auto virosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kapa, 2.6.2009.

  1. kapa

    kapa 3rd gear

    jos haen viron rekisterissä olevan auton, minkälaiset paperit tarvii saada auton mukaan, että saan sen rekisteriin täälä kotona?
    mihin pitää mennä suomen puolella minkäkin lappujen kanssa
    muutenkin ohjeet miten pitää toimia.
    jos et jaksa kirjoittaa tänne niin laita vaikka numero privana niin voin soitellakkin. näyttäisi, että asia tulee ajankohtaiseksi kenties jo viikonloppuna.
     
  2. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Virolainen rekisteriote ja luovutustodistus/kauppakirja otteeseen merkityltä omistajalta. Tarvinneeko tuo muuta? Viisaammat korjaa...
     
  3. kapa

    kapa 3rd gear

    olisko ketään oikein omakohtasia kokemuksia omaava joka viittis jeesata.
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

  5. kippis

    kippis Gearhead

  6. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Todella helppo homma jos auto on Viron rekisterissä.

    Virossa ei ole kaksiosaista auton otetta , on vain teknillinen osa.
    Tee luovutuspaperit omistajan kanssa.

    Tarkista omistajalta että autossa on voimassaoleva liikennevakuutus.
    Sitten vain aja laivaan ja aloita Suomessa rekisteröintiprosessi.

    Mitään Viron vientikilpiä ei tarvitse jos auto on Viron rekisterissä ja virolainen liikennevakuutus on voimassa.

    Noin onnistui ainakin pari kuukautta sitten.
     
  7. kapa

    kapa 3rd gear

    kiitos, samansuuntaista infoo oon saanu muualtakin. katotaan kuinka äijän käy....
     
  8. lesabre

    lesabre 1st gear

    turha matka omalla kohdallani..

    Omat kokemukset auton hankinnasta Viron suunnalta on (lienevätkö poikkeuksellisia?) negatiivisa: vähän kärjistettynä jos kyse on yhtään edullisemmasta autosta, niin kusetusta löytyy. Ja siinä ovat muuten lahjakkaita (kolarihistorian pimittämisestä mittarin veivauksiin osui omalle kohdalleni kun muutamaa LT1 Roadmasteria siellä kävin katsomassa viimekesänä..). Lopputuloksena sai todeta, että kannattaa pitäytyä vaan ”järkevän hintaisissa” yksilöissä sielläkin (pätee varmaan kaikkialla, ne halvat on oikeasti jostain syystä halpoja. Viroksi se muuten tarkoittaa suoraan huonoa heh) ja sitten verojen ja hakujen jälkeen ollaankin yhtäkkiä niissä hinnoissa, mihin Suomestakin alkoi irtoamaan hyviä autoja perus 10% tinkaamisen jälkeen. Ostinkin omani lopulta Suomesta.. Mutta toivotan sinulle parempaa onnea!
     
  9. Bubbles

    Bubbles 3rd gear

    Ei ollut ongelmia ainakaan tänään viron kilvillä suomeen ajellessa kun kävin hakemassa auton. Vakuutus ja noi paperit kuntoon niin ei muuta kuin ajat laivaan. Tingin vielä kauppaan liikkeestä kuskin ajamaan auton satamaan niin ei tarvinnut itse sekoilla Tallinnan liikenteessä :wink:
     
  10. ford59

    ford59 1st gear

    Joskus varoittelivat paljon viroon myydyistä "lemon" amerikan-autoista. Esim. tulva vaurioista autoa ei amerikoissa saa rekisteriin, vaan se romutetaan tai myydään ulkomaille. niitä meni kuulemma joskus paljon viroon myyntiin.
     
  11. heicola

    heicola 3rd gear

    Ensikertalaiselle neuvoja.
    Olen kaiketi nyt torstaina 28.1.2010 lähdössä hakemaan 1996 6.5dsl Suburbania Virosta, joka olisi tarkoitus rekisteröidä henkilöautoksi täällä Suomessa, niin kuin se on nyt Virossa.

    -Auto on Viron reksiterissä mutta katsastus umpeutunut lokakuussa 2009 - jolla ei kai merkitystä suomeen tuotaessa?!??

    Myyjä lupautunut tuomaan auton Tallinnaan. Tai hakemaan minut Tallinnasta ja viemään Haljalaan (n.75km Tallinnasta), jossa auto on, josta ajaisin sen itse Tallinnaan ja siitä laivaan. Myyjä lupautunut ottamaan sille sikäläisen siirtoluvan ja vakuutuksen.
    - Kumpi järkevämpi?!

    - Tarvitseeko laivaan menossa muuta kuin kauppakirjan, joka toimii myös ilmeisesti luovutustodistuksena?!

    - Ja auton rekisteriotteen - joka Virossa lukeman perusteella yksiosainen?!??

    - Tarvitseeko autosta tehdä rekisteristäpoisto Viron päässä? Jos tarvii miten? Vai voiko auton ajaa suvereenisti Suomen katsastuskonttoriin ja tehdä rekisteristä poiston vasta täällä ja palauttaa kilvet?
    - Kumpi järkevämpi?!

    - Suomen päässä Tulliin, josta saa väliaikaisen siirtoluvan/siirtokilvet (kuinka kauan voimassa henkilöautossa/yksityishenkilöllä?) ja sitten katsastuskonttorille maahantulokatsastukseen ja sitten tulliin tekemään verosysteemit - vai mikä on järjestys?

    - Sitten veropäätöstä odottelemaan?



    helppo - miksi kaikki eivät sitten hae autoja ulkomailta..... :eek:
     
  12. scrode

    scrode 1st gear

    Olen itse myös lähdössä hakemaan autoa Virosta, mutta homma ei ihan hanskassa, auto kuulemma kannattaisi olla katsastettu Virossa, ja Viron kilvissä tuotaessa Suomeen. EU maan katsastus täytyy kelvata Suomessa, ehkä helpottaa hommaa, en tiedä. Asiaa tuntevien taholta olen saanut tietää, että katsastus, tai katsastus ja rekisteröinti ei ole ongelma siellä, ja kustantaa about parisataa euroa. Parin kolmen viikon sisällä kuitenkin tarkoitus lähteä tsekkaamaan homma ihan itse.

    scrode
    cad -65
    van -89
     
  13. DD6

    DD6 Gearhead

    Konditionaalin -isi-muotoa käyttäen, ei pitäisi. Tullista saat sen siirtoluvan, jolla ajelet. Ainoastaan rekisteröintikatsastuksen hintaan se vaikuttaa: Jos katsastus on voimassa, on hinta monta kymppiä halvempi.

    Jos Tallinnaan tuo, niin käyt siellä päässä ajamassa koeajolenkin. Eipä tartte pidempää matkaa ajella tuntemattomilla teillä :)
    Ainakaan Eckeröllä ei tarvinnut kuin käydä kassalla vilauttamassa papereita, joista näkee rekisterinumeron. Paperi on pieni vihreä leiska, ja yksiosainen.
    Tuolta löydät juttua: http://www.ark.ee/atp/index.php?id=361

    Se poistuu automaattisesti muutamassa päivässä, jos myyjä sen tekee. Voit sitten jeesata kaveria ja lähettää hänelle kilvet postissa, ja kaveri saa siitä hyvästä 30 euroa itselleen.

    Suunnilleen noin se taisi mennä.
    No helvetti, pelottavaahan se on! :rotfl: Oikeasti jännitti pirusti, vaikka vallan liikkeessä tehtiin paperit, saatiin ajaa kunnon lenkki, ja vielä lisäksi käytiin liikkeen nosturilla tutkimassa auton pohja. Onneksi oli kaveri mukana, että saatiin lastattua peräkonttiin tarpeeksi lohtujuomia.
     
  14. DD6

    DD6 Gearhead

    Toimii euro- ja japsiautoissa, jotka on tyypitetty, mutta jenkkilän tuonteihin pitää kuitenkin tehdä ne suomalais-ugrilaiset vilkku/sumuvalojumpat ynnä muut, kun rekisteröimään alkaa.

    Tietenkin se katsastus auttaa määrittämään sen, että vehje on tieliikennekelpoinen ja kaikin puolin ehjä.
     
  15. Camino78

    Camino78 3rd gear





    Kannattaa pyytä myyjän katsastamaan auto ennen myyntiä, ja tuomaan se sitten Tallinnaan satamaan lähettyville koeajettavaks. Koska se katsastus virossa ei maksa paljon. Samalla poistaa sen että autossa olis jotain vikana.

    Toinen homma taas on se että, Haljalan reissua kannatta välttää. erityisesti jos yksityiseltä ostat. Ellei sulla ole virossa kavereita jotka voi lähteä mukaan.

    Autoliikeet ovat taas eri asia. Ne toimittavat auton sulle satamaan, paperi hommat valmiina ja auttavat tarvittaessa lastauksessa.

    Mitä lähempää satama pääset tekemään autokauppoja, niin sulle parempi.
    Jää se turha seikkailu pois nääs.
     
  16. Ämbee

    Ämbee 3rd gear

    En kyllä luottaisi katsastukseen. Meinaan olen itsekin katsastanut tällä Suomen maassa sellaisia romuja, että ei niitä olisi kehdannut edes romuttamoon viedä. Enkä usko, että Viron katsastus on yhtään luotettavampi... :wink:
     
  17. heicola

    heicola 3rd gear

    Kiitos,
    Tuosta oli kyllä apua.
    Omistajan kanssa sovittiin että käy katsastuskonttorilla näyttämässä auton ja ottaa siihen vakuutuksen. Käyn Tallinnan pimeillä kujilla koeajamassa sen ja ajan tuliaisviinat takakontissa laivaan.
    Vaikka katsastuksella ei niinkään väliä, mutta säästää se ainakin jonkun roposen katsastuskonttorin päässä minulta ja "ehkä!!" välttää suurempaa vaivaa...
    Nyt vaan laivamatkaa varaamaan....

    ...ai niin ja jostain pitäisi kai ne rahatkin hommata.
     
  18. hunter

    hunter 1st gear

    Miten olette maksun hoitaneet viron autokaupassa?
    En viitsisi lähteä taalat taskussa sinne.
     
  19. nysse1

    nysse1 1st gear

    En juurikaan paljoa laskis siihen katsastukseen.Emännän auto just leimattu 500 kruunuu=n33e ja ei ikinä menis suomessa tai virossakaan läpi jos konttorille pitäis mennä joten olkeehan varovaisia :)
     
  20. toukohousu

    toukohousu 1st gear

    Eli kerrataan vielä tyhmälle (siis minä) tämä Viron paperi asia.

    Jos auto on tavallinen eurooppalainen käyttö kippo, joka on viron rekisterissä.

    Tarvitsen Suomeen tuotaessa.

    -Virolaisen rekisteriotteen, joka on minulle auton myyneen henkilön nimissä.(vihreä lappu).

    -Kauppakirjan(sama kuin esim. suomessa vakuutusyhtiöiltä saatava "irto" luovari.

    Jotain muuta, vai menikö ihan pieleen? :oops:
     

Kerro tästä muillekin!