Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Samalla tukitaan kaikki ihmisen kaivamat vesiuomat niin saadaan kunnolla palautettua Suomi luonnontilaan(suoksi) ja maailma pelastuu. :p
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Fu*k...:(
     
  4. Muistaakos joku vielä ajan, jolloin tulevaisuuden tutkijat vaati lopettamaan rekkakusien kouluttamisen heti, koska itseohjaavat autot tulee korvaamaan kuskit. No mites on käynyt...

    Kuorma-autoalan kuljettajapula saattaa pahentua entisestään tulevina vuosina
    Haastavat työajat ja -olot syövät alan houkuttelevuutta.


    SUOMESSA on ollut jo pidemmän aikaa pulaa kuorma-autoalan kuljettajista, ja todennäköisesti kuljettajapula tulee kasvamaan entisestään. Esimerkiksi verkkokaupan kasvu lisää ammattimaisen kuljettamisen roolia toimitusketjuissa, kertoo Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n yhteiskuntasuhteiden päällikkö Janne Kojo.

    ”Kuorma-autoalan sisällä suurin pula koskee haastavimpia kuljettamisen suoritealoja, kuten puutavarakuljetusta, joka vaatii perusosaamisen lisäksi aivan omanlaistaan erityisosaamista.”

    SKAL on alan yritysten edunvalvontajärjestö.

    Kojon mukaan suurin yksittäinen tekijä kuorma-autoalan kuljettajapulan taustalla lienee alan yleinen houkuttelevuus ja arvostus: työolot ja -ajat ovat hankalia ja rajoittavat muuta elämää eri tavalla kuin säännöllinen päivätyö.

    Samaa mieltä on myös Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry:n toinen varapuheenjohtaja Harri Pasanen.

    ”Jos nuorella ihmisellä on mahdollisuus kouluttautua työhön, jossa työajat ajoittuvat päiväaikaan eivätkä työpäivät ole jopa 15 tunnin pituisia, mitä ne voivat kuljetusalalla olla kaikkine sidonnaisuuksineen, ammatinvalinta kohdistuu helposti toiselle alalle.”
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tuli vaan mieleen, miltäköhän se tuntuu ku on kotona 10-20 litran purnukoissa satoja litroja adblueta..:rolleyes:
     
    simeoni, kad_boost ja Väpsy tykkäävät tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eka ongelma tosiaan on löytää nuoria keitä yo. olot kiinnostaa, ja seuraavaks löytää niistä ne ketkä on sitoutuneita työhönsä, eikä vaan "käy" töissä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ongelmahan on sama koko kuljetusalalla, oli sitten kuorma tai linja-auto. Nuorempia ei oikein kiinnosta ja yleensä vähänkään tolkullisemmat kuskit on jo yli nelikymppisiä jotka on uudelleen kouluttauneet. Ja jos on vielä lapsia tai muuta elämää, on sitä hyvin vaikeaa sovittaa työhön, jossa päivän pituus voi olla mitä tahansa 5-14 tunnin välillä.
    Eräs työkaveri, joka muutenkin kävi kokeilemassa muitakin kuljetusalan paikkoja, ajoi loput kirjaimet korttiin ja oli pari vuotta kuorma-autoalalla. Tuli takaisin linjurin puikkoihin, kun oli hankalaa elämää suunnitella, kun seuraavan päivän työ saattoi kestää pari tai kolme päivää, kun lähti keikalle.
     
  8. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle 3rd gear

  9. Piti tämäkin päivä nähdä..

    Alko kertoi uudesta aluevaltauksesta – somessa tulistuttiin

    Twitterissä syytetään, että Alko laajentaa myyntiään perusteetta yrittäjien toiminta-alueelle.

    Alkon päätös laajentaa alkoholittomien juomien markkinoille on tulistuttanut useita poliitikkoja ja suurempaa yleisöä Twitterissä. Alko ilmoitti keskiviikkona, että se aikoo perustaa ensimmäisen alkoholittomia juomia myyvän kioskinsa. Kioski kiertää kesän aikana ympäri Suomea erinäisissä kesätapahtumissa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Miten tässä ajetaan autoilijoita alas?

    Viinakauppa tuo ihan oman, ajomiesten Alkon. Ei lipsu vahingossakaan ryyppy päälle tuossa asioidessa.
     
  11. Kun viinaa ei saa viinakaupasta, niin silloin ajetaan Suomea alas. Aika lähellä ollaan silloin maailmanloppua.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tokkopa ne muut alkot lopettaa suosikkituotteen myynnin. Siitä tulee mukavasti verotuloakin. Toi kioski on hauska tapa valistaa. Ja aina sitä viinaa saa jostakin jos tarve on.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  13. Näihin tiettyjen poliitikkojen puheisiin pitäisi saada joskus suomennos. Li Anderssonin puheet tarvitsee ainakin jonkun tulkin:

    ”Ensi kevään eduskuntavaalien suurin kysymys on, jatketaanko Suomessa hyvinvoinnin ja tasa-arvon kasvattamista, vai palataanko tuhoisalle ja eriarvoisuutta lisäävälle leikkauspolitiikan tielle. Nyt on aika käynnistää todenteolla työ kohti eduskuntavaaleja ja tulevaisuutta, joka kuuluu kaikille, ei harvoille”,Li Andersson sanoi puheessaan.


    Suomeksi jotenkin näin:

    ”Ensi kevään eduskuntavaalien suurin kysymys on, jatketaanko Suomessa valtion velkaantumisen kiihdyttämistä , vai palataanko valtion velkaantumisen jarruttamiseen (ja loppujargonit)."
     
    Jouni_K ja Seevu tykkäävät tästä.
  14. Vihreälle kultille ei mikään riitä:

    Helsinki ei ole vielä hylkäämässä maanalaista Pisara-rataa, vaikka se voi Väylävirastosta olla turha – Sinnemäki: ”Toisi lisähyötyä”

    Väyläviraston tuoreen arvion mukaan 1,5 miljardin arvoisen Pisara-radan rakentaminen voi olla tarpeetonta. Apulaispormestari Anni Sinnemäki ei vielä sulkisi vaihtoehtoa pois.

    PÄÄOSIN maan alla kulkevaa pisaran muotoista raidelinjaa on suunniteltu ratkaisuksi Helsingin ratapihan ruuhkiin. Suunnitelmien mukaan lähijunat kiertäisivät Pasilasta etelään kulkevalla reitillä ja päärautatieaseman raiteet jäisivät kaukoliikenteen käyttöön.

    Viime viikolla Väylävirasto kuitenkin julkaisi väliraportin, jonka mukaan 1,5 miljardin euron hintaiseksi investoinniksi arvioitu Pisara-rata ei olisi tarpeen. Junaliikenteen sujuvoittaminen onnistuisi selvityksen mukaan Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan vaihdejärjestelmien muutoksilla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Valtion velanotto on tulevilta sukupolvilta ottamista. Onko se tasa-arvoista että viedään niiltä jotka ei vielä voi äänestää?
     
    Muokattu: 20.6.2022
    Seevu tykkää tästä.
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mut jokuhan täällä kirjotti et Suomi pystyis maksamaan velat vaikka kahteen kertaan ja jäis vielä rahaakin
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kohta saadaan rahaa,italian korko 4 prossaan,maksetaan lainarahalla kataisen malliin ja huudetaan .me hankitaan tällä.kreikasta saatu miljardista jo 75 miljoonaa.
     
  18. Suomen Uutisissa mainio taloustieteen emeritusprofessori Matti Virénin haastattelu. Tässä pätkä:

    Virénin mukaan Yle-ekonomistien lausuntojen taustalla on kätkettyjä motiiveja.

    – Argumentin, jonka mukaan hintojen pitää jatkuvasti nousta, taustalla on ilmastopolitiikkaan ja vihreään politiikkaan liittyviä tarkoitusperiä, joita ei yleensä sanota ääneen.

    Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkija Marita Laukkanen on kuitenkin sanonut asian myös suoraan. Laukkasen mukaan polttoaineiden hinnannousu on ilmastonäkökulmasta hyvä asia, koska näin Suomi pääsee lähemmäs ilmastotavoitteitaan.

    – Ajatuksena siis on, että ilmastoa pelastetaan hintojen nousulla, ilmasto on tärkein, joten ihmisillä ei pidäkään olla varaa ajaa autolla. Jos laajemmin omaksutaan tällainen ajattelutapa, on päivänselvää, että kaikki veronkorotukset ja hintojen nousu voidaan aina selittää hyvänä asiana. Kai veropolitiikassa pitää huomioida muitakin asioita kuin todellinen tai kuviteltu ilmastonmuutos. Ei voi olla niin, että sanomalla sana ”ilmastonmuutos”, mitään väliä ei ole sillä, mitä tapahtuu Suomen taloudelle.

    Virén huomauttaa myös, että Helsingissä hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella asuvan hyvätuloisen ihmisen on usein vaikea ymmärtää polttoaineen hinnan nousemisen konkreettisia seurauksia syrjäseudulla.

    – Jos viettää omaa elämäänsä lähinnä Helsingin Töölössä tai Eirassa, ei sitä helposti ymmärrä, että maailma on toisenlainen muualla Suomessa, vaikka Pudasjärvellä, jossa töihin ei voi mennä sähköpotkulaudalla. Jos polttoaine vielä tästä kallistuu, monella ei ole enää ole varaa käydä töissä. Kallis bensa torppaa tehokkaasti työvoiman liikkuvuutta, vaikka juuri sitä nyt tarvittaisiin, että ihmiset liikkuisivat työn perässä.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!