Automaalausta pers aukiselle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja HenkkaTurust, 25.1.2003.

  1. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Tiedä sitten onko tappio niin hirveän suuri?
     
  2. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    teeppä henkka niinkun minäkin eli haen taas mercuryyn uuden komian kirjo-peltikattosävyn..mutta enpä vedäkään telalla vaan oikke ruiskulla..se on sitä hitekkiä..jos sais hiukka "tasasemman" pinnan niin olis edes hiukka helpompi pitää puhtaana...
     
  3. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Tässä tais vaan käydä niin että tuli vähän muuta maalattavaa ehkä ens kesäksi, ja ne kyllä pakko vetää peltipuhtaaks. Polaraan en taaskaan kerkee mitään kunnollista maalausta tehdä, eli uusi kerros peltikattomaalia vaan telalla. Mites on projektit muuten edistynyt?
     
  4. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    no dartissa lipsahti rälläkkä tulipeltiin ja se siirty 160mm taaksepäin,samalla tuli tehtyä hiukka reilumpi kardaanitunneli ymym...oli pientä savottaa ohjauksen ja jarrujen kans..nyt se odottelee komian keltasta teollisuusmaalia päälleen,turvakaaria ja pleksejä...ja isolohko-tekniikka-viriviri-palikkaa on nurkat pullollaan..mutta pitää nyt ottaa toi mercury pariks kk työn alle,laitoin sen seisontaan tammikuun puolivälissä,tarkotus olis tosiaan pyryttää uus hiano mattasävy ja ehkä conniekitin tynkää + cruiseskirtit ja sit taas tarjotaan raakasti maantietä lintalle :wink:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Riztoreipas 2003-02-07 00:37 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Riztoreipas 2003-02-07 00:40 ]</font>
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Sekoittavalla laikalla ja oikealla karkeudella hioessa en ole huomannut vetelyjä. Mutta jos jollain fiberillä vinguttaa, niin varmasti johonkin ohueeseen peltiin saa loimotuksia aikaan, viimeistään laikan haukkaamisten takia yms.

    Kuten mainitswin, niin silikaattipuhallin on hyvä tuossa hommassa. Kun tosiaan on se keräävä suutin, niin ei talli ole täynnä moskaa. Ja sillä saa kohdistettua sopivasti sumun juuri siihen oikeaan paikkaan. Hiekkapuhalluksessa ns. avosuuttimella homma on vaan niin suttasta, että oikein hirvittää. Ei sitä viitsi tehdä autolle joka on noin pääpiirteissään vielä nipussa. Pöly ja hiekka kun tuppaa menemään joka paikkaan.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Se nyt on ihan eri asia onko fylleri kovettunut pintamaalin alle kun se pintamaali nyt kuitenkin on jo kuivanut. Huisat on kalvonpaksuudet jos fylleriä on todellakin ollut noin paljon kuten mainitsit. Sehän on selvää, että tuollaisen määrän kuivamiseen menee aikaa ja sen tarvitsisi antaa vetäytyä rauhassa ennen alashiontaa ja pintavärin ruiskutusta. Noin paksut fyllerit tulisi kyllä kuivattaa infrapunalla joka sitten kuivattaa värin oikein päin. Siis sisältä ulospäin.
    Mutta se, että fylleri on tuoretta pintavärin alla ei pois sulje puleeraamisen ajankohtaa. Riittää että pintaväri on koveetunut ja sitä se on kyllä acrylillä käytännössä aina jo seuraavana päivänä. Keinohartsi ja alkydi on juttu erikseen, mutta nekin puleerattavissa hyvinkin viikon päästä vaikka ei uunissa olisi ollutkaan.

    Eikä ihan pieni. Kyllä fylleri hiotaan aina alas ja varsinkin noin hurjien kalvonpaksuuksien jälkeen. Vain silloin voidaan antaa olla hiomatta kun tehdään nonstop, eli märkää märälle. Ja nonstop maalaukseen on sitten olemassa ihan omat aineensa. En kyllä suosittele nonstop maalausta kellään jos autostaan hyvän aikoo tehdä. Nonstopissa vetäytyminen on runsasta sitten ajan kanssa ja sitten hiomajäljet yms. tulee näkyviin jonkin ajan kuluttua maalauksesta.

    Jotta kukaan ei nyt saisi väärää käsitystä ja lähtis epäkeskokoneella ja tahnalla sekoilemaan. Siis puleeraus tehdään joko käsin ja puleraauskoneella joka voi toki olla epäkesko. Yleisesti epäkeskokoneena pidetään hiomakonetta. Ja sillä ei puleerata vaikka tallan vaihtaisikin.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-02-08 23:21 ]</font>
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Oli muutenpitkiä lauseita, sorry, mutta oli pakko katkaista lause sopivasta kohtaa quotatakseni.
    Fylleri ei tosiaankaan välttämättä ole keltaista, on niitä muunkin värisiä.
     
  8. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    joo mutt tarkoitin tuota kiiloutus konetta
    ja niin kuin mainitsin niin maalaamo ei ole tehnyt niin kuin piti
    1. hionut apelsiini pintaa pois

    2.ja kuivattanut tuota fylleriä kunnolla vaikka oli kaksi komponetti fylleriä

    3.ne maalas auton ppg:een väreillä vaikka fylleri on sikkens väri mutt tuskin tuo syy

    niin ja tuossa oli vielä jotain 4litraa lakaa laitettu että tasottus mutt jos on mokattu jossain vaiheessa niin lopussa näkyy

    niin kuin make kirjoitti niin ois varmaan pitänny kuivatta infrapunalla

    ja tosiaakin tuo maali oli pehmeetä kun veti kynellä niin jälki jäi

    saman laista jos jollain kotelo massalla ois maalattu niin kiiloita siten sitä jos menee makkaralle koko maali

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MR. HORSEPOWER 2003-02-09 03:28 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MR. HORSEPOWER 2003-02-09 03:28 ]</font>
     
  9. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin tarkoitan myös sitä kun nuo jampat rupee tekee pojhia ja huomaa ett tuossahan on tuo meidän hiomakone säkö käytönen epäkesko hiomakone niin se kyllä on vihon viimeinen kapistus samoin kuin ajatelaan että nopeesti maalit pois systeemillä ja otetaan kulmahioma kone ja laitetaan lameli laikka ja otetaan maalit pois niin ei hyvä jos haluaa suoran pellin että ei tarvii oikoo sitä pientä lainetta kylistä

    ja noi paine ilma veheet on ainoita jota voi käytää auton hiomiseen minun mielestä
    jos ei halua että tulee turhia peilauksia

    johtuen että noissa voi pyörimis nopeuden säätää portaatomasti

    ja paine ilma koneilla ei myöskään maali sula paperiin ja tuki sitä joten kohtuu helposti saa noin viidellä paperilla hiottua koko auton

    ja sehän on selvää kun hiotaan niin pidetää siitä huolta että paperi ei "piirä" eli ei ole maali paukuja paperissa ja kun tulee niin uutta putkeen

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MR. HORSEPOWER 2003-02-09 03:25 ]</font>
     
  10. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin sen taikia tuo mese oli vedetty paksu kerros että voi ottaa höyllä ihan rauhassa ja vetää sitt vasta pinta värin niin ja tuokin fylleri oli vedetty suoraan purkista niin sehän on kuin lateksia tai pohja massaa suurin piirteen saman lainen viskoositeeti on ko. aineella ja

    ja paras kohta on tuolla apukuskin ovessa se on täyetty 30mm syvä vekki johonkin rautaa oli kuulema osunut niin fylleriä vaan
     
  11. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin en tiedä onko muut samaa mieltä mutt minä olen sitä mieltä että noi ns. purkkikiti museoon eli lastalla levitettävät
    koska ne menee niin älytömän kovas

    ei elä pellin mukana ja siitten ihmetelään ett ei noilla kiteillä mitää tee joska paksut kerrokset halkee ja tipuu kuin rappaus seinästä

    esim tuo sikkensin fylleri niin on suurin piirteen saman hintaista kuin normaali purkki kitti mutta parempi hioa ja on siinä varmaakin paras aine

    ja kuivuttuaan tuo jää joustavaksi ei lohkeille niin kuin nämä perinteiset purkki kitit

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MR. HORSEPOWER 2003-02-09 04:01 ]</font>
     
  12. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin tarkoitan myös sitä kun nuo jampat rupee tekee pojhia ja huomaa ett tuossahan on tuo meidän hiomakone säkö käytönen epäkesko hiomakone niin se kyllä on vihon viimeinen kapistus samoin kuin ajatelaan että nopeesti maalit pois systeemillä ja otetaan kulmahioma kone ja laitetaan lameli laikka ja otetaan maalit pois niin ei hyvä

    ja noi paine ilma veheet on ainoita jota voi käytää auton hiomiseen minun mielestä
    jos ei halua että tulee turhia peilauksia

    johtuen että noissa voi pyörimis nopeuden säätää portaatomasti

    ja paine ilma koneilla ei myöskään maali sula paperiin ja tuki sitä joten kohtuu helposti saa noin viidellä paperilla hiottua koko auton

    ja sehän on selvää kun hiotaan niin pidetää siitä huolta että paperi ei "piirä" eli ei ole maali paukuja paperissa ja kun tulee niin uutta putkeen
     
  13. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    sä voit hei painaa tosta "muokkaa"-nappia niin ei tuu niin montaa saman jannun viestiä peräkkäin..
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Niin, mä kyllä olen valmis puolustamaan kovaa kittiä. Kovaa kittiä lastalla pinnalle ja pinta suoraksi. En kyllä alkais millään pelkällä fyllerillä tai ruiskukitillä pintoja oikomaan. En ainakaan fyllerillä, se ei kerta kaikkiaan ole tarkoitettu alupohjien tekoon vaan loppusiloitukseen.
    Kova kitti on tosi hyvää kun työn oikein tekee. Ja kun oikean karkeudella olevalla paperilla hioo, niin hyvää ja suoraa tulee kuten pitääkin. Päälle sit fylleri jolla hukataan hiomajäljet.
    Ja kun muovikitiksi valitsee esim. (mielestäni ainut oikea, myös hinta/laatu suhde) Pyrmon soft, niin on lysti tehdä ja hyvää tulee.
     
  15. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    mutt eikös tuo kori tina ole ainoo ja oikea tapa taytää koloset jos on jotain nyrkin kokoisia reikiä ? noh jos tuo toimii lastalla leviettävä kitti niin miksi sitten halkee vaikka on vedetty puhtaale pellile ?

    kun laitaa kahden tyypistä ainetta ja jos toinen ei jousta niin se irtoo jos toinen pääsee elämään


    niin ja onhan fyllerin korjaus sarja eli repair kit niin tuota isompiin montuihin
    ja tuosta johtuu että tulee halkeemia !

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MR. HORSEPOWER 2003-02-09 16:27 ]</font>
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Nyt tuntuu menevän saivartelun puolelle. Koritina on hyvää ja mielestäni se on parsta hitsatuissa paikoissa.
    Muovikitit on nykyisin jo niin laadukkaita, että oikaistuja klommoja yms en lähtis tinaamaan vaan oikomaan ne muovikitillä.
    Tilanteen mukaan, molempi hyvä...
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    olin kerran töissä nimeltä mainitsemattomassa suomalaisessa kuorma-auto tehtaassa siellä ohjaamot oli aina kitattuja ennen maalausta
     
  18. Timmo

    Timmo 1st gear

    Jatkampa täällä niin ei tartte tehdä uutta ketjua suotta.

    Tarkoitus olis maalata tuo piilofarkku tässä kesän tulle ja perse on auki.

    Eka tietty ruosteet veks ja pakkelia ja sitä rataa. Riittääkö se fylleri että pystyy vetämään pintamaalit kun on jenkkimaalit alla enkä meinaa pellille hioa? Ja mitä fylleri suunnilleen maksaa ja paljonko menee?

    Maaliksi jotain halpaa työkonemaalia, kestää kuulemma ihan ok. Lähinnä nyt kiinnostaa tuo fyllerijuttu.
     
  19. Sumu

    Sumu Gearhead

    Kuulimpa sellaistakin että joku kitti saattaisi keittää jonkun maalin alla? Mahtaako pitää paikkaansa?
     
  20. Pave

    Pave 1st gear

    Itse maalasin oman tojon futuralla. Ensiksi kittaus, pintahionta, ferrex:in lyijytön pohjamaali ja päälle futura. Ei muuten tosiaan kestä kolhuja, kuten täällä joku jo taisi mainita. Maalasin ensilumien aikaan omassa pölyävässä tallissa. Kyljet on sileinä, mutta kaikki tasapinnat rypyläistä. Onkos tuo nyt ihme ku ulkona oli pakkasta ja ilma ei kiertänyt tallissa. Pinnasta tuli sitten "epätasainen", jossain kohin enemmän ja jossain vähemmän maalia. Syy on tietenkin huonon maalarin.

    Auttaisko hiomatahna, vai hiomapaperi? Kuinka paksu maalipinnan pitäisi olla että sitä uskaltaisi alkaa kiillottamaan?
     

Kerro tästä muillekin!