Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Virossakin on palkat jo nousseet siitä mitä ne oli, siellä taas muut kulut on monesti pienempiä. Meiltä lähti muutama kuski takaisin viroon, kun suomessa eläminen on liian kallista.
     
  2. Ei kai vässykäy suomalaiset sentään..

    Nyt tuli jäätävä varoitus Ranskasta: Kazakstan voi tapahtua myös Euroopassa – ”Vaarallista”

    Ranskan valtiovarainministeri Bruno Le Maire varoittaa energian hintojen rajun nousun seurauksista koko Euroopassa.

    ”Katsokaa, mitä tapahtuu Kazakstanissa. Se on erittäin opettavaista sen suhteen, mitä voi tapahtua, kun energian, sähkön tai kaasun hinnat nousevat räjähdysmäisesti. Se on vaarallista”, hän kommentoi tiedotustilaisuudessaan perjantaina.

    Le Mairen mukaan Ranskan hallitus on erittäin huolissaan tilanteesta. Hän ennakoi 35-40 prosentin korotusta ranskalaisten sähkölaskuihin.

    ”Kyse on absoluuttisesta hätätilasta, kun puhumme siitä, millaisia seurauksia on sillä, etteivät energian hinnat ole kotitalouksien tai yritysten kannalta kestäviä.”
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Sen kummemmin erikseen yhteenkään kommentiin puuttumatta mutta keino millä voitte ja pitääkin vaikuttaa siihen millaisen Suomen TE haluatte nuorina ihmisinä elää ja asuttaa on äänestäminen seuraavissa vaaleissa.
    Sillä pystyy polttomoottoriautoilun tulevaisuusnäkymiä pakosta muuttamaan nykysuunnassa täällä jos semmoinen asian kiinnostaa ja pitää tärkeänä itselleen.

    Sillä pystyy myös vaikuttamaan maahanmuuttopolitiikkaan,työllistymiseen-työttämyysturvaan yleisesti ja työpaikka-asioihin muutenkin halutaanko työpaikkoja pitää suomessa vai ei.

    Sillä pystyy vaikuttamaan siihen mihin suuntaan maata halutaan viedä,itään-länteen vai vetkuloida vuodesta toiseen nykytyyliin?

    Sillä pystyy vaikuttamaan terveudenhuoltoon ja siihen makaako vaari(tai sinä tulevaisuudessa) märissä vaipoissa , kuivissa vai onko turvauduttava yksityiseen puoleen jos hoitoa itse kukin oikeasti haluaa asuinpaikkakunnasta riippumatta.

    Sillä pystyy vaikuttamaan tiestön kuntoon ja hoitoon yleistasolla kuin siihen millä niitä teitä kolutaan myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella ellei sähköpyörään "Bemariaan" halua vaihtaa ja sillä hoitaa työ,perhe ja huvimatkansa koska oletan jotta kovinkaan monilla paikkakunnilla ei ole oikeasti toimivaa joukkoliikennettä maan päällä,alla eikä raideliikennettäkään saati lentokenttääkään kuten pääkaupunkiseudulla jota pidetään 1-1 koko maan kuvana.
    Toinen vaihtoehto tietysti ostaa sähköauto ja soputua sekä hoitaa latausasiansa kuntoon itse omalta osaltaan.
    Kuka maksaa latauspisteiden hinnat ja valtavat investoinnit niihin ympäri Suomen ihan rivareista,kerrostaloista omaan taloosi ja mitä se lataus tulee maksamaan missä sitten lataatkin?
    ilmaislataukset taatusti loppuu ostareilla ja huoltamoilla jos semmoisia on mutta miten käy huoltoasemien tai hemmon jolla vain kadunvarsi parkki+latauspaikkana?
    Sähkön hinta on sillä mallilla että halpuus kaukana ja sähkön kulutuksen/tärkeyden myötä se vaan nousee ,aivan varmasti.

    Sähköön hyvin vahvasti tukeutuva ja sillä pyörivä yhteiskunta on erittäin haavoittuva joko tahallisten tai tahattomien sähkökatkojen vuoksi.

    Viikko sähköttä keskellä talvea ,tervetuloa pimeään maahan jossa ei mikään liiku,nouse kiitoradalta, ei töllit lämpiä, vesivessat ei pelitä tai suihku/hanavesi juokse,pankit ja kaupat kiinni eikä minkäänmoisia viestiyhteysiä Terv:Vladimir.
    Ainoastaan generaattorit jotka toimii bensa/dsl ja polttomoottoriautot koska varmuusvarastoissa toistaiseksi pidetään tavaraa hätilan varalta ja mitä kenelläkin jemmassa/tankissa.
    Ruotsissa löytyy varmuusvarastoista jopa höyryvetureita....täällä ei.
    Sama juttu tietysti kaikilla kevyillä kuin raskaammillakin sähköajoneuvoilla,kesää ja aurinkoa odotellen ellei omaa tuulivoimalaa.

    Ydinvoimaloiden rakentaminen Venäläisten kanssa lähtökohtaisesti ja miten niiden turvallisuus varmistetaan meidän kuin heidän varaltaan kun tietävät rakenteet yksityiskohtaisesti.

    Sillä pystyy vaikuttamaan yleiseen hintatasoon mikä seuraa polttoaineiden rajusta hinnankorotuksesta väistämättä,siis ruuan ja elintarvikkeiden kuin kaiken muunkin tavaran,palveluiden ja jopa sen joukkoliikenteen hintaan koska ajoipa bussit,taksit tai rekat dieselillä tai sähköllä molemmat vaikuttaa rajusti loppukäyttäjien rahapussiin.
    Mikäli bussit kuin rekat/kuormurit/pakut pikavaihdettava sähköisiin niin kukahan vaihtokulut maksaa loppupeleissä,siis jos oikeasti vaihtoehtoja edes on tai liikennöitsijällä varaa moisiin investointeihin.
    Mitä tapahtuu niille "vanhoille"ajopeleille,samaan kastiin kuuluu meidän käyttö kuin harrasteajoneuvomme luonnollisesti,fossiilisilla polttoaineilla kun kerta kulkevat.

    Vapaa liikkuvuus on ainakin suuressa vaarassa rajujen hinnankorotusten myötä polttonesteissä,nytkin kovasti tarpeeksi hintaa jossa veroa suurin osa.
    Kotimaan kuin ulkomaan matkailu kiittää kuten muutkin vapaa-ajan harrasteet ,liikkuvuus niihin liian kallista monellakin eestaas suhata itseään tai lapsiaan harrastuksiin jo nyt.
    Maaseudulla puhumataan usein kymmenestä kilometristä kymmeniin km ,siitä vaan pyöräilemään niin kunto kasvaa mutta pireskely+röyhtäily kielletty päästöjen vuoksi.

    Suomesta halutaan tehdä rajusti kahtiajakautunut maa jossa karkeasti Tre pohjoispuoli on kehitysmaata kelvaten vain veronkeräykseen eteläisen osan hyvinvoinnin ja vihreän haaveilun rahoittamiseen.
    Hki pärjää oikein hyvin autotta,tiedän ja kyseinen kaupunki on yhtä kuin muukin Suomi.

    Puolustuksellisesti voimavarat keskitetty vain ruuhka-Suomen puolustamiseen mutta verot kyllä kelpaa koko maasta.


    Äänestämällä voi tämän katkaista,riippuen miten ehdokas aivopestään vai taantuuko vain oman etunsa ajamiseen perinteisesti mutta myös Brysseliin kannattaisi saada ihmisiä jotka oikeasti ajaisi Suomen erikoisolosuhteiden etuja,eikä vaan omiaan.
    hyvä esimerrki on ettei jäänmurtajien ilmasto ja päästövaikutuksia älytty ottaa esiin,niitä ehkä vähempi Italiassa,Kreikassa tai Ranskassakaan...liekö Saksassakaan ensimmäistäkään.

    Kaikkea tämmöistä kannattaa tuumailla mielessään ja nämä vaan muutama esimerkki...
     
    Muokattu: 8.1.2022
    vanilla, mach71, karra ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Autotehtaat tekee sellaisia autoja kuin päämarkkinalla halutaan ostaa, Suomi ei ole pää markkina. Sähköistyminen tulee olemaan nopeampaa kuin kuviteltiin, äänestäminen ei auta siihen mitään .
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  5. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    vanilla ja Swinger tykkäävät tästä.
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kannattaa tutkiskella mielummin mitä automalleja tullaan valmistaan lähivuosina ja mitä ei sekä mitkä niistä päätyy tänne pohjanperukoille.
    Mikä on jälkimarkkinassa jälleenmyyntiarvojen kehityssuunta, koska se varsinkin vaikuttaa välittömästi esim leasing hintoihin joka voimakkaasti määrää mitä tänne tulee
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Autoteollisuus on vedenjakajalla, se on totta kuten leasing-markkinoiden tarjontakin.
    Uusien kauppa ei vaan riitä täyttämään kysyntää, siksi myös käytettynä tuoduilla on omat markkinansa.

    Mikäli muutoksessa ei pysy mukana, on vaarana pudota markkinoilta kokonaan.
    Yksittäiselle autotehtaalle on aivan sama, myydäänkö Suomeen vai ei, mutta kyseisen merkin jälkimarkkinoille Suomessa suurikin merkitys.

    Pohjolan perukat kuitenkin ovat vain häviävän pieni osa markkinoita ja omituisen verotuksen vuoksi tarkastelemisen arvoinen kohde, eräänlainen autoilun reservaatti.

    Kun muualla halutaan eroon dieseleistä, suomalaiset hankkivat nyt niitä selkeästi pitkäaikaiseen käyttöön. Usein on jo todettu, että käyttövoima ja käyttötarkoitus sanelevat rajat merkille ja mallille joka on tarkoitus hankkia.

    Käytettyjen autojen markkinat edustavat suurta osaa kotimaisesta autokaupasta, 43000 kpl tammikuu - marraskuu 2021 välisenä aikana. Suomalaisen autokaupan tarjonnan kapeus, verotus, vallitseva hintataso ja ostovoiman määrä pitävät yllä tätä kysyntää.

    https://liikennefakta.fi/fi/ymparisto/henkiloautot/kaytettyna-maahantuodut-henkiloautot

    Taulukosta nähdään, ettei polttomoottorikäyttöisten autojen suosio ole mihinkään hävinnyt, varsinkaan dieseleiden. Pelkästään tammi - marraskuussa 2021 Suomeen tuotiin yli 15000 kpl käytettyjä dieselautoja, lähes saman verran kuin Suomessa on rekisterissä täyssähköautoja, noin 18000 kpl.

    Noista reilusta 18000 kappaleesta on myytävänä liikkeessä noin 1800 kpl, mikä on kymmenesosan koko täyssähköautokannasta. Itsessään käytettyjen autojen tuonti on hyvä asia, käyttöautokanta uudistuu myös sen ansiosta kun uusien autojen myyntimäärät uhkaavat laskea.

    Tulevaisuus näyttää, kuinka uusien ja käytettyjen maahantuonti tulee muuttumaan, oma veikkaus on, että uusien kauppa laskee ja käytettyjen nousee. aika näyttää.

    IS
     
    Swinger tykkää tästä.
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Luonnollisesti Suomen markkinaosuudella ei ole mitään merkitystä autotehtaille ja niiden malleille mutta saisi ajaa edes nämä nykyautot rauhassa loppuun halutessaan ilman rahanahneita puukoniskuja selkään ja syyttäviä katseita ilmaston verukkeella.
    Löytyy taatusti myös autotehtaita jotka ei ihan lähiaikona ole siiirtymässä vain sähköautoihin,uskotteko?
    Niiden markkinat on niissä hurjan monessa maassa jossa sähköistyminen vielä kaukainen haave ja siksi jääkin.
    Lähin esimerkki löytyy itärajan takaa vai uskooko joku tosissaan että johonkin keskelle ei mitään siellä myydään sähköautoja tai onko monessakaan maassa minkäänmoista lataussysteemiä olemassakaan saati kuvitellaan jotta ihmisillä rahaa tai edes kiinnostusta moisiin.
    Sellaisilla puheillakin saa lähtöpassit politiikasta nopsaan tai kuulan kalloon kuten polttoaineiden hinnankorotuksista edes puheissaan.

    Tarkoittaa että voi löytyä hyvinkin tunnettuja autonvalmistajia jotka myy vanhat mallit lisenssituotantoon muualle tai tietty jotkut sopivimmat ostajatahon mielen mukaiset joita päivitetään ja jatkojalostetaan vuosien myötä kuten lisenssituotannossa yleensä tapahtunutkin.
    Mahdollista myös että tulee muita tuntemattomampia merkkejä omine mallistoineen,piisaahan noita maailmalla,esim Kiinassa ym kaukoidässä.
    Saako moisia tuoda EU:hun ja myydä....jaa-a...ehkä äänestäminen siinä suhteessa kannattaa jos poikkeuslupaa halutaan peräpohjolaan,muuten ei varmaankaan.

    Poliitikot tekee juuri sitä mistä saa ääniä,mainetta ja kunnia eli takinkääntötemppu onnistuu vartissakin,onhan tuo nähty moneen otteeseen.

    Kukaan ei myös tiedä mihin pikainen sähköautoiluun siirtyminen yhteiskunnat ajaa EU:ssa?

    Idea on tietysti hieno ja ilmasto tärkeä asia kuten muukin luonnonsuojelu eikä meistä monikaan taatusti sitä vastusta että sähköön,vetyyn tai johonkin muuhun voimanlähteeseen mennään tulevaisuudessa liikenteessä mutta onko käytännössä puolivalmiiseen tekniikkaan siirtyminen järkevää saati kaikkialla käytännössä puoliväkisin?

    EU on aika iso liittovaltio alueeltaan,tarpeiltaan ja välimatkoiltaan missä nyt kukin asuukin.

    Taatusti oikeisiin suurkaupunkeihin ok ratkaisu ääritapauksissa kunhan lataus ja leppoisat ilmasto-olot toimintasäteenkin suhteen ja isot saasteongelmat mutta ruuhkiinhan tuokaan ei tepsi.
    Onko Suomessa semmoisia miljoonakaupungin smog sumuja jossain kaupungeissa tai alueita?
    Seinäjoella tietty,Sipoossa ja Sonkajärvellä eikä Savukoskikaan lie enää kaukana smog ongelmista.

    Kirjoitustani ei siis kannata väkisin yrittää tulkita väärin ja äänestäminen on todellakin ainut keino mikäli haluaa muutosta ellei pue keltaisia liivejä tai rynni muuten kadulle.
    Voi toki olla samaakin mieltä EU politiikasta ja siirtyä sähköön kulkupeleissäkin ,ei siinä mitään mutta pakottaminen painostamalla eri asia kuin vapaaehtoisuus.
     
    Muokattu: 8.1.2022
    vanilla, mach71, Volvo_5.7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Autotehtaat on vedenjakajalla mutta samalla ne kamppailee edelleen koronakriisin käynnistämästä puolijohdepulasta eli markkinat vetäis uutta , mutta sitä ei saada riittävästi. Kun tuotanto saadaan rampattua takaisin ylös, se vaikuttaa käytettyjen kysyntään negatiivisesti joka taas vaikuttaa uusien jälleenmyyntiarvoihin ja leasingmaksuihin. Nyt on käytettyjen autojen markkinat ihan huipussaan. Arvelen että 5 vuoden sisällä on uusista myydyistä autoista yli 50% ladattavia hybridejä tai täys-sähköisiä.
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Hallituksen tiekartassa on toiveena 2030 noin 700000 kappaletta sähköautoja.
    Termi on kuitenkin hämäävä, koska ladattavat hybridit ovat edelleen polttomoottorikäyttöisiä.
    Näillä myynti- ja tuontimäärillä tuo tavoite ei tule toteutumaan, siihen on montakin syytä.

    Tämä puolestaan osoittaa sen, että täyssähkötekniikka ei ole valmis jokapäiväistä käyttöä ja kaikkia olosuhteita silmällä pitäen. Taajamassa kantama riittänee päivittäiseen käyttöön ja valtaosalle autoilijoita.

    Käytettyjen autojen markkinoilla on nähtävissä toinenkin piirre; Ihmiset hankkivat nyt autoja muutoksen ajalle, koska kehitys on nopeaa juuri nyt. Polttonesteitä kuitenkin myydään vielä vuosikymmeniä olemassa olevalle ajoneuvokannalle.

    Ei kannata unohtaa että autokannastamme noin 99% toimii joko bensalla tai dieselillä. Noin 1% on kaasu- tai täyssähkökäyttöisiä.

    Saattaa käydä niinkin, että voimakkaasti kehittyvä autotekniikka siruineen ja akkuteknologioineen alkaa pelottaa kuluttajaa. Onko oikea aika ostaa sähköllä toimivaa ajoneuvoa vai kannattaako odottaa jonkin aikaa?

    Vanhentuuko tekniikka käsiin, laskevatko uusien hinnat ja miten käy jälleenmyyntiarvon?
    Aikoinaan pelättiin katalysaattoreiden kestoikää ja niiden aiheuttamia ruohikkopaloja, nyt on huolenaiheena akkujen kesto, korjauksen hinta ja takuun säilyminen.

    IS
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Eilen olin lukevinani lehdestä että joulukussa myydyistä uusista autoista 44% oli ladattavia ja 24% sähköautoja.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Uusia henkilöautoja rekisteröitiin joulukuussa 6 526, mikä on 19,8 prosenttia vähemmän kuin joulukuussa 2020. Henkilöautoista 24,2 prosenttia oli täyssähköautoja ja 19,9 prosenttia ladattavia hybridejä. Niitä rekisteröitiin yhteensä 2 875, mikä on 12,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

    https://www.stat.fi/til/merek/2021/12/merek_2021_12_2022-01-05_tie_001_fi.html

     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kiinnostaa onko nämä sähköautot millaisessa omistuksessa. Onko niin että firmat viherpesee toimintaansa ja yksityinen ostaja ja omistaja hankkii edelleen polttomoottorilla kulkevan kiesin.
    Mihin nämä sähkärit on rekisteröity? Lienee niin, että ovat käytössä suurimmalta osin uudellamaalla ja suurten kaupunkien vaikutuspiirissä.

    no tässäpä tilastoa…

    https://www.stat.fi/til/merek/2021/12/merek_2021_12_2022-01-05_tau_001_fi.html
     
  14. always bb

    always bb Gearhead

    Niiiiin suomi vedenjakajalla, suomi sahaa vaan omaa jalkaa kokoajan. Tuli vuoden tauon jälkeen balttian maissa käytyä ja ei siellä ole mitään hypeä ilmastosta tesloja näky 2 kpl eikä mini autoja muutenkaan. Kokoomus just kirjoitti autoveron poiston vaikutuksesta polttoaineen hintaan, s..ddu mitä sontaa taas syötetään, etelässä on vero polttoaineissa mutta ero jo 40-50 centtiä /L haloo miksi näin. Tämä perähikiä ei ole mikään maailman napa mutta ero on siinä suomenvaltio on rikas ja kansa köyhää mutta balttianmaiden agenda on ollut köyhä valtio rikas kansa kun toi eu maksaa erotuksen meidän kustannuksella. Esim, viro ulkoisti testauksenkin suomelle. Sinne mennessä welcome ja tänne tullessa suomi testaa kaikki esim mut kun ei ole covid passia enkä päässyt suomalaisen kotiin ilman että kävin testissä. Päivittäin tulee enemmissä määrin mietittyä muuttoa pois tästä paskalävestä kun laskee käytännön kuluja, kun autosta puhutaan ei veroja ei maksuja vakuutukset murtoosan meidän laskenut että samalla palkalla suomessa jää viron miehille 200-300€ /kk enemmän käteen kun mulla x12 x 10 vuotta siitä lyhyellä ojalan opilla jokainen osaa laskee.

    Mutta -10 ja kura lenti, ihan käsittämätöntä se suolaus ihan älytöntä

    Tuli vähän avauduttua, mutta pitäs ottaa mallia esim kazakstanista se ei maksas mitään kun nousis kansa parrikaadeille edellisestä onkin jo aikaa 93-94....
     
    tito tykkää tästä.
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Varmasti vanhenee ja vanhojen hinnat laskee. Kehitys menee nyt niin kovaa eteenpäin että 10v päästä kaikki on vanhentunutta tekniikkaa, samaan tapaan kuin puhelimissa
    Elämä on kuitenkin nyt ja niinpä faijakin ( 82v )osti uuden ladattavan kugan , tekniikka ei tunnu pelottavan, ainakaan häntä eikä äitiä (80v) joka haluais vaihtaa 15000km ajetun Clion täyssähköseen .. .
     
    Muokattu: 8.1.2022
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kun ihminen on plus 80 on sen verran elämää nähnyt ettei enää paljon joutavat asiat pelota kun maaliviiva voi olla mikä päivä tahansa kohdalla.
     
    -71 MoPar, karra, Volvo_5.7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Varmasti sukulaisen vakuuttelut vaikuttanut ostopäätökseen ja ford myyjäkin voi myöntää jo elinikäisen takuun seniorille.
    Näillä näkymin jos suola-akut ei kehity niin mineraalipula on tulevaisuudessa melko valtava. 10 vuotta vanhaan koslaan tekee varmasti konerempan halvemmalla kun vaihtaa akuston jatkossakin.
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    En vakuutellut ja takuuta ei saa muuta kuin ford antaa. Itseasissa moitin koeajolla fordin toimivuutta esim gte passattiin verrattuna, siitä huolimatta hän päätyi sen hankkimaan. Uuteen autoon ei tarvi akkuja vaihdella ja jos otetaan 10v eteenpäin se koneremppa kandi on 20v vanha ja korjaus on kannattamatonta ja sen 10v vanhan patteriauton akun korjaus maksaa jotain murto-osia uuden hinnasta. Akkumineraaleja on, niiden hinta nykyään on vaan niin alhainen ettei tuotanto kannata, esim Keliber tossa nurkan takana, joka on euroopan suurin litium esiintymä
     
    Muokattu: 8.1.2022
  19. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Toki toistaiseksi mineraaleja riittää kun trendi on tuore mutta hieman epäilyttää onko sitä samoissa määrin kuin öljyä kun tässä hypeajassa pitäisi koko maailma sähköistää. Toki loppuu se öljykin joskus. Jännä tuo sirupula ei taida vaikuttaa teslojen valmistukseen juuri kun yli tuhannen autoa pukkaa päivässä ulos. Ehkä volyymiostajat on etusijalla niin kuin teräksessäkin.
     
  20. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Aletaan lähestyä villakoiran ydintä.

    Akkuporakone, robottiruohonleikkuri ja sähköpotkulauta ovat sähkölaitteita siinä missä sirkkeli, porakone ja tuuletinkin. Käyttövoimassa on vain se ero, että toinen on akkukäyttöinen ja toinen toimii suoralla sähköllä.

    Näitä yhdistää myös se, että kymmenen vuoden kohdalla akku on viimeistään uusittava ja todennäköisesti on niin ettei sitä kannata tehdä teknisesti vanhaan laitteeseen. Sen sijaan porakone, tuuletin ja sirkkeli voivat palvella vuosikymmeniä ja niiden taipaleen päättää mekaaninen kuluminen.

    Yhtä lailla polttomoottorikäyttöinen Ford Focus voi palvella muutaman vuosikymmenen edellyttäen että siitä pidetään huolta. Polttomoottorikäyttöinen ruohonleikkuri voi palvella useamman vuosikymmenen jos sitäkin vähän huoltaa.

    Oikeastaan kyse on käyttövoiman valinnasta kyseiseen kohteeseen. Akkukäyttöisiä vetureita tuskin nähdään malmi- tai puujunan edessä saati sitten laivoissa. Sen sijaan sähköllä toimivia potkurijärjestelmiä laivoissa on ja junat ajavat sähköllä. Verkkovirralla toimiva moottorisaha on näppärä kotipihalla, useamman vuoden ikäinen akkusaha käyttökelvoton kaikkialla.

    Käyttövoima määrää usein laitteen käyttöiän ja harvassa ovat ne akkukäyttöiset sähkölaitteet joihin akku on järkevää uusia. Miksi sähköauto olisi jotenkin poikkeus tästä säännöstä?

    Jos ja kun latausaika lyhenee varttituntiin ja akkujen uusinta maksaa korkeintaan viidesosan tuotteen hinnasta uutena, olemme muutoksen kynnyksellä. Ei pidä unohtaa sitäkään, että akkukäyttöisiä autoja on ollut jo 1800-luvun alkupuolelta lähtien, mutta edelleen haasteita on.

    Ilmastoa käytetään tekosyynä vaikka sillä ei ole mitään käytännön merkitystä Suomen kokoisessa maassa eikä edes globaalisti. Tällä tekosyyllä perustellaan siirtymistä sähköautoihin ja uskotellaan muutoksen olevan tässä ja nyt. Näin ei kuitenkaan ole.

    Kunnon runsasluminen pakkastalvi palauttaa kyllä realiteetit kohdalleen siitä mikä toimii kelissä kuin kelissä. Kun nuo sähköautot kuitenkin yleistyvät, lisääntyvät myös tekniset haasteet niiden kanssa. Autot ovat vielä tuoreita, mutta eiköhän vakuutustenkin hinta ala nousta kun rikkoutuneiden akkujen vuoksi tapahtuvat lunastukset lisääntyvät iän myötä.

    IS
     
    mach71 ja Kalja imuri tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!