Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Juu, se on jännä juttu, ja se olis se kaikista suurin ilmastotoimi, mutta siihen ei haluta puuttua.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aikas hyvin on romahtanut syntyvyys entisaikoihin verrattuna. Ja vieläpä ihan viimeisten muutaman kymmenen vuoden aikana. Luonnonvalinta toimii.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Teollisuusmaissa syntyvyys on alkanu laskea kuuskyöntluvun lopulta lähtien. Niissä vähemmän kehittyneissä maissa vasta viime aikoina.

    Ahvrikassa niitä jälkeläisiä taitaa syntyy vieläkin 4,75 kappaletta per hedelmällinen nainen noin niinku keskimäärin. Että ei ihme että niitä tulijoita riittää sieltä eurooppaan. Libyan muammar gaddafi se edesmennyt diktaattori sanoi aikoinaan että vielä on tuleva päivä että islam valloittaa maailman rauhanomaisesti ja tais minusta just tarkoittaa muuttoliikettä ja lähinnä pakolaisia.
     
  5. hmr66

    hmr66 3rd gear

  6. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Kasarilla pelättiin bensan loppumista koska aikalaiset pussihousut tarinoi 70-luvun soppakriisistä. Siitä huolimatta väsäiltiin outoja korinvaihtoja ja kauhisteltiin autoverotuksen yksityiskohtia. Ysärilla kaatui neukkula, taas pelättiin bensan loppumista, kauhisteltiin autoverotuksen yksityiskohtia ja rakentelusääntöjä. 2K alkoi kivasti, bensa ei ollut vieläkään maapallolta loppunut mutta rakentelusääntöjä piti ihmetellä senkin edestä. Uuden milleniumin ekalla kympilla jälleen pelättiin kaikkia edellisiä. Nyt on 2k:n toinen kehitysversio aluillaan. Jälleen gason hinta, verotus ja terveiden huvien jatkuvuus hirvittää. Tuntuu oikeastaan aika mukavalta koska mikään ei ole isommin muuttunut. AHK muuttui ensin AKEksi ja myöhemmin Trafiksi. Sama organisaatio yhä edelleen vi++uilee harrastajille, yhä samoin historiallisin konstein. Isoin muutos huveissa on mielestäni on ollut ettei importtikotterosta tarvitse maksaa 100% autoveroa uuden vastaavan arvosta ennen kiesin noutoa sataman tullihäkistä.

    Jotenkin kekkoslaisen, jollakin tapaa pysähtyneen tunnelman jatkumo tuntuu hiukan pervosti melko helpottavalta. Ei tarvitse luulla tai haaveilla yhtään mitään. Aiemmin opittu kauhun tasapaino on säilynyt vaikka ajat kuulemma muuttuvat. Teemaa pohtiessa tietää jo valmiiksi että yhteiskunnan asettamat reunaehdot jossain kohdassa asettuvat ristiriitaan yksilön huimien ideoiden ja toteutusta vaativien tarpeiden kanssa. Mikään ei ole muuttunut, ei edes poliittinen ilmapiiri kovin suuresti.

    Kasarilla kauhisteltiin autoihin tunkeutuvaa elektroniikkaa. Semmonen syöpä esti kotteroiden diy-korjaamisen ja kivat muutokset kokonaan. Niissä vehkeissä tarvitaan toimistollinen valkotakkisia insinöörejä säätämään jokainen komponentti. Myöhempi historia tarinoi ennusteen meneen totaalisesti pieleen. Sama touhu pakokaasuahtimien kanssa - ne ei sovellu harrastevehkeisiin koska ovat kauhean mutkikkaita (pun intended). Jälleen meni esson baarissa kattavasti valmisteltu kauhistelu ihan hukkaan. Patterikiesit ovat muodikkaita ja ovat tulleet jäädäkseen. Uskon että reipas nuorempi sukupolvi keksii konstit tehdä niistä oikein kunnolla vaarallisia.

    Näistä ajatuksista summattuna koen että autoharrastajalla on mahdollisuuksia selviytyä ajan paineessa. En jeesustele aiempien vuosikymmenten hienoudesta ja vaikeuksista, tai väitä että nykyskenssä olisi jotenkin helpompaa. Päin vastoin, esteet autoharrasteessa näyttävät kehittyvän jollakin tapaa logaritmisesti. Oletan kuitenkin että osaaminen kehittyy vastaavalla käyrällä. Apssin parkkiksen lyhyellä pätkällä ainakin näyttää että toivoa on. Lämpimikseni vain huutelen, näkemyksistäni ei tarvitse suuttua.
     
    SK-, Kruunusaari, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Eikä mennyt. Mulla ei ole peukalo keskellä kämmentä, mutta on minunkin pitänyt kutsua "valkotakkiset inisnöörit" paikalle kun varhaisälyhärpättimet ei toiminut, eikä millään logiikalla saatu omin voimin toimimaan. Laite saatiin "valkotakkisten insinöörien" toimesta kuntoon, mutta älä luule, että tämä olisi halpaa ollut...
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    [​IMG]
     
    SK-, kad_boost, Desoto57 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    -71 MoPar tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Asiaan on helppo ratkaisu. Jutun mukaan keskiluokka ja köyhät on saaneet jostain ihmeen syystä rahaa intiassa jolla sitten ostavat sähkövempaimia. Syntyy kulutusta tällöin lisää jota tuotanto ei kestä. Kupataan niiltä rahat pois jolloin eivät enää osta jonnin joutavia sähköä kuluttavia vehkeitä ni hiili riittää. Tosin maailman ilmastoa se ei auta kuin vähän. Tai keksitään vaihtoehtoisia tapoja kuten mirriä silittämällä hankaussähkön tuottaminen.

    Voidaan koota myös keräys jolla grillihiilet joita kotitalouksiin on ehkä kertynyt voidaan lähettää sinne tarvitseville. Kai ne siellä kattilassa palaa nekin.
     
  12. Kun vihreät on huutanut kurkku suorana, että maatalouden ja työkoneiden hiilidioksidipäästöt on saatava alas, niin tässä MT: jutuusa käy todellisuus ilmi:

    Maatilojen kannalta olisi toivottavaa, että kaasukäyttöisiä traktoreitakin tulisi markkinoille. Tällä hetkellä ainoa sarjavalmisteiseksi luettava kaasutraktori on New Holland T6 Methane Power.

    ”Kyseinen traktori on parhaillaan Ruotsissa testiajossa. Suomeen se ei ole tällä kertaa tulossa. Uskon, että biokaasutraktori on yksi tulevaisuuden ratkaisu. Sillä pystytään korostamaan myös maatalouden vihreitä arvoja”, Agritek Oy:n myyntijohtaja Antti Nikkola näkee.

    New Holland -kaasutraktori käyttää paineistettua, ei nesteytettyä, kaasua. Kaasusäiliö on sijoitettu traktorin keulalle.

    ”Yksi ratkaistava asia on se, kuinka traktorin toiminta-aikaa voitaisiin pidentää, jottei tankilla tarvitsisi käydä liian usein. Toisena haasteena on, että henkilöautoille tarkoitettu kaasutankkausasema ei sovi traktorin tankkaamiseen.”

    Agco Suomen markkinointipäällikkö Kimmo Kokkonen kertoo, että heilläkin tutkitaan vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä traktoreissa.

    ”Biokaasutraktoreita ei ole tällä hetkellä kentällä. Vajaat kymmenen vuotta sitten Valtralla oli testikäytössä sekä dieselillä että biokaasulla toimivia Dual Fuel -traktoreita, mutta ne eivät siirtyneet sarjatuotantoon”, Kokkonen sanoo.

    Maanviljelijä Tapio Riipinen Laukaasta konvertoi Valtran toimeksiannosta parikymmentä traktoria diesel- ja kaasukäyttöisiksi. Uusien Dual Fuel -traktoreiden valmistaminen loppui, kun Euroopan unionin päästönormit edellyttivät pakokaasujen puhdistusjärjestelmän sekä diesel- että biokaasupuolelle. Vaatimukset täyttävä järjestelmä olisi ollut kallis ja vaativa kehittää.

    ”Teknisesti biokaasu toimii polttoaineena vähintään yhtä hyvin kuin diesel. Pienenä ongelmana oli lyhyt toimintasäde. Dual Fuel -traktorit olivat niin sanottuja puolen päivän traktoreita. Kaasutankkien määrää ja kokoa ei voinut vapaasti kasvattaa niin, että ne eivät rajoittaisi traktorin normaalia käyttöä.”
     
  13. Seuraava jorina ei varsinaisesti koske Suomea, mutta sen verran universaalia, että laitan tänne kuitenkin.

    Kesäkuussa Suomen Uutiset siteerasi taloustieteen emeritusprofessori Matti Viréniä ja vertailua Kaliforniasta ja Texasista:

    Kalifornian ja Texasin osavaltioiden ilmastolliset erot ovat pieniä. Sen sijaan osavaltioiden verotuksessa on reippaasti eroa.

    – Yhdysvalloissa on kuitenkin käynnissä valtava taloudellinen, demografinen ja poliittinen rakennemuutos, josta media on lähes hiirenhiljaa. Leimallista tälle kehitykselle on ”pako etelään”. Perinteiset mahtiosavaltiot New York, Illinois, Pennsylvania ja Kalifornia ovat hurjaa vauhtia menettämässä asemiaan Floridan ja Texasin tapaisille etelän osavaltioille, Virén kirjoittaa.

    – Texas ja Kalifornia ovat lähes kaikissa asioissa toistensa vastakohta. Kaliforniassa on lähestulkoon demokraattien yksinpuoluejärjestelmä; suuri julkinen sektori ja kireä verotus, valtavasti laillisia ja laittomia siirtolaisia.

    – Texas on puolestaan republikaanien versio Amerikasta: jonkinlainen markkinatalouden näyteikkuna, Virén pamauttaa.

    Virén vertaa niin tulo- kuin yritysverojakin. Texasin verotus on kaikilta osin kepeämpää.

    – Hieman yksinkertaistaen voi sanoa, että Kalifornia on USA:n ”verohelvetti” ja Texas ”veroparatiisi”, Virén tiivistää.



    Tuo ei voinut olla tulematta mieleen, kun tänään Kauppalehti kirjotti Muskista ja Teslasta:

    Teslan pääjohtaja Elon Musk puuhaa muuttoa. Amerikkalainen sähköautopioneeri haluaa siirtää Teslan päämajan Kaliforniasta Teksasiin, uutistoimisto Reuters kertoo.

    Kalifornian Piilaakson maisemat ovat kaikesta päätellen muuttumassa Teksasin pääkaupungin Austinin katunäkymiksi. Parhaillaan Tesla rakentaa alueelle massiivista sähköautojen ja akkujen tuotantolaitosta.

    Eräänä syynä lienee Teksasin Kaliforniaa väljemmät verotuskäytännöt sekä alhaiset työvoimakustannukset.

    ”Olen innoissani voidessani ilmoittaa, että siirrämme päämajamme Kaliforniasta Austiniin Teksasiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Tesla olisi jättämässä Kalifornian”, Musk sanoi Teksasissa pidetyssä yhtiön vuosikokouksessa.
     
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Käsittääkseni sitä elinvoimatukea on Suomen hallinto ollut kiitettävästi hankkimassa tänne.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

  16. Retem

    Retem Gearhead

  17. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Niin, samaa muunneltua totuutta kuin od:n kirjoittajillakin.
    "Suomen kumulatiiviset päästöt suhteessa väkimäärään ovat maailman yhdenneksitoista korkeimmat." Kumulatiiviset päästöt on eri asia kuin Retem:n linkkaama CO2/asukas tilasto. Tosin tämäkään tieto ei varmasti aja Suomea eikä autoilijoita alas.
     
  18. Retem

    Retem Gearhead

    Niin, ja sitten muokataan tarkastettava ajanjakso omaan agendaan sopivaksi niin saadaan kumulatiivinen lukema pönkittämään omaa argumenttia.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, kun Suomesta aikoinaan lähetettiin maitojauhetta ahvrikkaan nälkää näkeville lapsille niin nää urpot maalas sillä jauhe/vesilitkulla savimajoja. Vitut niistä lapsista, niitähän saa tekemällä lisää.

    Tai myöskin kehitysapuna lähetettiin valmetin ratkoreita. Sinnehän ne jäi seisomaan savannille ja härät, ne nautaeläimet edelleen veti auroja. Siellä ukot istuu majan seinää vasten ja juo käynyttä kamelinmaitoa että pääsee irtautumaan arjesta ja naiset tekee kaiken työn ellei ole kysymys sitten metsastyksestä tai sotimisesta. Johan se Tatu Vanhanenkin, se professori mies sen totesi. Massa ei välttämättä tuo laatua, ainakaan henkistä jota voidaan mitata erilaisilla testeillä jotka kognitiivisia kykyjä mittaa. Ugh, olen puhunut.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  20. mikka

    mikka 3rd gear

Kerro tästä muillekin!