Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Osin siksipä vaihoin työpaikkaa. Työmatka nääs puolittuu. Sähkön hinta kohdallani ensikuusta kolminkertaistuu, polttoaine jo kaksinkertaistunu, ruokakin kallistunu joiltain osin tuntuvasti. Onkohan tarkoitus kansalaiset tappaa? Ilman kansalaisia ei ole valtiota.

    Korona kurittanu yrittäjiäkin. Polttoaineen hinta pistää osan kansasta miettimään kannattaako ajella ympäri Suomea lomalla rahojaan levittämässä huvittelu ym. paikkoihin. Loppujen lopuksi Suomen päästöt tai päästöttömyys eivät vaikuta mihinkään isossa kuvassa. Suurin osa edes maailman kansalaisista ei tiedä missä Suomi on ettei kannata edes puhua siitä esimerkin voimasta.
     
    Challenger Rtee, mach71, vanilla ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Ja kierrehän on tässä firmassa ikuinen,jostain se raha pitää saada kumminkin jos jostain verotulo tippuu,siihen arvotaan uusi maksaja.
    Mielestäni ensimmäinen toimenpide tähän vaiheeseen olisi laittaa metrojen ja ratikoiden lippujen hinnat sellaisiksi että ne maksavat ja tulevat omillaan toimeen. Mitä sitä(kään) yksityisautoilulla tuetaan?
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, kaikkihan me ne tavallaan maksamme ne metrot ja ratikat sekä julkiset sekä yksityiset liikennöintiavustukset vaikkei koskaan matkusteta eikä mennä edes likikään niitä. Verorahoillahan ne kuitataan. Jos kaikkien mahdollisten
    tukien maksaminen loppuisi yhtäkkiä niin Suomi hukkuisi rahaan. Siis yritystuet ja vastaavat. Tässä ei siis tarkoiteta vähäosaisten ym. tukia. On syntynyt oravankehä eikä niitä voi edes lopettaa koska systeemi ja kaikki muu romahtaisi. Jos ne julkiset hinnoteltaisiin niin että kannattaisi niin kukaan ei enää käyttäisi niitä. Nyt niillä on varaa ajaa tyhjillä autoilla samaa reittiä vuodesta toiseen. Vissiin on kai joku velvoitekin järjestää kulkuyhteydet niille kellei o muita kulkuvälineitä. Yrittäny joskus ettiä luetteloa erilaisista valtion maksamista tukimuodoista mutten ole löytänyt. On kai niin laaja. Sitten kun supistaa esmes yritystuet ni alkaa löytyä.
     
  4. hzemax

    hzemax Gearhead

    Eikäkö, sehä on niin, että se mitä raitsikan ikkunasta näkyy on se todellinen elämä.

    Mennään vaikka Kolille raitsikalla, tulkaa sateenkaarilapset.
     
    vanilla tykkää tästä.
  5. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Eihän tätä julkista tarvisi hinnoitella ainiaaksi täysillä,tasapuolisuuden nimissä ihan aluksi vaikka 65vuodeksi vaan. Kyllä mielestäni kaikkien ideologien täytyisi tasapuolisesti kantaa kortensa kasaan, vuoronperään tässä tapauksessa.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei taida bensavero kohdata ratikan subventointia. Jälkimmäiset kustannetaan pääosin kunnallisveroista. Taksien ”uudistuksen” jälkeen olen ruvennut käyttämään julkisia määrissä. En vaan viitti mennä niiden villien taksien kyytiin.
     
    vanilla ja Seevu tykkäävät tästä.
  7. Kyllä niihin ratikkahankkeisiin valtiokin osallistuu tukevalla siivulla.

    Raiteista vielä sen verran, että edelliselle sivulle linkkasin Pisararadan. Hintalappu oli tässä vaiheessa vaatimaton miljardi. Ja kun tunnetaan, että ne raidehankkeet kerrotaan sen jälkeen kertoimella n, joka on suurempi kuin 1. Niin olisko siihen uponnut 2 vai 3 miljardia. Luoja tietää, kun onneksi joku sentään älysi hankkeen turhuuden.
     
    vanilla ja kad_boost tykkäävät tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, varsinkin kun kaupunkien ja kuntien ainakin isompiin kuluihin usein tulee valtiolta rahaa. Ei ne riitä kunnallisverot kaikkeen. Korkeintaan kunnantalon seinien maalaukseen ja työllistämistuella olevan tyämiähen palkkaamiseen.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ratikkakaupungeilla jää verotuloista jopa jemmaan. Ainakin suuremmalla jäi. Tällä kertaa jotakin 400M€. Se on ongelmakin. Ei tarvitse ajatella kovin taloudellisesti, kun rahaa on. Maksajan silmissä jotkut hankkeet näyttävät huonosti pohdituilta.
     
    vanilla, Inlinee ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Länsimetron turhuutta ei kukaan tajunnu ja sen alustava hinta oli 400M€. Taisi olla 1.2mrd € kun se alkupätkä valmistui kun vähän kuluja karsittiin. Nythän sen pitäis kohta jo mennä kivenlahteen asti. Onhan siellä matkustajia, kun vain muutama bussilinja kulkee helsinkiin asti suoraan. Mut parashan metrossa, ratikassa ja lähijunissa on se, että siellä kulkee se aines joka ei maksa lippujaan. Kun nythän hsl alkaa olla kriisissä kun lipputulot on pudonneet ja onhan ne jos ei lipuntarkastajia näe ja on hyvät huijausmobiiliapplikaatiot.
     
    vanilla tykkää tästä.
  11. Muistaakos joku vielä parin vuoden taakse, kun luotiin ainutlaatuinen ja -kertainen koronatukipaketti. Hyvin tehokas paketti on ollut, kun lukee tätä:

    Espanja käyttää 15 miljardia euroa kansalaisten ja tuotannon inflaatiotukiin – Sähkön alv 5%, bensalitrasta alennus 20 senttiä, toimeentulotukeen lisää 15%

    Espanjan hallitus päätti lauantaina yhdeksän miljardin euron lisäyksestä inflaation vastaisiin kriisitoimiin.

    Espanjan hallitus päätti lauantaina inflaation vastaisten kriisitoimien tuntuvasta lisäyksestä uudella noin yhdeksän miljardin euron tukipaketilla.

    Kaikkiaan Espanja käyttää valtion varoja tänä vuonna noin 15 miljardia euroa sähkön, maakaasun ja polttonesteiden hintojen hillintään, suoraan tukeen energiaintensiivisille aloille, kuljetuksille, maataloudelle ja kalastukselle sekä vähävaraisten toimeentulon helpottamiseen.

    Tukitoimet koko vuodeksi
    Suurin lisäkustannus tulee siitä, että aiemmin päätettyä noin kuuden miljardin euron kriisipakettia jatketaan vuoden loppuun asti. Alun perin paketti oli voimassa vain kesään asti.

    Lisäyksenä entisiin toimiin nyt pudotetaan sähkön arvonlisävero (alv) kymmenestä viiteen prosenttiin, nostetaan toimeentulotukea ja alimpia eläkkeitä 15 prosentilla, jaetaan pienituloisille 200 euron ylimääräinen tukiraha ja lasketaan joukkoliikenteen kuukausikorttien hintoja 30 prosentilla.

    Kaikki tankkaajat saavat bensa-asemilla valtiolta 0,20 euron alennuksen litrahintaan. Kun öljy-yhtiöt myös antavat lisäalennuksen, tuli Madridissa juhannuksena 2,16 euroa virallisesti maksaneen diesellitran hinnaksi asiakkaalle lopulta vain 1,91 euroa.


    Niin ja Suomessa ei näin voi tehdä, koska..
     
    Vallu 426, mach71, moottorinlohko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ylen valitsemat ekonomit pitää heti lähettää muihin euroopan maihin selittämään kuinka hienoa ja jotenkin hyödyllistä on kun kaikki maksaa mahdollisimman paljon. On se kumma kun Suomessa ei voi verotusta keventää piiruakaan kun alkaa huuto että mistä ne verot sitten kerätään ja siirtyykö se sitten pumppuhintoihin ja hyvätuloiset hyötyvät tästä eniten ja mitä vielä, mutta muissa maissa ne kevennykset on jo tehty ja siirretty pumppuhintoihin reaaliajassa ilman mitään ongelmia. Kyllä mää ihmettelen.
     
    mach71, vanilla, tito ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Hetki sitten ihmettelin kyseisenkaltaista uutista, josta pieni klippi ohessa:

    "Aiemmin esimerkiksi EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen on kertonut Taloussanomille, että ei kannata polttoaineiden verotuksen madaltamista, koska lasku siitä osuu pienituloisten kukkaroon.

    Polttoaineveron alentaminen nimittäin vaatisi keräämään verot jostain muualta tai leikkaamaan menoja. Hänen mukaansa kaikkein pienituloisimmat eivät omista autoa, joten he maksaisivat silloin tavallaan autoilijoiden puolesta veroa.
    – Esimerkiksi arvonlisäveron korotus kohdistuisi kaikkiin veronmaksajiin, Kurronen toteaa"

    Näppärästi unohetaan kertoa että kumipyöräliikenteestä kerätään eri veroilla ja maksuilla vuosittain n. 8 miljardin potti, josta tänä vuonna tieinfraan palautuu vähän reilu 200 miljoonaa. Olisin enempi huolissaan siitä että mitenkä autoilijat maksaa, lainatakseni Kurrosta " tavallaan muiden puolesta veroja", kun siittä että muut joutuisi maksamaan " tavallaan meiän puolesta veroa" jos esim polttoaineveroa laskettais.

    Aiheesta näemmä on meemikin. Itse polttoaineveroon en ota kantaa, vaan siihen millasia asiantuntijoita käytetään valtamedioissa kertomassa yhtä ainoaa totuutta. Pisti vähän vaan silmään kun luin tuon uutisen.

    [​IMG]
     
    vanilla ja malvasto tykkäävät tästä.
  14. Retem

    Retem Gearhead

    Koska ajattelutapa "Lähtökohtaisesti kaikki varat ovat Suomen valtion omaisuutta" vallitsee.
    Siksi täytyy valjastaa pitkäaikaiseen narratiiviin "sopivat" ekonomit ja "asiantuntijat" säännöllisesti muistuttamaan meitä tästä. Yle, (os. Reporadio) sekä pääkaupungin nimeä kantava nyk. roskalehti sopivat kilpailun puuttuessa vallan mainiosti tähän.
    Eriäviä mielipiteitä ei näissä yhteyksissä suvaita.

    Sivistysmaissa yksittäisen kansalaisen bruttotulot ovat kyseisen henkilön yksityisiä varoja joista maksetaan tietty määrä veroa, käteen jäävä osuus on henkilön yksityistä varallisuutta.
    Suomen järjestelmässä yksittäisen kansalaisen bruttotulot ovat lähtökohtaisesti valtion varoja joista valtio, omasta mielestään hyvyyttään, jättää tietyn osan henkilön omaan käyttöön siten, että naftisti pysyy leivässä kunnes tulee seuraava veronmaksupäivä.
     
    jpalvima, SS-454, vanilla ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Onnea vaan sinne jonnekin, jos ja kun tämä tulee..

    Valtiovarainministeriö suunnittelee ruuhkaveroa – käyttöönoton aikataulu täysin auki

    Yksityisautoilijoille tarkoitetut ruuhkamaksut eivät ole ainakaan ihan lähitulevaisuutta. Tarvittavan lainsäädännön valmistelu on aloitettu valtiovarainministeriössä, mutta maksujen keruuta sääntely ei vielä suoraan tee mahdolliseksi.

    -  Tässä vaiheessa tehdään tällaista puitelainsäädäntöä, eikä se vielä johda mihinkään konkreettiseen ruuhkamaksun kantamiseen, sanoo neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen valtiovarainministeriöstä.

    Tarvittava lakikehikko pyritään saamaan valmiiksi ennen kuin vaalikausi päättyy ensi keväänä. Se ei kuitenkaan vielä ota kantaa esimerkiksi siihen, missä ja miten maksu kerättäisiin.

    Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitusohjelmaan on kirjattu, että tällä hallituskaudella säädetään laki, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton.

    Ruuhkamaksuksi määritellään ruuhkautuvien tiealueiden käytöstä perittävä maksu, jonka pääasiallisena tarkoituksena on ehkäistä ruuhkautumista. Ruuhkamaksujen periminen on herättänyt vastustusta niin kansalaisissa kuin esimerkiksi elinkeinoelämän piirissä.
     
  16. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Suomessa ei ole ruuhkia, on vain ajoittain vilkastunutta liikennettä, harvoin sitäkään. Mutta sehän ei vaikuta rahastusperusteiden keksimiseen...
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ylinopeudesta sakko ja alinopeudesta, mikä johtuu tien liikennekapasiteetin puutteesta, ruuhkamaksu.
     
  18. "Ensi talvena Suomi on sekaisin" – hinnat nousevat ja energiasta tulee pulaa, ennakoivat turveyrittäjä ja Huoltovarmuuskeskus

    Sähkön hinnan nousun on jo huomannut suurin osa suomalaisista. Moni on maalaillut uhkakuvia, että ensi talvesta tulee vaikea. Turveyrittäjä toivoo, että turpeen suhteen tehtäisiin vielä konkreettisia päätöksiä.

    Turpeesta ei tule olemaan apua ensi talven lämmitykseen ja sähköntuotantoon.
    Märkä ja sateinen alkukesä takasi sen, ettei turvetta ole juurikaan päästy nostamaan.
    Koneyrittäjien alavutelainen varapuheenjohtaja Marko Vainionpää sanoo, että ennen juhannusta pitäisi olla 70 prosenttia tavoitteesta jo nostettu, mutta nyt ei ole saatu kuin muutamia prosentteja.

    – Vähiinkään tavoitteisiin ei tulla pääsemään, toteaa Vainionpää.
    Sään lisäksi esteenä on ollut se, että moni yksityinen turveyrittäjä on jo ehtinyt lopettaa tai asennoitua lopettamiseen.

    Turpeen kysyntä romahti jo viime vuonna ja tuotantoa on ajettu alas.
    Myös tuotantokoneille tarkoitettuja romutustukia haettiin kevättalvella jo runsaasti. Vanhoja turvetuotantoalueita on ryhdytty jo metsittämäänkin.

    Vainionpää muistuttaa, että kosteus vaikuttaa myös puuhakkeeseen.
    – Samaan aikaan myöskään puu ei kuivu. Jos puu on 20 prosenttia märempää, meiltä puuttuu miljoonia megawatteja puuenergiaa ja tämä yhteissumma on sellanen, että ollaan todella isoissa vaikeuksissa, huomauttaa Vainionpää.
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pientä tuokin kuitenkin on siihen verrattuna, että jatkettaisiin Putlerin rahoittamista ja tekniikan vientiä entiseen malliin, ja mitä siitä sitten seuraisi. Sekin voi tapahtua vielä, kunhan hinnat nousee Länsi-Euroopassa tarpeeksi. Ranskalaisia, saksalaisia ja italialaisia ei välttämättä niin kiinnosta mitä idässä tapahtuu ja tulee tapahtumaan, jos vaihtoehto tuntuu omassa lompakossa.

    Mutta kiitämme kuitenkin etunojaa ja esimerkin näyttöä energiapolitiikassa - kannatti ajaa turvetuotanto alas pikavauhtia. Alunperinhän se aloitettiin, hupsistakeikkaa, huoltovarmuuden takia...
     
  20. Tätä on jo ilmassa. Ensi talvena tullaan näkemään melkoinen kaaos Euroopassa ja on hyvin mielenkiintoista nähdä, miten siihen tullaan reagoimaan politiikkojen taholta.

    Niinpä..
     

Kerro tästä muillekin!