Automaalausta pers aukiselle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja HenkkaTurust, 25.1.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    samaa mäkin vähän jo rupesin miettimään.. esim. toi mun caprin pinta vedettiin 2päivän päästä kiillotuskoneella ja vot mitä jälkeä tuli. kyllä se maali kesällä kuivuu täydellisesti viimeistään kolmessa päivässä. riippuu tietysti kuinka paljon sitä laittaa siihen..
     
  2. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Just tämä juttu mullakin on se pointti, täytyy koittaa selviäskö tosta maalauksesta itse. Tavoitteet ei kuitenkaan ole niin hirveän korkealla, niin mikä ettei.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kyllä se siitä. "normaalit" ei-metallivärit on ihan helppoja, kerran ruiskasin kullanruskean metallinhohto-keinohartsin yhteen kotteroon, ei ollut kivaa.
     
  4. Cemssu vani

    Cemssu vani 1st gear

    Tuliko kenties jonkinlaista "seepra"kuvioo.. :lol:
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    :smile:
    Eipä tullut, omistajakin oli ihan tyytyväinen, minä taas en. Valumia ei enää tällä kokemuksella juurikaan synny mutta hiukan laikukkaaksi tuollainen vaalea metalliväri pyrki jäämään. Hämärä talli, huono ruisku, ja vielä huonompi maalari niin eipä siitä ihmeitä synny. :odroll:
     
  6. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Keinohartsi metallihohto onkin paljon vaikeampi maalata kuin kaksikerros massaväri.
    Kaksikerros massa ei nimittäin pilveile läheskään yhtä herkästi kuin muut matallivärit.
    On se tietenkin sitten se kalliimpi vaihtoehto.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Samaa mieltä, nykyään en muita metallivärejä suostu ruiskuttamaankaan. Mutta tuo oli kaverin 82 fiesta joka oli käynyt kyljellään ojassa, 2-kerrosmassalla maalaus olisi ylittänyt auton arvon.
    Kaikkeen sitä tulee suostuttua :smile:
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Eikä kyse ole pelkästä keinohartsimetalliväristä. Yhtä ikäviä maalata on mm. Temadur metallihohto (hopea, se ainoa jona sitä saa) ja acrylit.
    Ainoastaan acryli base värit on kivoja kun ei tarvii olla niin tarkka sen massan ruiskutuksen kanssa.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mun mielestä akryyliä on ihan kohtuullinen ruiskuttaa verrattuna tuohon keinohartsimoskaan, eniten olen maalannut just sillä ja lopputuloksiin on voinut olla jopa tyytyväinen.
     
  10. Juha S.

    Juha S. 1st gear

    No, entäs jos teen näin:
    Kori nostetaan rungolta ja pohja ja paikkoja
    sisältä puhallellaan.
    Sitte epoksia pellille ja päälle 2k mustaa.
    Ja pohjaan reilusti massaa ja koteloihin yms.
    kotelosuojaa.
    Rungolle sama käsittely.
    Sitten kun kori on taas heitetty rungon ylle,
    niin pintapellin hiotaan pellille.
    Sitten pakkelit ja hionnat.
    Pakkelin ja pellin päälle ajattelin vetää
    epoksin ja katsoa, löytyykö kohtia jotka
    tarvitsee silottelua. Mitäs niihin, onko
    tavallinen 2k pakkeli priima vai onko oltava
    välttämäti jotain erikoistököttiä?
    Sitten vissiinnin lisäpakkelointien peitoksi
    epoksia ja onkos välihionta nyt tarpeen?
    Kuivana? Märkänä? Ravistettuna? Joo, ei sekoitettuna.
    Pintaan tulisi luultavasti 1- tai 2k musta.
    Ja kyljet hopealla kun on vähän lommoja
    siellä sun täällä enkä tiedä tuleeko 100%
    suoraa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun hiotaan kiilto poois vanhasta pinnasta,niin millä karheudella kannattaa ja missä vaiheessa vedetään vesihionta?
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Kiillon voi jo hioa pois vesihiomalla, eli paperi 240. Sama 240 käy kuivanakin sekoittavassa.
    Vesiliippauksen voi tehdä sit vielä viimeksi hiomavärillekin. Itse käyttäisin siinä vaiheessä noin 300 paperia.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-02-04 22:08 ]</font>
     
  13. Juha S.

    Juha S. 1st gear

    No passaako tuo yhistelmä vai teenkö jotain lisää/erilailla?
    Voipiko muuten epoksia ruiskuttaa lasikuidun päälle?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    noh make :smile:

    kokelle ota hiomakone ja alavetää pellille niin pelti vääntyy jää lainetta jos ett osaa
    hioa pienissä erissä ihan sama kun hitsaat nin kyllä vääntyy mutta minkä verran se se on toinen asia

    minä ollen kehittäny maali höylän jolla tapahtuu maalin otto pää asiassa
    kun leikataan se maali pois pinnasta niin ei synny lämpöä

    jos nyt pitää ottaa pellille

    olen nähnyt kun on hiottu piloille autoja
    kun katsot oikeasta kulmasta niin kyllä kylki peilaa jus tuosta syystä jos ei oikaista hiomavärillä

    sitten toiseksi hiekka puhallus toimii mutta sellainen suulake systeemi ja matalalla paineella joka kerää takas tuon hiekan ja toimii myös japsi pelleissä

    niin vaiko millä otat pahan ruostekuplan pois lameli laikalla ? ei hyvä
    teräs harjalla ehkä ?
    pienin harmi jos ei ole kyseesä kuin pienet kohdat jotain tyyli kahden euron kokoisen kolikon kohdan kokoinen kupla niin minä olen antanut hiekaa ja jos on mitavia ruoste kohtia niin sitten joku on aina hitsannut mig liimaa

    ja kyllä tuo myös toimii toi uuden maalin tasottaminen myös jos lakaan on jäänyt appelsiiniä ja sitten lakka pääle niin on siisti ja ihan sama kun viet uuden auton myllätävksi niin hioma tahnalla ne saa sen kiltämään ja vahalla lopuksi

    ja testattiin kaverin kanssa tehtiin m3 cookki tavan avosta ja lakkaus meni niin kuin meni niin minä sanoin että tahnaa pintaan ja hyvä tuli parempi kuin ois ottanut vaikka paperilla ehken
     
  15. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin ja 3 päivää ja voidaan kiilottaa jos jos on uunissa maalattu oisko?

    setä korjas yden 300 mesen ja veti tuotta fylleriä pintaan joku 1-2.5 mm

    tosi en ole varma oliko uunissa kuivattu mutta mustookeen oli niin maalauksesta vielä 1kk jälkeen jäi kynnellä painautuma niin en olisi niinkään varma tuosta 3 päivää ja kiilota systeemistä

    ja tuo mese niin oli tullut maalamossa pieni virhe ne ei ollut hionut koko autoa ympäriisä tuon fyllerin jälkeen siinä oli kaikka paha appelsiini pinta mutta setä otti tuon appelsiinin pois tahnalla ja yksi kerros väriä ja uusi lakka niin kohtuu hyvä tuli mutt tuossa tahnassa sen salaisuus ja epäkesko koneessa
     
  16. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin jos ei tehä matta pintaa muuta jos tehdään peilli niin minä olen sitä mieltä että turha on turha siinä ei itku auta kun vedetään viimesiä kerrosia pintaan ja huomataan ett helvetti tuo peilaa siinä vaiheesa rupee ettsimään narua kaulaan tai jotain kun jopa puoli matassa autossa huomaa tuon venymisen niin entäpä sitten kiiltävä

    mutta kaikki on korjattavissa 3 mm fylleriä ja monessa kerroksessa ja sävytettynä niin löytyy nuo peilaukset käsin ja lossia vaan
    niin tulee hyvä ja sitten vielä kun olevinan suora niin kertaaleen yhteen väriin vaikka siihen bananin keltaiseen väriin jota on tuo fylleri ja sitten jotain pastaa sekaan ja yli koko auto ja siiten hioa silleen että tämä viimeksi ruiskutettu lähtee tasaisesti pois siiten voi vetää väri ja lakaa päälle näin tulen tekemään oman auton ja se tulee olemaan kiiltävä niin kuin peilli varmaakin maalaan sen nitroselluloosalla ja kiilotan sen sitten tuolla pulituurilla
    tahtoo pianon pinnan
     
  17. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Capria kuivateltiin kokonaista 3 tuntia jonka jälkee siihen ei saanu enää painettua jälkiä. se oli tosin 60 asteen lämmössä koko tuon 3 tuntia, ja kovettajaa oli runsaasti. siks jäikin ruiskun jälki hyvin näkyviin, kun se kuivu liian nopeesti. maalari sano että hyvä ettei karise suoraan ruiskusta lattialle, kuivaa niin äkkiä. ja maali miranol Ral 274 ja kovettaja oli joku autoakryylikovettaja.
     
  18. fullpower

    fullpower Gearhead

    TEkee tautisen hyvät pohjat ja mentelmänä märkäämärälle epoksi ja pintaväriks jos suorakiiltoväreinä akryylina maalaa niin vaikka raskaankaluston maalit. Eli millä kuormaautot vedetään. ja jos tulee kaks kerros väri. Metalli sävy + raskaankaluston lakka. Toimii sopivissa olosuihteissa todella hyvin ja tulee nätin muhkeat pinnat kun käyttää hitata ohentimia + kovettajia. Ei tule näin kovin kalliiksi ,mutta laadusta ei tartte tinkiä. Suurin haaste on kitti työt että ne saa hyvin tehtyä ja muistaa hioo lopun ainakin 320 kuivana viimoset kitit ,että epoksi peittää ne.
     
  19. B 49

    B 49 Gearhead

    Horsepowerin tekstistä ei ota kyllä Erkkikään selvää!
     
  20. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    no ei ota ei.
     

Kerro tästä muillekin!