Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. north

    north Gearhead

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/115d4835-b2ad-40c9-81cb-82291f692e45
    Tämä tutkimus osoittaa kuinka tyhmitä päättäjät ja tutkimuksen tekiät pitää kansalaisia.
    Esimerkiksi kuika höpätetään.
    -Lopetetaan Suomessa muovin käyttä kaikki meret pelastuu pelastuu.
    -Siirrytään pelkkään sähköenerkiaan mailmapelastuu.
    Tää (BKT) asukasta kohti on todella harhaan johtava niin Suomessa on tuloerot todella suuret.
     
    vanilla, riviera56 ja kad_boost tykkäävät tästä.
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Polttoaineiden keinotekoinen hinnankorottelu heijastuu paljon laajemmalle yhteiskunnassa jossa iso osa palveluista ja elintarvikeliiketoiminnan logistiikasta, teollisuuden ja muun tuotannon rahdeista ym. tapahtuu kumipyörillä. Polttoaineiden hinnankorotus siis aiheuttaa hintapiiskan lähes kaikkeen mahdolliseen pienellä viiveellä. Siinä mielessä hinnankorotusten kuittaaminen sillä että "tankkaan vain kerran kuukaudessa" tai "ostin teslan, ostakaa muutkin" on vähän toisarvoista koska täysperät kulkevat yötäpäivää ja niitä pitää edelleen tankata. Ja sinne se korotus iskee pahasti kunnes se saadaan siirrettyä laskutukseen ja sitä kautta lopputuotteeseen, jonka maksaa se loppukuluttaja sen kohonneen bensalaskunsa lisäksi.
     
    Desoto57, Kustom STW, vanilla ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Swinger

    Swinger Gearhead

  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Desoto57, vanilla ja Swinger tykkäävät tästä.
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tuokaan ei ole ongelma päättäjille koska he voivat aina "vihjaista" kansliatoimikunnalle että palkkioita pitää nostaa. Alamaisista ei oo nii väliks.
     
    vanilla tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämän päivän HS lehdykässä on taas jokavuotinen valtion tulo- ja menoarvio graafeina. Se antaa hyvin kuvaa, mistä rahat tulee ja minne ne menee. Tyttöhallitus on kasvattanut valtion "liikevaihtoa" aika harppauksella vuosina 20 ja 21. ALV on melkein 1/3 valtion tuloista. Velanotto jotakin 12 prosenttia, jos sitä nyt tuloksi voi sanoa. Menopuoli on paljon monihaaraisempi ja jos sitä ... kun sitä lähivuosina aletaan karsia, sitten tulee osumia itse kullekin.
     
    Peeaa ja vanilla tykkäävät tästä.
  7. vanilla

    vanilla Gearhead

    Komppaan ed. Puhujaa, mutta älkää olko huolissaan... Joku OP-Tai muu " pääekonomisti" sanoi ( vai bää ekonomisti) männä viikolla: Suomen talous kasvaa noin 2-3% vuosivauhdilla ja vaikka inflaatio laukkaa ja bentsiini on arvokasta, niin talouskasvu perustuu yksityiseen kulutukseen... Eli kun tuulipuvut on suhissu pitkässä liitossa, niin nyt me ostetaan 50000 eebon sähköauto ja vaihdetaan tuo lämmitys 23000e maalämpöön.... Muuten vaan on sukanvarressa pihistelty noita rahoja vuosikymmenet ja ajetaan ikälopulla Toijotalla.... Tätähän muuan "käteinenkin toitotti 2007 kun saatiin mahtavat Kreikka vakuudet".... (samalla saatiin suojatyöpaikka Sitrasta tulevaisuuden tutkija Himasen kanssa) Kreikka vakuuksia olen odottanut tuosta lähtien Jykältä ja Jutalta, ei oo venettä näkyny.... Valtion velka tuolloin 53 miljardia, nyt lähes kolminkertainen.... Velkakello.fi ja kauppataseen alijäämä yli 10 vuodelta kertoo tästä " hyvinvoinnista" missä mennään, mielestäni oikeasti. Pomolla saa olla pomon palkka mutta duunarin pitäs elää täällä Eurostolandiassa yhden työn kk-palkalla.... Ruokakassi ja bensalitra maksaa saman Herralle ja Duunarille, mutta toisella on hieman enempi liikkumavaraa huvitukseen, se on väärin, meitä normi veronmaksajia kohtaan...
     
    Peeaa ja kad_boost tykkäävät tästä.
  8. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Toistan taas itteeni. Teen työtäni pääkaupunkiseudulla. Asun päijäthämeessä. Ajelen töihin n 100 km/suunta. Usein joudun vaihtamaan työpaikkaa kesken päivän, josta työnantaja toki maksaa minulle korvausta.

    Keskimäärin mulle tulee tollaset 300km päivässä +- 50km.

    Pyttyyn menee 130 litraa dieseliä, jonka joutuu tankkaan 1,5 kertaa viikossa.

    Noh 100l laaki, mut so. eli 150l/ viikko. Euro kakskymmentä oli vielä siedettävä, mut 60c enemmän,,,ei VITTU. Halusin vielä sanoo, että ajelen Dötsi Ramilla 2500 Diesel autolla, joka kuluttaa 10-12 l /100 km. Ameriikkalainen auto,,,, miettikääpä sitä.
     
    Muokattu: 29.1.2022
  9. Muki

    Muki Gearhead

    Työmatka on semmoinen juttu minkä otin visusti huomioon muutama vuosi takaperin tänne Karjaalle muuttaessani. Kokemusta oli ennestään noin 80km etäisyyksistä, halpaa se ei ollut missään muodossa. Joko piti olla uudenkarhea näennäistaloudellinen auto, tai sitten näitä vanhempia joissa oli maltillisemmat "muut menot" kompensoimassa suurempaa kulutusta.

    Kaikilla ei ole samaa valinnanvaraa, joko julkinen liikenne puuttuu tai työn takia joutuu kuljettamaan paljon tavaraa mukana - tai työ on kohdealueellaankin liikkuvaa sorttia. Näin se on hzemaxilla jos oikein tulkitsin.

    No niin, siis asuinpaikan valinnassa muutaman sadan metrin etäisyys juna-asemalle oli aika iso tekijä. Siinä oli kyse yhtäältä kustannuspuolesta ja toisaalta siitäkin, että uutuudenviehätys pimeillä maanteillä ajelemisesta on kadonnut.

    Jos tästä päräytän Crown Victorialla konttorille ja takaisin, se on polttoainekuluina semmoinen 40 euroa päivää kohden. Junaan jos ostaa riittävän pitkän kausilipun, painuu päiväkohtainen kulu jonnekin alle kuudesosaan tästä. Kuten sanottua tästä on laiha lohtu sille, jolla ei joko ole julkista liikennemuotoa ulottuvillaan tai käytännön syistä semmoinen ei ole vaihtoehto.

    Painotus menee sillä viisiin että 1/3-osaa liittyy ilmiselvään kustannussäästöön ja 2/3 taasen siihen, että varmaankin iän myötä tympii maantiellä ajelu. Lähinnä se on kai hämäränäön heikentyminen ja samaan aikaan jokin selittämätön tiedostaminen siitä, että ihmiselo on lopultakin aika hauras, peltikoteloiden suoja riittää määräänsä - ei enempää.

    Noin laajemmassa kuvassa ilman sen suurempia ekonomitaustoja vainu sanoo, että hieman alkaa olla turhan tiukoilla marginaaleilla ihmiset. Suora ja epäsuora verotus on osansa, perjantaina katselin tilinauhaa missä liksasta lähtee veroa ja veroluonteisia maksuja kylmät 44.4%, pitäisi jo saada jokin iskurityöläisen kunniamerkki tahi prenikka rintapieleen. Toisekseen avioparin yhteisverotuksen voisi palauttaa, mikä taho sen poisti?
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  10. teddy99

    teddy99 Gearhead

    https://www.pam.fi/uutiset/tutkimus-kertoo-monen-vatsa-kurnii-palvelualojen-tuloilla.html
    Artikkeli ei yllättäisi jos tuo haastattelun tulos olisi Nigeriasta tai Somaliasta. Mutta siis myöskään Suomessa monella työssäkäyvällä ei tahdo rahat riitä ruokaan??? 65% palvelualojen ammattiliiton jäsenistä kertoi kärsivänsä ainakin jonkunasteisesta nälästä. Ja suurin osa haastateltavista oli siis työssäkäyviä... Ja haastattelut on tehty ennen koronan tuomia lomautuksia. Siis yli puolet haastatelluista ??? Saa mun korvissa uusia ulottuvuuksia sanat "hyvinvointi Suomi..." :wc:
     
    Muokattu: 29.1.2022
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Hyvinvointikoneiston pyörittäminen maksaa. Eikä minkä puolueen intresseissä ole karsia tuota apparaattia koska sieltä löytyy aina joku mukava, hyväpalkkainen virka virkaheitoille poliitikoille yms puoluepolitrukeille.
    Eikä tämä keskustapuolueen "lahja" veronmaksajille, maakuntahallinto mitenkään korjaa asiaa, päinvastoin.
     
  12. Nepa

    Nepa 1st gear Bannattu

    Iso peukku suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle ja demokratialle!

    Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on suomalaisten yksilöiden vapauden perusta. Kalliiksi hyvinvointiyhteiskunta voi tulla, mutta se on yksilöiden vapauden hinta joka jokaisen suomalaisen on maksettava vapaudestaan:
    -
    Korkea verotusaste on se joka takaa mahdollisimman suuren vapauden
    mahdollisimman suurelle joukolle suomalaisia ja mahdollisimman tasapuolisesti,
    riippumatta sinun asemastasi sosiaalisessa arvohierarkiassa (ts. rahoistasi, tittelistäsi tai varallisuudestasi).
    -
    Suomessa kukaan ei joudu orjan asemaan tai pääse herruuttamaan toista.
    -
    "Marja-Matin" saama ehdoton vankeustuomio Korkeimmasta Oikeudesta lähetti yhteiskuntaan viestin mitä ihmiskaupasta (orjuuttamisesta) Suomessa seuraa. Linnareissu. Hyvä niin. Oikein meni KHO:lta.

    Nämä helppoja sekä yliyksinkertaisia ratkaisuja markkinoivat kaikenmaailman "BRAKE DRUM C'est La Vie nillittäjät" voisivat ikuisen nillittämisensä sijaan vaikka ensi alkuun kertoa itse keksimänsä uudet lakimuutokset jotka tyydyttäisi heidän loputtoman narsistiset ja materiaaliset tarpeensa.

    Mitä siis haluatte suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tilalle, "pahoinvointiyhteiskunnanko" :rolleyes:?
     
    Muokattu: 29.1.2022
  13. Onpas tämä helppoa joillekin..

    Ay-johtaja HS:lle: Neuvotellaan tulos, verovaroista saadaan rahat

    Tehy ja lähi- ja perushoitajaliitto Super ovat esittäneet jo aiemmin ohjelmaa, jossa sote-alalla maksettaisiin kymmenen vuoden ajan 1,8 prosenttiyksikköä suuremmat palkankorotukset kuin miesvaltaisilla aloilla.

    – Neuvottelupöydässä neuvotellaan tulos, ja yhteiskunnalta eli verovaroista saadaan siihen rahat, Millariikka Rytkönen toteaa.
     
  14. hmr66

    hmr66 Gearhead

  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tämä on yksi niitä harvoja julkisen rahan kohteita joihin ainakin itse olisin valmis laittamaan enemmän koska onhan hoitajien ammatti äärimmäisen arvokas, vaativa ja alipalkattu. Tosin paljon hoitajien työn ongelmista taitaa olla lähtöisin henkilöstöjohtamisesta ja byrokratiasta eikä vain palkkauksesta.

    Rahat noihin voitaisiin hyvin niistää jostain poliitikkojen turhamaisuus- sekä imagoprojekteista

    Edit: Voitais vaikka ihan ekaks kurittaa YLEn rahoituksesta 200 miljoonaa veks ja ohjata se hoitoalalle.
     
    Muokattu: 29.1.2022
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Osin aiheeseen liittyen, VT12 Uusikylä-Tillola välin parannustyöt jälleen torpattu. Tie on poikittaisliiikenteen valtaväylänä vuosikymmeniä ollut uusinnan tarpeessa, mutta aina vaan siirretty tulevaisuuteen. Kustannukset noin 124 milj. € ja vastaavasti täysin turha Itärata-hanke, jonka kehitysyhtiö itsessään niellee 79 milj€ + alv... tosin toteutuessaan.
     
  17. "Turvetuottaja on pahan alku ja juuri" – toimittajat matkustivat syrjäseuduille tapaamaan ilmastotavoitteista kärsiviä

    RAIVIO ja Saraste havaitsivat, että moni syrjäseudun asukas kokee itsensä toisen luokan kansalaiseksi kaupunkilaisiin nähden. Heidän tulevaisuutensa fossiilivapaassa maailmassa on kaikkea muuta kuin turvattu.

    Karstulalainen Markus Muhonen kuvailee olevansa turvetuottajana ”pahan alku ja juuri”. Aina näin ei ole ollut.

    Kun Markuksen isä Reijo Muhonen aloitti turpeennoston vuonna 1984, olalle taputtelijoita riitti. Valtio oli edellisellä vuosikymmenellä ryhtynyt voimakkaasti tukemaan turvetuotantoa, jolla haluttiin korvata ulkomailta tuodun öljyn ja kivihiilen käyttöä.

    Muhosten sukutilalle virtasi linja-autolastillisia väkeä tutustumaan toimintaan.

    – Se oli kotimaista energiaa tuo turvetuotanto, ja se oli hyvin pop silloin. Kyllä on hieno homma, sanoivat, Reijo Muhonen muistelee.

    VÄHITELLEN ryhdyttiin kiinnittämään huomiota turpeennoston vesistövaikutuksiin, mutta huolet olivat lähinnä paikallisia. Kun turpeenpolton aiheuttamat hiilidioksidipäästöt tulivat laajaan tietoisuuteen, alan vastustus on kasvanut aivan eri mittaluokkaan.

    – Turve, kettutarhat, turve. Yleensä kaikki, mitä on Kehä kolmosen ulkopuolella, ajetaan alas ja nostetaan veroja, Reijo Muhonen puuskahtaa.
     
  18. EU:n vihreästä siirtymästä miljardien lisälasku Suomelle – Harakka vakuuttaa, että tilanteeseen haetaan muutosta

    Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo, että EU-komission esitys päästövähennyksistä lisää Suomessa meriliikenteen kustannuksia merkittävästi.

    Euroopan komission esitys päästövähennyksistä aiheuttaa Suomen meriliikenteessä tulevina vuosikymmeninä jopa miljardien lisälaskun. Syynä on erityisesti Suomelle olennainen talvimerenkulku. Asiasta kertoo liikenne- ja viestintäministeriö (LVM).

    LVM:n mukaan Euroopan komission esittämä EU:n ilmastopaketti Fit for 55 vaikuttaa merkittävästi meriliikenteeseen. LVM:n mukaan paketti vähentää päästöjä tehokkaasti, mutta lisää samalla meriliikenteen kustannuksia EU-maissa.

    Suomessa kustannusten arvioidaan olevan suuremmat kuin verrokkimaissa, koska Suomi tarvitsee sijaintinsa vuoksi meriliikennettä muita maita enemmän.
     
  19. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tämä kyseinen Fit for 55 -ilmastopaketti ei vähennä päästöjä, se asettaa yleisiä päästötavoitteita ja sisältää läjän kaikkea muuta kivaa.

    Paperilla kustannuksia eniten tuo pakettiin sisältyvä FuelEU Maritime -säädös joka käskee siirtymään wihreisiin ratkaisuihin. (käskee, ei kannusta, eikä edes hirveesti neuvo...)
    Käytännössä kuitenkin se joka tulee maksamaan, on meriliikenteen sisällyttäminen EU:n päästökauppatouhuun ja ilmaisten päästöoikeuksien poistuminen. Teoriassa jos paatit kulkis jo vihreillä litkuilla, päästökaupan käyttöönotto ei maksaisi varustamoille juuri mitään.

    En ihan varma ole, mutta jäänmurtamistoiminta ei pitäis olla kaupallista matkaamista joten jäänmurtajien muuttamattomuudesta ei syntyisi FuelEU Maritime -säädöksen määräämiä sakkoja. Mutta kokonaisvaltaista kasvihuonekaasumäärää se kuitenkin lisää. Ja jäisillä vesillä ajo ylipäätään lisää polttoainekulutusta kaikissa paateissa.


    Voisivat vaikka uutisoida hiilitulleista kans, saatais vauhtia suomalaiseen teollisuuteen, tai ainakin vähemmän kiinalaista yms. paskaromua pilaamaan markkinoita. Mutta tolla saatais kunnon kauppasota kiinan kanssa, ja taitaa olla EU jo niin vitusti kiinan tossun alla, että menee varmaan vituiks tuokin.

    "Hiilitullit. Tavoitteena on, että vuoteen 2026 mennessä keskeiset korkeapäästöiset tuontiteollisuustuotteet (teräs, metalli, sementti ja lannoitteet) joutuvat maksamaan päästöoikeuksista päästääkseen EU:n sisämarkkinoille. Hiilitulleilla on monia vaikutuksia eri maihin riippuen niiden teollisuuden toimialarakenteesta ja tuontitoiminnan laajuudesta. Muun muassa terästeollisuus on pitkään peräänkuuluttanut hiilitulleja kilpaillakseen kiinalaisen halpaterästuonnin kanssa."
     

Kerro tästä muillekin!