Autojen takaisinkutsut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HighwayPatrol, 1.3.2004.

  1. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Mahtoikohan kukaan seurata puskuri -ohjelmaa viime perjantaina?? siinä oli mielenkiintoista juttua autojen takaisin kutsuista. elikkä jos autossa on ns.tyyppivika, niin merkkiliikkeet joutuvat kutsumaan auton korjattavaksi(takuu huolto). Joskus näitä vikoja korjaillaan tavallisten huoltojen yhteydessä, siitä sen enempää asiakkaalle mainitsematta. Euroopassa nämä tiedot eivät ole julkisia toisin kuin esim. USAssa jossa valmistajan on pakko ilmoittaa tyyppiviat. Ohjelmassa myös mainittiin Euroopan autotehtaiden vaikuttavan siihen että näitä tietoja salaillaan, mutta ainahan voi ostaja katsoa netistä mitä vastaavasta autosta sanotaan valtameren toisella puolella. Nettiä tutkiessani löytyi muunmuassa omasta 85 Parisienne farmarista seuraavanlaista tietoa:

    Make : PONTIAC Model : PARISIENNE Year : 1985
    NHTSA CAMPAIGN ID Number : 89V102000 Recall Date : JUN 14, 1989
    Component: VEHICLE SPEED CONTROL
    Potential Number Of Units Affected : 1755897
    Summary:
    A SMALL NYLON BUSHING IN THE CRUISE CONTROL SERVO BAIL MAY SLIP OUT OF PLACE, CAUSING INTERMITTENT AND UNEXPECTED INCREASES IN ENGINE SPEED OR DIESELING (ENGINE RUN ON WITH IGNITION OFF).
    Consequence:
    SERVO ROD ASSEMBLY COULD CATCH ON ENGINE COMPONENTS ANDRESULT IN A STUCK THROTTLE WITH POTENTIAL FOR A VEHICLE CRASH.
    Remedy:
    INSTALL A NEW BUSHING IN CRUISE CONTROL SERVO BAIL.
    Notes:
    SYSTEM: CRUISE CONTROL.VEHICLE DESCRIPTION: PASSENGER VEHICLES EQUIPPED WITH CRUISE CONTROL ANDCERTAIN GASOLINE AND DIESEL ENGINES.

    Make : PONTIAC Model : PARISIENNE Year : 1985
    NHTSA CAMPAIGN ID Number : 85V151000 Recall Date : NOV 14, 1985
    Component: FUEL SYSTEM, GASOLINE:DELIVERY:HOSES, LINES/PIPING, AND FITTINGS
    Potential Number Of Units Affected : 27942
    Summary:
    THE FUEL FEED AND FUEL RETURN PIPE ASSEMBLIES INCLUDES A HOSE WHICH MAY CONTACT THE POINTED END OF THE RADIATOR SHROUD ATTACHING SCREW. THIS COULD CAUSE A GASOLINE LEAK. CONSEQUENCE OF DEFECT: IF FUEL LEAK DEVELOPS IT COULD RESULT IN AN UNDERHOOD FIRE AND BURN INJURIES TO OCCUPANTS.
    Consequence:

    Remedy:
    REPOSITION FUEL LINES TO PRECLUDE CONTACT WITH RADIATOR SHROUD ATTACHING SCREW.
    Notes:
    SYSTEM: FUEL. VEHICLE DESCRIPTION: PASSENGER CARS.

    Make : PONTIAC Model : PARISIENNE Year : 1985
    NHTSA CAMPAIGN ID Number : 85V153000 Recall Date : NOV 14, 1985
    Component: ELECTRICAL SYSTEM:BATTERY:CABLES
    Potential Number Of Units Affected : 27942
    Summary:
    THE POSITIVE BATTERY CABLE MAY CONTACT THE UPPER CONTROL ARM OR EXHAUST MANIFOLD SHIELD AND EVENTUALLY WEAR THROUGH THE INSULATION AND GROUND THE CABLE. CONSEQUENCE OF DEFECT: THIS COULD RESULT IN AN UNDERHOOD FIRE WHICH COULD CAUSE BURN INJURIES TO OCCUPANTS.
    Consequence:

    Remedy:
    INSTALL A POSITIVE BATTERY SERVICE KIT.
    Notes:
    SYSTEM: ELECTRICAL, BATTERY CABLE. VEHICLE DESCRIPTION: FULL-SIZE PASSENGER CARS WITH 4.3L V6 ENGINES.

    Vertailuksi VOLVO 850:n vikoja..

    Make : VOLVO Model : 850 Year : 1997
    NHTSA CAMPAIGN ID Number : 02V314000 Recall Date : NOV 19, 2002
    Component: SEATS:FRONT ASSEMBLY:SEAT HEATER/COOLER
    Potential Number Of Units Affected : 65000
    Summary:
    ON SOME SEDANS AND STATION WAGONS EQUIPPED WITH SEAT HEATERS, IT IS POSSIBLE THAT EXCESSIVE COMPRESSION OF THE SEAT CUSHION COULD CAUSE DAMAGE TO THE ELECTRICAL WIRING OF THE SEAT HEATER.
    Consequence:
    IF THIS OCCURS, THE DAMAGE COULD RESULT IN A SHORT CIRCUIT THAT COULD CAUSE A FIRE.
    Remedy:
    DEALERS WILL DISCONNECT THE EXISTING WIRES AND INSTALL A NEW ELECTRONIC THERMOSTAT AND CABLE HARNESS. OWNER NOTIFICATION BEGAN ON FEBRUARY 19, 2003. OWNERS WHO TAKE THEIR VEHICLES TO AN AUTHORIZED DEALER ON AN AGREED UPON SERVICE DATE AND DO NOT RECEIVE THE FREE REMEDY WITHIN A REASONABLE TIME SHOULD CONTACT VOLVO AT 1-800-458-1552.
    Notes:
    VOLVO CARS RECALL NO. 112. CUSTOMERS CAN ALSO CONTACT THE NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION'S AUTO SAFETY HOTLINE AT 1-888-DASH-2-DOT (1-888-327-4236).

    Check to Request Research. Submit below.

    Make : VOLVO Model : 850 Year : 1997
    NHTSA CAMPAIGN ID Number : 99V235000 Recall Date : AUG 23, 1999
    Component: EXTERIOR LIGHTING:HEADLIGHTS:SWITCH
    Potential Number Of Units Affected : 139588
    Summary:
    VEHICLE DESCRIPTION: PASSENGER VEHICLES. OPERATION OF THE HEADLIGHT SWITCH, OVER AN EXTENDED PERIOD OF TIME, CAN RESULT IN INCONSISTENT OPERATION OF THE SWITCH.
    Consequence:
    DRIVER'S COULD EXPERIENCE A LOSS OF VISIBILITY, INCREASING THE RISK OF A CRASH.
    Remedy:
    DEALERS WILL REPLACE THE HEADLIGHT SWITCH.
    Notes:
    OWNER NOTIFICATION BEGAN SEPTEMBER 15, 1999. OWNERS WHO TAKE THEIR VEHICLES TO AN AUTHORIZED DEALER ON AN AGREED UPON SERVICE DATE AND DO NOT RECEIVE THE FREE REMEDY WITHIN A REASONABLE TIME SHOULD CONTACT VOLVO AT 1-800-458-1552. ALSO CONTACT THE NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION'S AUTO SAFETY HOTLINE AT 1-888-DASH-2-DOT (1-888-327-4236).

    Tuulilasi -lehdessä oli sen verran mainittu asiasta, että USAssa näitä takaisinkutsuja voi olla aika mitättömistäkin asiosta sillä tehtaat eivät halua joutua vaikeuksiin.
    mutta loppujen lopuksi voidaan taas vain ihmetellä missä olisimmekaan ilman nettiä:) mielenkiintoista tietoa kun on niin paljon ja aikaa niin vähän...


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HighwayPatrol 2004-03-01 01:15 ]</font>
     
  2. impala67

    impala67 Gearhead

  3. Duster

    Duster 1st gear

    Siinä taas huomataan miten Suomessa on kieroutuneet päättäjät.
    On se kumma kun selvistä vioista ei kerrota.

    Onneks ei tarvitse ostaa uutta paska-autoa.
     
  4. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Mitenkähän tuokin kommentti liittyy yleensäkään mihinkään...?
     
  5. Duster

    Duster 1st gear

    Jos maahantuojilla ois velvollisuus kertoa auton vioista jo tehtaalta tullessaa niin eikait kukaan ostas valmiiksi rikkinäistä uutta autoa uuden hinnalla.
    Päättäjät kait ne on semmosen sallinut ettei vikoja tarvitse ilmoittaa eikä niitä voi mistään saada tietoon.

    Vai ostaako kukaan telkkarin, jos tietäs että viikon päästä ei kake enää toimi?

    Siis kyllähän tuo on isojen firmojen etu.

    Tiedän vaikka kuinka monta uutta autoa ja kaikissa on ollut jotain vikaa.

    Ei mua ainakaan kiinnostas ostaa 30000e uutta autoa ja viedä viikon päästä korjaamolle seisomaan.
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Olin aikoinaan yhden laatumerkin takuukäsittelijänä. Meillä oli paljonkin kierrossa sisäisiä ohjeita "yritettävä maksattaa asiakkaalla siihen asti, jos havaitaan että asiakas tietää oikeutensa. Siinä tapauksessa hoidettava takuukustannus vähin äänin..."

    Jääköön toi merkki syrjään keskustelusta, mutta opetti kyllä aika paljon siitä mitä toi homma oikeasti on.

    Amerikkalainen, avoin käytäntö olisi ihan jees täälläkin tuossakin suhteessa. Ihan sama kun olisi kiva nähdä eri tuotteissa verojen osuus hinnassa. Voihan sen laskea itsekseen mutta jotenkin varmaan avais okulaareja aika monilla ostoksia tehdessä.
     
  7. MR. Fabulous

    MR. Fabulous 1st gear

    Joo, näinhän ne pelaa. Olin kolmen erittäin tunnettua merkkiä edustavan autoliikkeen korjaamopäällikkönä joitakin vuosia ja juuri tämä oli talon merkeistä kahden linja. Se kolmas hoiti asiat mielestäni erittäin tyylikkäästi asiakasta informoiden ja samalla aina jotenkin asiakkaan vaivoja hyvittäen. Yllättävää kyllä oli se merkki missä ei juuri mitään takaisin kutsu-kampanjoja ollut.
     
  8. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Kahteen edelliseen viitaten, olen VARMA että Opel on yksi noista kusettajista..

    ..Yhden ruostepommin tänään leimannut..
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ja Ford toinen...?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    hyvä linkki!laittakaahan oman auto tiedot tonne niin johan löytyy vaikka mitä vikaa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    ettekö te nyt ymmärrä ettei autokauppa ole mitään hyväntekeväisyyttä.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    eritoten käytettyjen autojen kauppa, siinä ei varmasti kukaan yritä "viilata linssiin".
     
  13. Mikey

    Mikey 1st gear

    Kyllä silloin kun alla oli upouus Neon niin kotiin tuli postia jossa kerrottiin valmistusviasta todella selvästi, siis vika, mahdolliset korjauksen laiminlyömisen seuraamukset sekä korjausmenetelmä ja tarvittava osa.
    Saabista tuli huoltotarjouksia jossa ne muistaakseni myös kertoivat tietyn vuosimallin "heikkouksista".
    Myös Peugeotista ne lähetti faijalle postia kun ilmeni että oli viallisia virtalukkoja päässyt tuotantoon asti. Siinäkin selvitettiin korjausmenetelmä jne.
     
  14. Cammer

    Cammer 1st gear

    No kai nyt tulikin infoa vioista ko raha oli siirtynyt kuluttajalta autokaupalle. Mutta auta armias jos meet kysymään (kuten Puskurissa) niin et saa mitään tietoa.
     

Kerro tästä muillekin!