Audin käynnistys

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja Temppu, 24.1.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Moro,

    Ei tuninkia, mutta eurokinneriasiaa:

    -93 Audi 100q Avant 2.0E 16V (vapaasti hengittävä), KE-Jetti käynnistyi paukkupakkasilla todella hyvin, kesäkelillä ja lämpimänä tyydyttävästi mutta nyt kosteilla ja leudoilla talvikeleillä huonosti.

    Autolla ajetaan joka päivä. Aamulla käynnistettäessä kone käy
    tavallaan startin kanssa, mutta yksin ei ollenkaan. Ainoa ja varma keino saada käyntiin on painaa kaasu pohjaan. Silloin käynnistyy aina
    muutaman sekunnin kuluttua. Ilman kaasun painamista ei käynnisty, taitaa akku loppua ensin.


    Osaako joku nyt arvata:
    Tuleeko bensaa liikaa (käynnistyssuuttimesta) vai liian vähän ( käynistyssuutin tai joku muu suutin tökkii)? (akku on uusi)

    (yks mahdollisuus on, että paukkupakkasten aikaan tehdyn joulukierroksen lopussa käynnistyssuuttimen johto meni poikki, koska viikon seistyään sen jälkeen auto hyyty pihaan -akku loppu startatessa. sen koommin auto ei ole käynnistynyt ilman kaasua. täytyy mitata jännitteet liittimestä. Johto on tosi tiukka ja teke 2 kpl 180 asteen taitoksia, joten ei olisi ihme, jos on poikki.)

    Onko tämä ominaisuus, vai vika, johon täytyy ruveta etsimään syytä?

    Kiitos!
    Temppu
     
  2. Temppu

    Temppu 1st gear

    Vastaan itse itselleni:

    Pensaa tuli liikaa;

    Nyhtäsin käynnistyssuuttimen johdon irti, ja Audi hyrähti aamusella heti käyntiin, pakkasta 16 astetta, lohkolämmitin oli sammunut 2 tuntia aiemmin.

    Temppu
     
  3. Temppu

    Temppu 1st gear

    Lisähuomio:

    Yli 20 astetta pakkasta, lohkis ei päällä, seissyt vuorokauden: lähti tosi nihkeesti käyntiin. Taitaa tarttee sitä lisäpensaa noissa olosuhteissa.

    10 astetta pakkasta, lohkis ei päällä, seissyt 10 tuntia: käynnistyy iloisesti ilman lisäpensaakin.

    Tarttee vissiin dusata lisäkytkin käynnistysruutalle, jotta voi ohjaamosta käsin pistää päälle tai pois, tarpeen mukaan.

    Temppu
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, soita bosch ja pyydä niiltä se keltainen käyttäjän ohjekirjanen tosta ke:stä voit saada jopa ilmatteeksi jos vaivaudut paikan päälle muuten postissa maksaa noi 5 E siinä on kaikki tarvittavat tiedot noista, se bensa ja käynnistys ongelma on noissa kaikissa, kiitä onneasi jotta et ole joutunut sen idle valven kanssa tekemisiin ...

    Se kun alkaa kukkoilla sen voi ohittaa laittamalla sen tilalle sopivan kokoinen putki josta kulkee ilmaa tyhjäkäynnin verran.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Karva 2003-02-04 14:10 ]</font>
     
  5. Temppu

    Temppu 1st gear

    No, en kiittele onneani vielä;

    Tyhjäkäynnissä on silloin tällöin (harvakseltaan vielä) pientä häikkää:
    - joskus kierrokset laskee tosi alas, jurnuttaa tuossa 500-600 RPM tienoilla.
    - joskus kierrokset nousee ylös, huutaa 1500-2000 paikkeilla.
    Eikä tokene millään.

    Ilmastoinnin pitäisi nostaa kierrokset 1100 RPM:ään (luulisin), mutta nyt kierrokset AINA laskaa 700-800 RPM:ään, kun ilmastoinnin pistää päälle. (Joskus se vielä toimi ok)

    Eräät epäilee, että ilmastointi ei anna signaalia moottorinohjaimelle, mutta omasta mielestäni vikaa voi olla tyhjäkäyntisäätimessäkin. Jos säädin on töhnässä, ei se liikahda pienellä lisäjännitteellä, jonka ohjausboxi sille antaa, kun ilmastointi menee päälle. (Ymmärtääkseni säädin ei ole takaisinkytketty, jotta se voisi integroivalla säätöpiirillä ajan kanssa korjata asentovirheen.)

    Voinempa joutua irroittamaan murikan, ja kattoo, liikkuuko se.

    Temppu
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    tää toimii varmasti polta se
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niiku mikä pitäs polttaa et vika korjautus?
    Nortti, malppi vaikko joku kevytsavuke?
     
  8. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    Hei kattoppa se tyhjäkäynti katkaisin. Se on sellainen mikrokytkin ilmaläpän aukaisija vipusessa. Monasti sen kytkimen varsi on murtunut/taipunut irtipoikki ja aiheuttaa em. oireita...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    tyhjäkäynti katkasin tuli mullakin mieleen ....pitäs "napsahtaa" sillon kun on ihan millin verran vedetty kaasuläpästä ja "napsahtaa" uudestaan kun kaasun laskee pois jos ei napsu ni säädä se niin et napsuu...
     

Kerro tästä muillekin!