Auto sähköasentajaa??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Hot Rod Drivers Joensuu ry', aloittaja cam68, 6.7.2007.

  1. cam68

    cam68 1st gear

    olisko joku osaava ja siistiä/toimivaa :D jälkeä tekevä sähkö asentaja kiinnostunut ottamaan pienen urakan esim. kesälomansa pilaajaksi :rotfl:
    ei vaiskaan siinä monta päivää menis jos joku oikeesti perillä mitä ja miten tehdään.. kyseessähän olis tuohon miun 68 camaroon alusta alkaen sähköjen teko ns. metritavarasta.. ei ne kait niin vaikeita ole tehdä :eek: paitsi miulle :rotfl:
    korvauksesta voitaisiin sopia ihan henkilö kohtaisesti.. mutta esim. olen ajatellut jos joku vaikka puoli ammattilainen ne tekis ja siinä menee vaikka 3pv.. (tekeekö ne kolmeen päivään?) en todellakaan tiedä mut ajattelin jotain vaikka 250e puhtaana käteen ja kahvit, ruuat ja siististä jäljestä saa asentaja mukaansa hienon ja kalliin esim. VISKI pullon. jonka kanssa sit voi muistella sitä menetettyä vapaa aikaa mikä piti camaron kojelaudan alla ryömiä :D Rohkeasti vain yhteyden ottoja tännepäin jos kiinnostusta löytyy.. tuo projekti kun seisoo nyt jus vain ja ainoastaan noiden tekemättömien sähköjen takia..
    T.Harri
     
  2. v-v

    v-v Gearhead

    Mitenkä....onkos sulla tarvikkeet valammiina?mimmonen aikataulu ois et millon alottaa ja millon lopettaa?onko sulla kuvia sähköistä vai tehdäänkö omasta päästä?

    Siis sulla ei oon nyt Chevyssä mitään piuhoja?
     
  3. turjake

    turjake 3rd gear

    vai tehdäänkö omasta päästä :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  4. v-v

    v-v Gearhead

    No niin niin :rotfl:

    Jos polla vaan tarpeeks säteilee :rotfl:
     
  5. cam68

    cam68 1st gear

    no niin eli piuhoja ei ole paikallaan kuin ratti putkessa :D
    yksinkertaiset sähköthän tuohon tulee ns.valot vilkut lämppäri ja bensapumppu.. ei ole mitään hienouksia tulossa. tarvikkeet käyn hakemassa kun asentaja tekee listan mitä tarvitaan ja sit kun jotain uupuu niin lisää käydään.. aikataulua ei sen kummemmin ole mut olisin itse vielä 2vko lomilla jos se antaa jotain suuntaa.. aloittaa sais vaikka huomenna..
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Mustasta ja punaisesta johdosta ja apikoista kyllä vetää sähköjärjestelmän vaikka sitten omasta päästä. Pelaa ja toimii aikansa mutta auta-armias jos joskus joku muu joutuu sitä vikaa sitten etsimään.
    Ikävimmissä tapauksissa voi taasen palaa koko auto.

    Mutta kun autosi on noinkin classikko ja entisöintimielessä varaosien suhteen helppo, niin mikset osta valmista johtosarjaa. Veikkaan että jostain päin maailmaa löytyy valmista sarjaa joka ei ole kuin liitellä paikalleen. Johdot ja liittimet on oikeat ja sähkökuvien mukaiset.
    Liittimet on se a ja o, johtoakin autoista löytyy kymmenniä eri värejä/paksuus yhdistelmiä.
    Autosi arvo nousee enempi valmilla johtosarjalla kuin mitä ero siihen Bilteman "johtosarjaan"+asentajaan.
     
  7. cam68

    cam68 1st gear

    ei muuten tämän camaron arvo nouse yhtään vaikka tilaisminkalaisen johtosarja siihen :rotfl: vaikea selittää mut kysäse vaikka Luakkoselta se on sen muutaman kerran nähny :D tässä kun ei ole yhtään komponenttia alkuperäistä mihin minkään valmistajan johtosarjat kävis.. joutuis vaan enemmän muokkaamaan niitä kun tekemään kokonaan uusista..
    sori on yksi kohta viimeviikolla tuli uusi pyyhkijänmoottori :D sitä ei ole muuteltu..
    joo onhan nää entisöitynä classikoita mut tätäpä ei olekaan entisöity..
    muutoksia alkuperäiseen on niin paljon et museo katsastajalta menis löysät housuun jos se siinä mielessä rupeais tätä katselemaan :D

    ja aikaahan tässä vielä on eihän se kevään näyttlykään ole kuin siellä äitienpäivän paikkeilla.. kun viimeksi luakkoselle näyttelyssä lupasin et jos kelpuuttavat niin tuon seuraavaan :rotfl:
    kerrotaan nyt sen verran noista sähkömiehn tulevista painajaisista,kokonaan uusi mittaristo..käsittää 7kpl autometer mittareita,lämmityslaite ihan jostain muusta..68 firebirdin etuvilkut,uudet ajovaolumpiot parkeilla,c5 corveten euromallin takavalot,päävitakatkaisin ja nappi startti keskikonsolissa. sähköinen bensapumppu,sähkö tuplaflektit termari ohjauksella ja parit ledi valot,ynm.. ei kuitenkaan osaavalle mikään mahdottomuus..
     
  8. cam68

    cam68 1st gear

    ai niin ja totta et kyllä valmistajia johtosarjoille löytyy.. tekisivät PAINLESILLÄ vaikka tähän custom työnä ihan just käypäisen,on vaan jonku verran hankala selittää tuonne rapakon taakse millaisen haluan.. :D ja tulis hyvä..
     
  9. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Hienoa että kaikki ei oo entisöintiin höyrähtäneet...senhän kerkee sit myöhemminkin. Hot rottia vaan .......!!!!!!!!!!
     
  10. cam68

    cam68 1st gear

    juu ei entisöintiä.. oman maun mukaan tylyä asennetta omaan autoon.. hieman racea. ynm. pientä mm. metalligrafiitti harmaa mattana on väri mikä päällä.. 8)
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No se sama johtosarja antaa varmasti sähköä niin alkuperäiselle sealedbeam kuin vaikka mille C5 valoumpiolle :)
    Kysehhän on vaan siitä että että joku on sen johtohässäkän jo valmiiksi tehnyt. Ei siitä että johtosarjan mukana tulee pussihousut.

    No jos sitten taasen haluaa kulkea omia polkujaan niin on kyllä itse valitettavan monesti osattava ne navigoida.
    Ja sitähän minä en virallisesti enää tiedä mitään :)
     
  12. cam68

    cam68 1st gear

    :eek: miks se pitää olla joku johtohässäkkä?? sen verran miekii oon perillä et eiköhän tuonne takakontin suuntaa riitä kun vetää siististi 7napasella.. luuslis siitä riittävän niin valoille vilkuille ja benspumpullekin..?? :eek: sen takia etsin osaavaa sähkö miestä tai miks ei naista :D kun itsellä ei taitoa tehdä ja kun haluan nimenomaan siistiä ja toimivaa jälkeä enkä mitään musta pun piuha siellä täällä ja apikot löysällä sulakerasiassa..
    kait sitä saapi jotain näissä projekteissa teettää toisilla jos ei mitä itse hallitse.. mut en minäkään meinaa sellaiselle antaa tätä urakaa joka ei tee sitä minun vaatimustason mukaan 8) luultavasti se maksaa jotain mut mikä ei maksais?? on tähän jo niin paljon poltettu euroja et ei tämä projekti kaadu enää sähkötöihin..
    ja vielä noista johtosarjoista.. jos oikeesti saisi selitettyä tuonne rapakon taakse mitä ja miten nuo asiat tuossa miun autossa on niin takuulla tilaisin Painlesin custom sähköt tähän.. maksoi mitä vaan.. mut aika mahdotonta se vaan on..eri asia jos ne äijät olis vaikka joensuussa sitä pajaa pyörittämässä niin siellä tämä olis jo..
    sellainen käsitys miulla vielä on et ei varmaan ole ainut auto tämäkään suomen maassa johon tehdään sähköt ns. metritavarasta ja ne vielä tulee toimimaan.. kuulin Luakkoselta ja parilta muultakin joensuun harrastajalta eräästä siellä vaikuttavasta harrastajasta joka tehnyt useampaankin autoon sähköjä, niin sillä tännekin hieman hakua laitoin jos sattuisi kiinnostumaan.. :D on varmaan jo käynytkin lukemassa,mut taitaa olla kiireitä :D vai..? :D
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    En minä puhu mistään johtohässäkästä. Puhun johtosarjasta jossa on valmiit piuhat kaikille autosi sähkölaitteille liittimineen. Siihen on pitkä matka siitä 7-napaisesta peräkärrikaapelista.

    Vinkkinä muuten, että nuo valot, vilkut, eteen ja taakse ja bensapumpun piuha on pienen pieni osa auton sähköjä, ne vetää johdot vetää hetkessä. Mutta kun 95% jopa 60-luvun autonkin sähköistä risteilee siellä kojetaulun ja tulipellin välissä, joidenkin poiketessa konehuoneen puolella. Siellä on kymmeniä ja kymmeniä liittimiä sisävaloille, mittarivaloille, mittareiden antureille, eri sähkölaitteille, virtalukkoon 4-5 eri paksuista piuhaa, toistakymmentä piuhaa sulakerasiaan ja releille, valokatkasijaankin menee autosta riippuen 6-8- piuhaa, entäs kaikki katkasijat ja numikat...latauksessa, siis laturi-säädin-merkkivalo on jo harrastajalle haastetta, kuten myös saada rattiputken tööttä ja vilkut pelaamaan myös jarrua polkiessa..
    Puhumattakaan lämppärin tai lasinpyyhkijöiden saattamisesta toimintakuntoon, niistä löytyy etuvastusta, potikkaa ja ihmeellisiä maadoituksia. Niiltä, kuten muiltakin sähkölaitteilta pitää myös virran katketa kun autoa startataan ym. jännää


    Olen kohdannut kymmeniä autoja joihin on menty tekemään sähkövirityksiä omasta päästä ja kun jotain ongelmaa on, kuten aina on, niin niistä ei sitten erkkikään ota enää selvää. Edelliset korjaajat ovat vetäneet uutta piuhaa aina tarvittaessa.
    Tämän takia suosittelin että hanki valmis sarja. Kalliimmaksi se ei ainakaan pitkässä juoksussa tule. En väitä etteikö autosähkömies tai kuka tahansa saa metritavarasta sähköjä autoon vedettyä, niihän ne on tehdyt Rolls Royceenkin.
    Eron vaan huomaa kun tulee ensimmäinen ongelma, oikeanlainen oikein koodattu ja oikeille liittimillä oleva systeemi on vaan 100 kertaa parempi.
    Jos on sähkökaaviot, oikeanlaista ja väristä- piuhaa joka kohteeseen ja uudet oikeanlaiset liittimet niin mikä ettei, aina paranee mutta sittempä ei enää säästön puolelle mennäkkään.

    Minun neuvoani voi noudattaa tai olla noudattamatta.
     
  14. cam68

    cam68 1st gear

    Adventurer, oikeesti taidat tietääja osatakin jotain.. kiinnostaisiko urakka?? tarkoitus on et tuon auton sähköt tehdään ammattimaisesti mutta kuitenkin harrataja pohjalta(lue harrastaja ystävälliseen hintaan) :rotfl: ja just niin kuin tuossa viestisi lopussa mainitsit.. uusilla liittimillä oikeilla johdoilla ynm..
     
  15. cam68

    cam68 1st gear

    Löytyi ja säästyy viskikin kun ei käytä.. :D :rotfl:
    mut taitaa joutua itsen sen käyttämään sit kun sähköt tehty :rotfl:
     
  16. lemmy

    lemmy Gearhead

    Hei Adventurer. Olen itsekin miettinyt noita valmiita piuhasarjoja ja katsonut noita ebayssa myytävänä olevia. Niissä ei ole ainakaan kuvista päätellen ollut alkuperäisen oloisia noi liittimet. Näyttää että kaikki on tyyliin jotain samaa mitä Biltemastakin saa. Sulakerasiasta alkaen. Olisin valmis joskus sellaiseen alkuperäisen kaltaiseen joskus sijoittamaan jos sellaisen löytäisin. Tiedätkö mistä voisi kysellä?
     

Kerro tästä muillekin!