Autoharrastajat jotka EIVÄT laita autoa omiin nimiiin!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja muggo, 25.4.2008.

  1. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    LUOVARI kannattaa tehdä aina. Joskus taannoin, useampi vuosi sitten möin vanhan omegani Hagertin pojille ja onneksi ymmärsin tehdä luovarin. Ei mennyt kuin pari-kolme viikkoa kun eräs rikoskonstaapeli soitteli ja kyseli jotta ootkos ajellut viimeaikoina poliisia karkuun kioskiryöstön jälkeen.... Oli muuten luovarista huomattavaa apua asian selvittelyssä :wink:
     
  2. jviirret

    jviirret 1st gear

    Myös ostajan henkkarit kannattaa tarkistaa, ettei käy "eihän tämmöistä henkilöä ole olemassakaan, noikohan tekasit luovarit kioskiröstön jälkeen..." tms.

    Jukka
     
  3. jake74

    jake74 1st gear

    kaveri myi sieran mustalaisille. meni puolituntia ni soitetiin meijän kylän shelliltä että jäikö bensat maksamatta. onneksi kaverilla oli luovari tehtynä.
     
  4. henry ford

    henry ford 1st gear

    Olen käyttänyt jo monta vuotta autokauppiaan neuvomaa konstia, eli otan luovarista kopion ja faxaan sen vakuutusyhtiöön. Silloin asia on minun osaltani loppuunkäsitelty, tekee ostaja siten mitä tahansa.
     
  5. muggo

    muggo 1st gear

    Hahahaha, 4kk sitten ois pitäny auton vaihtajan laittaa auto omiin nimiinsä, nyt tuli sitten tulekivenkatkuinen viesti että 'diipadaapa piti olla auton leimattu sillon ja tällön (oli kyllä ihan oikein, kirj. huom), ja ny vei kytät kilvet ja dippadaapdaaplakaaplaaplaa, nettiauto.com ja poliisi ottaa yhteyttä kun olen kusettanut että auto oli leimattu" tms. No olihan se leimattu mutta kytät varmaan vei kilvet sen takia ettei ole apina laittanu omiin nimiinsä ja ei ole vakuutuksia maksellut ja veroja :rotfl: :rotfl:
    Varmaan kerännyt rohkeutta monta kk:ta että voi pistää viestiä näin lauantai-iltana, ei paljoa ressaa tommoset jotka ei autoa pistä omiin nimiinsä ja kaupat on tehty monta kk sitten.
     
  6. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    :rotfl:

    oikein.
     
  7. muggo

    muggo 1st gear


    Hiton 020202 ei päässy muka AKE:n tietokantaan käsiksi, koitin kysellä että kenen nimissä auto on tällä hetkellä :rotfl:

    Mutta oli niin tai niin niin ei voi muuta kun :rotfl: :rotfl:
     
  8. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    miulle tuli joskus kirje helsingistä, maksamatonta parkkisakkoa muistuttelivat. enpä ollu käyny helsingissä pitkään aikaan, ja hetikohta tajusinkin et sehän on sen afrikkalaisen ostama rolla johon on lappu laitettu.

    kaivelin arkistoani, ja löytyihän sieltä talvitakin taskusta luovari. ja onnekseni olin käyny myyntipäivänä näyttämässä sitä vakuutusyhtiössä, ja olivat laittaneet päivämääräleiman siihen.

    tuli vaan mieleen, kun kävin näyttämässä sitä paperia, ni ihmeteltiin ihan porukalla sen afrikan miehen antamia tietoja. se oli ostanu sen jonkun kolmannen osapuolen nimiin. (afrikkaan ne sen kai laivasivat) ei niistä tiedoista ottanu tolkkua kukaan, osoite oli jossain brysselissä eikä ollu mitään havaintoa et kumpi niistä nimistä oli etu- ja kumpi sukunimi. mut niin se vaan poistu miun nimistä.
     
  9. muggo

    muggo 1st gear

    Mä taas taidan odotella sitä nettiauto.com:n tai poliisin yhteydenottoa :rotfl;

    En siis vastannu tolle jannulle mitään, päissään ku olin niin vahingossa poistin sen viestinkin... no eniveis, edelleen oottelen sitä yhteydenottoa.
     
  10. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Minä olen miettinyt mitä ne tällä voittaa. Ajaako ne ilman vakuutuksia ja veroja mahdollisen leiman loppuun ja jos napsahtaa niin kilvethän siinä vain lähtee ja ehkä takautuvat vakuutusmaksut sekä verot. Kolaritilanteessa vastapuolen vahingot maksanee joku liikennevakuutusyhdistys ja perii sitten jos saa mitä perittyä tältä vahingon aiheuttajalta. Mene ja tiedä. Näköjään kuitenkin varsin suosittua huvia nykyään.


    Myin nimittäin tuossa aikoinaan yhden volvon ja tein siitä tietenkin luovarit ja parin viikon päästä kokeilin tekstiviestillä autofakta zerXXX numeroon 16400 ja kappas vain, auto oli edelleen minun nimissä eli eipä ollut ostaja sitä itselleen rekisteröinyt. Menin luovarin kanssa katsastuskonttorille ja nkerroin tilanteen jolloin virkailija laittoi sinne koneelle tiedon, auto myyty.

    Vielä parin kuukauden jälkeen auto oli nimissäni ja hyvin usein se tuli tuolla kaupungilla vastaan. Eli oli ja pysyi ihan päivittäisessä ajossa kunnes muutaman kuukauden jälkeen olikin omistajatiedot päivittyneet mutta ei sen heebon tiedoille kenelle auton myin.
     
  11. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Pitihän tämäkin vielä kokea, perkele :mad: Eli siis koko tarina menee kutakuinkin näin: Tossa talvella tein vaihtokaupat. Annoin sille tyypille vaihdossa Suzuki -moottoripyörän ja sain vaihdossa Chevrolet lava-auton. Kaupat sujui ihan hyvässä hengessä ja se tyyppi vaikutti ihan asia kaverilta. Vielä muutama päivä kaupanteon jälkeenkin keskusteltiin ja se lupasi tuoda tuohon autoon vielä kaikkia osia toisesta, puretusta autosta, joka oli niiden tallin pihassa. Ja lupasi samalla hakea pyörän loput osat. Ei oo näkyny. Viimeinen sähköposti minkä siltä sain, oli kun se lupasi vielä osallistua kuljetuskustannuksiin, koska vein pyörän Lahteen ja toi auto tuotiin Lahdesta tänne Urjalaan kuorma-autolla. Ei oo rahojakaan näkyny eikä se tyyppi vastaa soittoihin eikä viesteihin. Nyt vähän aikaa sitten tuli vakuutusyhtiöstä lasku, koska se tyyppi ei ole hakenut sitä pyörää nimilleen eikä, yllätys yllätys, edelleenkään vastaa puhelimeen. En tiedä miksi siitä tyypistä ei enää mitään ole kuulunu, mutta ensi viikolla hankkiudun eroon siitä pyörästä nimiltäni.....
    Ai niin, autossa oli myös verorästejä. Ei paljon, mutta oli kuitenki. En tiedä onko vielä, mutta mulla semmoset ainaki menee ulosottoon jos on tarpeeks kauan maksamatta.....
     
  12. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    JATKOA SEURAA:
    Tänään aamupäivällä soi puhelin. Keskustelu meni suunnilleen näin:
    Soittaja: -Terve! Onko tää Suzuki sun nimissä, tää pyörä?
    Minä: -Tota, mää oon myyny sen.....
    Soittaja: -Siis mää sain ton pyörän vaihdossa veneestä ja se tyyppi sanoi että toi pyörä on sen kaverin nimissä kun se ei ite voi ottaa nimilleen. Antoi tämän numeron.
    Minä: -Muistatko sen tyypin nimen?
    Soittaja: -kertoo sen nimen
    Minä: -Joo, siis mää oon kyllä myyny sen pyörän sille tyypille, mutta se ei oo hakenu sitä nimillensä. Mutta emmää sen tyypin kaveri oo enkä varsinkaan tommosen jälkeen. Ja mää oon jo käyny laittamassa sen pois omilta nimiltäni kun en mää ala makselemaan vakuutuksia semmosesta mikä ei oo mulla.
    Soittaja: -Onko sulla sen pyörän papereita?
    Minä: -Ei oo kun ne on sillä tyypillä. Ooksää kokeillu soittaa sille?
    Soittaja: -Joo, mutta ei se vastaa.
    Minä: -Yllätys! Ei se vastaa mullekaan.
    Soittaja: -Se lupas lähettää ne paperit kun se sanoi että se on vahingossa ottanu jotkut väärät paperit mukaan kun se toi sen pyörän ja haki veneen. Taidankin mennä käymään poliisiasemalla.

    Myöhemmin päivällä se soitti uudestaan ja sanoi tehneensä rikosilmoituksen petoksesta ja uskoi saavansa sen pyörän nimillensä. Kysyin siltä että minkälaisen veneen se antoi vaihdossa, että vaatiiko se rekisteröinnin ja se sanoi että vaatii ja katsotaan nyt hakeeko se tyyppi sitä nimilleen :wc:
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joopa joo, mikä siinä nyt on niin vaikeaa, siinä auton rekisteröinnissä.
    Tänään kävin tekemässä oldsista myynti-ilmoituksen ja auto on myyty 30.5.

    Sama juttu edellisen farkun kanssa. Ostajalla oli hirveä hoppu saada auto, olisi pitänyt heti samantien myydä mutta itse vaan olin sen verran kaukana, että jäi seuraavalle päivälle. No kyllä äkkiä lähti mutta sitten sille rekisteröinnille omiin nimiin ei ollut kiire.
    No ei näissä hätää ole, luovarit on tullut tehtyä aina.

    Mutta mitenkäs käy, jos uusi omistaja ei rekisteröi autoa nimiinsä ja vanhakaan ei tajua käydä muuttamassa ennen verolapun tuloa (esim. vuosi parhaassa tapauksessa kuten myös vakuutukset). No uusi omistajan tapainen jysäyttää kolarin autolla. No poliisisetä tietysti käy rekisterissä olevan "omistajan" juttusille ja tämä tietysti sanoo, että sehän on myyty jo ajat sitten. Mitäs sitten?


    Tai jos sattuu olemaan ilkeä entinen omistaja ja ilmoittaa auton papereineen varastetuksi? :odroll:
     
  14. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    TOIVOTTAVASTI TÄÄ SOTKU JO ALKAIS SELVITÄ :mad: Viime viikolla soitti taas se tyyppi kenellä tuo pyörä on nyt. Oli viimeinkin saanut paperit. Se tyyppi joka ei ollu hakenu sitä omille nimilleen, oli kai toimittanu ne poliisiasemalle. Kai se oli pelästyny kun joutui poliisin kanssa tekemisiin :poff: Nyt sen uuden ostajan pitäis saada se nimilleen. Mun osalta alkais olla selvä. Saa nähdä palauttaako vakuutusyhtiö takautuvasti ne maksetut vakuutukset, ei tosin paljon kun oli seisonnassa. Ja lupasin antaa noi pyörän loput osat sille kenellä pyörä nyt on, kun toi yks ei niitä hakenu.....
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla on vähän sellainen tuntuma, että kun vakuutusyhtiön täti sanoo, että ladoppa tuohon 400-500 euroa, niin aika monelta juuri auton ostaneelta ja maksaneelta luottohäiriötiedon omaavalta menee homma puihin. Ja rekisteriinhän et ajoneuvoa saa ilman vakuutusta.

    Tästä olisi kiva kuulla oikeusasiamiehen kanta. Eli pakollinen liikennevakuutus ja koko vuoden maksu ennakkoon. Kun se muille myönnetään vaikka neljässä erässä.

    Eikös nämä omiin nimiin ottamisen hoitamatta jättämiset ole lisääntyneet juuri tuon maksukäytännön muutoksen myötä?
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    On se hauskaa, kun näköjään edelleen olen custom cruiserin omistaja ja vastahan tässä alkaa 3kk olla mennyt.
    No onhan siinä vehkeessä jo käyttömaksukin maksamatta.
    Miten oikeasti tuollaisessa tilanteessa, jos autolla ajetaan kolari ja se ei olekaan oikein kenenkään nimissä ja maksut rästissä.
    Tai ajetaan peltipoliisin välkkyvään silmään, ketähän sitten syytetään?
    Ja myynti-ilmoitus on siis tehty.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joku sanoi että AINA, siis AINA, sillä hetkellä kuin tavara vaihtuu, on tehtävä kirjallinen luovutustodistus jossa on molempien allekirjoitukset.

    Silloin pystyy todistamaan että kaupat on tehty.
     
  18. stangrider

    stangrider Gearhead

  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, minulla onkin sellainen ja käyty näyttämässä konttorilla.
    Auton tämän hetkisissä rekisteritiedoissa omistajana olen minä ja vakuutusyhtiönä minun vakuutusyhtiö ja autolla rasitteena luovutustodistus sekä maksamaton ajoneuvovero.
    Vakuutuksetkin on oikeasti poikki, että ei tässä pitäisi olla mitään ongelmaa mutta kuitenkin vähän arveluttaa.
    Mutta kai se vaan on luotettava järjestelmään.


    Joskus käy mielessä, että voisin poliisillekin ilmoittaa mutta en ole kehdannut.
     
  20. teme.lehtonen

    teme.lehtonen 1st gear

    Kyllähän se on mielestäni ihan omaa hölmöyttään jos ei tavaran vaihtuessa tee luovutustodistusta. Ei silloin voi mielestäni syyttää kuin omaa järjen vähyyttä. Tiedän että muutama kaverinikin on tehnyt tämän virheen ja he ovat ottaneet kyllä opiksi. Kyllä itse ainakin teen aina tarvittava paperit autokaupoissa
     

Kerro tästä muillekin!