Automaatin hinaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 1.6.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    TH700 laukesi ja vain pakki/ykkönen toimii. Onko tarpeellista irroittaa kardaani hinauksen ajaksi, vai uskallanko hinata N:llä ja moottori käynnissä.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Huoltokirjan mukaan "lyhyitä" matkoja uskaltaa hinata kardaani kiinnikin. Päätä itse. :eek:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän sitä ehjää uskaltais hinata, mutta mitähän tuolla lootan sisällä pyörii hinatessa. Ei malttais rikkoa mitään tarpeettomasti
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Silloin se kardaani on parasta irrottaa. Muuten hinaamisen vapaalla pitäis moottori käynnissä olla ihan OK, öljyhän siellä kiertää kuten ajaessakin, ja siitä toi hinauskielto on lähinnä kiinni.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuossa dodgen manuaalissa sanotaan, että saa hinata 35mailin (48km/h) nopeudella 25km max. Sitten pitää kardaani irrottaa.
     
  6. rt68

    rt68 1st gear

    Kyllä siinä ohjekirjassa niin sanotaan ja normaalisti kestääkin mutta ei se hinaus ikinä hyvää tee joten kardaani on aina paras irrottaa.
    Hinatessa lootassa käy planeettapyörissä aikamoinen vipinä ja öljy ei kierrä ollenkaan, ei hyvä. Seuraava vähän ohi aiheen mutta silti samantapainen tilanne. Kuorma-autohommissa sillointällöin sulatettuja laatikoita kun isännät tuli hinauksessa korjaamolle jonkun muun vian takia ja kun yrittivät lähteä olikin laatikko sökö, isäntä tuumasi että "olihan siinä kone käynnissä hinauksen ajan". Se ei auta vaikka niissä öljypumppu onkin sillä pumppu ei riitä voitelemaan tarpeeksi hyvin kun ulostuloakseli pyörii vimmatusti ja kytkinakseli vain tyhjäkäynnillä. Näistä kyllä yleensä oppi että seuraavalla kerralla oli akseli irti kun loota maksoi autosta riippuen 50-100000 mk.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuorma-autoa voi hinata kardaani kiinni kunhan vaan valitsee "hinaus vauhtiin" vastaavan pykälän ja pitää kytkimen pohjassa.Silloin laatikossa pyörii kaikki niinkun normaali ajossakin.
    Toimii lyhyellä matkalla,mutta pitkällä matkalla käy jalan päälle.
    t.kokemus puhuu
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuorma-autoo hinatessa on kone on usein käynnissä, siis jos koneen voi käynnistää, jo siks, että kuski jaksaa ohjata ja jarrutkin toimii paremmin, kun ilmaa millä jarrutella.

    Tuo manuaali- kuorma-auton hinaamisen hajottavuus riippuu siitä, onko laatikossa pumppua. Jos ei ole, voi hinata vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä.

    Jos pumppu on laatikon perässä, eli ottaa voimansa karpaasin puoleisesta päästä, voi hinata vaihde vapaalla.

    Jos pumppu taas ottaa laatikon etupäästä, pitäis toimia, kun vaan kone käy, vaihde on vapaalla ja on kytkin ylhäällä.

    Jos pumppu on josain sielä välillä, eikä saa suoraan voimaa sen paremmin kardaanilta kuin sisääntuloakseliltakaan, niin se pitäis lukee ohjekirjassakin.
     
  9. timppa

    timppa Gearhead

    Halotaan nyt sen verran hiusta ja viilataan pilkkuja, että kuorma-autossa paineiden katoaminen ei aiheuta jarrujen katoamista, sillä jousijarrukellot alkaa painaa jarrua päälle paineen laskiessa alle n.5-5.5 Barin. (Poikkeuksena esim Zil joka on tehty liikkumaan ja jossa ei ole jousijarruja.) Jos normaalissa kuorma-autossa ei saada jarruihin painetta voi jouset "lukita" ja esim. puomihinaus onnistuu...

    Ja mikäli on "vetävä etusilta", kytketään jakolaatikko vapaalle ja voidaan hinata automaatillista. (niin raskaissa kuin kevyissä ajoneuvoissa).
    Henkilö ja pakettiauton kardaanikin kun on yleensä hankala irrottaa kun on, jopa neljällä pultilla kiinni. Kokonaan ei kannata poistaa, takaa vain irti ja liinan varaan roikkumaan. Näin saadaan öljyt pysymään askissa, konetta voi käyttää ja tehostimet, huurteenpoisto sekä lämmitys toimii...
    Ja ylämäessä lootan hännästä karkaava öljy ei rotjaannu koko alustaan...
     
  10. lisol

    lisol Gearhead

    Onkos hinaamisen (laatikon) kannalta mitään hyötyä pitää konetta käynnissä jos on N:llä?
    N:llä ei käsittääkseni öljy kunnolla kierrä laatikossa. Tästä syystä ei saisi myöskään lasketella alamäkiä N:llä.
    Näin ainakin opetettiin Yk-koulutuksessa pasien suhteen.

    Muistaisin nähneeni täällä joskus aiemminkin topikin jossa asiasta keskustellaan :argue:
     
  11. rt68

    rt68 1st gear

    kuorma-auton ainoa oikea hinaustapa on kardaani irti, oli siinä öljypumppu missä tahansa tai ei ollenkaan sillä pumpun tuotto on niin mitätön että se ei riitä voitelemaan akseleiden laakerointeja vaikka kone olisi tyhjäkäynnillä ja tuosta kytkinpohjassa hinauksesta ei kytkin eikä painelaakeri tykkää hyvää mutta kaikkihan kannattaa opetella kantapään kautta ja antaahan se leipää laatikkopajoille ja varaosakauppiaille. :wink:
     
  12. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Riippuu kai aika tavalla siitä VIASTA mikä johtaa hinaustarpeeseen.
    Jos kone leipoo kiinni niin on kai turhaa pyörittää sitä lootakaan.
    Olen kuullut sellaisenkin tapauksen että vetivät Scanian venäjältä suomeen kun se oli lakannut käymästä (pumppu sökö). Olivat vetäneet ihan vaan kylmän viilleesti vaihde päällä ja oli kuulemma sen verran kone siinä hinatessa tuottanu lämpöä että oli lämppäri jaksanut pitää ikkunat läpinäkyvinä ja olot sidettävinä hytissä. Ohjaustehostinkin tietysti toimi eli oli mukavampi olla siellä hinauksessa.
    Tarina ei kyllä kerro sitä mitä kaikkea siihen rekan veturiin piti uusia
    reissun jälkeen. :eek:
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos nyt noista kanikka hommista palataan alkuperaiseen kysymykseen niin onkelmahan paa-asiassa on laatikon takapaan hela. Sinne ei tuu voitelua jos ei motti kay. Joukki voi leikata kiinni vauhdissa(tieto). Jos kaataa kistuun pari litraa ylimaarasta fluidia niin sillon takapaan helaan menee varmasti voitelua ja samalla planeetat ja muut saa osansa.
    Nonii takas kanikka osastolle, paineita piisaa viela :rotfl:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuorma-auton lootasta vielä "purinaa"...... :argue:
    Mitä v.....tun merkistytä on millä kohtaa vaihteistoa se öljypumppu on mikäli hinataan kytkin pohjassa ja oikea vaihde nopeuteen suhteutettuna silmässä??? Käsittääkseni kardaanilta kytkinakselille asti kaikki pyörii kuten norm.ajossakin........mikäli ei oo toppapöksy ratissa ja valitsee vauhtiin sopimattoman pykälän silmään.
    Ja painelaakerin kulumisesta sen verran et miten se kuluu sen enempää jos moottori on hinattaessa seis....käsittääkseni se ei edes pyöri....enemmin silmälaakeri siitä kuluu.....ja ei sekään pyöri kun käytännössä "tyhjillään".......enemmin kuskin pers-silmä siinä hinauksessa kuluu mikäli moottori on seis ja ilmat loppu......on aika "jämäkkä" se kytkin.Kyllähän se levykin siellä asetelman/vauhtipyörän välissä "lepattaa"mut mihin se siitä sen enempää kuluu???...lepatteleehan se normaali ajossakin kun kytkintä painetaan ja lootan/moottorin pyörintänopeudet on eri.Painelaakerikaan ei kyl voi ihmeemmin kyttyräistä tykätä vaikka hinattaisi moottori käynnissäkin.....painetaanhan kytkintä vissiin moottorin käydessä muutenkin??.......tietysti rasittuuhan se enemmin jos pitkä matka hinataan...
    Tämä purina vaan sen takia jos tuolla reissussa esim.kone kilahtaa,vettä sataa 50mm min.,pakkasta -30c,paskaa polviin asti ja työkaluina nyrkki ja k.....pä mut lyhyt matka esim 50-100km pajalle....mielestäni edellä mainittu system....toimii!!..
    Kardaanin irrotus tietysti aina suositeltavaa!!
    Joku oli muuten perillä jousijarrukelloista! :)
    ps.joku loota voi olla että sulaa matkalle jos kokeilette tuota sydeemiä....
    ei noista kaikista kamatsin lootista tiiä et mikä rotta siel sitä pumppua pyörittää.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jaaha, ja mites sitten hinaat sitä rotteloa, kun ne kelloissa olevat jarrujouset vätää käsijarrut kiinni, kun ei ole ilmaa, joka painais ne auki? Ei meinaan liiku kovinkaan helposti.

    Sen takiahan ne jouset joutuu kiertään sieltä kellon päästä auki, että ilmattoman rotiskon saa liikkeelle ja sitten ei tosiaan ole enää mitään jarrua, jos ei ole sitä ilmaa.

    Ja aina kun on useampi tonni tavaraa, kuten kuorma-auto, toisen samanlaisen rotkaleen perässä, on ihan kiva, jos voi itsekin jarruttaa.

    Mutta voihan sitä tietysti aina ottaa renkaasta ilmaa jarruihinkin, pysyy se siellä vähän aikaa, jos on lyhyt hinaus. Voi kyllä olla, että joutuu ottaan paristakin renkaasta.

    Ei tästä kyllä mitään hyötyä ole automaattijenkin hinaamiseen.
     
  16. raggar

    raggar Gearhead

    Vielä tuosta kuorma-auton hinaamisesta.
    Eiköhän lie pienempi vaiva irrottaa kartaani ku painaa pari tuntia kytkintä?
    Ja jos ei oo järjestelmässä ilimoo nii on muuten raskas painaa sitä polinta...
    Ite oon kyllä aina irrottanu kartaanin hinatessa automaattia tai kuorma-autoa
    Ja kyllä kaikilla pitäs sen verran olla työkaluja mukana että sais kartaanin irti tienpäällä
    Ite ku oon kuorma-autokorjaamolla töissä nii oon nähny monia autoja joita on "vaan vähän" hinattu kartaani kiinni
    Ja "sammutin heti kun öljynpaineenvalo sytty"
    Esimerkkejä olis vaikka kuinka paljon ja yleensä lopputulos on sama:
    täystuho :cry:
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo no miten vaan.......Jokainen tekee tyylillään,mutta jos esim.30km pajalle ni ennemmin sen matkan painan kytkintä kun hyppään "siviilit" päällä paska purnuun oli sitten ilmaa tai ei/työkaluja.
    "Vähän hinattu" on aika laaja käsite koska 200m voi olla jo liikaa.
    "Tikkuperällä" varustetulla scanialla viel jos satun olee liikenteessä ja pakkomielle ettei kardaani saa pyöriä otan ennemmin ne tikut eli vetarit pois saati että painisin mutakuopassa kardaanin kanssa.
    Olenhan joskus kyl sen kardaaninkin irrottanut :)
    Miten se muuten lähtee irti?? :wink:
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Taas offtopikkia mutta sanokaas mulle että mikä tuossa voi hajota jos hinailee kuorma autoa sillain että on nopeuteen sopiva vaihde silmässä ja kytkin YLHÄÄLLÄ eli konettakin pyöritetään että saadaan latausta, lämmintä ja paineita. Riippuen tietenkin viasta mutta jos oletetaan öljypumppujen olevan kunnossa ja nesteiden tallella ja kaikkien systeemien vielä siinä iskussa jotta noita voi pyörittää, niin hommassa ei liene pitäisi oikeastaan minkään osan kärsiä sen enempää kuin normi ajossakaan, vai tykkääkö perä kyttyrää kun voima tulee väärin päin... (tuleehan se samallalailla kyllä moottorijarrutuksessakin)
     
  19. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mulle nyt ensimmäisenä tulee mieleen, että kuorma-autoa ei yleensä kauheesti hinailla ja kun hinataan, niin se on saanut oikeesti kipeetä. Moottorivika, kytkinvika, sähkövamma tms. joka estää siirtämisen ajamalla.

    Siinä vaiheessa voi tulla jotain lisävauriota, jos moottori pyörii tyhjänä, eli vetelee vaihde ja sammutin päällä. Lisäksi siinä tulee vetävällekin autolle aika lailla lisää vastusta vähän tyyliin, että hinautin koko rahalla, kässäri oli päällä :rotfl:

    Talvella ja hiekalla tulee lisää vaikeusastetta siitä, että hinattavan vetävät pyörät ei välttämättä lähde pyöriin ollenkaan, jos moottori panee vastaan.
     
  20. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    AI huvikseenko hinailet kun ei kerran missään ole vikaa, vai pääskö pissapoika tyhjäks :poff:
     

Kerro tästä muillekin!