Aurauskulmien säätö itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja virta, 31.3.2011.

  1. virta

    virta Gearhead

    Ratti vinossa ja rengasta kuluu,,onko säätöä mahdollista tehdä itse ja miten mitata?
     
  2. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

  3. fennia

    fennia Gearhead

    Eipä aurauskulmien säätöön tarvi kun 2kpl nuppineuloja + rullamitta + kaveri. Näillä vermeillä säädeltiin joskus kilpa-autoihinkin kulmat ja jopa muutama suomenmestaruus tuli.
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mulla on kahdesta putkesta tehty "teleskooppi" jossa naulat päissä. vaari tehny joskus 60-luvulla ja edelleen käytössä 8)
     
  5. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    ootte kuitenkin keulinu koko suoran ni ei oo kulmat niin tarkat :rotfl:
    Toi levy on helppo jos ei oo kavereita.niinku mulla :poff:
     
  6. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  7. fennia

    fennia Gearhead

    Ihan sama periaate tässä "nuppineula versiossa". Ainut vaan, että pyöritys suunta mittausten välillä on vähän nuukempi :eek: :eek: :eek: . SM tuli muuten ihan mutkaradalla, ja itse asiassa PM:äkin...
     
  8. rasse

    rasse 1st gear

    Jos tosiaan haluaa renkaita säästää ja olla varma asiasta niin mieluummin nelipyörä suuntaukseen joka maksaa sen 60-70 erkkiä... Samalla tulee kateltua camberit yms. säädöt koska pelkkä aurauksen kulma ei syö rengasta...
    Voihan noita itsekkin tehdä em. tavoilla ja on tullut tehtyäkin....
    Ei vain jaksa miettiä mikähän säätö on vielä pielessä kun kuluu vaikka säädin yms..... :wink:
     
  9. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Maalarinteippiä renkaaseen niin saa helposti hyvän merkin. Tosin jos ratti on vinossa niin se auto todennäköisesti kulkee kylkimyyryä. Silloin pitää ottaa vähän perusteellisemmat mittaukset. Ranskattaresta ainakin sai otettua aika hyvän ristimitan vanteista. Sillä pystyy vähän katsomaan sojottaako renkaat eteenpäin vai molemmat samaan väärään suuntaan. Ihan tasainen alusta ja mittaa niin korkealle vanteisiin merkin kuin pystyy. Mitta täytyy tietysti saada suoraksi. Sillä systeemillä saa sen ratinkin suoraan jos on kulmista kiinni.
     
  10. Mandula

    Mandula 1st gear

    Juuri kävin säädättämässä Euromasterilla Valiantin kulmat, pari tuntia kaveri tappeli auton alla että sai etupyörät kohilleen, ei meinaan tapahtunut mitään kun niistä säätöholkeista väänteli :S

    Noh, ei se sen jälkeen enää kerennyt takapäälle mitään tekemään, kuulemma jokusen millin harittaa sivulle..
    Mietin vaan että kannattaako sitä alkaa suoristeleen vai ajanko vaan niin kauan että unohtuu koko asia?

    60e tarvi tuosta maksaa, vähän sain hyvänä asiakkaana alennusta ;)
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    jos oikein kunnolla viilat motin ja laitat yvät kumit taakse niin eiko se mene nollaan se ahritus kun vähän raottaa :odroll: :D
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kiinnostava aihe...
    Mäkin haluaisin säästää renkaita ja olla varma ja teettää nelipyöräsäädön mutta tietääkö kukaan paikkaa missä säädättää 91 Capricen kulmat pääkaupunkiseudulla kun takapyörät on puoliks piilossa eikä laitteita saa vanteeseen kiinni?
    Viimeksi säädin pickuppiin laservatupassilla takapyörien mukaan vähän sinne päin ja kun menin säädättämään niin heitti kuulemma 1 asteen???

    Miten tuo A.X.U:n mainitsema laite toimii eli miten säätö/havainnointi tapahtuu?
    :odroll:
    - Jani -
     
  13. linis51

    linis51 3rd gear

    Kun mun Chevelle oli 4 -pyörämittauksessa niin takapäätä nostettiin pukilla sen verran että mittalaitteet sai kiinni takapyöriin.
    Tuloksista sitten näki että taka-akseli on sitten hieman vinossa auton alla.

    Alatukivarret ja varsinkin niiden pultit vaihtamalla taka-akseli asettu melkein suoraan.
     
  14. virta

    virta Gearhead

    Laudoilla kokeilin itse säätää..näkyy tuo aika hyvin onnistuvan,pallonivelen yksi kierros on monta senttiä laudanpäässä,tarkkaa hommaa :eek:
     

Kerro tästä muillekin!