Automaattivaihteistojen Do's and Dont's

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja LehtinenA, 30.6.2022.

  1. LehtinenA

    LehtinenA 1st gear

    Do's:
    Nykyautoissahan ei esim. liikennevaloihin pysähtyessä tarvii alkaa vaihtelee vaihdetta vapaalle mut esim TH350 suositellaan laittamaan pysähdyksissä aina vapaalle vai olenko saanut väärää tietoa?

    Dont's:
    Ei kannata heittää täyskaasu
    kiihdytyksessä laatikkoa vapaalle poljin pohjassa:D onnistuin eilen vahingos tässä mut taisin selvii säikähdyksellä... Hienosti kyl naukus
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Siinä vaiheessa kannattaa heittää vapaalle kun jarrunpainamisjalka alkaa mennä hapoille. Jonkin viritetyn tai muuten viallisen laitteen kyseessä ollen ehkä saattaa olla muulloinkin perusteltua.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. LehtinenA

    LehtinenA 1st gear

    Joidenkin mielestähän viritetty ja viallinen on sama asia. Mut näillä +30 helteillä ajellessa kaikki on kotiinpäin jos esim tuo vapaalle laittaminen ei nosta laatikon lämpöjä niin paljoa kuin se että antais olla vaihde päällä vaan?
     
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    En mä oo koskaan liikennevaloissa alkanu vaihteita renkkaamaan. Ellei oo ollu pakko :D (testiä tai häröä).
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joskus tulee vaihdettua D:ltä 1:lle liikennevaloissa odotellessa.
     
    maxvo2 ja Seevu tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joskus on _tullut_ tehtyä sama. Riippuu ketä kaasutteli vieressä. Nyt governori on säädetty niin, että ei tarvii rattikeppiin koskea, jos tilanne yllättää..
     
    LehtinenA tykkää tästä.
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mistä tämä vapaalle vaihtamisen tieto on peräisin?
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Automaattivaihteistohan on nimensä veroinen; automaatti. Miksi sitä suotta räpläämään, jos sitä tarttee räplätä niin se on rikki?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Villi veikkaus "autojen käsikirjoista". En ole nähnyt, mutta olen kuullut "jonkun ooppelin" olleen tuolleen opastettu.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eipä siitä haittaakaan ole, mutten ole kyllä koskaan vaihtanut vapaalle sen takia...lämpöjen takia on lämpömittari laatikolle ainakin omissa autoissa.
    Lisäksi syvät alumiinipohjat ja lisäjäähdytin, koskaan ei ole lämmöt nousseet yli 180F edes pitkissä cruising letkoissa ajellessa.
     
  11. LehtinenA

    LehtinenA 1st gear

    Jostain luin joskus et TH350 ois syytä laittaa vapaalle valoissa ja se on jääny kummittelee tonne pään sisälle ja vaivaamaan että miksi.
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Olen törmänny näihin "viisauksiin" uudempienkin autojen yhteydessä, esim. että kun kovalla pakkasella laitetaan auto tyhjäkäynnille lämpenemään, niin ei laiteta keppiä P:lle vaan N:lle, "että öljy kiertää laatikossa ja lämpenee nopeammin" ym. mikä ei ainakaan minun järkeen käy mitenkään päin. Turbiinihan pyörittää öljypumppua aina kun kone on käynnissä ja se P eroaa N:stä vain sen mekaanisen lukituksen osalta. Jos jotain haluaa välttämättä tehdä niin käyttelee vaihdealueet läpi jolloin se öljy käy joka kolossa.

    Lisäksi jos liikennevaloissa vaihellaan keppiä D:ltä N:lle ja takaisin, niin siinähän pakat irrottaa ja kytkeytyy, jolloin periaatteessa kitkapinnat aina kuluu. Kilpavehkeet erikseen mutta jos joku TH350 ei ole ylikuumentunut liikennevaloissa siellä missä sen päämarkkina-alue on aikoinaan ollut, niin miten täällä Suomessa on sitten niin trooppiset olosuhteet että laatikko ylikuumenee.

    No, toisaalta myös moottorin jäähdytyksen kanssa on toisinaan ongelmia Suomen kesässä ja se ratkaistaan sillä, että ostetaan uus valtava alumiinisyylari ja sähköflektit ym. sen sijaan että korjattaisiin alkuperäisen jäähdytysjärjestelmän viat: viskokytkin ei tarraa, tuulitunneli hävinnyt, syylari ja lohkon vesitilat tukossa jne. Uutena 60-70-lukujen jenkkiautoilla on ajettu Arizonan helteissä, sinne ne on tehty.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Katselin tossa -87 C20 ohjekirjan läpi, eikä siellä puhuta mitään että pitäs tai pitäisi olla rämppäämättä vaihteita. Maastoajo yms ohjeita kyllä on :D
     
  14. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Mie oon pitänyt liikennevaloissa jarrun pohjassa, vaihteen kiinteällä 1. ja painanut kaasua.
    Näin laatikon paine on kovempi ja öljynkierto on parempi.
    :D:D:D
     
    Seevu ja Petri R. tykkäävät tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Se on se sama ku tehtaan brosyyrin mukaan Suomen ilmastossa käy 10w-30 ölppä, mut tääl työnnetään 20w-50 ölpät sisään koska " sillä saa hyvät paineet"
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Luin joskus jostain että kannattaa sammuttaa se auto valoissa niin ei kulu mikään eikä kuumene.
     
    Seevu ja Inlinee tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mudracer, nykyään kellarin puolella, opetti, että (esimerkkinä 904) turbiinin täyttyminen toteutuu vain jommallakummalla noista (N ja P). Mun itse shiftkittaamaan laatikkoon tuli piirre, että heräjää pikkuisen myöhäissyntyisesti pitkän parkin jälkeen, koska on päästellyt jostakin öljyt pois. Ja vissiin just P:llä ei täytä tyhjäksi valunutta turbiinia yhtä innolla kuin N:llä.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Pitää paikkansa. Homman voi aivan kokeilla täyttämällä vaihteiston 2 tyypin atf.llä ja
    kylmällä säällä käyntiin. Siitä kun laittaa N:lle, niin vaikerrus vähenee selvästi.
    Tämä pätee 904 ja 727 tyyppisiin vihteistoihin.
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuon turbiinin täyttymisen takiahan 904/727 öljyt tarkistetaan N asennossa. Muista laatikoista en tiedä.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Oliko nyt johtopäätöksenä keskustelussa on, että liikennevaloissa pitää laittaa N, että turbiini täyttyy ennen lähtöä, koska P:llä ei täyty niin nopeasti.
    Pitää muistaa seuraavalla kerralla.
     

Kerro tästä muillekin!