Autolla ei pärjää prätkälle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Coopu, 7.9.2008.

  1. rataetana

    rataetana 1st gear

    Näin. Ja kun mietitään sitten tuota vuonna 93 ajettua aikaa Hondan rc30 tuolla, niin ihmetys vaan kasvaa siihen, että miksi juuri tällä radalla uusilla pyörillä ajat ei ole kehittynyt juuri mihinkään, koska muihin ratoihin verraten, niin tuollaisen Hondan pitäisi hävitä vähintään minuutti tuolla.
    Mielenkiinnolla odotan, josko joku man-saaren ajojen kuski kävisi ajamassa tuon nurburgringin.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mitkäs ne säännöt nyt on? Auton ja prätkän pitää olla katulaillinen, mutta saa virittää niin paljon kuin haluaa?
    Eli ei tarvitse olla katulaillinen?
     
  3. jknR

    jknR Gearhead

  4. jknR

    jknR Gearhead

    Euroopassa tota katuversiota sai merkillä Koenig C62.
     
  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Se superkart-juttu oli tosiaan näytösajokeikka. Tunnen kyseisen kuskin hyvin. Siinä ei ollut kyseessä täysi panostaminen ja aika käsittääkseni oli 1,11 eli sama kuin nykyinen rataennätys ilmeisesti.

    Superkart ja F250 ovat kaksi täysin eri asiaa, vaikka muistuttavat ulkoisesti toisiansa. Superkart on nimenomaan tarkoitettu kaiken tekniikkansa ja runkonsa osalta ajettavaksi samoilla moottoriradoilla kuin isot autot. F250 on tarkoitettu mikroautoradoille. Kummallakin voi kyllä ajaa myös ristiin kyseisillä radoilla. Muuta samaa näissä kahdessa auto-tyypissä ei ole kuin vanteet ja renkaat asia yksinkertaistettuna.

    Superkarteissa käytetään 2-sylinteristä noin 100hv nestejäähdytteistä 2-tahtikonetta jonka tilavuus on 250cc. F250:sessä käytetään vaihtoehtoisesti 1-sylinteristä 250cc krossipyörän 2-tahtikonetta tai 450cc nelitahtikonetta. Rungot ovat täysin erilaisia.
     
  6. jknR

    jknR Gearhead

    Mitäs Laineen Ripa työnsi mikroautolla ahvenistolla?

    Vai oliks se se kuka ajoi siellä kovaa?

    Edit. Juu ei ollu Laineen Ripa.
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    En tiedä Ahveniston aikojaan ja tarkoittanet Laineen Marko. Ahvenistolla on toinen heppu joka on tahkonnut siellä paljon, taitaa olla omistajan poika ellen ole väärin ymmärtänyt. En tiedä, miten kovaa tämä kaveri on siellä ajanut, mutta huhu kertoo että alle Rosbergin rataennätyksen. En tiedä onko totta, en ole itse heppua tavannut siellä koskaan.
     
  8. jknR

    jknR Gearhead

    Laineen Risto voitti EM:n superkarteissa.
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Eri kaveri kyseessä. Ristoa en tunne mitenkään. Olisiko ollut sitten ajamassa samassa näytösajossa Markon kanssa aikoinaan. Marko ajaa EM-sarjaa edelleenkin.
     
  10. rataetana

    rataetana 1st gear

    Jokunen vuosi takaperin kun siellä superkartilla ajettiin näytösajo mentiin reilusti alle Kuismasen Viperin aikoja.Tarkkaa en muista mutta veikkaus on jotain F4 aikoja. Tuollahan tuo huippunopeus ei ole juurikaan tärkeä, joten välityksiä voi hakea sen mukaan. Noillahan tuo varttimaili menee 9 sekkaan ja huiput 250 yleisesti. Passeli tuommoiselle scalextrix radalle.



    Se superkart-juttu oli tosiaan näytösajokeikka. Tunnen kyseisen kuskin hyvin. Siinä ei ollut kyseessä täysi panostaminen ja aika käsittääkseni oli 1,11 eli sama kuin nykyinen rataennätys ilmeisesti.

    Superkart ja F250 ovat kaksi täysin eri asiaa, vaikka muistuttavat ulkoisesti toisiansa. Superkart on nimenomaan tarkoitettu kaiken tekniikkansa ja runkonsa osalta ajettavaksi samoilla moottoriradoilla kuin isot autot. F250 onquoteitettu mikroautoradoille. Kummallakin voi kyllä ajaa myös ristiin kyseisillä radoilla. Muuta samaa näissä kahdessa auto-tyypissä ei ole kuin vanteet ja renkaat asia yksinkertaistettuna.

    Superkarteissa käytetään 2-sylinteristä noin 100hv nestejäähdytteistä 2-tahtikonetta jonka tilavuus on 250cc. F250:sessä käytetään vaihtoehtoisesti 1-sylinteristä 250cc krossipyörän 2-tahtikonetta tai 450cc nelitahtikonetta. Rungot ovat täysin erilaisia.[/quote][/quote]

    Näin minäkin ajattelin. Superkarthan on jollain radoilla melkein yhtä nopee kuin f1.
    F250 taas ei ja onko tietoa, millaisiin aikoihin sillä pääsee suomen radoilla?
     
  11. 144

    144 3rd gear

    Nyt kun toi superkart on tähän liitetty ni pitää kommentoida kun olen joskus sellaista päässyt kokeilemaan. Aivan sairas laite! Sillon kun oli mikroautoradat tuttuja ja luuli olevansa mutkaradalla hyväkin kuski ni toi laite laitto hiljaseks! Loivaan ylämäkeen jos väärässä kohtaa avas läpät ei tahtonu kääntyä edes kunnolla kun kevittää keulaa vielä silloin kevyellä kuskilla. Vaikka nykyisillä harrasteautoilla on päässyt parempiin lähtökiihtyvyyksiin ni sellasena ympyrä autona en vastaavaa ole kokenut kun auto on huomattavasti nopeempi kuin kuski. Vieläkin toi kokemus hymyilyttää ja ois oikeesti kiva tollasella päästä vielä leikkimäänkin.

    Ja sit topikin aiheeseen, on niitä nopeitakin pyöriä mille pärjää autolla ihan all round ajossa kadulla, mut näyttäny sit keppimies vievä pyörällä jos vaan on edes vähääkään samoilla tasoilla laitteet noin niinku suhteessa..
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Römbergin Henkka vuonna 80

    Ja Laineen Ripa oli satapiikkien euroopan mestari noihin samoihin aikoihin.

    Suomen sarjassa superkartit kiellettiin vuonna 84 ja allekirjoittaneen ajo ura loppui siihen.
     
  13. JariV

    JariV 2nd gear

    Menee nyt kartingista höpöttämiseksi ja muut ei pääse tappelemaan tuosta jompi-kumpi kilpailusta.

    Suosittelisin kokeilemaan näitä pelejä joka tapauksessa. Niiden jälkeen nämä normikokoiset autot ja prätkät ei oikein säväytä nopeudellaan mutkaradalla millään tapaa. Halpaakin tuo karting on harrastetasolla ja niihin mahtuu isokin ukko ajamaan, minä siitä hyvänä todisteena.

    Ehkäpä noiden nopeudesta voi todeta sen, että melkeimpä jokainen kuski joka kuvittelee olevansa nopea mutkaradalla ilman, että omaa kokemusta kartingista, tulee pettymään alussa siihen pahasti, että pikkunassikat pyyhkii radalla ohi heittämällä vasemmalta ja oikealta. Fyysinen kunto on ratkaiseva, siellä kroppa joutuu todella tiukille ja 5 kierrostakin yleensä 1,0km pituisella kartingradalla on kokemattomalle liikaa kun G-voimat alkavat reuhtomaan. Itse en hirveän paljon aikoinaan välittänyt vaihteettomista peleistä, mutta ne opettavat ajamaan järkevästi ja nopeasti, vaihteelliset sitten taas tarjoavat paljon automaisemman ajofiiliksen.

    Mutta sitten kun se oma vauhti kasvaa ja kunto karttuu niin parempaa autolla ajamiskokemusta verrattuna kustannuksiin en tiedä. Tässä touhussa niska, käsivarret ja kyljet ovat todella kovilla.

    Näyttäisihän tuolla nettiauton ja -moton puolella olevan tälläkin hetkellä pari mielenkiintoista laitetta myytävänä, toinen on F250 nelipuolikkaalla nelarikoneella Nettimoton puolella ja Nettiauton puolella täysverinen superkart. F250 soveltuu ensiautoksi sellaiselle, jolla on rata-ajokokemusta isoista autoista mutta superkart ei. Ennen kuin hyppää ajamaan oikeata superkarttia, olisi erittäin hyvä omata edes jokunen vuosi kokemusta mikroautolla ajamisesta.

    F250 on myös auto moottorin huoltamisen osalta paljon halvempaa. Superkartin koneet vaativat yleensä mäntien vaihdon noin 5-10 tunnin välein kun prätkien koneissa selivää pitemmillä vaihtoväleillä. Kiertokanget ja laakerit pitää vaihtaa joka toisella avauskerralla. Suurimmat kulut kartingissa tulee renkaista joita kuluu ajotavasta riippuen reilusti. Rengassarjan hinta on noin 250e. Ratamaksut ovat yleensä 20e per päivä ja itse rakennetuilla erikoislaitteilla pääsee ajamaan täysin, kunhan vain äänenvaimennus on kunnossa. Itse olen ajanut kaikennäköisillä laitteilla ympäri Suomen kartingratoja vuosikaudet ja ainoa rata Suomessa joka ei hyväksy näitä ns. Outlaw-kartteja, on Tampereen Lentolan rata. Aiemmissa omissa vehkeissäni oli 650cc ja 1000cc superbike-koneita. Sitä aiemmin pienempiä moottoreita.
     
  14. mellakka

    mellakka 1st gear

    Näin! Virkistävää että edes välillä "asioista jotain tietäviäkin" tänne kirjailee!

    Kun muuten keskustelu on ollut pääasiassa Suoli24 -linjaa:
    "Jos mun äipällä olis Pukattiveiron, niin kyllä ihan varmana ajais sun iskän Hajapusan ympärillä kahdeksikkoo!"
    "Nii mutta jos mun iskän Hajapusassa olis kuus turpoo, ni ei kyllä varmana niin!"
    "Mutta mutta mutta kyllä Teräsmiehen Lepakkoauto ajas molemmista ohi!"

    Siispä ehtottaisinkin tähän auto vs. rätkä -topikkiin kolmea luokkaa:

    - Stock: vakiot, katulailliset/luokitellut vehjekset
    - Comp: kilvanajovermeet
    - Super Stock: yli 3x tavallisen pulliaisen (erikseen huutoäänestyksellä tarkemmin määriteltävän) vuosipalkan maksavat ökypelit
    - Funny: kuvitteelliset/haaveillut viritykset

    pienemmissä luokissa kelpaisivat ainoastaan kellotetut tahi muulla uskottavalla mittaustavalla todistettavat, oikeat suoritukset.

    Mutta täähän olikin vaan ehtotus... :wink:
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tuli vaan mieleen että minkähänlaisia autoja täällä kadulla liikuis jos ei tarvis katsastaa ikinä?
     
  16. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Hetekan pohjalle tehtyjä isomoottorisia. Ensimmäisessä risteyksessä huomataan, että ne perk... jarrut unohtui....... :rotfl:
     
  17. rataetana

    rataetana 1st gear

    Onko tämä sivusto miten vakuuttava?
    http://fastestlaps.com/tracks/nurburgri ... _1_km.html

    Superbiket ajaa tuon radan n.1:55 ja jos ne on max.5s nopeampia, kuin tehtaalta tullut niin aika suuri on ero.
     
  18. hönö

    hönö 1st gear

    Paino laski 10kg kaarista huolimatta (1240kg race ready)

    Katuprätkän tulokset ei kaukana jos vehkeet vaan pelaa. Ekat säätövedot vedetty:

    [youtube]ORnngowq6Vw[/youtube]
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    On kyllä pirtee laite. Onko sulla autosta ja tekniikasta jossakin foorumilla enemmän juttua?
     
  20. Mutku

    Mutku Gearhead

    HELPPO:

    Stock) prätkä voittaa
    Super Stock) auto voittaa
    Comp) auto voittaa
    Funny) nelipyöränen voittaa kakspyöräsen


    Muistetaan kuitenkin pyhä perustotuus: auto voittaa A_I_N_A prätkän, muuta saivartelevilla on kypärä liian tiukalla!
     

Kerro tästä muillekin!