Automaattivaihteiston öljynvaihtoväleistä: aika vai kilometrit? Ja pantojen säätö...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja KajS, 3.6.2016.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Niin kauan kun olen Overdrivea seurannut, tästä aiheesta on esitetty monenlaisia näkemyksiä. Kysyisinkin Raadilta, kumpi nykyään on tärkeämpi: aika vai kilometrit? Oletan että öljyt on kehittyneet 1960-, 1970- ja 1980-luvuilta tähän päivään.

    Tähän vähän painettua faktaa Dodge Ram Vanin Factory Service Manualista vm. 1989:

    Automaatin öljyt ja suodatin pitäisi vaihtaa ja pannat säätää seuraavasti:

    Normal usage Ram Wagon: No service required
    Normal usage (execpt Ram Wagon):
    Every 24000 miles (38000 km) Heavy Duty
    Every 37500 miles (60000 km) Light Duty
    Severe usage
    Every 12000 miles (19200 km)

    Haynes Dodge Vaneille 1971-1999 yksinkertaistaa asian:
    Every 30000 miles or 24 months

    Eli onko tuo 60000 km vaihtoväli "vaihteistonrikkomisohje", joka varmistaa tehdasuusien vaihteistojen myynnin ja lootankorjaajien työllisyyden? Luulisi, että nykyöljyillä voisi kevyellä kuormalla päästellä jokusen 10000 km, jos 80-luvun plöröillekin on tuollaista luvattu.

    Entä sitten, kun laatikossa on 3 vuotta vanhat öljyt ja kilometrejä on kertynyt 7500? Pitääkö kiireesti vaihtaa nätinväriset mehut pois vai ajaisko vielä vuoden? Tietenkin, jokainen rikkoo autonsa itse.

    Kertokaa, mikä on kohtuullista ja "järkevää" ja mikä taas yliampumista. Aiheen aloittaja kun on vaihtanut '05 mondeon manuaalilaatikosta 10 vuoden ja 240000 km aikana lootaöljyt neljä kertaa...o_O

    Edit: Oli jääny nolla pois etuvetotaunuksen kilometreistä.
     
    Muokattu: 3.6.2016
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa joku vuosi sitten remppasin -62 tandeböördin vaihdetoosan, tai olisko joku vuosikymmen sitten? Siitä oli historia tiedossa niin tarkkaan että ikinä ei öölejä ole vaihdettu joskus vain lisätty. Lootassa ei ollu muuta vikaa kun kumitiivisteet muuttunu korpuiksi. Sisukaluissa oli sellainen ruskea tatina tarttunu joka puolelle ja se lähti vain höyrypesurilla irki. En muista että olisin omista vehjeksistä vaihtanu ikinä öölejä ja moneen omaan olen laittanu rempan jälkeen jostain hylsystä vaihdetut kirkkaat öölit ja baanalle, pihi on aina pihi:cool:.
     
  3. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Niin vähän riippuu varmaan, ajokilometrit, ajotapa, säilytys olosuhteet?
    Itsellä Fury toki vain kesäkäytössä, muun ajan tasalämpöisessä tallissa jossa talvellakin pysyy plussan puolella kovimmillakin pakkasilla, joten ei varmaan mitään kondenssi ilmiötäkään hirveästi ole joten luulis menevän aika kauan öljyt. Tuossa käytössä siis.
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Sä nyt varmaan osaatkin tehdä niille jotain kun/jos ne leviää:confused:
    Meille muille piheille mutta ei niin taidokkaille on parempi ku vaihtaa vaan niitä öljyjä kiltilsti.Ite tuppaan vaihtaa sekä moottori-,että laatikkoöljyt aina ajokauden alussa...tiiä sitten onko ylivarovaista touhua mutta ei toi käyttökään niin kovin hellävaraista oo.Melkein vois sanoo että joka kerta kun on auto ajossa niin rengas sutasee ainakin vähäsen.o_O
    Etkö muka vaihtele ollenkaan öljyjä?vaikka sais lapikasta?Jotenkin aavistaisin että et säkään nyt ihan sukkasillaan ajele kokoaikaa?
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Jos jäähdytys on kunnossa ni ei ne siitä ota itteensä pienestä kiusaamisestakaan. Lämpö on laatikon vihollinen.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ite ainakin vaihdan 20-30tkm välein. Halvempaa kuin lootaremontti. Ajan mukaan vaihtaisin myös ja esim moottoriöljyt vaihdan äireelle kerran vuoteen aina vaikka kilsoja tuliskin vaan 3000-4000.

    Kai lootaan vois olla 4vuotta ihan jees? Vuosi ainakin liian tiuhaan ja kakskin?


    Toki riippuu ajosta johonkin hipovehkeeseenhän vois vaihtaa vaikka joka ajokausi.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eniten vaikuttaa missä lämmöissä loota on ollut,alkuperäinen tsydeemi,ei oikein kesä helteellä riitä vaikka onkin tehtaan jäljiltä,ihanne olisi jos ei ylitä 80 astetta,silloin kun lootan lämpörele iskee kuvaan oli jo liian korkeat lämmöt ainakin eukon jeepissä,mutta ei ole enää,motohomessa 7000kg ja 460 on 3 lisäsyylärillä joista 2 flektillä ja viimesessä lämpöanturi ajossa n.50 astetta,kun pysähtyy vaikka kaupungin valoihin helteellä niinkuin torstaina ja ajo kaupungin läpi valoissa jurraten oli +80,nyt menee öljyt vaihtoon 3v ja 45tkm
     
    KajS tykkää tästä.
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kysymys tuotti omantunnon piston, mutta Mudiksen vastaus poisti sen (hymiö).
    En ole ihan vaan vaihtaakseni vaihtanut toosaöljyjä vissiin kuin kerran. On vaihtuneet sitten tiivistevuodon korjaamisen takia tms jos on vaihtuneet.
    En sano että tämä olis oikein tai väärin, ompahan vaan.

    Manuaaleista niitä on tullut vaihdeltua kevyempien vaihtojen toivossa.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No tämähän meni mielenkiintoiseks, yhtäkkiä heitettiin romukoppaan koko öljynvaihdot näistäkin kun niitä on ensin vuosikaudet kehotettu vaihtamaan usein... kai se euroautojen käytäntö sitten onkin ihan normaali eli ei öljynvaihtoja automaateille??! Kuulostaa kyllä porukka niihinkin joskus vaihtavan. Jos gm antaa selvät öljynvaihtovälit niin kyllä mä ainakin siihen uskon kenen tahansa suomalaissepän sijaan.
     
    Muokattu: 4.6.2016
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tomaattilaatikko on melkoisen suljettu laitos ja ulkopuolista paskaa sinne ei ihan helpolla pääse. Ja jos lootaöölin joukkoon ilmestyy paskaa tai väri muuttuu niin siinä on joku vika joka ei öölinvaihdolla korjaannu. Sen takia nykyautoissa ei aina ole vaihdettavaa suodatinta kun ehjään lootaan sitä ei tarvii vaihtaa.

    Ja niinkuin jo todettu niin lämpö on suurin vihollinen ja virikoneen perseeseen tietenkin toosa joka sen löylyn kestää.
    Ja on noita lootia hajonnu vuosien varrella useita mutta ei ikinä öölin takia vaan kovat osat ja turbiinit on poksahtanu. Niitten korjaamisen jälkeen sisään menee jos sattuu olemaan jonkun toisen autosta vaihdetut puhtaat kirkkaat mehut. Olen myös ekolookinen ja kierrätän ööliä:p.
     
    Poke, palontie, KajS ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eihän kukaan ole kieltänyt noudattamasta ohjekirjoja mutta kait jokainen saa tehdä oman autonsa kanssa just niinkuin huvittaa. Enkä ole koskaan sanonut kenellekkään että ei niitä ööleja tarvii vaihtaa.
     
  13. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Näissä uudemmissa AisinWarnerin lootissa mitä on ollut olen pitäny sääntönä 80tkm/4v. Sitä useammin on aika turha vaihtaa mutta tosin on öljykin jotain synteettispohjaista. Kyllä se laatikkokin alkaa sitten kertoa vaihdontarpeesta nykimällä ym.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sama kommentti, lisänä etten myöskään koskaan ole sanonut kenellekään että ne öölit tarvitsee vaihtaa.

    Öljynvaihtofirman antama suositus öljyjen vaihtoon ei kyllä muuta mun käytäntöjä välittömästi mihkään.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitten on tuurikin vielä. Tiedän sellasia joilta lootat hajonnu 15k vaihtovälillä ja kaveri ajo taas 60tkm autolla samoilla pohjaöljyillä eikä mitäään...
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Mukavaa lukemista tarjoatte, kiitos. Eli pitäähän ne litkut vaihtaa, muttei siinä hyseria auta.

    Moottorinlohkon motorhomella kaupungin läpi on just yksi juttu, joka pistää miettimään, kun turun "kaupunkiliikenteessä" seisoo jotain 3 min/liikennevalot. (Mistä tiedän? No kun soittelen sellaista muinaisjäännemusaa, joissa biisit on 2 min jotain ja biisit vaihtuu siinä seistessä). Mulla on vain yks lisäjäähy lootalle ja kaks flektiä, mutta kyllä lämpenee...

    Powerstroken "Manuaaleista niitä on tullut vaihdeltua kevyempien vaihtojen toivossa." osu, sillä olen ihmetellyt, miksi manuaaleihin ei muka tarvi vaihtaa (Eikä näinollen tarkastetakaan; esim nykyeurofoordeissa vasta 3v/60000km huolloissa. Yhteen ecoboostfocukseen lisäsin Getragin M6:seen 9600 km ajettuna 8 dl öljyä). Fordfoorumilta voi lukea, kun niitä "ikuisia" MTX-75-lootia ajetaan rikki öljyn vähyyden takia.

    Sitten on vielä nämä lootanrikkomiset malliin vedin vanilla autonkuljetuskärryä loikkarilla. Ei auta tiuha vaihtovälikään, jos käyttää hienoa teknologiaa väärin.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä loikkari päällä voi vetää niin painavaa kuin kone jaksaa viedä. Liikkeelle isolla kuormalla ei sais lähteä kepakko loikkariasennossa mutta maantiellä voi huolettomasti päästellä.
    En tiedä yhtään "varmaa" tapausta että ploota olis lauennu sen takia että öölinvaihto on venahtanut mutta helvetisti on hajonnu puutteellisen jäähdytyksen takia.
    Lämpö on ainoa joka sitä ööliä voi "tuhota", jos on päässy lämpenemään niin silloin se "rikkinäinen" ööli tietenkin kannattaa vaihtaa mahdollisimman äkkiä.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tää jäähdytysjuttu unohtunut kyllä itellä täysin siinä mielessä että sellasen systeemin kyllä äkkiä väsäis.


    Manuaalissa öljynvaihto tuntuu. Pihyyttäni vaihdoin mineraalit kerran ja talvella sai sitten hetken odotella että keppi rupes käteen sopimaan. Synteettisellä pakkasillakin oli hyvä tuntuma kylmällä.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    2000 luvun autoista mm audi ja bmw käyttää zf toosia joihin ei kuulu huoltoon öljynvaihto. Niistä kuluu hyvinkin usein venttiilikoneisto väljäksi joka aiheuttaa monenlaisia vaivoja. Ei kai siihen oikein muuta syytä ole kuin kytkimistä irronnut hiilipöly. Jotkut kestää satkun ja jotkut 3.
    Mersulla omissa toosissa tämänlaisia vaivoja ei oikeastaan ole, en tiedä johtuuko siitä että niihin vaihdetaan öljyt vai onko koneiston osat erilaista tavaraa. Öljyn luokitukset ja ominaisuudet täytyy olla just eikä melkein kun puhutaan näistä 6-9 vaihteisista nykytoosista joissa vaihtotapahtuma pitää olla melkein tunnoton ja kestävä. Tehoja ja vääntöjäkin pitää kestää melkoisesti.

    Vanhat 350/400/727 yms ei käytännössä koskaan kärsi tälläisistä ongelmista, koneistot ei käytännössä ikinä kulu eikä öljynlaatu oo niin justiinsa, kunhan on reilusti painetta ja viileää öljyä. Vaihtasin muutaman vuoden välein öljyn silti. Yks mielipide vaan...
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Vaihteistoöljyn lisäjäähyn asentaa merkonomikin (ilman riittävää teknistä asiantuntemusta) alle tunnissa. Ja niitä jäähyjä saa tänne turun seudullekin päivässä USPartsin Petteriltä (ei maksettu mainos, onhan vaan kivaa, kun lähellä on hyvä kauppa, josta saa tilaamaansa tavaraa).

    Vaikka onkin lisäjäähy, niin kyllä +28C varjossa teki torquefliten (904/998) vaihdot aika pehmeiksi 2-->3. Viileällä kelillä on napakammat vaihdot.
     

Kerro tästä muillekin!