vinkkejä oli. Kiitos niistä!

    [​IMG]
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    mie itte laittaisin kalikat renkaitten taakse, naapurin männystä ketjutaljalla jokunen sata kiloa pänniä pohjiksi ja vetovasaralla nyppisin kuluman takaisin asentoonsa, jälelle jääneet patit kevyesti sisään ja siivouskitti niskaan. :lol:
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    noh noh!! ei nelikymppine enää mielestäni ihan kakara oo...en toista tiedä täll kulma kunnal ketä osaa antaa kaasulla niin hyvin kuumia!! ja tosiaan leipoo tinasta mitä ihmeellisempiä muotoja....ei siin Jonin jäljilt paljoo pakkelii tartte käyttää!! saatika noita uudempia audin alöumiinni koreja tönii suoraks :poff:

    et jos et Buddy tiedä kenestä puhutuun ni pirä suus kiine!!!!
     
  16. ohc205

    ohc205 1st gear

    Audiq: Mulla oli samanlainen ongelma, kun vetäsin erään sierran kylkiedellä valotolppaan, takakulma painui 20cm sisään, eikä oikean puolen ovi ja takaluukku enää sopinut kiinni kun ne meni aukasemaan. Korjauskulut ois ollut järjettömät 10 000e, näin sanoi peltikorjaaja Kurvinen.

    No eräällä tutulla oli "minirobotti" Semmonen penkki johon auto kiinnitetään helmoista kiinni. Ja siinä on hydrauliikalla toimiva vetopuomi, jolla ketjun avulla voidaan vetää sitten koria takaisin oikeaan muotoonsa.

    Ketju kiinnitetään vedettävään kohteeseen pultilla ja vastapuolelle pultin kannan alle laitetaan lattaraudan pala jakamaan voima suuremmalle alalle.

    On kyllä ihan uskomattoman pätevä laite, ite apumiehenä seurailin viikon ajan kun ammatilainen veti korin ryhtiinsä ja kyllä siitä tuli hyvä, kun tekijällä oli silmää että mistä pitää vetää milloinkin. Tämä onkin tärkein juttu, että osaa vetää oikeasta paikasta, koska muuten vauriot vaan pahenee. Ja sitten pintapelti pitää leikata oikein pois, ettei se haittaa suoraksi vetoa.

    Jos tuota alat itse oikomaan, niin ei kannata hosua, vaan harkita aina tarkkaan, että mihin kaikkeen vaikuttaa mikin.

    Ja sitten ihan ekana kannattaa mitata runkopalkien ja akselien kiinnitys pisteiden mitat ja verrata niitä ehjän vastaavan korin mittoihin.

    Tuo minirobotti ei ole mikään vaikea laite tehdä itsekään, hankkii vaan riittävän tukevaa teräs palkkia ja hydraulisylinterin.
     
  17. ohc205

    ohc205 1st gear

  18. pptalo

    pptalo Gearhead

    Jos on tuuria(ja uskon että on) niin toi katon vekki häviää heti kun alat vetelee kuvetta suoremmaksi.


     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Hyviä vinkkejä. Kiitos!

    Muistan joskus käyneeni hakemassa Audiin osia yhdeltä harrastajalta, joka oli itse tehnyt korirobotin ja veti sillä vastaavanlaisen Audin etupäätä ryhtiinsä.

    Ajatuksena hyvä, että tekisi itse robotin ja sitä aluksi mietinkin. Mutta minun hitsauskone on peltihommiin lähinnä tarkoitettu, joten en saa hitsattua niin paksuja palkkeja, mitä robotti vaatisi.

    Minä taidan tehdä niin, että kokeilen ensin vetää vinssillä/taljalla ja jos ei ala pelti tottelemaan, niin sitten tehdään uudet suunnitelmat.
    Ja on minulla joku järki noissa vetohommissa, että en minä siitä ajatellut paljoa coupempaa tehdä. :lol:
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Vanhassa kuvassa, kun kiinnittää huomiota vilkun ylä-/alapuoliseen kohtaan ja vertaa sitä tähän uudempaan kuvaan, niin huomaa, että jotain edistystä on tapahtunut.

    Takaoven rako takasiipeen jäi hieman pieneksi, mutta koska takasiipi on aiemminkin jo kertaalleen vaihdettu, niin en alkanut väkisin kiskomaan. Nyt löysin vanhan myyntikuvan autosta ennen kolaria ja siinäkin kuvassa on rako melko pieni.
    Joten se kertaalleen vaihdettu takasiipi ei ole koskaan istunut ihan täydellisesti paikoilleen.
    Samoin takavilkku on hieman vinossa vanhoissakin kuvissa.

    Katon lommo hävisi hyvin, kun nyppäsi takasiipeä suoremmaksi ja taaksepäin.

    Tuo uusi kuva on kesken vinssauksen otettu, joten sen jälkeen on edistystä vielä tapahtunut.
    Vilkun alapuolinen osa on melko kyntöpeltoa, osin johtuen jo kertaalleen vaihdetun takasiiven saumasta.
    Se pelkkä nurkka olisi luultavasti fiksua vaihtaa, mutta muuten takasiipi alkaa olemaan niin suora, että kannattaa ennemmin tinata ja kitata se suoraksi, kuin alkaa kokonaista takasiipeä enää vaihtamaan.
     

Kerro tästä muillekin!